صفحة 2 من 32 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 480

الموضوع: تقرير مفصل عن أفضل موبايل فى العالم SAMSUNG S8500 WAVE بنظام BADA

عضو

رد: تقرير مفصل عن أفضل موبايل فى العالم SAMSUNG S8500 WAVE بنظام BADA

الهاتف اخد تقييم
    9.1 من موقع gsm arena
    وهذا اعلى تقييم رايته في سنين طويلة
    .. بيع من الجهاز مليون نسخة في الاتحاد الاروبي فقط رغم انه لم يوزع على جل دولها
    هذا في سنته الاولى فقط
    ....نظام bada os
    نظام جيد جدا سهل وفعال و اصدار هذا النظام خطوة اراها ذكية من سامسونغ
    باقحام نفسها في مجال انظمة تشغيل الهواتف

ومبروك الهاتف اخي اهنئك على اختيارك الذكي

عضو فضي الصورة الرمزية ŤǾЯŊΛĐф

ألف مبروك يا كبير ، بس أنا عندى إعتراض صغير على عنوان الموضوع ، فالهاتف فى منافسة شديدة مع Vivaz وهو فى نفس الفئة السعرية ، والVivaz يتفوق فى ال8GB Memory ، وال 8.1 HD Camera وحاجات تانية ، د غير إن الVivaz بيشغل Flash 10 :p

ودى المقارنات بينهم : 123

و متنساش إن الVivaz فيه ميزة رهيبة ، وهى إن إحتمال كبير جدا هينزله الSymbian^3 :cool:

معلش سؤال : معنى كده إن الWave بشغل ال MKV :confused: :eek:
    جنت على نفسها براقش ...

عضو برونزي الصورة الرمزية DaRk L0rD

Smile رد: تقرير مفصل عن أفضل موبايل فى العالم SAMSUNG S8500 WAVE بنظام BADA

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ŤǾЯŊΛĐф مشاهدة المشاركة
    ألف مبروك يا كبير ، بس أنا عندى إعتراض صغير على عنوان الموضوع ، فالهاتف فى منافسة شديدة مع Vivaz وهو فى نفس الفئة السعرية ، والVivaz يتفوق فى ال8GB Memory ، وال 8.1 HD Camera وحاجات تانية ، د غير إن الVivaz بيشغل Flash 10 :p

و متنساش إن الVivaz فيه ميزة رهيبة ، وهى إن إحتمال كبير جدا هينزله الSymbian^3 :cool:

بيشغل avi عادي جدا مجربت ال mkv والسامسونج يكسب لشوية حجات
    1-الشاشة ريزليوشن اعلي وسبر امولد مش tft
    2- فية كاميرا تانية السوني مفيهوش
    3-المعالج 1 جيجا السوني 720
    4-البوتوث ver3 السوني 2.1
    5-السامسونج فية DNS
    6- الميمور داخل الجهاز السامسونج 1.5 جيجا داخل السوني 75 ميجا
    شوف هنة
    https://www.gsmarena.com/compare.php...&idPhone2=3022
    [URL="https://www.facebook.com/dark.lord.Reviews"] صفحتي الشخصيه علي الـFACEBOOK

عضو الصورة الرمزية sikimiky

الف مبروك علي الجهاز ,
    بصراحة من افضل المراجعات الي شفتها علي المنتدي من حيث التنظيم والمحتوي .
    بارك الله فيك , وتم تقييم الموضوع.

عضو برونزي الصورة الرمزية EL-MARIACHY

بسم الله الرحمن الرحيم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TEch Zone مشاهدة المشاركة
    الف مبروك مراجعة ممتازة جدا ومفصلة
    الموبيل ممتاز اوى وانا بفكر اغير من نوكيا لـ Samsung او Sony Ericsson لانى اتخنفت من موبيلاتها :rolleyes:

الله يبارك فيك , وفعلاً أنا زهقت خالص من نوكيا , لو لقيت السونى اريكسون فى منه أحسن من السامسونج أكيد تجيبه.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DaRk L0rD مشاهدة المشاركة
    الف مبروك يا باشا جهاز روعة الهاتف مع اخي وهو رائع بمعني الكلمة
    بالنسبة للحروف ممكن تتغط تكتين علي الحرف وتحصل علي الحرف الثانوي تكتين ورا بعض

والله جربت كذا مره ومش عارف أعمله بالظبط , فياريت شرح بالظبط أعمله ازاى

أنا بأستمر بالضغط على الزر لمده ثانيه ثم أذهب للحرف اللى عايزه , فياريت لو تقدر تقولى الحل ايه بالظبط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr Mohammad مشاهدة المشاركة
    تقرير متميز جدا جدا جدا
    بارك الله فيك
    اسأل الله أن يرزقك خيره و يكفيك شره
    و عليك بالرقية الشرعية
    +استأذنك أنى قمت بتعديل بسيط على صورة الجهاز من الخلف لإخفاء السيريال الخاص بالجهاز , للحفاظ على الجهاز من الاختراق
    +و ما يميز شاشة الهاتف هو أنها capacitive مثل شاشة الآى فون , و حساسيتها للمس افضل بمراحل من ال resistive الموجودة فى اغلب الأجهزة القديمة مثل 5800 و غيره
    كما أنها Super AMOLED و بالتالى فسطوعها ممتاز ما شاء الله لا قوة إلا بالله

1- شكراً جداً ان حضرتك أخفيت لى السريال , لم اكن أعرف انه يجب اخفاءه , فلو تقدر تقول لى حضرتك لماذا هو مهم اخفائه؟

2- لى طلب عند حضرتك , بما أن حضرتك جربت الأيفون فياريت تقول لنا أى الهواتف أحسن الأيفون أم السامسونج فى اللمس لأن يوجد أحد الأعضاء بيسألنى هذا السؤال

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Goldsmith مشاهدة المشاركة
    تقرير ممتاز ودقيق
    بالرغم من أني لست من هواة الهواتف الحديثة (زمان غيرت تليفونات بعدد شعر راسي)
    دلوقتي الحمد لله مقتنع بموبايل بسيط بيأدي الغرض وحجمه صغير جدا
    بس بصراحة التقرير عجبني، والموبايل كمان

سامسونج شركة مبدعة وأنا أعشق كل ماتنتجه هذه الشركة المحترمة
    سامسونج معروفة باختيارها لإكسسوارات ذات جودة (وشياكة) عالية

أنا أتذكر مرة كان عندي موبايل سامسونج فيه مشكلة وديته الضمان اتصلح وعطوني سماعة وجراب جلد في منتهى الشياكة ببلاش بس الكلام ده من يجي 7 سنين
    ما أفتكرش في توكيل في مصر بيعمل الكلام ده دلوقتي

العملة مكتوب عليها يغوسلافيا
    شكراً على التشجيع , وانا كنت عارف اللى مكتوب على العمله ولكن لا اعرف العمله نفسها ايه؟ يورو , دولار , ..... !!!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samor مشاهدة المشاركة
    مبروك عليك وربنا يبارك لك فيه
    مميزات رائعة وسعر مناسب لامكانياته بصراحة
    شكرا على المراجعه...ومنتظرين معلومات أكتر بعد استخدامك ليه

الله يبارك فيك . وان شاء الله بعد اسبوعين سأكتب التقرير الثانى بس طبعاً سيكون أصغر من التقرير الأول

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AMD_PC مشاهدة المشاركة
    مبروك الجهاز أخي الكريم
    جهاز لن تندم على شراءه فكل يوم تكتشف به مميزات أكثر ويزداد إعجابك بالتقنيات المبتكرة من سامسونج
    شكراً على التقرير

الله يبارك فيك , وان شاء الله سيكون لدى بضعه أسئله بخصوص الهاتف أعرضها عليك , ان لم يكن لديم مانع !!

[/QUOTE]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jOoLiAnOo مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

الف مبروك مبررروك .... موبايل ممتااااز جدااا

وتقرير رااائع

الله يبارك فيك , الله يبارك فيك :D شكراً

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة optimus prime مشاهدة المشاركة
    مبروك جدا ع الموبايل
    انا امبارح عمال ادخل واطلع علشان اشوفك خلصت الموضوع ولا لسه علشان ارد بس دخلت نمت ف الاخر وانت خلصته ومفيش داعي لشكر ولا حاجة المهم بس ان الموبايل عجبك ومبسوط بيه ودي من وجهة نظري اهم حاجة حتى لو كنت ماسك موبايل من العصر الكتاكوني ربنا يدك خيره ويكفيك شره

أستاذى OPTIMUS PRIME أخبار حضرتك ايه ؟ معلش أزعجتك معايا بكثره أسئلتى , جعله الله فى ميزان حسناتك .
    و شكراً أكثر ان حضرتك تأنيت فى الرد لحد ما الموضوع انتهى :o شكراً مره أخرى و الحمد لله طلع هاتف روعه بكل معانى الكلمه بس يصلحوا العيب اللى فيه بتاع الفلاش 10 و يبقى تمام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SIGMA-ZERO مشاهدة المشاركة
    برغم اني مبحبش ال os بتاع سامسونج لانو عقيم ....بس التليفون فعلا شكلو محترم ممكن كام سؤال (و سامحني في الاسئلة):-

- ممكن مقارنة بين صوت التليفون في الهيدفون بينو و بين ال iphone او ال ipod?

-سرعة الانترنت عن طريق ال wifi ؟! مقارنة بي ال iphone 3gs?

-مقارنة للتتش بينو و بين الايفون (اللي في رأيي انو احسن تتش في العالم برغم فقر الهاردويير) ...اعتقد بيبان الفرق في كتابة الرسائل

- يا ريت صور من الكاميرا (برغم اني متوقع ان الصور هتكون جبارة لان السامسونج الكاميرا بتعتوا محترمة جدا جدا...عكس النوكيا )
    - هل يمكن تنزيل android للجهاز؟؟

1- للاسف أنا لا أملك الأيفون ولا الأيباد ولا عمرى رأيته الا فى الأفلام

2- على حسب المواقع و التقارير اللى قرأتها أنه لا يقارن بال IPHONE 3G انما يقارن بالIPHONE 4G و يتفوق عليه لأنه متاح لجميع الدول بنفس السعر و ليس مغلق على شبكات معينه
    (وطبعاً هذا كلام المراجعات فقط , فانا لم تلمس يدى قط هاتف أيفون)

3- التتش بتاع السامسونج يُقال أنه مثل الأيفون , فانا لم تواجهمى مشاكل فى التتش بتاع السامسونج الا فى الكتابه باللغه العربيه

4- ان شاء الله صور الكاميرا فى أقرب وقت و هاضعها فى الموضوع الأساسى ( بس حضرتك اصبر عليا لأنى لم أحترف التصوير بعد)

5- لا أعتقد أنه يكن تنزيل ANDRIOD عليه , لان ذلك سيحل مشاكل كتيره أوى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr. Nova مشاهدة المشاركة
    الف مبروك يا باشا وربنا يباركلك فيه ان شاء الله
    لي نقطتين عايز اسال عليهم
    كده انت مش هتعرف تعمل update غير لو غير غيرت إعدادات جهازك لدولة أجنبية؟؟
    معلقتش على نظام التشغيل نفسه Bada ياريت تقول ايه نظامه
    وربنا يباركلك فيه ان شاء الله

ياسلام أسهل أسئله واجهتنى لحد دلوقتى :D شكراً على التبسيط :p

1- نعم , لن أقدر انى أعمل تحديث لبايوس لا فى حالتين , اما أن سامسونج تعفى عن الشرق الأوسط و تعترف بمصر كدوله مستقله لها كيانها و سوفتوريها
    أو انك تدخل على الريجسترى و تغير فى اعدادات البرنامج و توهمه أنك فى ألمانيا مثلاً و أن الموبايل بيأخذ حمام شمس فى مصر و انك محتاج التحديث الخاص بألمانيا

2- نظام البادا عادى جداً , لا يوجد فيه أى شيئ معقد و أنا عمرى ما استخدمت غير النوكيا فيعتبر أن النظام معقول نسبياً , زكحال أى نظام جديد تماما أن يكون فيه بعض الأخطاء التى ان شاء الله سيتم حلها فى المستقبل القريب باذن الله

الفكره انى كل يوم باكتشف حاجات جديده لم أكن أعرفها , انما فى النوكيا انت عارف أساساً كل الامكانيات و المميزات

طبعاً البادا حاليا لا يمكن ان ينزل له اى برنامج مهما كان الا لو كان مُصدِر من سامسونج مباشره و يوجد المجانى و المدفوع , بس المجانى اكثر بكثير من المدفوع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة outcontrole مشاهدة المشاركة
    الهاتف اخد تقييم
    9.1 من موقع gsm arena
    وهذا اعلى تقييم رايته في سنين طويلة
    .. بيع من الجهاز مليون نسخة في الاتحاد الاروبي فقط رغم انه لم يوزع على جل دولها
    هذا في سنته الاولى فقط
    ....نظام bada os
    نظام جيد جدا سهل وفعال و اصدار هذا النظام خطوة اراها ذكية من سامسونغ
    باقحام نفسها في مجال انظمة تشغيل الهواتف

ومبروك الهاتف اخي اهنئك على اختيارك الذكي

الله يبارك فى حضرتك و شكراً على المعلوامات الجديده لم اكن أعرفها

معلش يا أخ الأعصار , هذا ليس كلامى انما كلام المواقع . لو حضرتك شوفت ثالث مشاركه ليا ستجد أنى قلت أن كل شيئ كتبته من وجهة نظرى فقط

و طبعاً بيشغل الملفات الMKV

و أنا فى كل المراجعات اللى قرأتها ( بقالى شهر بحاله أقرأ مراجعات فقط) لم أجد أى شخص انه يقارنه بالVIVAZ و لكن كل المقارنات كانت بينه و بين الN8 و بين الأيفون 4G

و طبعاً انه بيشغل الفلاش 10 ديه بالنسبالى ميزه كبيره جداً افتقدتها فى هاتفى بس ان شاء الله تتحل

و يمكن شراء ذاكره خارجيه الى 32جيجا و الهاتف ذاكرته الداخليه 2جيجا و المتاح 400ميجا منهم , فالنظام واخد حيز كبير جداً فى الجهاز

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sikimiky مشاهدة المشاركة
    الف مبروك علي الجهاز ,
    بصراحة من افضل المراجعات الي شفتها علي المنتدي من حيث التنظيم والمحتوي .
    بارك الله فيك , وتم تقييم الموضوع.

شكرا و الله يبارك فيك و جزاك الله خير -

افضل المراجعات الي شفتها علي المنتدي من حيث التنظيم والمحتوي .
    أخجلت تواضعى :o

--------------------------------------------------------------------------------------

أعضاء يجب التوجه لهم بشكر خاص و بدعوه بظهر الغيب :

@HULK الله يبارك فيك , وشكراً على التشجيع ,

@JOKER شكراً يا جوكر , أنا على فكره لم أقصد أبداً انى أذمّ فى هاتفك , كان فقط لأغراض المقارنه

@BIKA08 شكراً على التقييم

@ DR.MOHAMMAD شكراً على الكلام الجميل , أنا لم أفعل الا واجبى تجاه هذا المتدى الكريم

@ KTS_2001 : ألف شكرا على المعلومات القيمه , وان شاء الله ساضيفها فى الموضوع الأساسى تحت اسم حضرتك طبعاً

[CENTER][FONT=lucida sans unicode][SIZE=4][B][COLOR=#B22222]>>> كرسى الأعتراف <<<[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=franklin gothic medium][B][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254978"][COLOR=#008000]الموضوع الموحد للإستفسارات البسيطة للأعضاء حول البطاقات الرسومية.[/COLOR][/URL][/SIZE][/B][/FONT]
    [/CENTER] [CENTER][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic] -----------------------------------[/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][I][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"][COLOR=#0000ff]Acer 27 3D vision ready + Nvidia 3D [/COLOR][COLOR=#008000]wireless[/COLOR][COLOR=#0000FF] & [/COLOR][COLOR=#008000]wired[/COLOR][COLOR=#0000FF] glasses + GTX 570 TWIN FROZR II[/COLOR][/URL][/SIZE][/FONT][/B][/I]
    [COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][FONT=verdana][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253989"][COLOR=#0000ff][SIZE=2]Thermal-take Challenger Ultimate gaming keyboard >> REVIEW[/SIZE][/COLOR][/URL][/B][/FONT]

[/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#4b0082][SIZE=3][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251564"]ASUS XONAR DX unboxing and small review[/URL][/B][/SIZE][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][SIZE=3][COLOR=#2f4f4f][FONT=times new roman]-----------------------[/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Palatino Linotype][SIZE=3][B][COLOR=Blue][I]
    ربي اسقي أمي الفرح دون اكتفاء - فإني احبها فلا تريني فيها بأسا يبكيني[/I][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    --------
    [/CENTER] [CENTER][FONT=Times New Roman][B][COLOR=Black][I][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176384"][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]طرائف و فكاهات مضحكه:D[/COLOR][/SIZE][/URL][/I][/COLOR][/B][/FONT]
    [/CENTER]

عضو

ألف مبروك على الموبايل و إن شاء الله هجيب واحد قريب لما أفضى و يا ريت تقولنا على gps في الموبيل عامل إزاي ?
    و يا ريت كمان تقولنا على سخونة البطارية ?

EL-MARIACHY
    الحل سهل جدا وشغال مع اخي اضغط علي الحرف الساسي مرة واضغط علية مرة كمان زي نزكيا لما بتحب تكتب حرف تاني في الأجهزة الي مش تاتش كانك بتكتب علي جهاز مش تاتش فهمتني
    تكتين ورا بعض هيديك الحرف التاني
    او اعدل الجهاز بالطول قصادك لوحة المفاتيح بتتغير صح اشتغل كدة واكتب عليها هتلاقي انك بتضغط بعدد المرات الي في ترتيب الحرف بمعني زر مكتوب علية abc انت عاوز ال b بتضغط علي الزرار مرتين هيديك البي ارجع بقي واعمل الشاشة بالعرض وبنفس الطريقة بس خلصت تم التقييم
    [URL="https://www.facebook.com/dark.lord.Reviews"] صفحتي الشخصيه علي الـFACEBOOK

عضو برونزي الصورة الرمزية optimus prime

أستاذى OPTIMUS PRIME أخبار حضرتك ايه ؟ معلش أزعجتك معايا بكثره أسئلتى , جعله الله فى ميزان حسناتك .
    و شكراً أكثر ان حضرتك تأنيت فى الرد لحد ما الموضوع انتهى شكراً مره أخرى و الحمد لله طلع هاتف روعه بكل معانى الكلمه بس يصلحوا العيب اللى فيه بتاع الفلاش 10 و يبقى تمام
    والله انا ما عملتش حاجة اقل من الي كان اي حد هيعملها معايا هنا لو كنت ف نفس مكانك وبلاش استاذ دي
    ان ااسمي احمد وبجد والله انا كنت اكتر من مبسوط وانا بجاوبك عن الاسئلة لاني كنت هجيب الموبايل لولا اني خفت التاتش يبوظ معايا بطبيعة دراستي وعملي واسلوب حياتي واهم حاجة ان الموبايل عجبك وانبسطت معاه ودي من وجهة نظري نعمة كبيرة جدا
    [CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=242687"]همسة في أذن مستخدمي التورنت :)
    [/URL]
    [IMG]https://card.josh-m.com/live/deluxe/Ahmed Hassan33.png[/IMG][/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egypt2010 مشاهدة المشاركة
    ألف مبروك على الموبايل و إن شاء الله هجيب واحد قريب لما أفضى و يا ريت تقولنا على gps في الموبيل عامل إزاي ?
    و يا ريت كمان تقولنا على سخونة البطارية ?

لسه حضرتك لم أجرب الGPS ان شاء الله فى خلال اسبوع حكون عرفت اذاى أتعامل معاه و أفيدك ان شاء الله

بالنسبه لسخونه البطاريه ففعلاً بتسخن بس مش للدرجه الملحوظه و بتسخن عندما يكون الشغل متواصل بدون حتى 10دقائق راحه , أول ما اشتريته فضلت قاعد عليه 13ساعه على اليوتيويب و تنزيل برامج السامسونج حتى أستنفذ البطاريه ساعتها حسيت بالسخونيه و سألت الدعم الفنى فى سامسونج و قالوا هذا شيئ عادى بيحدث تحت ظروف العمل المكثف و لن يأثر فى الأداء أو عمر الهاتف أو البطاريه

EL-MARIACHY
    الحل سهل جدا وشغال مع اخي اضغط علي الحرف الساسي مرة واضغط علية مرة كمان زي نزكيا لما بتحب تكتب حرف تاني في الأجهزة الي مش تاتش كانك بتكتب علي جهاز مش تاتش فهمتني
    تكتين ورا بعض هيديك الحرف التاني
    او اعدل الجهاز بالطول قصادك لوحة المفاتيح بتتغير صح اشتغل كدة واكتب عليها هتلاقي انك بتضغط بعدد المرات الي في ترتيب الحرف بمعني زر مكتوب علية abc انت عاوز ال b بتضغط علي الزرار مرتين هيديك البي ارجع بقي واعمل الشاشة بالعرض وبنفس الطريقة بس خلصت تم التقييم

حضرتك أنا حولت أجربها و فاهم قصدك تماماً ولم اوفق فى جعلها تعمل كما تقول فاما حل من اثنين : ياما التليفون بتاع أخو حضرتك مصنوع فى مكان يختلف عن المكان الذى صُنع فيه هاتفى
    أو انى غبى و مش عارف أعملها صح .

أقول لحضرتك حاجه تانيه , عندما تضغط على زر الSPACE بيطلع 5 حاجات , @ -!-؟-.- صح؟ لكى تذهب لأى علامه من هولاء العلامات يجب أن تسحب يدك على الجاهز و انت ضاغط على زر الSPACE علشان مثلاً تضغط على "؟" , هذا الكلام بالظبط فى الحروف العربى الأساسيه و الثانويه
    [CENTER][FONT=lucida sans unicode][SIZE=4][B][COLOR=#B22222]>>> كرسى الأعتراف <<<[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=franklin gothic medium][B][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254978"][COLOR=#008000]الموضوع الموحد للإستفسارات البسيطة للأعضاء حول البطاقات الرسومية.[/COLOR][/URL][/SIZE][/B][/FONT]
    [/CENTER] [CENTER][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic] -----------------------------------[/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][I][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"][COLOR=#0000ff]Acer 27 3D vision ready + Nvidia 3D [/COLOR][COLOR=#008000]wireless[/COLOR][COLOR=#0000FF] & [/COLOR][COLOR=#008000]wired[/COLOR][COLOR=#0000FF] glasses + GTX 570 TWIN FROZR II[/COLOR][/URL][/SIZE][/FONT][/B][/I]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][FONT=verdana][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253989"][COLOR=#0000ff][SIZE=2]Thermal-take Challenger Ultimate gaming keyboard >> REVIEW[/SIZE][/COLOR][/URL][/B][/FONT]

[/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#4b0082][SIZE=3][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251564"]ASUS XONAR DX unboxing and small review[/URL][/B][/SIZE][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][SIZE=3][COLOR=#2f4f4f][FONT=times new roman]-----------------------[/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Palatino Linotype][SIZE=3][B][COLOR=Blue][I]
    ربي اسقي أمي الفرح دون اكتفاء - فإني احبها فلا تريني فيها بأسا يبكيني[/I][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    --------
    [/CENTER] [CENTER][FONT=Times New Roman][B][COLOR=Black][I][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176384"][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]طرائف و فكاهات مضحكه:D[/COLOR][/SIZE][/URL][/I][/COLOR][/B][/FONT]
    [/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية ǺђḾỂĐ260

الف مبروك موبيل رائع جدا بسم الله ماشاء الله تتهنى بيه يارب
    [COLOR=#ff0000][SIZE=3]
    [/SIZE][/COLOR][IMG]https://g.bf3stats.com/pc/iHFK3SO1/AHMED260.png[/IMG]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed260 مشاهدة المشاركة
    الف مبروك موبيل رائع جدا بسم الله ماشاء الله تتهنى بيه يارب

الله يبارك فى حضرتك

و شكراً جدا لكل الفيديوهات للالعاب التى لم تصدر بعدّ فعلاً بتشوقنى ليهم جداً

كل ما بأتفرج بعمل كده :ah27:

[/CENTER]

[/CENTER]
    --------
    [/CENTER]

EL-MARIACHY
    لم اقصد شئ اخي انا حبيت اوضحههالك الهاتف فعلا من برة مصر يمكن السوفت وير متحدث الله اعلم

Mariachy و Dark Lord ، مع كل إحترامى ليكم :

والسامسونج يكسب لشوية حجات
    طب وليه سبت الحاجات بتاعة الVivaz :
    - أخف : 97 g
    - ال 3G أسرع : HSDPA, 10.2 Mbps
    - ال DLNA فى الWifi
    - ال Camera طبعا 8.1 MP, 3264x2448 pixels
    - الألوان أكتر 16,777,216
    - ال PC Synchronization
    - ال SyncML
    - ال Java أحدث MIDP 2.1
    - ال Talk Time أكبر : 13 h
    - HDMI (TV Out)
    فى ال Misc : - Google maps
    - Facebook and Twitter apps
    - YouTube and Picasa integration
    - TrackID music recognition
    - TV out (VGA resolution)
    - QuickOffice document reader
    -Flight mode
    -Modem
    و طبعا الحجم

2- فية كاميرا تانية السوني مفيهوش
    هتستفيد أيه من الكاميرا التانية :confused: ، معتقدش حد بيستخدم الVedio call فى مصر بسبب أسعاره الفلكية ، د غير إن ال 2 Cameras بتوع الWave ميكفوش ال8.1 MP :p ، د غير إن الVivaz بيدعم الVedio Calling بردو :rolleyes:

5-السامسونج فية DNS
    ممكن تعريفه

3-المعالج 1 جيجا السوني 720
    معاك حق فى دى ، مع إن الكام MHz دول مش هيفرقوا قوى ، وكمان قوة المعالج مش بتبان إلا فى ال Multi-Tasking والألعاب التقيلة اللى مش موجودة فى نظام الPada :rolleyes:

6- الميمور داخل الجهاز السامسونج 1.5 جيجا داخل السوني 75 ميجا
    معتقدش فى حد بيستخدم الPhone memory إلا للضرورة القصوى ، هتقولى هتشترى كارت ، ماشى بس معنى كده إنك هتدقع فلوس كتير زيادة عشان تشترى نضيف ، غير لما يبقى جاى مع الموبايل 8 GB

لم أجد أى شخص انه يقارنه بالVIVAZ و لكن كل المقارنات كانت بينه و بين الN8
    الVivaz بينافس الN8 فى الآتى :
    1. The Vivaz processor has an golden chip, that makes the processor handle greater speeds than 720 mhz if needed, also Vivaz uses A8 Cortex which is faster than Nokia N8's "old" ARM11 CPU.
    2. They got equal amount of ram, 256 mb
    يعنى الProcessor بتاعه قدرته أحسن من الN8

و يمكن شراء ذاكره خارجيه الى 32جيجا
    نفس إجابة Dark Lord

صورة معبرة

أما حكاية الMKV دى فلو فعلا بيشغلها أرفعله القبعة ويتفوق فيها ، أنا الVivaz بيشغل المفروض WMV/RV/MP4/3G بس مش عارف أشغل منهم غير الMP4

وفى النهاية يا جماعة الإختلاف فى البط لا يفسد للوز صنية :D
    جنت على نفسها براقش ...

Mariachy و Dark Lord ، مع كل إحترامى ليكم :

معتقدش فى حد بيستخدم الPhone memory إلا للضرورة القصوى ، هتقولى هتشترى كارت ، ماشى بس معنى كده إنك هتدقع فلوس كتير زيادة عشان تشترى نضيف ، غير لما يبقى جاى مع الموبايل 8 GB

الVivaz بينافس الN8 فى الآتى :

يعنى الProcessor بتاعه قدرته أحسن من الN8

نفس إجابة Dark Lord

صورة معبرة

أما حكاية الMKV دى فلو فعلا بيشغلها أرفعله القبعة ويتفوق فيها ، أنا الVivaz بيشغل المفروض WMV/RV/MP4/3G بس مش عارف أشغل منهم غير الMP4

وفى النهاية يا جماعة الإختلاف فى البط لا يفسد للوز صنية :D
    اخي تورنادو انا تكلمت عن المميزات الأساسية والشاة بتاع السوني tft
    DNS dynamic natural sound and suport 5.1 dolpy
    بطارية الجهاز 1500 السوني 1200
    الفيس بوك والكلام دة موجود كلة الجافا معرفشي بس كل الكلام الي انت بتتكلم فية دة سوفت وير ماعدا طبعا الكاميرا في السوني 8 ميجا بس الي قدام 1.3 بس لو وجدت
    البادا العابة بنفس جودة الأي فون يعني العاب محترمة جدا شوف شيفت علية عاملة الزاي وكفاية دعم ea sports للجهاز
    الحاجة الأهم نظام البادا هو نظام متطور جدا واكثر من السامبيان
    الفلاش طبعة نقطة ضعف بس ممكن تتصلح عندك الأيفون مفيهوش فلاش من اصلة
    اخف مفيش مشاكل انت ببتكلم في 20 جرام مثلا حاجة لا تزكر فية ناس عاوزة كاميرا انا مبقولشي انة وحش السوني بس انا افضل السامسنوج لسبب اني لو عاوز كاميرا يبقي هجيب بردة السامسونج i8910 hd وب 2400 بس وكاميرا 8 وبلو راي وحاجة زي الفل وميموري 8 جيجا وسامبيان

الحاجة الأهم نظام البادا هو نظام متطور جدا واكثر من السامبيان
    اخف مفيش مشاكل انت ببتكلم في 20 جرام مثلا حاجة لا تزكر فية ناس عاوزة كاميرا انا مبقولشي انة وحش السوني بس انا افضل السامسنوج لسبب اني لو عاوز كاميرا يبقي هجيب بردة السامسونج i8910 hd وب 2400 بس وكاميرا 8 وبلو راي وحاجة زي الفل وميموري 8 جيجا وسامبيان
    - زى مقولت قبل كده فى إحتمال كبير جدا إن الVivaz ينزله الSymbian^3
    - زى م أنا بتكلم عن 20 جرام إنت بتتكلم عن 0.1 Inch :rolleyes:
    - وبعدين إحنا بنتكلم عن موبايل متكامل مش Camera
    - يعنى أيه كاميرا بلوراى :confused:

وبعدين زى م الBluetooth الأحدث ليه فايدة ، الJava الأحدث أحسن فى البرامج اللى بتعتمد عليه
    وبيتهيألى الصورة مبينة إن الفرق فى الHardware مش كبير ، إنما الفرق فى ال Software كبير جدا
    جنت على نفسها براقش ...

صفحة 2 من 32 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... الأخيرةالأخيرة