بصو يا جما عة محتاج عمل جها ز سيرفر على workgroup او شبكة منزلية وذلك لعمل حجب للمو ا قع الا با حية و ا عطا ء صلا حيا ت لا دمن الشبكة

أولا اية المطلو ب
:1- جها ز بنتيو م 3 و راما ت 256 و دة يعتبر ا قل مو ا صفا ت و يفضل جها ز ذو ا مكا نيا ت أعلى و مو ا صفا ت أعلى علشا ن كل مهتدى الجها ز مو ا صفا ت صح و ا مكا نيا ت هيد يك صلا حيا ت و مش هيد يك تهييس
2- محتا جين كارتين نترك و يا سلا م لو 3 com يبقى ز ى الفل
3- محتا جين ا سطوانة و يندو ز 2003 سيرفر عشا ن ننزل عليها الoperating system بتا عنااا
4- عا يز ين طبعااا source للisa server 2006
كدة يا معلم 100 فل و 14 انت كل اللى عليك هتنزل الويندوز 2003 سيرفر و بعد كدة هننزل الايزا سيرفر 2006 على الجهاااز
لحد كدة ز ى الفل
بعد كدة طبعاا عندنا الرا وتر بتا عنا و ليكن مثلا الgate way 10.0.0.138
ولو أنا مدى المستخدمين اللى عندى على الشبكة طبعااا ip range

ip range
from 10.0.0.1 to 10.0.0.255
لحد كدة تماام و طبعااا و ا خد ين dns 163.121.128.134
alternate163.121.128.135
لحد كدة و تمااا م ا ى
طبعاا ا حنا عندنا اليوسر اللى فى الشبكة و ا خد ين ايبيها ت برا يفت اللى ا حنا لسة قا يلينها
طيب بالنسبة لكارتين الشبكة اللى ا حنا لسة عا ملنهم هنزبطهم ا ز ا ى
هندى لكارت و ا حد فيهم ايبيها ت الشبكة الدا خلية
و الكا رت التاا نى هندى ا يبيها ت الشبكة الخارجية
لحد هنااا يا جماا عة و استو ب ؟ ياريت أحد الا خو ة الا عضا ء يسا هم معا يا و يقو للى بقا
أنا هزبط اعدادت الكارتين ازاى و ا ز اى بزبط الرووول و ازاى بمنع المو ا قع الا با حية و فية نقطة تا نية
ازاى بزبط اعدادا ت اليوسر على ا سا س انهم يبقو ايزا سيرفر كلينت -النقطة دى مهمة جدااا -يعنى ا نا ز بطت الا سا س -محتا ج كما ن از بط المستخدمين اللى عندى
هل بحتا ج تسطيب حا جة معينة على ا جهز تهم و لا الدنيا بتبقى ما شية ا ز اى و طبعااا كل كلا مى على شبكة وورك جروووب يا ريت حد من الا خو ة يشرح البا قى اللى انا ا جهلة