صفحة 9 من 35 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 121 إلى 135 من 514

الموضوع: الموضوع الموحد للإستفسارات عن كروت الصوت و الأنظمه الصوتيه

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

رد: الموضوع الموحد للإستفسارات عن كروت الصوت و الأنظمه الصوتيه

^^^

ان شاء الله أهل مصر ينصحوك بأفضل حاجة تناسبك حسب المتوفر عندكم .

https://www.amazon.com/Plantronics-A...824939&sr=1-48

عضو الصورة الرمزية alaaelbadr

T6200 احسن وراجع الردود وهتعرف ان شاء الله ليه

وكلامك مظبوط المدخل ال بينك بيطلع صوت للمايك

شاكر اهتمامك أخي العزيز
    وأتمنى تذكر لي أهم الفروق بين السماعتين في عجالة لأني أفكر بشراء احداهما
    ن المواصفات يبدو التفوق لل 7.1 وهذه مواصفاتها
    Specifications

Creative® Inspire™ T7900 speakers deliver unrivalled 7.1 surround sound immersion in games, movies and music. When used with Sound Blaster® 7.1 sound cards they support the latest and most advanced standards for surround audio available today. The front satellites incorporate tweeters and mid-range drivers for detailed mid-to-high tonality, and the reinforced wood subwoofer provides dynamic bass. The front centre speaker has extra amplification for improved dialogue and effects, while its horizontal design enables it to be positioned for optimum results as a home theatre system. Versatile connectivity via the subwoofer and wired remote enables use with multiple sound sources, and Creative's CMSS up-mix technology supports 7.1 output from 5.1 or 6.1 sound cards.

* Specifications:
    o 8 Watts RMS per channel (6 channels)
    o 20 Watts RMS centre speaker
    o 24 Watts RMS subwoofer
    o Frequency Response: 40Hz ~ 20kHz
    * Front satellites feature tweeters and mid-range drivers for smooth mid-to-high output.
    * High-power front centre speaker ensures maximum detail in movie dialogue.
    * Creative CMSS technology supports up-mix to 7.1 surround from 5.1 or 6.1 sound cards.
    * Reinforced, ported wood subwoofer for dynamic bass detail, with line-in for connection to main source.
    * Perfect with Sounds Blaster 7.1 cards

وهذه مواصفات ال 5.1 من موضوع أخي بلوتنيوم
    نييجي بقي للمعات نفسها بتتكون من :
    - عدد 1 سبووفر بقدرة 22 وات

- عدد 1 سماعه صغيره مركزيه بقدرة 18 وات
    -عدد 4 سماعات صغيره 2 اماميه و 2 خلفيه بقدرة 7.5 وات لكل منهم

ونرجو الافاده عاجل للأهمية

أما بالنسبة للمدخل البنك فأنا كنت أتصور وأتساءل عن وجود مدخل مثل مدخل سماعات الموبيل يجمع بين المايك و السماعات في مدخل واحد

عضو برونزي الصورة الرمزية Mshadow.me

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alayoubi مشاهدة المشاركة
    ^^^

ان شاء الله أهل مصر ينصحوك بأفضل حاجة تناسبك حسب المتوفر عندكم .

https://www.amazon.com/Plantronics-A...824939&sr=1-48
    شكرا علي مساعدتك

كده كده شكلي حانزل راديوشاك قريب أشوف أيه الموديلات و الأسعار اللي في السوق

عضو بلاتيني الصورة الرمزية MF88

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msshadow.man مشاهدة المشاركة
    أنا قريت المراجعات بتاعتها وقالوا أنها حلوة أوي بس بتوجع الودن مع الفترات الطويلة (عكس اللي واحد صاحبي قالهولي:D)

و أنا يهمني أنها متكونش دايسة علي ودني

و بعدين أنا لسه جايب كارت الصوت من أستاذ طارق و مش محتاج واحدة فيها كرت صوت مدمج
    انت تقصد السماعه الـ logitech ؟؟؟؟؟ :eek:

وللا الكرييتف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

السماعه اللى فيها كارت صوت مدمج دى حاجه تانيه خااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااالص

متحطهاش فى مقارنه مع اى سماعه تانيه نهائى . لأن صوتها مختلف تماما

ده غير انها داخليا بتتكون من 7 سماعات و مضخم

سماعتين فى مقدمه الهيدفون

سماعتين فى الوسط

سماعتين خلفيتين

و المضخم فوقهم

كل ده داخل الهيدفون
    ================================================== ==============
    [ الخطوه الثانيه ] نظام الأندرويد كنظام أساسى على الهاتف htc HD2 - وداعا WM

قمت بتعطيل الرسائل الخاصه لكثرتها وحتى لا يعتقد احد انى متجاهله عن عمّد :)
    برجاء إذا كان لك أى استفسار قم بعمل موضوع حتى يتسنى للجميع مساعدتك و انا معهم إن شاء الله
    ولكي يستفيد الجميع من خبراتك و خبرات الزوار ولتقليل الجهد على المشرفين أيضاً

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaaelbadr مشاهدة المشاركة
    شاكر اهتمامك أخي العزيز
    وأتمنى تذكر لي أهم الفروق بين السماعتين في عجالة لأني أفكر بشراء احداهما
    ن المواصفات يبدو التفوق لل 7.1 وهذه مواصفاتها
    Specifications

Creative® Inspire™ T7900 speakers deliver unrivalled 7.1 surround sound immersion in games, movies and music. When used with Sound Blaster® 7.1 sound cards they support the latest and most advanced standards for surround audio available today. The front satellites incorporate tweeters and mid-range drivers for detailed mid-to-high tonality, and the reinforced wood subwoofer provides dynamic bass. The front centre speaker has extra amplification for improved dialogue and effects, while its horizontal design enables it to be positioned for optimum results as a home theatre system. Versatile connectivity via the subwoofer and wired remote enables use with multiple sound sources, and Creative's CMSS up-mix technology supports 7.1 output from 5.1 or 6.1 sound cards.

* Specifications:
    o 8 Watts RMS per channel (6 channels)
    o 20 Watts RMS centre speaker
    o 24 Watts RMS subwoofer
    o Frequency Response: 40Hz ~ 20kHz
    * Front satellites feature tweeters and mid-range drivers for smooth mid-to-high output.
    * High-power front centre speaker ensures maximum detail in movie dialogue.
    * Creative CMSS technology supports up-mix to 7.1 surround from 5.1 or 6.1 sound cards.
    * Reinforced, ported wood subwoofer for dynamic bass detail, with line-in for connection to main source.
    * Perfect with Sounds Blaster 7.1 cards

وهذه مواصفات ال 5.1 من موضوع أخي بلوتنيوم
    نييجي بقي للمعات نفسها بتتكون من :
    - عدد 1 سبووفر بقدرة 22 وات

- عدد 1 سماعه صغيره مركزيه بقدرة 18 وات
    -عدد 4 سماعات صغيره 2 اماميه و 2 خلفيه بقدرة 7.5 وات لكل منهم

ونرجو الافاده عاجل للأهمية

أما بالنسبة للمدخل البنك فأنا كنت أتصور وأتساءل عن وجود مدخل مثل مدخل سماعات الموبيل يجمع بين المايك و السماعات في مدخل واحد

يا صديقي السماعات مش فيها مشكله في ال Rms او في قوته بالعكس كويس جدا والمواصفات كمان انا

مش هاخش فيها ولكن التقارير بتشير انها سماعات مش اد كدا في جوده تصنيع السماعات نظرا لان زي ما

حضرتك شايف 7.1 وشوف سعرها كام شفت تقارير عنها والناس بترجح طبعا T6200 هنا انا مش بعمل مقارنه

علي نوعين من السماعات لا السماعات هنا مش اد كدا في التصنيع والصوت بيقولوا مش تمام في الاغاني

الاحسن منها T6200 بناء علي تقارير كتير واستخدام شخصي واراء الناس القرار قرارك في الاخر

المدخل دا موجود في ريموت سماعات T6200 مدخل واحد بيخش في كارت الصوت وبيطلع منه واحد للهيدفون

وواحد للمايك تحياتي

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslamhamdy مشاهدة المشاركة
    ان شاء الله ناوى اشترى سماعه جديده و الميزانيه هى 250 جنيه و قد اخترت
    creative sbs a500 5.1
    و هى بسعر 250 جنيه من شركه high end
    lفما رايكم فيها و هل هناك يديل فى نفس السعر

نورت الموضوع يا صديقي ولكن سماعات Creative للاسف في النوع ال Sbs سيئه انا اعلم ان السعر له عامل كبير

ولكن للمعرفه معظم انواع كريتف الموجود مضروب ما عدا انواع قليله هو T6200 و دا ب 560 جنيه ونوع تاني احدث

واغلي بكثير ( دول النوعين من كريتف ال تضمنهم وانتا جايبهم يعني ما خسرتش فلوسك ) انما الباقي للاسف لا

وهنا حضرتك ادام حلين اما تستني تزود شويه وتجيب T6200 ومش هتندم خالص :D

او حضرتك تحاول تشوف ماركه تانيه غير كريتف في نفس حدود السعر و تكون عند احد صديق ليك او معرفه ويقولك
    عليها عن تجربه شخصيه ليه

انما اي سماعه من كريتف غير ( T6200 + Gigawork Progamer 500 ) ما تجبش عشان ما تندمش بعد كدا

تحياتي

عضو

اخ tetto هل يفرق الصوت كثير لسماعات t6200 مع الكرت الخارجي .. لانه الفرق الوحيد كان عن سماعاتي القديمة نوع dell 2.1 هو وجود عمق في الصوت بالاضافة للبيس .. حتى لما اعلي الصوت شوي بتغير صوت subwoofer .!!

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AMD TECH مشاهدة المشاركة
    اخ tetto هل يفرق الصوت كثير لسماعات t6200 مع الكرت الخارجي .. لانه الفرق الوحيد كان عن سماعاتي القديمة نوع dell 2.1 هو وجود عمق في الصوت بالاضافة للبيس .. حتى لما اعلي الصوت شوي بتغير صوت subwoofer .!!

هاقولك حاجه انا كان عندي سماعات Creative Inspire 4400 وكنت شغال بكرت ال Built In لما جبت كرت ال X-Fi

سبحان الله علي الاداء Bass اختلف وقوه في الصوت ونقاء عالي جدا من سماعات عاديه

ما جربتش اني اشغل T6200 علي كرت البلت ان لان وقتها كنت جبت ال X-Fi واخترت التحديث الصوت ما شاء الله

نقي جدا و اكتر من اي مستخدم يحتاجه في نظام فئه متوسطه Bass , وكل حاجه :D

حضرتك شغال بنظام 2.1 مجرد الدخول لنظام 5.1 هتحس بجو مختلف تاني خالص مع الافلام و Games انما في الاغاني

هي اصلا نازله ب 2 Channel عشان كدا ما بيكونش في اختلاف جامد جدا ولكن بيبقي في اختلاف ايضا لجوده

التصنيع وان السماعه Dual Cone

نصيحتي ليك : هات T6200 وهتبقي ان شاء الله سعيد جدا بامكانيه السماعات وكرت الصوت معاها هيديك كل حاجه :ah4: ( بعد ما جبت كرت الصوت عرف ان كرت الصوت اهم من السماعات )

تحياتي

عضو

مهو انا اشتريتها (باين من ردّي ) مالك يا عم tetto :D .. بس الامكانيات لا تسمح بشراء كرت محترف في الوقت الراهن ( اذا الاخ الايوبي بتقدر تفيدنا بالاسعار ) ...

بس انا زي ما قولتلك انه السماعات لم تعطي فارق كبير عن سماعاتي القديمة . سوى العمق والبيس .. و سماعة ال subwoofer على الصوت العالي تصبح كانها في معركة ..!!

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

أنا كنت منزل تعريف كرت الصوت على نظام اكسبي , والنهارده قلت أجرب أنزله على نظام ويندوز 7 وكله تمام ولاحظت ان ميزة Speaker Fill الي بتشغل الخمس سماعات موجودة ببرنامج التعريف الخاص بكرت الصوت المدمج , كنت أعتقد انها موجودة بس مع كروت X-Fi اه منك يا تيتو :mad: :D

البرنامج يأتي معاه حاجات مثل الـ Environment علشان تختار البيئة الي انت عايز تعيش فيها الجو المحيط يعني : كهف - جبال - حفلة - تحت ماء - الحمام :D الخ ..

وكمان Equalizer علشان تغير نوع الموسيقى أو الغناء المسموع مثل : بوب - روك -غاز - كلاسيك , الخ ..

طبعا البرنامج معتمد من شركة MSI المنتجة للمذربورد , مش عارف اذا الحاجات دي موجودة مع برامج التعريف من شركات تانية .

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

مهو انا اشتريتها (باين من ردّي ) مالك يا عم tetto :D .. بس الامكانيات لا تسمح بشراء كرت محترف في الوقت الراهن ( اذا الاخ الايوبي بتقدر تفيدنا بالاسعار ) ...

بس انا زي ما قولتلك انه السماعات لم تعطي فارق كبير عن سماعاتي القديمة . سوى العمق والبيس .. و سماعة ال subwoofer على الصوت العالي تصبح كانها في معركة ..!!
    الأسعار وما أدراك ما الأسعار بالأردن , نار الله الموقدة :D أوعى تقرب على بي سي زون .

ان شاء الله قرب يوصلني الكرت الـ X-Fi من برا والأخ تيتو مجرب الوضع معاه وكله تمام ونقاء بالصوت أعلى حسب تجربته .

بالنسبة لـ سماعة ال subwoofer كلامك صحيح , فلازم تقلل الصوت الصادر عنها من خلف ال subwoofer بحيث تصل لدرجة تكون مرتاح معاه وبعد تركيب كرت خارجي ممكن تعليه .

عضو فضي الصورة الرمزية zero_cold00

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alayoubi مشاهدة المشاركة
    أنا كنت منزل تعريف كرت الصوت على نظام اكسبي , والنهارده قلت أجرب أنزله على نظام ويندوز 7 وكله تمام ولاحظت ان ميزة Speaker Fill الي بتشغل الخمس سماعات موجودة ببرنامج التعريف الخاص بكرت الصوت المدمج , كنت أعتقد انها موجودة بس مع كروت X-Fi اه منك يا تيتو :mad: :D

البرنامج يأتي معاه حاجات مثل الـ Environment علشان تختار البيئة الي انت عايز تعيش فيها الجو المحيط يعني : كهف - جبال - حفلة - تحت ماء - الحمام :D الخ ..

وكمان Equalizer علشان تغير نوع الموسيقى أو الغناء المسموع مثل : بوب - روك -غاز - كلاسيك , الخ ..

طبعا البرنامج معتمد من شركة MSI المنتجة للمذربورد , مش عارف اذا الحاجات دي موجودة مع برامج التعريف من شركات تانية .
    كل الامكانيات دى موجوده مع برنامج التعريف من اى شركه

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

شباب الكل ينزل هذا الـ Radio Bar الخاص بالـ Web Browser ويستمتع بالمحطات الاذاعة المحلية ببلده :

https://radiobar.toolbarhome.com/download.aspx

عضو

صحيح اخي الايوبي هذه الخصائص كانت موجودة لما كنت شغال بويندوز xp لكني فقدتها مع ويندوز 7 .. موقع الشركة المحترم asus بس منزل اخر تعريف يدعم ويندوز vista . صحيح تعريف ال vista نزل على 7 بس بالعافية وبدون control panel الخاص بالتعريف ..!!

عضو

حقك عليا بس ما كنتش اعرف انا للاسف تذكرت مشاركه ليك لما كنت بتقول ان سماعاتك Dell 2.1 وقال انا ال فاكر

ان بشجعك عليها :D:D مش تقول تم الشراء ونقولك مبروووووووك وكدا :ah4:

اها بيفرق جامد جدا من غير كارت صوت خارجي هتحس ان الاداء مقارب الي حد ما اطمن لما تجيب كارت X-Fi انتا لوحدك هتشوف اختلاف في الاداء من ناحيه Bass هيبقي اجمد كمان من الاول
    اصوات هتظهر بوضوح اكبر والعديد من المزايا اطمن

ملحوظه : اهم حاجه يكون كارت X-Fi او Asus يعني كروت فئه ممتازه مش الكروت العاديه زي Sound Blaster 5.1 و كدا
    التعديل : مهما كانت جوده السماعات حتي لو كانت Gigawork Progamer 500 عشان تحس بقوتها والاداء ضروري كارت صوت كويس
    تحياتي

صفحة 9 من 35 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... الأخيرةالأخيرة