السلام عليكم
دى اول مشاركة ليا فى المنتدى الكبير اوى دة وبصراحة حبيت اسال سؤال عن الرامات الموضوع دة محيرنى جدا من ساعت ما اشتريت الجهاز
amd phenom 2 x2 550
asus 880mt
4giga ddr3 1333 apogeea
عند تنزيل سفن 86 يكون الجهاز سريع خالص بس مع 64 بلاحظ ان الجهاز عند فتح الويندوز بيتقل لمدة 4 او 5 ثوانى كدة زى مايكون بيحمل برنامج تقيل علما بان البرامج هى هى اللى كنت منزلها على 86 فقررت اعود لل 86 مرة تانية وكمان على السى بارتشن عاد فى ملفين بروجرام فايلز واحد عادى والتانى مكتوب program files(x86)>>>
وبيتهيالى دة معناة ان فى برامج التعريفات مش كلها 64 يمكن هو دة سبب تقل الجهاز فى ال 4 او 5 ثوانى
دلوقتى ال86 مش بتقراء الا 3.5 جيجا رام بس وطبعا كارت الشاشة غالبا بيسحب 256 بس من الرامات فكان بيظهر ليا 3.25 جيجا رام وطبعا 500 ميجا ضايعين من دون فايدة خالص دخلت على البيوس لقيت ان الرامات على auto وممكن اخصص ليها من 32 ميجا حتى 1024 ميجا يعنى 1 جيجا وممكن اسبها على auto لانى خايف العب فى البوردة تعطل
السؤال دلوقتى لو خصصت 1024 ميجا للكرت البلت ان فى البورة كارت الشاشة يعنى فى الحالة دى هتبقى الرامات 3 جيجا الوندوز هايقراهم والجيجا الناقصة لكارت الشاشة ولا كدة كدة 500 ميجا ضايعين ضايعين وهايبقى المجموع 3.5 - 1024= 2.5؟
الرامات الابوجى دية نصحنى بيها واحد صاحبى بيفهم حلو فى الكمبيوتر وطلعت روعة اخر حاجة
ومش عايز ولا ميجا تضيع منها عايز استغلها اخر حاجة
لو كان العنوان مش كويس سامحونى انا اضريت اكتبة كدة علشان نوع من الائارة والتشويق لانى لحظة فى المواقع الكبيرة بتاعت البرامج لازم تكتب عنوان يشد اخر حاجة علشان الناس تجوابك والا هاينفضولك اخر حاجة
سلام