صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 47

الموضوع: بعد ماجبت الشاشة الجديدة كل الألعاب مابقتش تشتغل

عضو الصورة الرمزية RIKA

رد: بعد ماجبت الشاشة الجديدة كل الألعاب مابقتش تشتغل

أنا بشكركم كلكم ياجماعة على مساعتدكم لية
    بكلامكم خلتونى أعمل حاجة والحمد لله نجحت خليت ريزلوشن اللعبة على نفس ريزلوشن الشاشة لقيت اللعبة الصورة بتاعتها بقت خيالية وجميلة جدا بعد ماكانت بهتانة ولا تطاق بس المشكلة دلوقتى فى بيس 2011 أصبحت بطيئة جدا واللاعيبة لما بتجرى بتزغلل العين
    مش عارف لية

انا دلوقتى مشغل الشاشة على الدقة الاساسية بتاعتها 1080 ومشغل لعبة البيس برضو على نفس الدقة
    لإنى لما عملت الدقة الاقل الصورة بتاعت الشاشة بقت بهتانة جدا

دلوقتى ازاى أخلى اللعبة ماتبقاش بطيئة ولا تزغلل العين ؟ ولية لما بقلل دقة الشاشة الصورة بتبقى وحشة جداً ؟

وجزاكم الله كل الخير على مساعتدكم وجعلة فى ميزان حسناتكم يوم القيامة إن شاء الله
    ArabHardware.Net

كم أحببت هذا الموقع ^

عضوية جديدة

شكلك تابعت نصيحتى ...:]

المشكله الحاليه الى عندك اعتقد ان سببها كارت الشبكه ممكن يكون ضعيف ع اللعبه جرب الدقه الى قلتلك عليها مع عمل اعدادات اللعبه على المتوسط وجرب وقولى

عضو برونزي الصورة الرمزية EL-MARIACHY

أولاً أخى أنا قرات ردود غريبه و ردود اخرى ممتازه

النهايه أخى كارت الشاشه ديك ضيعف ضعيف جداً بطريقه لا توصف حيث انه مخصص فقط انك تتصفح الإنترنت و تتفرج على الأفلام و إحتمال كمان مش هتقدر تتفرج على كل الأفلام (اللى هى بتكون عاليه الجوده )

أى لعبه حضرتك هتشغلها هتلاقيها بتزعلل أو بتقطع أو بتبطأ , و هذا شيئ طبعى لأن حضرتك جايب شاشه جباره فعلاً على كارت تعبان خالص , أنا لما إنتقلت من شاشه crt 17 بوصه الى شاشه LCD 24 FULL HD كشاشة حضرتك حالياً غيرت ثلاثه كروت شاشه حتى أستطيع أن ألعب بسلاسه و بدون تقطيع

علماً بأنى كنت جايب 4890 و هذا كان ثانى أقوى كارت فى العالم فى وقته و كنت بشغل الألعاب على هذه الشاشه كويس و ليس ممتاز و بعدين بعته و جبت 5850 الحالى و الحمد لله اللعب شغاله بسلاسه تامه و هذا لا يمنع وجود بعض الألعاب الثقيله التى ترهق الكارت

خلاصه القول , حضرتك لن تستطيع أن تلعب أى لعبه (الا الألعاب البسيطه للغايه ) بدون كارت شاشه خارجى و يكون قوى جداً لأن هذه الدقه اللى حضرتك بتلعب عليها تعتبر من أعلى الRESOLUTION اللى حضرتك ممكن تلعب عليها الموجوده حالياً

حاول تشوف ميزانيتك كام و إفتح موضوع هنا :

طلبات نصائح تجميع الأجهزة وأسعارها

و ان شاء الله الناس هتساعدك بكارت يقدر يسعدك .
    [CENTER][FONT=lucida sans unicode][SIZE=4][B][COLOR=#B22222]>>> كرسى الأعتراف <<<[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=franklin gothic medium][B][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254978"][COLOR=#008000]الموضوع الموحد للإستفسارات البسيطة للأعضاء حول البطاقات الرسومية.[/COLOR][/URL][/SIZE][/B][/FONT]
    [/CENTER] [CENTER][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic] -----------------------------------[/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][I][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"][COLOR=#0000ff]Acer 27 3D vision ready + Nvidia 3D [/COLOR][COLOR=#008000]wireless[/COLOR][COLOR=#0000FF] & [/COLOR][COLOR=#008000]wired[/COLOR][COLOR=#0000FF] glasses + GTX 570 TWIN FROZR II[/COLOR][/URL][/SIZE][/FONT][/B][/I]
    [COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][FONT=verdana][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253989"][COLOR=#0000ff][SIZE=2]Thermal-take Challenger Ultimate gaming keyboard >> REVIEW[/SIZE][/COLOR][/URL][/B][/FONT]

[/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#4b0082][SIZE=3][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251564"]ASUS XONAR DX unboxing and small review[/URL][/B][/SIZE][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][SIZE=3][COLOR=#2f4f4f][FONT=times new roman]-----------------------[/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Palatino Linotype][SIZE=3][B][COLOR=Blue][I]
    ربي اسقي أمي الفرح دون اكتفاء - فإني احبها فلا تريني فيها بأسا يبكيني[/I][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    --------
    [/CENTER] [CENTER][FONT=Times New Roman][B][COLOR=Black][I][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176384"][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]طرائف و فكاهات مضحكه:D[/COLOR][/SIZE][/URL][/I][/COLOR][/B][/FONT]
    [/CENTER]

عضو الصورة الرمزية RIKA

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.Fix-It مشاهدة المشاركة
    شكلك تابعت نصيحتى ...:]

المشكله الحاليه الى عندك اعتقد ان سببها كارت الشبكه ممكن يكون ضعيف ع اللعبه جرب الدقه الى قلتلك عليها مع عمل اعدادات اللعبه على المتوسط وجرب وقولى
    أيوة اخى تابعت لكن الدقة الثانية بتكون الشاشة ألوانها بهتانة وجربت عليها برضو اللعبة لقيتها فيها الزغللة وكمان نفس النظام مع بيس 6 لكن الصورة أصبحت رائعة بدقة الشاشة الأصلية
    ArabHardware.Net

كم أحببت هذا الموقع ^

عضو الصورة الرمزية RIKA

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EL-MARIACHY مشاهدة المشاركة
    أولاً أخى أنا قرات ردود غريبه و ردود اخرى ممتازه

النهايه أخى كارت الشاشه ديك ضيعف ضعيف جداً بطريقه لا توصف حيث انه مخصص فقط انك تتصفح الإنترنت و تتفرج على الأفلام و إحتمال كمان مش هتقدر تتفرج على كل الأفلام (اللى هى بتكون عاليه الجوده )

أى لعبه حضرتك هتشغلها هتلاقيها بتزعلل أو بتقطع أو بتبطأ , و هذا شيئ طبعى لأن حضرتك جايب شاشه جباره فعلاً على كارت تعبان خالص , أنا لما إنتقلت من شاشه crt 17 بوصه الى شاشه LCD 24 FULL HD كشاشة حضرتك حالياً غيرت ثلاثه كروت شاشه حتى أستطيع أن ألعب بسلاسه و بدون تقطيع

علماً بأنى كنت جايب 4890 و هذا كان ثانى أقوى كارت فى العالم فى وقته و كنت بشغل الألعاب على هذه الشاشه كويس و ليس ممتاز و بعدين بعته و جبت 5850 الحالى و الحمد لله اللعب شغاله بسلاسه تامه و هذا لا يمنع وجود بعض الألعاب الثقيله التى ترهق الكارت

خلاصه القول , حضرتك لن تستطيع أن تلعب أى لعبه (الا الألعاب البسيطه للغايه ) بدون كارت شاشه خارجى و يكون قوى جداً لأن هذه الدقه اللى حضرتك بتلعب عليها تعتبر من أعلى الRESOLUTION اللى حضرتك ممكن تلعب عليها الموجوده حالياً

حاول تشوف ميزانيتك كام و إفتح موضوع هنا :

طلبات نصائح تجميع الأجهزة وأسعارها

و ان شاء الله الناس هتساعدك بكارت يقدر يسعدك .
    بس اخى أنا كنت على الشاشة crt 21 كانت الألعاب شغالة جامد جداً واداء رائع
    مش معقولة أجيب كارت شاشة وأنا لا ألعب إلا لعبة كرة القدم فقط
    ولما جبت البوردة جبتها عشان الكارت الداخلى يكفى ألعاب كرة القدم
    أنا شوفت موضوع قبل كدة عن واحد عندة الكارت الخارجى قوى وجاب شاشة مثل بتاعتى وقال ان اللاعبين عندهم خيال وناس قالتلة العيب من الريسبوند تايم بتاع الشاشة
    انا مش عارف الى عندة نفس اللى عندى ولا اية ؟
    بس انا فية خيال وزغللة
    مش عارف الحل اية ؟ وأخاف أجيب الكارت وبعد كدة الاقى نفس العيب
    العموم اذا بائت كل المحاولات بالفشل هاجيب الكارت وأمرى إلا الله بس صعب الان لانى لسة جايب الشاشة والميزانية تكاد تكون معدومة
    طب وهل يوجد دقة للشاشة دى العب عليها وماتكونش مخلية صورة الشاشة بهتانة ؟
    بحيث لما أجى ألعب اغير الدقة ولما اخلص أرجع للدقة الأصلية ؟.
    ArabHardware.Net

كم أحببت هذا الموقع ^

عضو الصورة الرمزية RIKA

وفى حاجة تانى .. بحث غن الشاشة من الزوايا إللى فوق أغمق من النص يعنى فية صورة صغيرة اجبها فى النص الاقيها فاتحة اشدها على زوايا الشاشة من فوق احس انها غامقة ؟
    ArabHardware.Net

كم أحببت هذا الموقع ^

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RIKA مشاهدة المشاركة
    بس اخى أنا كنت على الشاشة crt 21 كانت الألعاب شغالة جامد جداً واداء رائع
    مش معقولة أجيب كارت شاشة وأنا لا ألعب إلا لعبة كرة القدم فقط
    ولما جبت البوردة جبتها عشان الكارت الداخلى يكفى ألعاب كرة القدم
    أنا شوفت موضوع قبل كدة عن واحد عندة الكارت الخارجى قوى وجاب شاشة مثل بتاعتى وقال ان اللاعبين عندهم خيال وناس قالتلة العيب من الريسبوند تايم بتاع الشاشة
    انا مش عارف الى عندة نفس اللى عندى ولا اية ؟
    بس انا فية خيال وزغللة
    مش عارف الحل اية ؟ وأخاف أجيب الكارت وبعد كدة الاقى نفس العيب
    العموم اذا بائت كل المحاولات بالفشل هاجيب الكارت وأمرى إلا الله بس صعب الان لانى لسة جايب الشاشة والميزانية تكاد تكون معدومة
    طب وهل يوجد دقة للشاشة دى العب عليها وماتكونش مخلية صورة الشاشة بهتانة ؟
    بحيث لما أجى ألعب اغير الدقة ولما اخلص أرجع للدقة الأصلية ؟.

أولاً أخى ليس بالحجم تقدر تقول الشاشه كويسه أو سيئه فممكن حضرتك تجد شاشه 50 بوصه و تستخدم نفس الدقه لشاشه 17 بوصه

انما إحنا هنا بنتكلم على الشاشه اللى حضرتك جبتها و هى شاشه FULL-HD بمعنى انها شاشه محترمه جداً و تشغل أفلام عاليه الجوده دون مشاكل و تقدر تلعب عليها ألعاب بافضل صوره ممكن تتخيلها و لكن كل هذا يتطلب كارت شاشه قوى كما ذكرنا

انما لو حضرتك عايز تلعب PES2011 فقط و لن تلعب غيرها فإحتمال نقدر نتوصل لحل وسط تقدر تلعبها بدون ما تشترى كارت شاشه

أولاً : حاول تحط لى صوره من ال SETTINGS بتاعت اللعبه

ثانياً : هل لما بتلعب بتلاقى زعلله فى أول ماتش ولا بعد ماتشين ثلاثه كده ؟

شوف و قولى
    [CENTER][FONT=lucida sans unicode][SIZE=4][B][COLOR=#B22222]>>> كرسى الأعتراف <<<[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=franklin gothic medium][B][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254978"][COLOR=#008000]الموضوع الموحد للإستفسارات البسيطة للأعضاء حول البطاقات الرسومية.[/COLOR][/URL][/SIZE][/B][/FONT]
    [/CENTER] [CENTER][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic] -----------------------------------[/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][I][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"][COLOR=#0000ff]Acer 27 3D vision ready + Nvidia 3D [/COLOR][COLOR=#008000]wireless[/COLOR][COLOR=#0000FF] & [/COLOR][COLOR=#008000]wired[/COLOR][COLOR=#0000FF] glasses + GTX 570 TWIN FROZR II[/COLOR][/URL][/SIZE][/FONT][/B][/I]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][FONT=verdana][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253989"][COLOR=#0000ff][SIZE=2]Thermal-take Challenger Ultimate gaming keyboard >> REVIEW[/SIZE][/COLOR][/URL][/B][/FONT]

[/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#4b0082][SIZE=3][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251564"]ASUS XONAR DX unboxing and small review[/URL][/B][/SIZE][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][SIZE=3][COLOR=#2f4f4f][FONT=times new roman]-----------------------[/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Palatino Linotype][SIZE=3][B][COLOR=Blue][I]
    ربي اسقي أمي الفرح دون اكتفاء - فإني احبها فلا تريني فيها بأسا يبكيني[/I][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    --------
    [/CENTER] [CENTER][FONT=Times New Roman][B][COLOR=Black][I][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176384"][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]طرائف و فكاهات مضحكه:D[/COLOR][/SIZE][/URL][/I][/COLOR][/B][/FONT]
    [/CENTER]

عضو الصورة الرمزية RIKA

دى صورة للستينج بتاعت اللعب

والزغللة موجودة فى كل الماتشات
    ArabHardware.Net

كم أحببت هذا الموقع ^

عضو

والله يا اخي انا عندي نفس شاشتك بس واضح ان نظرك ماشاء الله صقر :D لتشغيلها علي ال1080p

1 - انصحك بان تجعل الشاشه علي رزليوشن 1280 و الريفريش ريت علي 75 و تضعها بعيد عنك مسافه 6 - 4 اشبار , و هتدعيلي ان شاء الله .

2- كمان كارت الشاشه عندك لا يتحمل HD , انا كارتي الحالي بالرغم من انه يقدر يشغل الالعاب برزليوشن ضخم لكني لا استخدمه بتاتا باعلي من رزليوشن 1280 و احيانا 1024 لراحه العين .

3- انصحك بتحميل الدريف 10.10 لكارت الشاشه و ليس 10.11 لانه عامل مشاكل علي كثير من الكروت ( من ضمنهم كارتي مع لعبه MOH ) .

* و سؤال هامشي لاصحاب الخبره : انا شغال بكابل ال DVI واريد اعرف اذا كان هناك فارق علي الالعاب والافلام بينه وبين ال VGA في الجوده ام لا علما بأني لا استخدم سوي الرزليوشن القليل اصلا كما قلت ولا استخدم ال HD بتاتاًَ , فأيهم افضلي ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RIKA مشاهدة المشاركة
    دى صورة للستينج بتاعت اللعب

والزغللة موجودة فى كل الماتشات

عظيم كما قال لك الأخ انك لازم تقلل الدقه الى 1280×720 و تعمل ال quality على low و تبدأ بعمل الأتى:

1- تشيل علامه الصح من امام كلمه wait for vsync و تجرب تلعب و تشوف الوضع إيه

2- ترجع علامه الصح أمام كلمه wait for vsync و تشيلها من عند enable frame و تجرب تلعب

3- جرب تشيل العلامه من أمام الأثنين و تلعب و تشوف الوضع إيه
    [/CENTER]

[/CENTER]
    --------
    [/CENTER]

عضو الصورة الرمزية RIKA

مش صقر ولا حاجة دانا بلبس نظارة كمان المشكلة إخوانى إن لما بعملها على اى ريزلوشن الصورة بتكون بهتانة فى التصفح وكل شىء

أخى EL-MARIACHY
    بعد ماعملت ريزلوشن الشاشة على 1280 وعملت فى اعدادات اللعبة زيى ماحضرتك قولت الزغللة أصبحت ضعيفة مش زيى الاول بس لاتزال موجودة
    لكن يوجد مع هذا الريزلوشن مشكلة إن صورة اى شىء بها بهتان فى الشاشة كاكل ليس بة أى وضوح
    ArabHardware.Net

كم أحببت هذا الموقع ^

عضو الصورة الرمزية RIKA

أنا عاوز أفكركم بحاجة انى شلت البرامج الى جاية مع اسطوانة الشاشة عشان مكنتش بتشغل اى العاب اساسا
    ومش بترضى تشتغل
    وزرار الثورث دة لما بدوس علية الشاشة تطفىء وتولع والاعدادات الى انا عاملها بتتغير
    ArabHardware.Net

كم أحببت هذا الموقع ^

عضو برونزي الصورة الرمزية rsamir

اخى العزيز كما قال الاخوة لك سابقا .
    اولا حاول ان تسطب دريف من 10.8 انه اكثر دريف استقرار
    ثانيا ادخل على صفحة win update ونزل تعريفات الشاشة
    ثالثا جرب اى لعبة اخرى وقلنا ايه الاخبار هل الزغلله اختفت ولا لسه
    ملحوظة عند تسطيب الدريف الجديد يجب مسح القديم كاملا عن طريق برنامج Driver Sweeper من خارج الوندوز اضغط f 8 امسح التعريف القديم وسطب الجديد .وبالتوفيق

عضو الصورة الرمزية RIKA

ممكن لينك اخى للدريف ولتعريفات الشاشة
    والزغللة لا تزال موجودة لكن مش زيى الاول
    ArabHardware.Net

كم أحببت هذا الموقع ^

عضو

من الاخر الشاشه ديه بتعمل جوست في لعبة بيس عن تجارب كتيره و تقدر تعمل بحث علي النت لو مش مصدق

صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة