السلام عليكم

في البداية احب ان اشكركم جدا على هذا المنتدى الرائع انا مشترك في هذا المنتدى منذ فترة كبيرة ومتابع له من فترة سنتان ولكني حقا كنت اخجل من الرد فيه بسبب حقا شعرت اني جاهل بالنسبة لكم

ولكني قررت ان لا استسلم وتابعت الفيديوهات لاستاذ ياسر ومهندس ياسين وماجد ومهندس احمد سرحان وفقهم الله جميعا وللرائع الأستاز لومارك

وبحمد الله انضممت لسيسكو اكاديمي الرسمي ونجحت في امتحان CCNA
وحاليا ادرس من اسطوانة TestOut منهج MCSE

وحتى الان اعانني الله في تفهمها واستعد لدخول اول امتحان 270-70 ادعوا لي بالتوفيق

انا متخرج من المعهد الفني الصناعي دفعة 2009 وحاليا سأتلحق بالجامعة العمالية فقط لان فرق بيني وبين كلية الهنسة 5.% لعنة الله على التنسيق رغم اني حاصل على امتياز في السنتين وفي الأساس انا طالب ثانوي عام
على كل حال مش موضوعنا

المهم اني بدأت البحث عن عمل للحصول على خبرة في مجال دراساتي (على فكرة دراستي في المعهد كانت هندسة سيارات ) بس انا اقصد هنا بدراستي اي الشبكات المهم
لاقيت وظيفتين الاولى بتوقيت يسمح لي ان ادرس في الجامعة وان ادرس باقي الشهادات وبمرتب جيد وقريبة من منزلي لكن المشكلة انها شبكات فقط

اما الثانية فهي في شركة معروفة تدعى
CPU Egypt
https://www.cpuegypt.net/

وهي 10 ساعات عمل ولا تسمح لي بالتأكيد باي وقت للمذاكرة لانها في نصف اليوم وبعيدة عن منزلي وفي نفس الوقت مرتب قليل جدا (يدوب اكفي الأكل والمواصلات ويمكن لأ كمان) لكن المشكلة انها تعمل في مجال الشبكات بتوسع يعني كاميرات المراقبة واستضافة الويب وعمل ال ADSL

انا متردد لاني قرئت موضوع العضو الرائع
Vancouver

لاني على ما اتذكر هاجم الشباب بضراوة وهو معه كل الحق فالشباب يتخيل ان الشهادة ك ccna مثلا ستعطيه لقب مهندس وعمل فوق 1000 جنيه و5 سااعات عمل وبس وده مفهوم الأحمق بس وعلشان كده ناس كتير بتسيب المجال بسرعة
بس انا فعلا بحب المجال ده جدا بحب احس اني رسمت رسمة الشبكة وبعد كده الافي كل اللمض خضرا قدامي ومفرحاني (ومش قصدي انها لوب متودوناش في داهية :D) وانا اشتغلت على فكرة على روترات سيسكو اصلي ويالها من متعة وانت بتحط كابل Console في البورت بتاعه ويعمل تيك انا والله بحب مجالي جدا

بس انا فعلا عايز اكمل تعليمي وخايف اني لو سيبت الشركة التانية تكون فرصة اندم اني سيبتها والله انا مش متكبر
انا فعلا نفسي اتعلم كل شي عن كل شيء ومجال كاميرات المراقبة مجال جديد واكيد حيبقى ممتع

بس فعلا انا عايز اكمل MCSE والباكالريوس لاني والله عن تجربه بقولكم حيفرق كتيير الا لو كنت
CCIE طبعا ربنا يدينا ويديكم :ah4:

فممكن يا اخوتي في الله ان ترشدوني والله انا لجئت لكم لاني اعرف كم العلم الذي تحملوه وكم الخرة والاهم هو كم الحب الذي يسري في كل جزء من هذا المنتدى العظيم شكرا لكم جدا

اخوكم

Adam