مناقشه بخصوص تجميع 12 جهاز

انا عارف عشان الناس تقدر ترشح حاجه معينه لازم اقول ميزانيه

بس انا الاهم عندي السعر مقابل الاداء وعدم الحاجه للتحديث الا بعد 6 شهور علي الاقل

فنقول مثلا 2500

تم اختيار Athlon II X4 630 2.8GHz, 2MB يرجي زكر عيوبه من حيث قعاليته مع الالعاب في خلال السنتين القادمين ومن حيث السخونه لان الاجهزه شبه شغاله 20 ساعه متواصله يوميا
والي هايرشحلي phenom يوضح الأفضليه بغض النظر عن فتح الانويه عشان الي هايشتغلوا علي الاجهزه اشخاص عاديه ليس لديهم خبره وهل فرق الكاش بينه وبين ال phenom x2 550 بيفرق قوي في الجيمز ؟
يعني x4 وكاش 2 ميجا ولا x2 وكاش 8 م العلم مش هانفتح انويه في الاجهوه دي خـــــــــالص

تم اختيار كيسه cooler master elite 335 شكل جيد وتهويه جيده وبور صبلاي جيد وسيتم شراء مروحه اماميه لها علي ما اتذكر انها تاتي بمروحه خلفيه فقط والاماميه optional ارجو تصحيح المعلومه في حاله خطا المعلومه

مساحه الهارد المطلوبه 500 wd blue او segate اعلامي بسعر ال segate سيسهل القرار حيث اني لم اجد ولا شركه واضعه الهارد في قائمه اسعارها وعلي معلوماتي انه متوفر

المازبورد والرامات سيتم العمل علي كارت الشاشه المدمج موقتا وتركيب اخر خارجي بعد 3 4 شهور

لذلك يرجي عند ترشيح بورده ان يكون بها كارت شاشه داخلي جيد ( هل يوجد بورد بها خاصيه ان يعمل الكارت بكامل كفائته دون ان يسحب من الرامات ) ولا يشترط ان تقبل التحديث ( اي البروسيسورات الجيده جدا مثل x6 ) لان في النيه العمل علي الجهاز لمده سنتين ثم تجديده بالكامل ( لا تنسوا سؤالي السابق هل البروسيسور هسيكون جيد مع الالعاب للسنتين القادمين ؟ )
وان كان يوجد رأي اخر بخصوص هذا الموضوع يرجي اعلامي
يفضل الابتعاد عن gigabyte ولا يمنع عرض اكثر من اختيار مع توضيح الفرق
موضوع انها يركب فيها كرتين مش محتاجه crossfire

موضوع ddr3 ام 2 لكم مطلق القرار معلوماتي قليله بخصوص الفرق كل معلوماتي انه لا يمكن فتح انويه ال phenom الا مع رامات ddr3 وانا كده كده بفكر في athlon فهل ddr3 افضل في خواص اخري ؟

بخصوص الشاشه يوجد تضارب كبير جدا معي p2050 جيده جدا ولكن احس انها ضعيفه وحساسه ومش هاتكون قويه بالقدر الكافي للتعامل معها في انترنت كافيه
وهيا بومبيه من فوق فمش هاينفع يركب كاميرا عليها من فوق