النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: طلب نصيحة بخصوص جهاز amd

عضو

طلب نصيحة بخصوص جهاز amd

السلام عليكم
    انا عندي جهاز ببرسيسور q6600 وماذر جيجا بايت ep43ds3l وكنت عايز ابدلهم او ابيعهم واشتري بروسيسور amd phenom 2 x4 945 او 955 وماذر جيجا بايت GA-MA785GT-UD3H

السؤال هو هل هذه التجميعة افضل من اللي عندي ولا الاداء مش مختلف كثير
    ثانيا اذا كان هناك فارق في الاداء فهل هذا الفارق يستحق دفع 300 او 400 جنيه زيادة
    ثالثا لو حد عنده البروسيسور ده يقوللي يعني درجة حرارته ايه نظامها يعني جهازي مثلا حرارتة بالمشتت الاصلي حوالي من 40 الي 45 درجة في الخمول و55 في الضغط فهل الamd افضل ام لا وهل هذه الماذر ادائها احسن من اللي معايا ولا لا

سبب رغبتي في التغيير هو افضلية amd عند الترقية فهذه الماذر تقبل برسيسورات amd السداسية الجديدة

معلش انا طولت عليكم بس انا عارف انكم مش بتتاخرو علي حد في النصيحة

عضو تقني سابق الصورة الرمزية masklove

رد: طلب نصيحة بخصوص جهاز amd

السؤال هو هل هذه التجميعة افضل من اللي عندي ولا الاداء مش مختلف كثير
    طبعا في فرق ولكن من رأي لا يستحق دفع كل هذا الثمن (حسب استخداماتك للجهاز)
    بالتأكيد البروسيسور بتاعك درجة حرارته العادية عاليه لأنه رباعي النواه وتكنولوجيا 65 نانو وده شيء طبيعي
    لو اهتمامك الالعاب حدث كارت الشاشة
    ما هي استخداماتك للجهاز ؟ وما هي بقية مواصفات الجهاز ؟
    [CENTER][FONT=Tahoma][B][SIZE=4][COLOR=Red]يارب استر [/COLOR][/SIZE][/B][/FONT]
    [IMG]https://www7.0zz0.com/2011/05/16/18/645564013.jpg[/IMG]
    [/CENTER]

عضو

اولا شكرا لردك ولكن انا وضحت ان المبلغ اللي هدفعه مش هيكون لصالح الاداء في الوقت الحالي ولكنه هيعطيني افضلية في التحديث فمثلا لو انا حبيت احدث جهازي دلوقتيمش هقدر اعلي غي البروسيسور وهكون مقيد لان اخري هو q9550 اما amd فالاختيارات اوسع وكمان معظم الماذرات اللي في السوق حاليا تدعم المعالجات السداسية القادمة
    مواصفات الجهاز
    q6600
    ep43ds3l
    hd3650
    hd wd 250gb
    case gamma 350w
    2gb ram

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ozozfox مشاهدة المشاركة
    اولا شكرا لردك ولكن انا وضحت ان المبلغ اللي هدفعه مش هيكون لصالح الاداء في الوقت الحالي ولكنه هيعطيني افضلية في التحديث فمثلا لو انا حبيت احدث جهازي دلوقتيمش هقدر اعلي غي البروسيسور وهكون مقيد لان اخري هو q9550 اما amd فالاختيارات اوسع وكمان معظم الماذرات اللي في السوق حاليا تدعم المعالجات السداسية القادمة
    مواصفات الجهاز
    q6600
    ep43ds3l
    hd3650
    hd wd 250gb
    case gamma 350w
    2gb ram
    حضرتك مش محتاج تحدث حاجه دلوقتى
    أى نعم بوردات AM3 بتدعم معالجات AMD السداسيه
    لكن مش ده السبب أنك تنتقل وتغير النظام كله غير أن فى بوردات تانيه هتنزل عشان تدعم معالجات AMD 2011 ودى هتكون نفس الموجود الحالى بس مع بعض التعديلات عشان تكون مناسبه للمعالجات الجديده Bulldozer
    خصوصا أنك مش معاك معالج ضعيف بالعكس معاك دلوقتى Q6600 فتقدر تكمل بيه السنه بدون مشاكل لغايه أخر السنه
    اما لو بتفكر فى المعالجات السداسيه
    يبقى على أى أساس عايز تجيب معالج دلوقتى زى 945 عشان تجيبه وبعدها تبيعه مثلا وتخسر فيه تانى
    لو عايز السداسى أستنى لما ينزل الاول وبعدين تفكر تجيبه أو كمل بالمعالج ده لأخر السنه
    ولو عندك فكره عن كسر السرعه أكسر سرعته وهيكون ادائه مرضى
    [CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

عضو

حضرتك مش محتاج تحدث حاجه دلوقتى
    أى نعم بوردات AM3 بتدعم معالجات AMD السداسيه
    لكن مش ده السبب أنك تنتقل وتغير النظام كله غير أن فى بوردات تانيه هتنزل عشان تدعم معالجات AMD 2011 ودى هتكون نفس الموجود الحالى بس مع بعض التعديلات عشان تكون مناسبه للمعالجات الجديده Bulldozer
    خصوصا أنك مش معاك معالج ضعيف بالعكس معاك دلوقتى Q6600 فتقدر تكمل بيه السنه بدون مشاكل لغايه أخر السنه
    اما لو بتفكر فى المعالجات السداسيه
    يبقى على أى أساس عايز تجيب معالج دلوقتى زى 945 عشان تجيبه وبعدها تبيعه مثلا وتخسر فيه تانى
    لو عايز السداسى أستنى لما ينزل الاول وبعدين تفكر تجيبه أو كمل بالمعالج ده لأخر السنه
    ولو عندك فكره عن كسر السرعه أكسر سرعته وهيكون ادائه مرضى

انا بشكرك جدا عل رايك بس انا هوضحلك نقطة معينة انا مثلا دلوقتي لو غيرت هقدر ابيع البروسيسور بسعر محترم فالفرق اللي هدفعه مش هيكون كتير وانا مش هغير اول ماينزل السداسي انا بقول مثلا يعني اقل حاجة هقعد باليروسيسور الamd سنة او سنة ونص

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ozozfox مشاهدة المشاركة
    انا بشكرك جدا عل رايك بس انا هوضحلك نقطة معينة انا مثلا دلوقتي لو غيرت هقدر ابيع البروسيسور بسعر محترم فالفرق اللي هدفعه مش هيكون كتير وانا مش هغير اول ماينزل السداسي انا بقول مثلا يعني اقل حاجة هقعد باليروسيسور الamd سنة او سنة ونص
    يبقى أستنى لغايه نزول بوردات 890GX/X/FX
    و حدث
    وإن كان رأيى برده أنك تشتغل بالحالى لغايه لما يعدى السنه أو سنه ونص دول بس العيب الوحيد أنك لما تبيع سعره هيكون أقل بفرق كبير
    [CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]