صفحة 8 من 10 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة
النتائج 106 إلى 120 من 147

الموضوع: النظارات الثلاثية الأبعاد

عضو برونزي الصورة الرمزية kikofrakiko

رد: النظارات الثلاثية الأبعاد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nafnaf_0000 مشاهدة المشاركة
    اى نوع من البلاستيك ولا نوع معين يعنى ؟؟؟

لا عادي

المهم يكون احمر و ازرق و شفاف

يعني لو حطيته قدام عنيك يبان اللي وراه بلونه

يعني لو بصيت في البلاستيك الاحمر تلاقي الحاجه اللي وراه باللون الاحمر

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kikofrakiko مشاهدة المشاركة
    لا عادي

المهم يكون احمر و ازرق و شفاف

يعني لو حطيته قدام عنيك يبان اللي وراه بلونه

يعني لو بصيت في البلاستيك الاحمر تلاقي الحاجه اللي وراه باللون الاحمر

عضو برونزي الصورة الرمزية EL-MARIACHY

اعمل ا يه طيب عشان اشوف الفيلم ثلاثى الابعاد ؟؟؟؟

1- لازم يكون عندك جهاز بشاشه عاديه و يفضل لو كانت LCD

2- لازم يكون عندك كارت شاشه خارجى علشان الداخلى بيكون تعبان ولا يقدر يشغل الألعاب كويس خالص

ممكن يكون الكارت انفيديا أو ati

3- يكون عندك النظاره ال3D

4- تستخدم البرنامج الIZ3D اللى فى اول الصفحه

هذه هى الخطواط للعب ال3D

للفرجه على أفلام 3D نفس الخطواط اللى فوق بس تزود عليهم ان تنزل أى فيلم 3D من على النت

كتب فى البحث 3d و شوف الأفلام اللى هتطلعلك ونزلها و اتفرج عليه

فى حاله الفرجه على أفلام 3D لايستوجب و جود برنامج الIZ3D
    [CENTER][FONT=lucida sans unicode][SIZE=4][B][COLOR=#B22222]>>> كرسى الأعتراف <<<[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=franklin gothic medium][B][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254978"][COLOR=#008000]الموضوع الموحد للإستفسارات البسيطة للأعضاء حول البطاقات الرسومية.[/COLOR][/URL][/SIZE][/B][/FONT]
    [/CENTER] [CENTER][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic] -----------------------------------[/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][I][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"][COLOR=#0000ff]Acer 27 3D vision ready + Nvidia 3D [/COLOR][COLOR=#008000]wireless[/COLOR][COLOR=#0000FF] & [/COLOR][COLOR=#008000]wired[/COLOR][COLOR=#0000FF] glasses + GTX 570 TWIN FROZR II[/COLOR][/URL][/SIZE][/FONT][/B][/I]
    [COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][FONT=verdana][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253989"][COLOR=#0000ff][SIZE=2]Thermal-take Challenger Ultimate gaming keyboard >> REVIEW[/SIZE][/COLOR][/URL][/B][/FONT]

[/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#4b0082][SIZE=3][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251564"]ASUS XONAR DX unboxing and small review[/URL][/B][/SIZE][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][SIZE=3][COLOR=#2f4f4f][FONT=times new roman]-----------------------[/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Palatino Linotype][SIZE=3][B][COLOR=Blue][I]
    ربي اسقي أمي الفرح دون اكتفاء - فإني احبها فلا تريني فيها بأسا يبكيني[/I][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    --------
    [/CENTER] [CENTER][FONT=Times New Roman][B][COLOR=Black][I][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176384"][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]طرائف و فكاهات مضحكه:D[/COLOR][/SIZE][/URL][/I][/COLOR][/B][/FONT]
    [/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية M_HaFeZ

متابع

شكرا على الموضوع

عضوية جديدة

لو سمحتو يا شباب....عندي سؤالين...

الاول...بالنسبة لموضوع عمل النظارة اللي شرحه الاخ MF88 ... اولا احب اشكره على الوصف اللي اكثر من رائع ..بس اللي انا مش فاهمه...ازاي قطعتين بلاستيك يخلوني اشوف3d ؟؟...بمعنى ازاي؟...طريقة العمل العلمية لقطعتين بلاستيك ؟...يا رب يكون معنى سؤالي وصل...و معلش استحملو جهلي...

ثانيا...انا معايا لابتوب toshiba a500-1f4 و في اعدادات الكارت مفيش ازاي اختار نوع النظارة و لا الاعدادات الخاصة بالرؤية ال3d فممكن اعرف اعمل الاغدادات دي من فين؟

عضو

بخصوص قطعتين البلاستيك....
    العدسات الملونة حتى لو معمولة من البلاستيك او ورق شفاف.....الألوان دى ليها معنى.... مظبوط على الصور
    الصور بتبقى صورتين فى بعض مختلفين شوية....صورة باللبنى و صورة بالأحمر..... و العدسات بتبقى برضه عدسة لبنى و عدسة أحمر
    المفروض لما تبص على الصورة مثلا بالعدسة الزرقا هتشوف صورة واحدة بس مش صورتين فى بعض اللى هى الصورة الزرقا لأن العدسات الزرقا مش هتسمح بمرور اللون الأحمر الى عينيك....و نفس الموضوع مع العدسا الحمرا.....هتشوف الصورة الحمرا بس.....يبقى انت كدة كل عين شايفة صورة مختلفة عن التانية شوية....طب اللى انت هتشوفة قدامك بعينيك الاتنين انهى صورة؟
    لا دى ولا دى....المخ هيقوم بدمج الصورتين و هتشوف صورة تالتة خالص و هيبقى فيها تأثير ثلاثى الأبعاد فتشوف القريب من البعيد و هكذا على عكس الصورتين التانيين العاديين ........
    يعنى باختصار الصورة الـ3D اللى انت بتشوفها دى مش موجودة و مش هتلاقى صورة فى العالم 3D....انما عقلك هو اللى بيصورهالك بكل تأثيراتها

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة modyGX مشاهدة المشاركة
    بخصوص قطعتين البلاستيك....

العدسات الملونة حتى لو معمولة من البلاستيك او ورق شفاف.....الألوان دى ليها معنى.... مظبوط على الصور
    الصور بتبقى صورتين فى بعض مختلفين شوية....صورة باللبنى و صورة بالأحمر..... و العدسات بتبقى برضه عدسة لبنى و عدسة أحمر
    المفروض لما تبص على الصورة مثلا بالعدسة الزرقا هتشوف صورة واحدة بس مش صورتين فى بعض اللى هى الصورة الزرقا لأن العدسات الزرقا مش هتسمح بمرور اللون الأحمر الى عينيك....و نفس الموضوع مع العدسا الحمرا.....هتشوف الصورة الحمرا بس.....يبقى انت كدة كل عين شايفة صورة مختلفة عن التانية شوية....طب اللى انت هتشوفة قدامك بعينيك الاتنين انهى صورة؟
    لا دى ولا دى....المخ هيقوم بدمج الصورتين و هتشوف صورة تالتة خالص و هيبقى فيها تأثير ثلاثى الأبعاد فتشوف القريب من البعيد و هكذا على عكس الصورتين التانيين العاديين ........
    يعنى باختصار الصورة الـ3D اللى انت بتشوفها دى مش موجودة و مش هتلاقى صورة فى العالم 3D....انما عقلك هو اللى بيصورهالك بكل تأثيراتها
    تمام يا ريس...شكرا على الافادة...
    طب و ايه الفرق بين النضارات الورق و النضارات اللي ب 200$؟
    و بالنسبة للاعدادت بتاعة النضارة على اللابتوب...عندك فكرة؟...

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haythamon مشاهدة المشاركة
    تمام يا ريس...شكرا على الافادة...
    طب و ايه الفرق بين النضارات الورق و النضارات اللي ب 200$؟
    و بالنسبة للاعدادت بتاعة النضارة على اللابتوب...عندك فكرة؟...
    الفرق ان الصور و الأفلام فى دى بيحصل فيها فقدان فى الألوان يعنى الألوان مابتبقاش زى النسخة العادية من الفيلم مثلا انما بتبقى أقل و فيه نوع من البهتان
    انما التانية نسبة فقدان الألوان فيها أقل بكتير و مابتسببش صداع بعد الاستعمال الطويل زى التانية
    بالنسبة للاب توب
    انت عايز تشغل ايه 3D عليه بالظبط...لعب ولا صور و لا أفلام و لا ايه...و ايه اللى ناقصك؟

عضو برونزي الصورة الرمزية EL-MARIACHY

أ/modyGX انت كفيت ووفيت بزياده

ده انت قايم بالواجب و زياده ياراجل شكراً على تعبك معنا
    [CENTER][FONT=lucida sans unicode][SIZE=4][B][COLOR=#B22222]>>> كرسى الأعتراف <<<[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=franklin gothic medium][B][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254978"][COLOR=#008000]الموضوع الموحد للإستفسارات البسيطة للأعضاء حول البطاقات الرسومية.[/COLOR][/URL][/SIZE][/B][/FONT]
    [/CENTER] [CENTER][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic] -----------------------------------[/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][I][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"][COLOR=#0000ff]Acer 27 3D vision ready + Nvidia 3D [/COLOR][COLOR=#008000]wireless[/COLOR][COLOR=#0000FF] & [/COLOR][COLOR=#008000]wired[/COLOR][COLOR=#0000FF] glasses + GTX 570 TWIN FROZR II[/COLOR][/URL][/SIZE][/FONT][/B][/I]
    [COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][FONT=verdana][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253989"][COLOR=#0000ff][SIZE=2]Thermal-take Challenger Ultimate gaming keyboard >> REVIEW[/SIZE][/COLOR][/URL][/B][/FONT]

[/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#4b0082][SIZE=3][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251564"]ASUS XONAR DX unboxing and small review[/URL][/B][/SIZE][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][SIZE=3][COLOR=#2f4f4f][FONT=times new roman]-----------------------[/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Palatino Linotype][SIZE=3][B][COLOR=Blue][I]
    ربي اسقي أمي الفرح دون اكتفاء - فإني احبها فلا تريني فيها بأسا يبكيني[/I][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    --------
    [/CENTER] [CENTER][FONT=Times New Roman][B][COLOR=Black][I][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176384"][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]طرائف و فكاهات مضحكه:D[/COLOR][/SIZE][/URL][/I][/COLOR][/B][/FONT]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

بالنسبة للاب توب
    انت عايز تشغل ايه 3D عليه بالظبط...لعب ولا صور و لا أفلام و لا ايه...و ايه اللى ناقصك؟
    انا عاوز اشغل افلام وصور...

عضو

EL MARIACHI أنا اسف انى برد فى الموضوع بس بجاوب على أسئلة
    haythamon الصور مش محتاجة أى حاجة...الأفلام لازم يكون الفيلم 3D و دور عليهم عالنت و هتحتاج stereoscopic player برضه

عضوية جديدة

يا جدعان الحوارده فااااااكس والله انا جربتها وعملت النظارة تمام.....والحوار مش ممتع ولا مسلى حتى

عضوية جديدة

يا جدعان الحوارده فااااااكس والله انا جربتها وعملت النظارة تمام.....والحوار مش ممتع ولا مسلى حتى
    طب لما عملت الموضوع ده...ايه التغير اللي انت لاقيته؟؟...ممكن توضح اكثر...

عضوية جديدة

haythamon الصور مش محتاجة أى حاجة...الأفلام لازم يكون الفيلم 3D و دور عليهم عالنت و هتحتاج stereoscopic player برضه
    ماهو اكيد الافلام لازم تكون 3d ...انا مش جاهل للدرجة دي:D...بس انا بسال على الاعدادت بتاعة اختيار نوع النضارة...هل من nvidia control panel و لا لازم برنامج خارجي...
    و شكرا على المساعدة...

عضوية جديدة

ماهو اكيد الافلام لازم تكون 3d ...انا مش جاهل للدرجة دي:D...بس انا بسال على الاعدادت بتاعة اختيار نوع النضارة...هل من nvidia control panel و لا لازم برنامج خارجي...
    و شكرا على المساعدة...

صفحة 8 من 10 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة