بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم اعضاء المنتدى الكرام اليوم والحمدلله أتممت مشروعي في بناء نظام تبريد مائي وسوف استعرضه عليكم اليوم

**
*
أولا : المكونات
1- طرمبة ماء
2- خزان مياه
3- خراطيم
4- افزان بلاستيك
5- مشتت 2B أو waterbloock
6- ريداتير ده هيبقى لازم لو معندكش air cooler زي المشتت 2B أو مشتت آخر شبيه له.
7- وصلة نحاس أو ألمونيوم لتحويل النص بوصة لروبع بوصة
8- سائل التبريد .

ثانيا : الاختيار والتحضير
1- طرمبة الماء
ودي بقى لفيت عليها كتير على مالقيت حاجة أدائها كويس وكمان سعرها .
يوجد أنواع كتيره ومنها كان
1-طرمبة مية الخاصة بالغسالات الاوتوماتيك
2-موتور مساحات خاص بالسيارات
3-فلتر احواض السمك .. وهو ده كان انسب شيء
حيث ان مضخت الغسالات الاوتوماتيك أدائها مفرط وضغطها لدورة الماء قوي جدا . ولا تتحمل العمل لفترة طويلة .. وأيضًا غالية جدا .
ومتور المساحات ضعيف جدا لا يتحمل العمل لفترات طويلة ورخيص .
ولكن فلتر احواض السمك أو مضخة المية بتاعت احواض السمك كانت افضل شيء لانها تتحمل العمل لفترات طويلة ولكن بالنسبة لسعرها فـ ده بيبقى على حسب النوع والقدرة بتاعت المضخة والقدره بتتقاس (بالتر / الساعة) ودي كانت اختياراتي المتاحة امامي 1- مضخة 220 ل/س
2- مضخة 880 ل/س
3- مضخة 1050 ل/س وهي دي اللي أنا جبتها .
----
2- خزان المية وده بقى إنت وذوقك
----
3- الخراطيم : حاول تجيب الخراطيم كلها من النوع الشفاف النقي اللي بيسموه الكريستال هتجيب متر ربع بوصة و متر نص بوصة .
----
4- الافزان البلاستيك هنجيب اصغر مقاس منها لانها الأنسب .
----
5- المشتت أو el-waterblock : أنا جاتني الفكرة وخليت المشتت بتاعي ال 2B يعمل الوظيفتين معا بقى ريداتير و waterblock وممكن أي مشتت يعمل كده بس اهم حاجة يبقى فيه مواسير نحاس .
----
6- الريداتير : ده بقى ممكن تعمله عمولة عند أي حد بتاع ريداتير سيارات أو ممكن تشتريه جديد من عند أي حد بتاع قطع غيار متوسكلات اهم حاجة إنك تجيبه اصغر حاجة ويفضل لو مقاساته 120mm X 120mm عموما أنا كان عندي ريداتير صغير كده مطلعه من تكييف العربية القديمة .
----
7- الوصلة اللي بتحول النص لربع بوصة : دي بقى دخت عليها أكتر حاجة و شوفو بقى أنا جبت كام حاجة ومنفعتش رحت ل واحد بتاع قطع غيار سيارة أخدت من عنده حاجة كده اسمها بلف سرفو وفعلا الخراطيم ركبت كويس على الوصلة دي بس للاسف ضغط المية قل جدا مع الوصلة دي ومكنتش تنفع وبعد كده رحت لواحد بتاع أدوات صحية وقلبنا المحل عشان نلاقي الطلب بتاعي وفي الآخر لقينا حاجة قريبة من اللي أنا عاوزه وصلت سخان دكر حاولت أركب عليها الخراطيم مفيش فايدة ورحت بيها لمخرطة عشان يقلل القطر من برة لكن برده مفيش فايدة .. وفي الاخر فصلت واحدة عمولة عند بتاع المخرطه بس كانت حديد النحاس والألمونيوم كان خلص من عنده مشكلة الحديد إنه قابل للصدأ .
----
8- سائل التبريد : سائل التبريد الخاص بريداتيرات السيارات.

ثالثا : الصور والتركيب

المضخه ال 880 ل/س بالفلتر

المضخه ال 1050 ل/س بالفلتر

رسم تخطيطي لدورة الماء

خلع بعض الرقائق الالامينيوم من على المشتت لاظهار رؤوس المشتت النحاس

قطع الرؤوس النحاس

توصيل مبدئي للخراطيم على المشتت بعد قطع الرؤوس النحاس

صورة من الخارج لخزان المية فكرة مش وحشة بس هبقى أعملها تعديل عشان أنا عايز أحط كل المكونات دي جوه الكمبيوتر

صورة اخرى من الدخل ..

صورة من الاسفل

عمل فجوه لادخال رأس مضخة الميه بمكوة الحام

عمل فجوة اخري لمسورة اخراج الميه

أخيرًا قدرت أركب رأس مضخة الميه

ولكن واجهتني صعوبة بعد تركييب المضخة في الرأس فاضررت اني أعمل فجوة أخرى من الامام وفجوة أخرى من الخلف لإسقاط المضخة كاملة ..

حددت المكان اللي هقطعو عشان مش عايز غلطات تاني ..

وبعد ماحددت المكان اللي هقطعو .. مكوة اللحام اللي كنت بقطع بيها باظت .. قلت افكها يمكن يكون فيها امل بس للاسف معرفتش ارجعها تاني :D

وبما إن الجيش بيقولك اتصرف ... مع ان مدخلتوش .. اتصرفت والحمدلله

وأخيرًا ركب الموتور كله في مكانه .. :-)

والآن مرحلة تثبيت المضخه في الخزان ..
المتطلبات
2 جوان كاوتش
معجون لحام

تثبيت ال 2 جوان ببعض الاول

وبعد كده حطيت بعض المعجون على فتحت الخزان وحطيت بعد كده ال 2 جوان اللي كنت ثبتهم في بعض ..

وبعد تثبيت المضخه بشكل نهائي في الخزان الآن سوف نقوم بتوصيل الاجزاء كلها ببعض وملء الخزان وبدا العمل

دي الوصلة اللي عملتها في المخرطة ..

ودي بعض الصور لسائل التبريد ..

الصورة النهاية للمشتت داخل كيس الكمبيوتر

تم ملء الخزان وتوصيل جميع الوصلات

هذه الصورة للنظام بعد تشغيله

وجود تسريب في وصلت اخراج الميه من المضخة

تم احتواء التسريب بوضع منشفه تحته

تم وقف التسريب بتركيب افيز بلاستيك

يرجى وضع منشفه أو أي قطعة قماش قابله لامتصاص السوائل فوق كرت الشاشة خاصة عند أول تشغيل لنظام التبرد السائل و يفضل تشغيل التبريد السائل وملاحظة أي تسريب قبل تشغيل الكمبيوتر ...

هذه الصورة تبين وضعي للمنشفه فوق كرت الشاشة .. هذه الصورة كانت الأولى لي في عمل هذا النظام قبل ان اعدل خزان الماء ...

أنظروا ماذا حدث للوصله الحديد بعد يوم واحد من العمل بيها .... تكون عليها الصدأ .

ودي صورة اخيره للمشتت والتبريد السائل لأخر تعديل تم عليهم ...

اسف على الاطاله ولكن حبيت اشارككم كل اللي حصل معي ووضع كل التفاصيل والمواقف التي حدثت معي أثناء بناء هذا النظام ... لاستفادة الاعضاء من تجربتي في بناء هذا النظام .

انتظروا المزيد من التعديل والنتائج قريبا سوف يتم دمج الريداتير للنظام ... تم بحمد الله