صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 42

الموضوع: إستكمالاً و تاكيداً على نظرتى المبدئية لنظام لوجيتيك الجديد Z906 ضد الأسطورة Z-5500

مشرف سابق الصورة الرمزية weaamx

رد: إستكمالاً و تاكيداً على نظرتى المبدئية لنظام لوجيتيك الجديد Z906 ضد الأسطورة Z-5

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tetto12345 مشاهدة المشاركة
    انا ايضا اتجه في التفكير حاليا الي Home Theater System

بعد قراءه التقارير اصلا Logitech Z-5500 اصلا عليها كلام كتير من ناحيه التصنيع ومن ناحيه وهم الناس ب 505 watt
    وكل الكلام دا وال Decoder الموجود بداخلها واصلا لا يعادل اي Decoder Dts مخصوص يعني ببساطه ليس هي القمه

بس المشكله ان احنا مش كنت معتقدين كدا وبالنسبه لل Edifier S550 ال كلامها انها احسن طبعا من Logitech Z-5500
    وبكتير كمان ناس كتيره كاتبه ان دي ودي لا تعادل سماعات مسرح منزلي مخصصه ولكن في نفس الكلام ان Edifier

قريبه في الاداء الي المسارح المنازليه بناء علي ناس سمعت اكتر من مسرح منزلي اعتقد ان Logitech اسم فعلا سيتلاشي
    قريبا في عالم الصوتيات لو لم تتجه اتجاه حقيقي الي جوده في الاداء والتصنيع بغض النظر عن الشكل و الدعايا للمنتجات
    دون النظر الي المستهلك مجرد النظر الي الارباح في وجهه نظري المتواضعه

و عجبني ال Home Theater System Onkyo 9305 ومبروك علي صاحبك ومبروك عليك سماعاتك شفت موضوع جميل فعلا
    بس كنت عايز رأيك في Home Theater بعد التجربه وايه العيوب والمزايا من وجهه نظرك

تحياتي
    صراحة لا أدرى ما علاقة ال Edifier S550 بالموضوع :D و لكن على أى حال فهذا جزء من ردى على أحد الشخاص كان قد أقحم ال S550 فى مقارنة مع تلك التى سقط أمامها كثير من القتلى ألا و هى ال Z-5500
    بالنسبة لللإديفير فتعقيباً فقط على كلامك .... لأن وقتى لا يسمح بالجدال أو مقارنة هى محل إهتمام مبتدئين فى الصوتيات فضلاً عن الهواه أو المحترفين ...

*1* بالنسبة للإديفير فلا أحتاج لرؤية فيديوهات و لا ريفيوهات لأنها عند أحد أصدقائى بالفعل و جبتها البيت عندى و عملنا مقارنة حقيقية على أرض الواقع مع عدة كروت صوت ... و كانت معهم العملاقة creative gigaworks s750

*2* بالنسبة للفرق الكبير اللى أنت بتتكلم عليه ده فى الحجم و فى الجودة و ارتفاع الصوت و وقوة و عمق البيز فالكلام ده تقوله فى حق اللوجيتيك و ميتقالش فرق كبير بردو ... و ممكن أرفع معنويات الإيديفير و اقول برافو للحجم الزيادة اللى ملوش لزمة مع بيز اقل عمقاً من اللوجيتيك وأصلاً الصبين الأتنين 10" و لخشب ال mdf و برافو للمجنيتيك شيلدد غير كده ممكن تقارنها مع الجيجاوركس G500 لو عايز ترفع معنوياتها و ال G500 بقدرة 310 وات و THX certified و توين فليرد .

حضرتك الإيديفير 295 وات و اللوجيتيك 505 وات

*3* لمعلوماتك فقط شركة إديفير بدأت فى الصين سنة 1996 و العملاقة لوجيتيك بدأت فى سويسرا سنة 1981 ... :D

أما عن كلامك فما فعلته هو أن أخذت نقطتين من نقاط قوة الZ-5500 و حاولت إضعافهم بطريقة ما .
    .
    1- الوات و تقول عنه وهم فهو فعلاً وهم أى شئ رائع جداً و إن تقصد أنه خيالى فهذا يتنافى مع الكلمة القابعة فى نهاية أسمها THX ...
    .
    **** الناس تتهاون بكلمة THX و لا يعرفوا أنه أحياناً هذه الكلمة تساوى 200$ زيادة فى سعر الهوم ثيتر الإحترافى

2- أما عن الديكودر فالطبع لا يعدل أى ديكودر فى أى هوم ثييتر إحترافى و لكنه مش موجود زيه أصلاً فى أى سماعات كمبيوتر :D:D فضلا عن أنه مش موجود زيه فى أكتر من نص الهوم ثيتر العادية كسونى و سامسونج و إل جى اللى موجودة فى مصر ... و هذا ما جعلها على القمة التى تنفيها أنت عنها
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــ
    +

لا تعليق ...

** و هذا لتبسيط الأمر فقط ...
    ............................
    و للعلم أخى عالم الصوتيات لا تستتقى منه المعلومات الحقيقية إلا بالأذن و التجربة ... ليس بالتقارير و القراءة ...
    .
    تحياتى

رد: إستكمالاً و تاكيداً على نظرتى المبدئية لنظام لوجيتيك الجديد Z906 ضد الأسطورة Z-5

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة driyad مشاهدة المشاركة
    استمتعت جداً بقراءة الموضوع و يبدو أن لوجيتيك بالاتجاه لتصبح كرييتيف أخرى للأسف
    سعيد أنك أستمتعت به و للعلم كريتيف ماتت فقط هنا فى منطقة أسيا و الشرق الأوسط

و لكنها فى أمريكا مازلت تنتج الكامبريدج ساوند وركس - أنظمة فخمة جداً موجهه أكثر للهوم ثيتر و يعيبها سعرها الذى يبدأ من 500$ ل 1600$ ...
    و هذا ما يجعلها محرمة على الشرق الأوسط :D

عضو ذهبي

وئام هو جوجل محمر عندك كده ليه :D

انته بتستخدم متصفح ايه

كود:
    و للعلم كريتيف ماتت فقط هنا فى منطقة أسيا و الشرق الأوسط

لم يعد هناك منتج جدير بالاحترام في تلك الشركه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hack4love مشاهدة المشاركة
    وئام هو جوجل محمر عندك كده ليه :D

انته بتستخدم متصفح ايه

ده IE9 عادى .. بس ده جوجل إنجلش .. فى أوبشن إنك تحط فيه خلفيات :D
    زى كده بس دى صورة قديمة
    دوس عليها جامد :D

Uploaded with ImageShack.us

عضو

Talking رد: إستكمالاً و تاكيداً على نظرتى المبدئية لنظام لوجيتيك الجديد Z906 ضد الأسطورة Z-5

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة weaamx مشاهدة المشاركة
    صراحة لا أدرى ما علاقة ال Edifier S550 بالموضوع :D و لكن على أى حال فهذا جزء من ردى على أحد الشخاص كان قد أقحم ال S550 فى مقارنة مع تلك التى سقط أمامها كثير من القتلى ألا و هى ال Z-5500

أما عن كلامك فما فعلته هو أن أخذت نقطتين من نقاط قوة الZ-5500 و حاولت إضعافهم بطريقة ما .
    .
    1- الوات و تقول عنه وهم فهو فعلاً وهم أى شئ رائع جداً و إن تقصد أنه خيالى فهذا يتنافى مع الكلمة القابعة فى نهاية أسمها THX ...
    .
    **** الناس تتهاون بكلمة THX و لا يعرفوا أنه أحياناً هذه الكلمة تساوى 200$ زيادة فى سعر الهوم ثيتر الإحترافى

2- أما عن الديكودر فالطبع لا يعدل أى ديكودر فى أى هوم ثييتر إحترافى و لكنه مش موجود زيه أصلاً فى أى سماعات كمبيوتر :D:D فضلا عن أنه مش موجود زيه فى أكتر من نص الهوم ثيتر العادية كسونى و سامسونج و إل جى اللى موجودة فى مصر ... و هذا ما جعلها على القمة التى تنفيها أنت عنها
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــ
    +

لا تعليق ...

** و هذا لتبسيط الأمر فقط ...
    ............................
    و للعلم أخى عالم الصوتيات لا تستتقى منه المعلومات الحقيقية إلا بالأذن و التجربة ... ليس بالتقارير و القراءة ...
    .
    تحياتى
    بدايه يا صديقي Edifier S550 يعني اكيد انك عارف انها سماعات كمبيوتر واكثر سماعات كمبيوتر تم مقارنتها ب
    Logitech Z5500 ولما انا بطرح اسمها دي حاجه طبيعيه لو انتا مستغرب اتفرج علي التقارير علي مستوي العالم كله
    مابيجيش اسم Logitech Z550 غير ومعاه Edifier S550
    ههههههههههههه معلش اصل في كلمه ضحكتني اوي قتلي ادام Logitech Z-5500 اذا كان اكثر التقارير عنها
    Dead Speakers After One Year :D ودي ليها قصه طويله كدا مش عايز اخش في شرح الكلام ال قالوه انتا اكيد
    يعني خبره وتقدر تعمل سيرش وتشوف

بالنسبه لردك ال حضرتك جبته اقتباس من احد المواضع لما كنت بتبيع سماعاتك Logitech Z-5500 ودخلت الصراحه
    في الكلام بصوره مش لطيفه مع العضو بس مش دا الموضوع ردك كله يشوبه كثير من الاخطاء اما انتا كنت متعصب لسماعاتك وانك بتبيعها وازاي هو اتكلم علي Edifier S550
    مبتدئين ايه في عالم الصوتيات بس الناس ال كاتبه عنها AudioPhils بجد ودا نظرا لان عندهم منتجات كثيره
    بتخليهم كدا مش زينا مش عندنا سماعات اصلا

THX دا يا باشا زي الجايزه كدا وفعلا من الكلام ال اتقال Edifier S550 لو قدمت عليه مين قالك اصلا انها مش تكسبه
    بس هي اصلا ما قدمتش عليه لا نقاش عليه بس دا بيفرق في الدعايا والدليل ان الناس سمعت اكتر من سماعات
    THX Certified واتكلموا علي عيوب ليها واظن يعني انتا عارف كدا , وتوجد منتجات لوجتيك تحت المستوي تماما
    و THX Certified واظن انك عارف كدا ايضا

وبالنسبه لكلام حضرتك ديكودر مش موجود زيه في اي سماعات في مصر هو في اصلا سماعات في مصر
    دا انتا جبت سماعاتك من السعوديه :D

و كلمه وهم يعني خيالي ورائع وكدا الموضوع مش موضوع Quantity الموضوع موضوع Quality مش حضرتك كاتب
    Audiophil ??

سوري علي الاطاله اتفق معاك ان السماع اهم من التقارير ولكن ذلك ما يمنعش خالص ان التقارير مش كتابه
    في دليل او كتالوج دي تجربه من اشخاص في عالم الصوتيات في العديد من المواقع المشهوره للغايه في عالم
    الصوتيات والمثل بيقول لحضرتك ( اسأل مجرب ولا تسأل طبيب

بالتوفيق وارجو منك عدم الانحياز التام For Logitech الموضوع مش موضوع Fans وكدا
    استحاله يعني كل الناس كاتبه جميع التقارير في صالح Edifier هتبقي كدابه ومبتدئه وهواه ومش فاهمين في مجال
    الصوتيات :D:D
    تحياتي يا صديقي

عضو

انا كنت قريت رد هنا لأستاذ مراد البخارى وكان بيقارن فيه بين اللوجيتيك 5500 والايديفاير s550
    وقال بالحرف الواحد انه لو اختار بينهم هيختار الايديفاير بدون لحظة تفكير
    وأعتقد ان الاستاذ مراد البخارى من الناس اللى رأيهم ليه وزن وقيمة كبيرة فى الموضوع ده
    وفى موضوع مثبت برضه عن الايديفاير بيشرح امكانياتها بشكل فنى دقيق
    فعلا لازم نقارن بالعقل مش بالعاطفة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة WOR مشاهدة المشاركة
    انا كنت قريت رد هنا لأستاذ مراد البخارى وكان بيقارن فيه بين اللوجيتيك 5500 والايديفاير s550
    وأعتقد ان الاستاذ مراد البخارى من الناس اللى رأيهم ليه وزن وقيمة كبيرة فى الموضوع ده
    اتفق معاك تماما الموضوع مش موضوع عاطفه او انحياز
    انا موافق نتكلم عن تجارب عمليه وواقعيه قامت بيها الناس المحترفه

تحياتي يا صديقي

عضو

للأسف احنا هنا فى مصر مش بينزل لينا غير زبالة السماعات
    وكمان بتنزل غالية جدا بشكل مبالغ فيه
    تقريبا بضعف السعر برة
    الواحد نفسه يشوف انظمة محترمة فى مصر
    انا مش فاهم كرييتيف ليه بطلت تنزل موديلات الكامبريدج جيجا وركس فى مصر
    سماعات رهيبة ومحترمة جدا
    انا عارف ان اسعارها عالية
    لكن الغاوى يشترى
    ووجود السماعات دى هيخفض باقى الاسعار
    معقول سماعة قذرة زى كريتيف 6160 تتباع فى مصر بالسعر ده
    الحقيقة مصر مفيهاش سماعات محترمة حاليا غير اللوجيتيك والايديفاير
    وحتى الاتنين مفيش منهم موديلات محترمة
    يمكن بس الايديفاير 5000 احسن نظام كمبيوتر 5.1 متوفر فى مصر حاليا

عضو برونزي

أنا من رأيي المتواضع .. ايديفاير مش بتهتم بالدعاية وكدا .. ورغم زلك منتجاتها زات جودة عالية نسبيا .. غير انها ستخوض سباق الأنظمة الصوتية الاحترافية قريبا .. حيث اني قرأت على موقع كدا مش فاكر اسمه الصراحة انها ستبدأ بادخال الـ DTS بمنتاجتها .. وسيعرض المنتج في معرض CES على ما أعتقد .. ولاكنه نظام 2.1 .. ودا يعتبر بداية من ايديفاير انها تعمم دا على بقيت منتاجتها والله أعلى وأعلم ..
    وزي ماقلت دا رأي متواضع من أخوكم ..:rolleyes:

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr-tito مشاهدة المشاركة
    أنا من رأيي المتواضع .. ايديفاير مش بتهتم بالدعاية وكدا .. ورغم زلك منتجاتها زات جودة عالية نسبيا .. غير انها ستخوض سباق الأنظمة الصوتية الاحترافية قريبا .. حيث اني قرأت على موقع كدا مش فاكر اسمه الصراحة انها ستبدأ بادخال الـ DTS بمنتاجتها .. وسيعرض المنتج في معرض CES على ما أعتقد .. ولاكنه نظام 2.1 .. ودا يعتبر بداية من ايديفاير انها تعمم دا على بقيت منتاجتها والله أعلى وأعلم ..
    وزي ماقلت دا رأي متواضع من أخوكم ..:rolleyes:

رأي جميل جدا وانا فعلا قرأت نفس الخبر وياريت تبقي دي يعني تطور الي الامام
    انا اصلا محتار اجيب سماعات Edifier S550 واجيب Decoder محترم من اي شركه نظرا للكم الهائل من الشكر فيها
    وخصوصا كجوده ونقاء

ولا يبقي Home Theater من شركات معروفه في هذا المجال بس هيكون مكلف شويه وهيكون داعم لجميع الصوتيات
    في المستقبل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tetto12345 مشاهدة المشاركة
    بدايه يا صديقي Edifier S550 يعني اكيد انك عارف انها سماعات كمبيوتر واكثر سماعات كمبيوتر تم مقارنتها ب
    Logitech Z5500 ولما انا بطرح اسمها دي حاجه طبيعيه لو انتا مستغرب اتفرج علي التقارير علي مستوي العالم كله
    مابيجيش اسم Logitech Z550 غير ومعاه Edifier S550
    ههههههههههههه معلش اصل في كلمه ضحكتني اوي قتلي ادام Logitech Z-5500 اذا كان اكثر التقارير عنها
    Dead Speakers After One Year :D ودي ليها قصه طويله كدا مش عايز اخش في شرح الكلام ال قالوه انتا اكيد
    يعني خبره وتقدر تعمل سيرش وتشوف

بالنسبه لردك ال حضرتك جبته اقتباس من احد المواضع لما كنت بتبيع سماعاتك Logitech Z-5500 ودخلت الصراحه
    في الكلام بصوره مش لطيفه مع العضو بس مش دا الموضوع ردك كله يشوبه كثير من الاخطاء اما انتا كنت متعصب لسماعاتك وانك بتبيعها وازاي هو اتكلم علي Edifier S550
    مبتدئين ايه في عالم الصوتيات بس الناس ال كاتبه عنها AudioPhils بجد ودا نظرا لان عندهم منتجات كثيره
    بتخليهم كدا مش زينا مش عندنا سماعات اصلا

THX دا يا باشا زي الجايزه كدا وفعلا من الكلام ال اتقال Edifier S550 لو قدمت عليه مين قالك اصلا انها مش تكسبه
    بس هي اصلا ما قدمتش عليه لا نقاش عليه بس دا بيفرق في الدعايا والدليل ان الناس سمعت اكتر من سماعات
    THX Certified واتكلموا علي عيوب ليها واظن يعني انتا عارف كدا , وتوجد منتجات لوجتيك تحت المستوي تماما
    و THX Certified واظن انك عارف كدا ايضا

وبالنسبه لكلام حضرتك ديكودر مش موجود زيه في اي سماعات في مصر هو في اصلا سماعات في مصر
    دا انتا جبت سماعاتك من السعوديه :D

و كلمه وهم يعني خيالي ورائع وكدا الموضوع مش موضوع Quantity الموضوع موضوع Quality مش حضرتك كاتب
    Audiophil ??

سوري علي الاطاله اتفق معاك ان السماع اهم من التقارير ولكن ذلك ما يمنعش خالص ان التقارير مش كتابه
    في دليل او كتالوج دي تجربه من اشخاص في عالم الصوتيات في العديد من المواقع المشهوره للغايه في عالم
    الصوتيات والمثل بيقول لحضرتك ( اسأل مجرب ولا تسأل طبيب

بالتوفيق وارجو منك عدم الانحياز التام For Logitech الموضوع مش موضوع Fans وكدا
    استحاله يعني كل الناس كاتبه جميع التقارير في صالح Edifier هتبقي كدابه ومبتدئه وهواه ومش فاهمين في مجال
    الصوتيات :D:D
    تحياتي يا صديقي
    1- بالنسبة للسماعات فقد ذكرت من قبل و أكررها لك تانى المقارنة بينهم غير مجدية بالنسبة لى .. و هذا رائى الشخصى لم أجبرك عليه و موضوعى هنا هدفه - الذى حددته أنا - إلقاء نظرة على ال z906 و مقارنة سريعة بينها و بين ال z5500 ...
    أما عن ال S550

فالأمر بينهم محسوم بالنسبة لى منذ زمن و ما كانت المقارنة التى تكلمت عنها على أرض الواقع إلا لرغبة بعض الأصدقاء و الذى منهم أحد المشرفين فى موقع https://www.avsforum.com/avs-vb/ ربما تسمع عنه و تعرف ما هى الدرجة التقنية التى يتمتع بها مشرفوه و كان رأية من رأىّ و لولا أنه لا يتحدث العربية لكنت أتيت به إلى هنا ....

2- بالنسية لردى الغير لطيف على الشخص فى المنتدى الأخر فبالإضافة أنه آتى ليروج إلى سلعه أخرى فى موضوعى و يتحدث عنها بإستفاضة و إلى جانب أنى ألقيت نظرة على أخر عدة مشاركات له و كانت جميعها مناقشة و بخس فى أسعار السلع فى المنتدى ... فعذراً فأنت لست مخولاً و ليس من شأنك لتقيم أسلوبى فى الرد على الناس إلا إذا كنت أنت هوّ .

3- مع كامل إحترامى لرأيك و لشخصك و لا يقلل منك أنك كنت تسأل السنة السابقة فى أحد الموضوعات هنا عن معنى الديجيتال أو الأوبتيكال فكلنا نتعلم و لكن محدثك الذى تدعوه للقرأة و النظر فى أكثر من موضع فى ردك تربت أذنه فى الثمانينيات و بالأخص 1981 على هذا و جدير بالذكر أن هذا النظام يدعم تقنية DOLBY منذ 30 عاماً ...

و أكثر من نصف الأنظمة التى أستمعت لها فى أخر عشر سنوات سواء فى مصر أو الخارج لا الوجيتيك و لا الأيديفير يرتقوا إليها ...

4- أما عن الإنحياز و FAN و العاطفة .. فرقم 3 تجيبك و عن عدد التقارير فألقى نظرة عن عدد التقارير فى حق اللوجيتيك .

5- لأى رغبة منك فى مزيد من المقارنة لديك موضوعين مثبتين عن الz5500 & الS500 و هم لأناس أكثر خبرة منى فى عالم الصوتيات

** تحياتى ...

إذن لماذا لم تختارها بدون لحظة تفكير و سعرها 2900 أى زيادة ب 100 عن السعر الذى كنت تريد أن تشترى به الوجيتيك Z-5500 منى ؟؟
    ده اناقلت ان الموضوع مش هيعدى 2800 فى اسوأ الظروف

عضو

إذن لماذا لم تختارها بدون لحظة تفكير و سعرها 2900 أى زيادة ب 100 عن السعر الذى كنت تريد أن تشترى به الوجيتيك Z-5500 منى ؟؟

لإن ببساطة سعرك كان عالى بالنسبة ليا يااستاذ وئام وانا سبق وقلت ليك السبب فى الرسائل الخاصة اللى حضرتك بتعرضها الان والحقيقة ده شيئ يحسب عليك
    وعلى كل حال بعد مراجعة نفسي وجدت ان مفيش داعى ادفع مبلغ زى ده فى سماعة إرتأيت انها متستاهلش السعر ده حسب كلام خبراء كثيرين منهم الاستاذ مراد البخارى بنفسه ولم ارى كلماته الصريحة فى حق سماعاتك اللوجيتيك إلا متأخرا للأسف
    ولو رأيتها قبل ذلك ما فكرت فى لوجيتيك Z5500 من الاساس ولا راسلتك
    لإننى أثق بكلام هذا الرجل الذى لا يختلف على فنياته او درجته التقنية والعلمية فى هذا المجال إثنين

تحياتى استاذى الكريم

لإن ببساطة سعرك كان عالى بالنسبة ليا يااستاذ وئام وانا سبق وقلت ليك السبب فى الرسائل الخاصة اللى حضرتك بتعرضها الان والحقيقة ده شيئ يحسب عليك
    وعلى كل حال بعد مراجعة نفسي وجدت ان مفيش داعى ادفع مبلغ زى ده فى سماعة إرتأيت انها متستاهلش السعر ده حسب كلام خبراء كثيرين منهم الاستاذ مراد البخارى بنفسه ولم ارى كلماته الصريحة فى حق سماعاتك اللوجيتيك إلا متأخرا للأسف
    ولو رأيتها قبل ذلك ما فكرت فى لوجيتيك Z5500 من الاساس ولا راسلتك
    لإننى أثق بكلام هذا الرجل الذى لا يختلف على فنياته او درجته التقنية والعلمية فى هذا المجال إثنين

تحياتى استاذى الكريم
    أخى الفاضل أنا مش بسألك مشترتش اللوجيتيك ليه ...
    .
    أنا بسألك طالما أنت مقتنع بالإيديفير و بكلام أخى مراد -مع كامل إحترامى و تقديرى له- و سعرها مقارب لإمكانياتك مشترتهاش ليه ؟؟؟
    أما عن الجزء من الرسالة فلم اعتقد أن بإدراجه أى شئ .. و كامل إعتذارى لشخصك الكريم لهذا الخطأ منى ..

عضو

1- بالنسبة للسماعات فقد ذكرت من قبل و أكررها لك تانى المقارنة بينهم غير مجدية بالنسبة لى .. و هذا رائى الشخصى لم أجبرك عليه و موضوعى هنا هدفه - الذى حددته أنا - إلقاء نظرة على ال z906 و مقارنة سريعة بينها و بين ال z5500 ...
    أما عن ال S550

فالأمر بينهم محسوم بالنسبة لى منذ زمن و ما كانت المقارنة التى تكلمت عنها على أرض الواقع إلا لرغبة بعض الأصدقاء و الذى منهم أحد المشرفين فى موقع https://www.avsforum.com/avs-vb/ ربما تسمع عنه و تعرف ما هى الدرجة التقنية التى يتمتع بها مشرفوه و كان رأية من رأىّ و لولا أنه لا يتحدث العربية لكنت أتيت به إلى هنا ....

2- بالنسية لردى الغير لطيف على الشخص فى المنتدى الأخر فبالإضافة أنه آتى ليروج إلى سلعه أخرى فى موضوعى و يتحدث عنها بإستفاضة و إلى جانب أنى ألقيت نظرة على أخر عدة مشاركات له و كانت جميعها مناقشة و بخس فى أسعار السلع فى المنتدى ... فعذراً فأنت لست مخولاً و ليس من شأنك لتقيم أسلوبى فى الرد على الناس إلا إذا كنت أنت هوّ .

3- مع كامل إحترامى لرأيك و لشخصك و لا يقلل منك أنك كنت تسأل السنة السابقة فى أحد الموضوعات هنا عن معنى الديجيتال أو الأوبتيكال فكلنا نتعلم و لكن محدثك الذى تدعوه للقرأة و النظر فى أكثر من موضع فى ردك تربت أذنه فى الثمانينيات و بالأخص 1981 على هذا و جدير بالذكر أن هذا النظام يدعم تقنية DOLBY منذ 30 عاماً ...

و أكثر من نصف الأنظمة التى أستمعت لها فى أخر عشر سنوات سواء فى مصر أو الخارج لا الوجيتيك و لا الأيديفير يرتقوا إليها ...

4- أما عن الإنحياز و FAN و العاطفة .. فرقم 3 تجيبك و عن عدد التقارير فألقى نظرة عن عدد التقارير فى حق اللوجيتيك .

5- لأى رغبة منك فى مزيد من المقارنة لديك موضوعين مثبتين عن الz5500 & الS500 و هم لأناس أكثر خبرة منى فى عالم الصوتيات

** تحياتى ...

اول حاجه دا رأيك عن السماعات وانا مش مقتنع بيه بالمره ولكن احترمه وبعدين سواء كان موضوع تحديد الموديل الاخر او لا دي مش ليها علاقه ان انا اتكلم عن Edifier انا او غيري انتا لا تتحكم في ردود من امامك
    بالنسبه لصديقك اطمن انا Dentist مجال دراستي اصلا انجليش بس انا اجيلك هناك لو تحب ونتناقش افهم وجه نظره ولو اقنعني خلاص يبقي انا معاك
    انا كلامي نظرا لان في اكثر من الف تقرير في صالح Edifier مش هقولك تصنيع MDf ولا حجم Subwoofer
    ولا Passive Radiators وان العيب الوحيد ان مفيش Digital Connection ودي لاني شفت التقارير علي الاتنين لاني
    كنت من المعجبين زمان ب Logitech Z-5500 ومازلت ولكنها ليست القمه من جميع التقارير مش كلامي
    ولو في حاجه غلط انا بقتنع انا مش منحاز لحاجه جايز تكون علي صواب و يجوز اكون علي صواب
    3- بالنسبه لكدا انا شفت رده وما اتكلمش علي حاجه خالص من ال حضرتك بتقوله كان بيقولك ان في مبالغه في السعر وحضرتك فعلا ردت عليه بطريقه مش لطيفه و حضرتك مش عارف ليه مش عايز حد يتكلم علي شخصك الكريم
    انا قولت ردك كان مش لطيف ليس اكثر ودا رأيي واظن انك المفروض تحترمه مش المفروض اشكر في رد ما عجبنيش
    حكايه مش مخول اني اقيم اسلوبك انا بقيم ردك ال مكتوب ادامي وارجع اقول لحضرتك انتا مش بتختار ردود الناس
    علي مزاجك للاسف دا الواقع وعلي العموم دا رأيي في ردك لو مش عجبك انا هاحترم كدا
    بالنسبه لموضوع الديجيتال والاوبتيكل
    4- لو اسأل عليه من دلوقتي حتي تاني :D مش فارقه معايا العلم بالتعلم لا اقلل انا ايضا من شخصك الكريم او خلافه ولكنك ما اخترعتش الموضوع دا ؟ هل اسهمت في اختراع ال Digital ؟ او اكتشتفته علي الاقل :D
    كونك عرفته بدري شويه
    دي شايفها مثلا خبره ليك او نقطه امتياز ؟ ؟ ؟ من ناحيه ايه طيب تعرف معلومات جديده مثلا من دماغك ؟ ياريت تشاركنا بيها
    موضوع تربت اذنك علي الموسيقي وال Dolby او كدا لا اقلل من شخصك الكريم او خبرتك بس انتا شايف نفسك بتسمع من ال 80 دا ايه علاقته بالموضوع ؟ ؟ ؟
    في نقاشنا عن السماعات

حكايه اخر انظمه حضرتك سمعتها لا ترتقي انا معاك في كدا لان فعلا العديد من الشخصيات ال قرأت ليها تقارير
    قالوا ان اصلا نظام Logitech , Edifier , Creative لا يرتقي الي انظمه صوتيه تصل ثمنها الي اسعار خرافيه وانها
    في الاخر سماعات كمبيوتر واتفق معاك تماما
    بالنسبه للتقارير اطمن قرأت عن الاتنين ولا اعيب في Logitech ولكنها ليست القمه وال Edifier تفوقت عليها في جوده الصوت وال Logitech تفوقت في التوصيل الديجيتال الموضوع محسوم و الدلائل موجوده وثابته واظن انك عارفها

تحياتي

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة