السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بارك الله فيكم وجزاكم عني وعن المسلمين خير الجزاء

لي إستفسار أرجو من الله أن تفيدوني فيه بارك الله فيكم

أنا متقدمه لوظيفه مكتوب فيها الأتي

مدير نظم

الوصف
1_تجهيز الخوادم لكل من التطبيقات Application Servers وقواعد البيانات Database servers وتحديد آليه إستخدام الخوادم وصيانتها

2_تأمين الخوادم والأجهزه بالمشروع من الفيروسات

3_عمل نسخ إحتياطيه لأنظمه الخوادم

4_عمل دومين لأجهزه المشروع الموزعه في كليات الجامعه وإعطاء صلاحيات المستخدمين عليها وتنظيم عمليه المشاركه بينهم

5_تحديث موقع المشروع

Setting up user accounts#

adding and configuring new workstations#

installing system-wide software#

Performing procedures to prevent the spread of viruses#

Allocating mass storage space#

ففيه ناس قالتلي إنتي لازم علشان تعدي من الإنترفيو تكوني مذاكره كورس MCSE فأنا مش عارفه هل ده صح أو خطأ

وحاولت فعلا أنزل الكورس من هنا نزلت حاجات بس حاسه إني تايهه جدا ومش عارفه الكورس يبدأ من أين وينتهي أين أشعر أنه غير منظم مثل كورس الشبكات يعني مثلا في مذاكره الشبكات بدأت بال N+ وبعدها أكيد CCNA وبعدها CCNP وهكذا ولإن في دراستي (هندسه إتصالات وإليكترونيات) كان عندي فكره عن الشبكات فموضوع الشبكات واضح جدا بالنسبه لي

لكن بالنسبه للــ MCSE مش عارفه أيه البدايه الصح ليه سمعت إني لازم أكون فاهمه كويس اوي في البدايه N+ طيب وبعدين حملت الـMCSE لكن ملخبط أوي ومش عارفه فين بدايته وكل ما أفتح فيديو ألاقيه بيتكلم على حاجات شارحها قبل كده فمش عارفه أعمل أيه أو أبدأ منين

وهل فعلا الوظيفه بالمواصفات دي متطلبه الكورسات دي ولا أنا بعدت عنها ولا أيه

ياريت لو فيه حد عنده خبره ويقدر يفيدني ضروري ربنا يكرمكم ولو فيه روابط مهمه هنا لمواضيع تفيدني ياريت يضعها في رده بارك الله فيكم

لإن المقابله الشخصيه بتعاعتي 2/12 يعني الخميس اللي بعد الجاي وربي ييسر والله المستعان

وأعتذر للإطاله

تقبلوا مني فائق الإحترام والتقدير