صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3
النتائج 31 إلى 41 من 41

الموضوع: طلب من اهى الخبره

عضو الصورة الرمزية dr.khibra

رد: طلب من اهى الخبره

عضو فضي الصورة الرمزية said_sat

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RBG600 مشاهدة المشاركة

الكلام ده صحيح و انا شفته بنفسى يعنى عن نفسى بشتغل ب Intel دايما و انا شفت ريفيو بس الكلام ده من سنة و نص سنتين كان فى الريفيو مقارنة بين 2 بروسيسور انتل و 2 بروسيسور AMD و تسغيل الجهاز عادى و تشغيل لعبة و بعدين رفع المرحة كاملة يعنى مفيش فوق البروسيسور اى حاجة..البروسيسورات من نوع انتل نزل معدل الفريمات فى اللعبة و بعد فترة الجهاز فصل...البروسيسورات من نوع AMD نزل معدل الفريمات و بدات البروسيسورات تطلع دخااااان و مفصلتش الجهاز...لكن اظن انه من سنتين حصل تطورات فى AMD و اعذرنى انى مقدرش افيدك فى النقطة دى لانى عمرى مشتغلت بAMD
    طبعا كلامك خطا ولا يمد الى الصواب باى صله ياريت يااخى الكريم تبقى تتاكد من صدق كلامك ماترميش شبهات و خلاص

اخى gamesganga احنى نصحناك وانت حر فى قرارك عايز تاخد تجميع بمعاج AMD مافيش مشاكل خصوصا هتوفر عليك شويه لو عايز تكمل واتجيب كارت شاشه محترم وعلى فكره اكثر من نصف اعضاء المنتدى يمتلكن معالاجات AMD ما شفناش حد اشتكى

لو انت مالكش مزاج فى معالج AMD وعايز انتل ياسيدى مافيش مشكله بسى مااتقلش عن CORE I5

دول تجميعتين وحده انتل والتانيه AMD

الانتل

INTELCORE I5 760 2.8/8M/2.5GT/S - Soket1156 السعر 1150 جنيه
    ASUS P7P55D-E LX السعر 710 جنيه

المجوع =1860 جنيه

================

ال AMD

Phenom II X4 965 3.4GHz, 8MB Cache السعر 990 جنيه
    ASUS M4A87TD/USB3 - AMD 870 السعر 625 جنيه

المجموع = 1615 جنيه

وانت عندك كارت الشاشه وكمل تجمعتك احنا معاك فى اى استفسار

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة said_sat مشاهدة المشاركة
    طبعا كلامك خطا ولا يمد الى الصواب باى صله ياريت يااخى الكريم تبقى تتاكد من صدق كلامك ماترميش شبهات و خلاص

اخى gamesganga احنى نصحناك وانت حر فى قرارك عايز تاخد تجميع بمعاج AMD مافيش مشاكل خصوصا هتوفر عليك شويه لو عايز تكمل واتجيب كارت شاشه محترم وعلى فكره اكثر من نصف اعضاء المنتدى يمتلكن معالاجات AMD ما شفناش حد اشتكى

لو انت مالكش مزاج فى معالج AMD وعايز انتل ياسيدى مافيش مشكله بسى مااتقلش عن CORE I5

الانتل

المجوع =1860 جنيه

================

ال AMD

المجموع = 1615 جنيه

كلامك صح بس لو هياخد تجميعة amd ياخد التجميعة اللي قال عليها معتز وعلي فكرة انت احتمال تحتاك مشتت للمعالج لو اخترت amd لان كذا عضو اشتكوا من صوت المروحة المرتفع الخاصة بالمعالج وبكدة هتدفع 200-250 جنية زيادة لشراء مشتت الاحسن في نظري خذ تجميعة الانتل

والبودرة ممتازة من حيث التبريد وتدعم sata 3- usb3 بس عيبها انها لا تقبل cf or sli ولكن تقبل كسر سرعة المعالج 3.9 ghz ليصل لاداء i7 920 بس ساعتها هتحتاج لمشتت للمعالج وتبقي تجيب كارت 6870 وهيبقي تمام

عضو الصورة الرمزية ESLAM KHALIL

الكلام ده صحيح و انا شفته بنفسى يعنى عن نفسى بشتغل ب Intel دايما و انا شفت ريفيو بس الكلام ده من سنة و نص سنتين كان فى الريفيو مقارنة بين 2 بروسيسور انتل و 2 بروسيسور AMD و تسغيل الجهاز عادى و تشغيل لعبة و بعدين رفع المرحة كاملة يعنى مفيش فوق البروسيسور اى حاجة..البروسيسورات من نوع انتل نزل معدل الفريمات فى اللعبة و بعد فترة الجهاز فصل...البروسيسورات من نوع AMD نزل معدل الفريمات و بدات البروسيسورات تطلع دخااااان و مفصلتش الجهاز...لكن اظن انه من سنتين حصل تطورات فى AMD و اعذرنى انى مقدرش افيدك فى النقطة دى لانى عمرى مشتغلت بAMD
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة said_sat مشاهدة المشاركة

الانتل

المجوع =1860 جنيه

================

ال AMD

المجموع = 1615 جنيه

يبنى راجع الكلام اللى محدد بالاحمر و اختار الفاظك كويس لو سمحت...انا لا ليا مصلحة فى الكلام ده ولا بقول فيه حاجة احسن من حاجة...سؤال الاخ كان واضح و انا جاوبت بوضوح باللى شفته

و على العموم انا دورت على الفيديو و لقيته الحمد لله

https://www.youtube.com/watch?v=06MYYB9bl70

و تشرفنا بمعرفتك و متأسفين لصاحب الموضوع لتدخلنا فيما لا يعنينا و انت حر

عضو

مشكور على رد الجميع انا الاول معيه 2000 جنيه هبيع الحجات دى علشان اجيب حاجه احسن المهم عوز ابيع

core2duo e7300

vga xfx 9500 gt 1gb

ram 3 gb

ولى عوز يكلمنى على الخاص ولو ينفع اكتب رقم التلفون او ممنوع ؟

انا من الشرقيه على فكره

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamesganga مشاهدة المشاركة
    مشكور على رد الجميع انا الاول معيه 2000 جنيه هبيع الحجات دى علشان اجيب حاجه احسن المهم عوز ابيع

core2duo e7300

vga xfx 9500 gt 1gb

ram 3 gb

ولى عوز يكلمنى على الخاص ولو ينفع اكتب رقم التلفون او ممنوع ؟

انا من الشرقيه على فكره

وكمان حاجه انا عوز غير

كرت شاشه وباور محترم انا بحب الجرفك الجامد وبحب مش ادفع اكتر حاجه معقول مع اداء شغال 3سنوات او 2 اعلى حاجه يريت (وطبعا مفيش فلوس لسه عوز ابيع الحجات الى انا عرضه لم نشوف السعر بس فى المعقول :ah2:

عضو برونزي الصورة الرمزية EL-MARIACHY

معلش اتأخرت فى الرد بس كنت بأقرأ الردود كلها :

1- لو حضرتك عايز تبيع أى حاجه فى جهازك بتدخل على قسم البيع و الشراء و تعمل موضوع منفصل عن القطع اللى عايز تبيعها و تقول سعر كل حاجه لوحدها كام و لو حد هيأخذ كل حاجه هياخذها بكام (طبعاً هيكون أقل من كل حاجه وحدها)

2- أنا رأيت من ردود حضرتك ان حضرتك عايز انتل و لا ترغب فى AMD على الرغم من تفوق AMD فى التجميعات الصغيره و المتوسطه كحال حضرتك

3- نمشى واحده واحده , من رأيئ حضرتك انك تجيب بورده تقبل معالج ثانئى النواه و تستطيع أيضاً أن تقبل معالج ثلاثى النواه و بإمكانها أيضاً ان تقبل معالج رباعى النواه و يمكن أيضاً أن تقبل معالج سداسى النواه ( تخيل كل هذا فى بورده واحده و سعرها لا يتعدى ال400ج) أم تشترى بورده ب 700ج للمعالج و عندما تريد التغير تبيع المعالج و البورده و تشرى معالج و برده جديدين و عندما تريد التغير تبيع المعالج و البرده و تشترى معالج و برده جديدين و.......... !! من الأفضل برأيك؟

4- لو حضرتك مازلت مصمم على تجميعه انتل فلك كامل الحريه , اما اذا كنت تفكر بتجميعه AMD و إقتنعت بهذا

ففى أى حاله يمكنك فتح موضوع منفصل تذكر فيه ميزانيتك و القطع التى تريد شرائها

5- أنا فهمت من كلام حضرتك ان حضرتك عايز تجيب معالج + بورده + كارت شاشه + رامات + باور و أعتقد أن الكيسه عندك متوفره > كل هذا ب2000جنيه , صح كده , ولا انا فهمت غلط ؟

منتظر اجابتك
    [CENTER][FONT=lucida sans unicode][SIZE=4][B][COLOR=#B22222]>>> كرسى الأعتراف <<<[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=franklin gothic medium][B][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254978"][COLOR=#008000]الموضوع الموحد للإستفسارات البسيطة للأعضاء حول البطاقات الرسومية.[/COLOR][/URL][/SIZE][/B][/FONT]
    [/CENTER] [CENTER][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic] -----------------------------------[/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][I][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"][COLOR=#0000ff]Acer 27 3D vision ready + Nvidia 3D [/COLOR][COLOR=#008000]wireless[/COLOR][COLOR=#0000FF] & [/COLOR][COLOR=#008000]wired[/COLOR][COLOR=#0000FF] glasses + GTX 570 TWIN FROZR II[/COLOR][/URL][/SIZE][/FONT][/B][/I]
    [COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][FONT=verdana][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253989"][COLOR=#0000ff][SIZE=2]Thermal-take Challenger Ultimate gaming keyboard >> REVIEW[/SIZE][/COLOR][/URL][/B][/FONT]

[/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#4b0082][SIZE=3][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251564"]ASUS XONAR DX unboxing and small review[/URL][/B][/SIZE][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][SIZE=3][COLOR=#2f4f4f][FONT=times new roman]-----------------------[/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Palatino Linotype][SIZE=3][B][COLOR=Blue][I]
    ربي اسقي أمي الفرح دون اكتفاء - فإني احبها فلا تريني فيها بأسا يبكيني[/I][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    --------
    [/CENTER] [CENTER][FONT=Times New Roman][B][COLOR=Black][I][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176384"][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]طرائف و فكاهات مضحكه:D[/COLOR][/SIZE][/URL][/I][/COLOR][/B][/FONT]
    [/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EL-MARIACHY مشاهدة المشاركة
    معلش اتأخرت فى الرد بس كنت بأقرأ الردود كلها :

1- لو حضرتك عايز تبيع أى حاجه فى جهازك بتدخل على قسم البيع و الشراء و تعمل موضوع منفصل عن القطع اللى عايز تبيعها و تقول سعر كل حاجه لوحدها كام و لو حد هيأخذ كل حاجه هياخذها بكام (طبعاً هيكون أقل من كل حاجه وحدها)

2- أنا رأيت من ردود حضرتك ان حضرتك عايز انتل و لا ترغب فى AMD على الرغم من تفوق AMD فى التجميعات الصغيره و المتوسطه كحال حضرتك

3- نمشى واحده واحده , من رأيئ حضرتك انك تجيب بورده تقبل معالج ثانئى النواه و تستطيع أيضاً أن تقبل معالج ثلاثى النواه و بإمكانها أيضاً ان تقبل معالج رباعى النواه و يمكن أيضاً أن تقبل معالج سداسى النواه ( تخيل كل هذا فى بورده واحده و سعرها لا يتعدى ال400ج) أم تشترى بورده ب 700ج للمعالج و عندما تريد التغير تبيع المعالج و البورده و تشرى معالج و برده جديدين و عندما تريد التغير تبيع المعالج و البرده و تشترى معالج و برده جديدين و.......... !! من الأفضل برأيك؟

4- لو حضرتك مازلت مصمم على تجميعه انتل فلك كامل الحريه , اما اذا كنت تفكر بتجميعه AMD و إقتنعت بهذا

ففى أى حاله يمكنك فتح موضوع منفصل تذكر فيه ميزانيتك و القطع التى تريد شرائها

5- أنا فهمت من كلام حضرتك ان حضرتك عايز تجيب معالج + بورده + كارت شاشه + رامات + باور و أعتقد أن الكيسه عندك متوفره > كل هذا ب2000جنيه , صح كده , ولا انا فهمت غلط ؟

منتظر اجابتك

فى الاول مشكور على ردك الجميل انا معيه 2000 جنيه ولم ابيع الحجات الى عندى هيكون معيه اكتر وانا عوز ابيع

رمات 3 جيجا

ومعالج

وكرت

وعوز

باور وكرت شاشه ومعالج وبرده

احب اسمع رايك فى برده الى سعره 400 والى سعره 700 وايه الفرق ويريت تكون انتل ولو انت شيب افضل amd الى انته شيفه اصلى مش عندى خبره خالص فى القطع او الاداء وانا ممكن مش احدث تانى لحد 3 سنوات او اكتر عوز حاجه شغاله كويس ومعلش انا هزعجك معيه فى انتظار ردك :D

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

فى الاول مشكور على ردك الجميل انا معيه 2000 جنيه ولم ابيع الحجات الى عندى هيكون معيه اكتر وانا عوز ابيع
    السلام عليكم
    أخى صاحب الموضوع
    طالما لم تحدد المبلغ حتى الأن
    إذا إنتظر حتى تبيع كل القطع الخاصه بك وتعلم ما المبلغ المخصص للجهاز بالتحديد ثم إنشاء موضوع جديد بالتجميعه الجديده و القطع المطلوبه

لكن لايمكن نصحك بأى تجميعه طالما المبلغ لم يتم تحديده بالضبط
    [CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية EL-MARIACHY

فى الاول مشكور على ردك الجميل انا معيه 2000 جنيه ولم ابيع الحجات الى عندى هيكون معيه اكتر وانا عوز ابيع رمات 3 جيجا ومعالج وكرت وعوز باور وكرت شاشه ومعالج وبرده

احب اسمع رايك فى برده الى سعره 400 والى سعره 700 وايه الفرق ويريت تكون انتل ولو انت شيب افضل amd الى انته شيفه اصلى مش عندى خبره خالص فى القطع او الاداء وانا ممكن مش احدث تانى لحد 3 سنوات او اكتر عوز حاجه شغاله كويس ومعلش انا هزعجك معيه فى انتظار ردك :D

لا ازاعاج ولا حاجه , حضرتك - زى الأخ VMIDOV - ما قال لما تبيع الحاجات كلها ابقى افتح موضوع منفصل و ان شاء الله بالفلوس اللى حضرتك هتحصل عليها هنجمعلك جهاز يريحك و يفيدك

المشكله فى انتل ان حضرتك صعب انك تأخذ أداء عالى فى التجميعات المتوسطه و الصغيره ( أقل من 4000-5000 )

فى هذا المجال AMD تكسب فى التجميعات المتوسطه و الصغيره

انما مثلاً تجميعه ب 10,000 ج ساعتها انتل تكسب و نجمع جهاز جبار

كله حسب الميزانيه و حضرتك لك كامل الحريه فيما تختاره , نحن هنا للمساعده
    [CENTER][FONT=lucida sans unicode][SIZE=4][B][COLOR=#B22222]>>> كرسى الأعتراف <<<[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=franklin gothic medium][B][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254978"][COLOR=#008000]الموضوع الموحد للإستفسارات البسيطة للأعضاء حول البطاقات الرسومية.[/COLOR][/URL][/SIZE][/B][/FONT]
    [/CENTER] [CENTER][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic] -----------------------------------[/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][I][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"][COLOR=#0000ff]Acer 27 3D vision ready + Nvidia 3D [/COLOR][COLOR=#008000]wireless[/COLOR][COLOR=#0000FF] & [/COLOR][COLOR=#008000]wired[/COLOR][COLOR=#0000FF] glasses + GTX 570 TWIN FROZR II[/COLOR][/URL][/SIZE][/FONT][/B][/I]
    [COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][FONT=verdana][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253989"][COLOR=#0000ff][SIZE=2]Thermal-take Challenger Ultimate gaming keyboard >> REVIEW[/SIZE][/COLOR][/URL][/B][/FONT]

[/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#4b0082][SIZE=3][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251564"]ASUS XONAR DX unboxing and small review[/URL][/B][/SIZE][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][SIZE=3][COLOR=#2f4f4f][FONT=times new roman]-----------------------[/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Palatino Linotype][SIZE=3][B][COLOR=Blue][I]
    ربي اسقي أمي الفرح دون اكتفاء - فإني احبها فلا تريني فيها بأسا يبكيني[/I][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    --------
    [/CENTER] [CENTER][FONT=Times New Roman][B][COLOR=Black][I][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176384"][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]طرائف و فكاهات مضحكه:D[/COLOR][/SIZE][/URL][/I][/COLOR][/B][/FONT]
    [/CENTER]

عضو

مشكور على الرد وانا شاء الله لم ابيع الى عندى هكتب فى الموضوع او اعمل موضوع جديد

صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3