صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4
النتائج 46 إلى 54 من 54

الموضوع: GTX 460 = حيرة

عضوية جديدة

رد: GTX 460 = حيرة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    احب بان اكون من المشتركين في لوحة النقاش كيف اعمل

عضوية جديدة

Question رد: GTX 460 = حيرة

صادفتني مشكلة في جهاز الكمبيوتر حيث انه انطع منه التيار ولم اعد قادرة على تشغيل الجهاز اي انه كلما اشغله يقوم باصدار صوت ومن بعده عدة اصوا ت ولا اعلم ما اعمل قمت بتبديل الرام والهارد ديسك ولكن لا فائدة ما هي المشكلة

عضوية جديدة

على ما يبدو ان انقطاع التيار المفاجىء ادى الى عدم تفريغ كهربائى صحيح
    المشكلة فى التيار الكهربى . قومى بفصل كابل الكهرباء عن الكيسة تماما للحظات ثم قومى بعملة تفريغ لشحنة البطارية الموجودة على المازربورد لتفريغ الطاقة تماما وهى BIOS Battery ويتم تفريغها عن طريق Jumper معين على المازربورد راجعى الدليع بتاعها اكيد موجودة الطريقة
    ثم قومى بالتوصيل مرة اخرى وجربى

عضو فضي الصورة الرمزية mohamedpchell

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.ahmed shahin مشاهدة المشاركة
    ارتفاع مفاجىء فى درجة الحرارة :eek:
    والله الكارت اشبه بتلاجة درجة حرارة فى الخمول 25 وفى الضغط 55 اظن كده ممتاز ومفيش ارتفاع مفاجىء ولا حاجة مش بينط من 25 ل 55 مرة واحدة ولا حاجة
    انا جربت افصل نواتين من المعالج وشغلت مافيا 2 اشتغلت كويس بس الفريمات قليلة شوية وحاسس ان اللعبة فيها تقطيع على خفيف نتيجة انخفاض الفريمات عموما بس بردو مش بيحصل عندى انخفاض الفريمات من 50 ل 15 زى ما انت بتقول اللعبة مش بتقف خالص وترجع تكمل لا ده مش بيحصل
    بجد انت تعبت مع الكارت ده يا عم محمد وكان الاولى من الاول متكلفش نفسك تمن مشتت ومازر بورد وتبدل البروسيسور بتاعك ببروسيسور كواد لان الكارت قوى ومحتاج بروسيسور قوى يسد معاه
    يلا خير ان شاء الله ومتضايقش نفسك الموضوع مش مستاهل وركز فى امتحاناتك دلوقتى
    فعلا الحرارة بالبطاقة لدي ايضا ممتازة يالخمول من 20 إلي 26 و في الضغط اقصي حرارة كانت 56
    هيه اللعبة مبتوقفش انما زي ما شوفت بالفيديو تقطيع خفيف بس مستفز فعلا
    بالنسبة للمعالج كنت ناوي فعلا اغيره بس الاعضاء للأسف اقنعوني اني معالجي اكثر من كافي له
    وشكرا لاهتمامك ياباشا

يا اخوان انا لاحظت شئ آخر بخصوص اللاج لدي يمكن يساعد انشاء الله بتحديد المشكلة
    بعد الملاحظة الشديدة للعبتي Mafia 2 و DarkSIder حيث انهما اكثر لعبتين يظهر بهم اللاج:o
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    اللاج يحدث عند مناطق بعينها مثلا عند دخولك هذا الكهف لاول مره بعد تشغيل اللعبة يحدث لاج او مثلا بمافيا الشابتر 15 عند استيقاظك و ذهابك للرد علي الهاتف يحدث لاج (اي مناطق بعينها في اللعبة التي يحدث بها لاج دائما كل مره و ماسبق علي سبيل المثال لا الحصر)
    الغريب بعدما يحدث اللاج اول مره اذا رجعت لهذه المنطقة مره اخري لا يحدث اللاج (اي المناطق التي بالالعاب التي يحدث بها تعليق هذا التعليق يحدث عند زيارتها اول مره بعد تشغيل اللعبة لكن إذا رجعت لهذه المنطقة مره اخري لا يحدث :confused
    انشاء الله تعرفوا السبب

ياجماعة لو اتحلت مشكلة البطاقة هذه انشاء الله هذبح خروف(مش خروف اوي يعني ممكن يدي علي حاجه تاني:D) و اعزمكم:D
    -----------------------------------------
    اخي Krmprince متشكر جدا لمساعدتك لكن للأسف لا يوجد لدي سيشوار بارد :rolleyes:كما ان العملية خطيرة شوي و مش عايزين الضمان يروح:D
    واسف علي تأخري بالرد عليك

عضو فضي الصورة الرمزية dr.ahmed shahin

لعبة مافيا 2 عندى بردو اول ما بيستيقظ من النوم بيحدث لاج خفيف وبعد كده اللعبة بتشتغل بسلاسة
    بس مش فى كل البيوت وبعد اللاج الخفيف ده اللعبة بتشتغل كويس فعادى يعنى مش فيه مشكله
    انا خايف يحصل لك حاجة بسبب الكارت ده ههههه :D

عضو فضي الصورة الرمزية dr.ahmed shahin

كان معايا ال 4770 فى لعبة مترو لما تيجى تعمل لودنج الاقى الكلام مش كله ظاهر وكأن الريزوليوشن مش مظبوط عادى يعنى كل كارت وله هفوات وبعدين الكارت اللى معاك جديد اى لعبة نازلة جديدة مش هتلاقى فيها مشكله ان شاء الله زى لعبة black ops ولعبة medal of honor 2010 اشتغلوا تمام
    حب الكارت يا محمد عشان تعيش مرتاح البال :p

عضو الصورة الرمزية elite gamer

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedpchell مشاهدة المشاركة
    يا اخوان انا لاحظت شئ آخر بخصوص اللاج لدي يمكن يساعد انشاء الله بتحديد المشكلة
    بعد الملاحظة الشديدة للعبتي Mafia 2 و DarkSIder حيث انهما اكثر لعبتين يظهر بهم اللاج:o
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    اللاج يحدث عند مناطق بعينها مثلا عند دخولك هذا الكهف لاول مره بعد تشغيل اللعبة يحدث لاج او مثلا بمافيا الشابتر 15 عند استيقاظك و ذهابك للرد علي الهاتف يحدث لاج (اي مناطق بعينها في اللعبة التي يحدث بها لاج دائما كل مره و ماسبق علي سبيل المثال لا الحصر)
    الغريب بعدما يحدث اللاج اول مره اذا رجعت لهذه المنطقة مره اخري لا يحدث اللاج (اي المناطق التي بالالعاب التي يحدث بها تعليق هذا التعليق يحدث عند زيارتها اول مره بعد تشغيل اللعبة لكن إذا رجعت لهذه المنطقة مره اخري لا يحدث :confused
    انشاء الله تعرفوا السبب

ياجماعة لو اتحلت مشكلة البطاقة هذه انشاء الله هذبح خروف(مش خروف اوي يعني ممكن يدي علي حاجه تاني:D) و اعزمكم:D
    -----------------------------------------
    اخي Krmprince متشكر جدا لمساعدتك لكن للأسف لا يوجد لدي سيشوار بارد :rolleyes:كما ان العملية خطيرة شوي و مش عايزين الضمان يروح:D
    واسف علي تأخري بالرد عليك

مما ذكرت يا أخي يبدو أن الـتأخر لا يحدث سوي عند طلب بيانات جديدة من القرص الصلب
    يمكنك التأكد من ذلك بمراقبة إستخدام الهارد عند الـتأخر ( وميض طويل للمبة الحمراء)
    ما هم موديا هاردك بالكامل
    أيضا كحل مؤقت قم بتحميل هذا البرنامج , إختر defrag and optimize

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.ahmed shahin مشاهدة المشاركة
    كان معايا ال 4770 فى لعبة مترو لما تيجى تعمل لودنج الاقى الكلام مش كله ظاهر وكأن الريزوليوشن مش مظبوط عادى يعنى كل كارت وله هفوات وبعدين الكارت اللى معاك جديد اى لعبة نازلة جديدة مش هتلاقى فيها مشكله ان شاء الله زى لعبة black ops ولعبة medal of honor 2010 اشتغلوا تمام
    حب الكارت يا محمد عشان تعيش مرتاح البال :p
    ههه:D
    والله انا مافيا مش فارقه معاي خالص مش مهم شوية اللاج اللي فيها لكن المشكلة اللاج اللي في العاب كثير زي
    Black Ops رغم ان الفرامات فيها عندي مابين 70إلي 95 إلا ان بها لاج وحش بس برده دي مش مزعلاني:o
    انما مثلا Dark Sider شغاله وحش جدا :o
    وكذلك James Bond Blood Stone:o
    ياعم لدرجة اني بقيت اخاف انزل لعبة جديدة عشان متعقدش من المشاكل :ah34:
    الوحيدة اللي شغال تمام في الجديد هي Medal Of Honor فقط
    بالنسبة للهارد أتأكدت ان المشكلة انها مش منه لاني جربت هارد بلو ونفس المشكلة
    والله الكارت انا بحبه بس هوه اللي مش طايقيني:D

[COLOR="rgb(65, 105, 225)"]بس لو أتاكدت انه سليم خلاص هرتاح يالا كلها اسبوعين وأتاكد عملي بإذن الله لكن انا ذكرت النقطة اللي فوق عشان يمكن توضح للاعضاء المخضرمين سبب المشكلبة بالضبط[/COLOR]

صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4