صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 24 من 24

الموضوع: N8 vs Galaxy S help

عضو الصورة الرمزية hanybasha

رد: N8 vs Galaxy S help

اللي استفدته مما سبق - ومن اللي قرأته في باقي المنتديات - ان هناك دفعات من الجوال لا يعمل بها الGPS مطلقا ودفعات أخرى يعمل بدون دقه ولكن قابل للتحسين - ودفعات بها مشكلة الثلاث أزرار ودفعات أخرى بدون مشكله - أظن أن الدفعات الأولى كان بها هذه المشاكل وتم تداركها في دفعات تالية.
    بالنسبه لموضوع الـ lag الغالبية العظمى لم تعد تشتكي - بعد استخدام الفِكس ومع التحديثات الأخيرة - اصبح مقبول.

إذن يجب التأكد قبل الشراء من أن:
    1- الـ GPS يعمل ويتصل بالقمر (بغض النظر عن الدقة)
    2- الـ 3 أزرار تعمل وتستدعي الدونلود والريكوفري مود
    3- صناعة كوري
    4- بضمان الوكيل

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanybasha مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    شكرا لردك - ده كلام مشجع جدا - ياترى السرعة والدقة العالية دي بعد استخدامك لحل معين (وايه هو) - واللا انت شاريه كده ومكنش محتاج ؟
    ولو تقولنا اشتريته منين وبكام - لأني بفكر اشتريه وعايز مكان أضمن انه يكون (كوري - مفيهوش مشكلة الثلاث أزرار - بضمان ).
    شكرا مرة تانيه...
    العفو يا اخى مفيش اى حاجة انا عندى الجهاز علية روم معدل من موقع المطورين وهو الروم معاة اصلاح الجى بى اس
    اسم الروم darky`s وبستخدم اخر التحديثات والجهاز انا مشترية من موقع e bay وعلى فكرة مشكلة التلات زراير دة انا سمعت عنها كتير بس ما حصلتش معاية خالص وبعدين هى دلوقتى ليها حل يعنى ما بقتش مشكلة
    "هذه المشاركة بواسطة الهاتف الجوال"

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moriatte مشاهدة المشاركة
    طيب ممكن حضرتك تقولنا على نسخة الأندرويد الموجودة عندك على الجهاز الاصدار رقم كام وايه البرامج والتحدثيات اللى استخدمتها لحل المشكلة وبرامج الجى بى اس اللى بتستخدمها على الجهاز حاليا
    شكرا مقدما
    انا بستخدم روم معدل على الجهاز من موقع المطورين darky`s واخر التحديثات وبعمل تحديث للجهاز كل يوم هو والروم لما بيكون فية تعديل وانا بستخدم برنامج copilot للجى بى اس وبرنامج google maps واى استفسار تانى انا تحت امرك
    وعلى فكرة معلش انا اشتريت الجهاز من امريكا

عضو برونزي الصورة الرمزية moriatte

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanybasha مشاهدة المشاركة
    اللي استفدته مما سبق - ومن اللي قرأته في باقي المنتديات - ان هناك دفعات من الجوال لا يعمل بها الGPS مطلقا ودفعات أخرى يعمل بدون دقه ولكن قابل للتحسين - ودفعات بها مشكلة الثلاث أزرار ودفعات أخرى بدون مشكله - أظن أن الدفعات الأولى كان بها هذه المشاكل وتم تداركها في دفعات تالية.
    بالنسبه لموضوع الـ lag الغالبية العظمى لم تعد تشتكي - بعد استخدام الفِكس ومع التحديثات الأخيرة - اصبح مقبول.

إذن يجب التأكد قبل الشراء من أن:
    1- الـ GPS يعمل ويتصل بالقمر (بغض النظر عن الدقة)
    2- الـ 3 أزرار تعمل وتستدعي الدونلود والريكوفري مود
    3- صناعة كوري
    4- بضمان الوكيل
    طيب تلاتة وأربعة وعرفناها
    واحد واتنين بقى نتأكد منهم قبل الشراء ازاااااااااااااااااااااى :D
    ماهو دا اللى بقالى سبع سنين ماسك ميكروفون وعمال أسأل عليه فى المنتدى
    فى ناس دلوقتى ردت وبتقول انه مفيش حاجة تقدر تعرف من خلالها
    بس أنا حاسس ان أكيد الاصدارات دى لما بتطلع من المصنع بيبقى ليها امتدادات معينة فى كود التصنيع ممكن تعرف من خلالها
    البياعين بيبقوا عارفين الحاجات دى كويس
    والموضوع دا معروف ومنتشر فى الهاردات والللابتوبات وموبايلات النوكيا
    [CENTER][B][SIZE=4][COLOR=blue]ولا تهنوا ولا تحزنوا وأنتم الأعلون ان كنتم مؤمنين[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=blue]--------------------[/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][B][SIZE=4][COLOR=blue]لكي لا تأسوا على مافاتكم ولا تفرحوا بما آتاكم والله لا يحب كل مختال فخور[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية moriatte

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة minamkina مشاهدة المشاركة
    انا بستخدم روم معدل على الجهاز من موقع المطورين darky`s واخر التحديثات وبعمل تحديث للجهاز كل يوم هو والروم لما بيكون فية تعديل وانا بستخدم برنامج copilot للجى بى اس وبرنامج google maps واى استفسار تانى انا تحت امرك
    وعلى فكرة معلش انا اشتريت الجهاز من امريكا
    ألف شكر على ردودك
    بس مش عارف ليه انت الوحيد اللى رديت بتقول انك مش بتعانى من أى مشاكل مع الجى بى اس مع ان كل الناس هنا وفى باقى المتديات بيشتكوا جامد جدا :o
    تانى حاجة انت لما اشتريت الجهاز من على ebay.....اخترت أنهى reseller بالضبط
    أصل أنا لما دخلت على ebay لقيت ييجى 100 واحد و100 سعر للجالاكسى....فانت بتختار مين فيهم وعلى أساس ايه
    أنا شاكر ليك جدا وفى انتظار ردك
    [CENTER][B][SIZE=4][COLOR=blue]ولا تهنوا ولا تحزنوا وأنتم الأعلون ان كنتم مؤمنين[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=blue]--------------------[/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][B][SIZE=4][COLOR=blue]لكي لا تأسوا على مافاتكم ولا تفرحوا بما آتاكم والله لا يحب كل مختال فخور[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moriatte مشاهدة المشاركة
    ألف شكر على ردودك
    بس مش عارف ليه انت الوحيد اللى رديت بتقول انك مش بتعانى من أى مشاكل مع الجى بى اس مع ان كل الناس هنا وفى باقى المتديات بيشتكوا جامد جدا :o
    تانى حاجة انت لما اشتريت الجهاز من على ebay.....اخترت أنهى reseller بالضبط
    أصل أنا لما دخلت على ebay لقيت ييجى 100 واحد و100 سعر للجالاكسى....فانت بتختار مين فيهم وعلى أساس ايه
    أنا شاكر ليك جدا وفى انتظار ردك
    بالنسبة لموضوع الجى بى اس والمشاكل بتاعتة انا ما مرتش بيها لانى من ساعة لما اشتريت الجهاز وانا بستخدم روم معدل تقريبا ما شفتش شكل الروم الى بيجى مع الجهاز الا لما شغلتة اول مرة بس
    موضوع الشراء من ebay دة انا ساعة لما اشتريت لقيت واحد بس الى كان بيبيع الجهاز new unlocked وطبعا كان top rated seller بس بردة انا مش خبير اوى فى الحاجت دة لان الاستاذ احمد نجاتى هو الى جابة لية من امريكا وهو لية موضوع عن الشراء من الموقع دة
    ولو فية اى اسالة تانية انا تحت امرك

عضو فضي الصورة الرمزية bits&bytes

إخواني بالنسبة لمشكلة ال GPS فأنا عانيت منها أول ما أخذت الجهاز بس من يوم نزلت الروم الرسمي العربي برقم I9000JPJPG وال GPS شغال معاية أخر حلاوة.

عضو الصورة الرمزية hanybasha

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bits&bytes مشاهدة المشاركة
    إخواني بالنسبة لمشكلة ال GPS فأنا عانيت منها أول ما أخذت الجهاز بس من يوم نزلت الروم الرسمي العربي برقم I9000JPJPG وال GPS شغال معاية أخر حلاوة.
    السلام عليكم أخي الكريم
    تتحدث عن الفرويو العربي 2.2.1
    - بالنسبة للـ GPS - تقصد بآخر حلاوة - أن دقة تحديد المواقع أصبحت عالية (نسبة خطأ 10م مثلا) والاتصال بالقمر سريع؟ أم تقصد أن الخاصية أصبحت تعمل (بغض النظر عن الدقة) بعدما كانت لا تعمل؟
    - بالنسبة لمشكلة اللاق Lag - هل انتهت تماما بهذا التحديث ؟

عضو فضي الصورة الرمزية bits&bytes

الفرويو العربي 2.2.1 ما نزل لسه أنا أتكلم عن ال 2.2 آخر إصدار.

ال GPS كان شغال معايا من أول ما أخذت الجهاز لكنه كان بطيء جدا في التقاط الأقمار والكلام هذا أيام ال 2.1 الرسمي.
    بعد كده حدثت على روم 2.2 مش فاكر رقمه وال GPS بطل يشتغل بالمرة.
    بعد كده عن طريق الاودن نزلت روم برقمI9000JHJP8وشبكت الجهاز على الكومبيوتر وحدثته عن طريق الكيز بتاع سامسونج وصار شغال معايا تمام سواء دقة أو سرعة(لكن لا زال لا يقارن أبدا بالجالاكسي تاب).

وبالنسبة لمشكلة اللاج فهي لا زالت موجودة وحسبما فهمت إنه تحديث 2.2.1 بيحل المشكلة بنسبة كبيرة وبيحسن كمان من أداء ال GPS.

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2