النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: ارجو المساعدة

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضوية جديدة

ارجو المساعدة

السلام عليكم ورحمة الله
    انا عضو معاكم جديد فى المنتدى وبجد بسم الله ماشاء الله كل يوم فى جديد وكل يوم انا بستفيد منة واتمنى انى اقدر افيدة بس فى مشكلة انا بدرس حاسبات ومعلومات بس انا عندى مشكلة هو انى محتار اتخصص اى قسم وخصوصا انى محتار بين اكتر من قسم انا محتار بين جرافيك وبين شبكات وبين برمجة والسبب فى الحيرة دى سببين هوا انى بحبهم كلهم يعنى انا بحب مجال الجرافيك واشتغلت بية وخدت كورس شبكات وحبيتها بردو علشان وحسيت ان دماغى فيها وبدرس كمان فى الجامعى برمجة والمعيد بجد قال ليا ان دماغى فى البرمجة قويسة وانا بردو بحب البرمجة فا انا بجد محتار ارجو الافادة من كل واحد بس يكون متخصص وتانى سبب للحيرة الى انا فيها هو انى مش عارف كل مجال اية كل الكرسات المطلوبة منى علشان اخدها علشان ابقى متفوق فى المجال وتانى سبب هوا مجال العمل والسبب فى كدة هوا خوفى انى بعد ام اخلص الدراسة مالقيش شغل فى المجال الى انا تخصصت فية بالرغم من ايمانى بان العمل دا رزق وانا لازم اشغتل سواء عاجل ام اجلا اتمنى ان تكون وجهة نظرى وصلت اتمنى الافادة ارجوكم انا فى حيرة

عضوية جديدة

رد: ارجو المساعدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smart 4way مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله
    انا عضو معاكم جديد فى المنتدى وبجد بسم الله ماشاء الله كل يوم فى جديد وكل يوم انا بستفيد منة واتمنى انى اقدر افيدة بس فى مشكلة انا بدرس حاسبات ومعلومات بس انا عندى مشكلة هو انى محتار اتخصص اى قسم وخصوصا انى محتار بين اكتر من قسم انا محتار بين جرافيك وبين شبكات وبين برمجة والسبب فى الحيرة دى سببين هوا انى بحبهم كلهم يعنى انا بحب مجال الجرافيك واشتغلت بية وخدت كورس شبكات وحبيتها بردو علشان وحسيت ان دماغى فيها وبدرس كمان فى الجامعى برمجة والمعيد بجد قال ليا ان دماغى فى البرمجة قويسة وانا بردو بحب البرمجة فا انا بجد محتار ارجو الافادة من كل واحد بس يكون متخصص وتانى سبب للحيرة الى انا فيها هو انى مش عارف كل مجال اية كل الكرسات المطلوبة منى علشان اخدها علشان ابقى متفوق فى المجال وتانى سبب هوا مجال العمل والسبب فى كدة هوا خوفى انى بعد ام اخلص الدراسة مالقيش شغل فى المجال الى انا تخصصت فية بالرغم من ايمانى بان العمل دا رزق وانا لازم اشغتل سواء عاجل ام اجلا اتمنى ان تكون وجهة نظرى وصلت اتمنى الافادة ارجوكم انا فى حيرة
    you can shos system embarque mobile

عضوية جديدة الصورة الرمزية SIGTERMer

إختر التخصص الذي يحتاجة السوق اكثر، و مارس باقي إهتماماتك في وقتك الخاص. فأن مثلك مهتم و اعشق تلك المجالات، و لكن سيصعب علي التخصص فيها جميعا. زر مكتب التوجيه و الإرشاد في جامعتك/معهدك و استفسر عن حال سوق السوق. او قم بزيارة المكاتب المختصة بذالك (سواءً كانت حكومية أو غيرها).
    استخر و توكل و إنشاء الله ما يحصل إلا الخير

بالتوفيق.
    أحد حكماء السلاحف قال: "لا تخافين، لا تخافين.. الصابون الجديد، لا تخافين".:D

عضوية جديدة

شكرا ليكم كلكم انا قررت انى احط حل للموضع دا بحيث انى اخدها بالتدريج بس بردو فى مشكلة بعد ام قررت اتخصص فى مجال واحد منهم انا بقى المشكلة انى مش عارف الكورسات المطلوبة فية اية وفين الامكان الافضل علشان اخد الكورس دا وهل فى اماكن تدريب خاصة يعنى انا ممكن اروح لمركز خاصة تتدربنى اكتر وتكون كعتمدة او اروح احن لشركات التوظيف واسال على الكورسات المطلوبة فى مجال العمال الى انا اخترتة وهل فى شركات توظيف حققية فى مصر ولا اية ارجو الافادة