سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
أرجو ان يتسع صدركم لسؤالى ورجاء الرد عليه باسهاب حتى افهم واستفيد من خبرانكم ولكم جزيل الشكر مقدما .
انا المعالج بتاعى كما تروا فى بيناتى AMDll965 وكارت الفيجا 460GTX 1G وكنت مركب رامات 4 جيجا العاديه اللى هى باص 1333 من النوع Q&Q سعر الرامه كما تعلم 120 جنيه وكان تقيم السفن لها 7.4 وبعدين اتهفيت فى عقلى وقلت اجيب رامات غاليه لترفع اداء الجهاز وبالفعل اشتريت عدد 2 رامه كورسير ديمنيتور 2*2 =4G باص 1600 - CL9 بتواقيت 9-9-9-24 المهم طبعا ركبتها وانا فى غايه السعاده وبعمل ابديت للجهاز ظهرت الرامات بنفس التقيم وهو 7.4 ولم يتحسن اداء الجهاز او على الارجح لم الاحظ اى فرق ثم قمت برفع سرعه الرامات الى 1600 فكانت النتيجه ايضا مخيبه للامال نفس التقيم علاوه على ان الجهاز فى العاب قديمه مثل كراسيسس الاصدار الاول كانت اللعبه بتقف عن العمل فقللت اعدادات الشاشه وكانت النتيجه هى هى فقمت بتخفيض سرعه الرامات الى 1333 فاشتغلت تمام على اعلى اعدادات مع العلم ان شاشتى 24 بوصه فيو سونيك .
بصراحه الرامات الاولى ب240 جنيه والثانيه ب700 جنيه ومع ذلك كما قلت لك لا يوجد فرق .
تقريبا انا عرضت كل المشكله من وجهه نظرى المتواضعه ولا اعلم اين الخلل او هل هناك طريقه لرفع الاداء الى اقصى مستوى ؟
ام انا رفعت تردد الرام فقط وكان من المفترض ان اعمل شئ اخر مع العلم انى لم اقم بكسر السرعه ابدا وليس لى خبربه بالموضوع ده .
كمان البورده بتاعتى بها سويتشين لرفع سرعه الجهاز ابتداء من 5% الى 20% وده اقصى شىئ يعنى يكفينى ان اغير وضع السويتشات الى اوضاع معينه مذكوره فى كتيب التشغيل .
معلش طولت عليكم 3شويات وفى انتظار رايكم الذى يهمن كثيرا .
اخوكم هشام