صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 31

الموضوع: مين عنده جيش خش قول رأيك.

عضو فضي

رد: مين عنده جيش خش قول رئيك

الخدمة فى الجيش اكيد شرف كبير بجانب ان جيش مصر الحمد لله طوال تاريخه
    لم يكن جيشا محتلا ولم يكن فى تاريخه اى مذابح او اى شىء يدعوا للسخرية او الاشمئزاز
    مثل تاريخ جيوش اخرى ملىء بالمهازل ولكن اخى الكريم نصيحة من اخ لك دخل الجيش
    مصر الان ليست فى حالة حرب وليس هناك جهاد فى سبيل الله ( ولكن اذا وجد سنكون اول من يلبى )
    فادعوك ان تخرج طاقتك فى عمل او علم ينفع البلد ايضا وتستغل المدة التى ستقضيها فى الجيش
    فى خدمة مصر بعيدا عن بعض القيادات التى تسىء الى هذا الكيان العظيم
    وربنا يوفقك لما فيه خير
    اللهم انصر الشعب الليبى والسورى واليمنى وارنا فى الظالمين اية يارب العالمين

عضو برونزي الصورة الرمزية EL-MARIACHY

Thumbs up رد: مين عنده جيش خش قول رئيك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrhman35 مشاهدة المشاركة
    اولا احب اقولك انى متشكر جدا على ان حضرتك اهتميت و شاركتنى فى الرائ
    ثانيا انا اسف انى اتاخرت على حضرتك فى بس لانى كنت بادى خدمة منزلية لوالدتى غفر الله لها و لامهات المسلمين
    ثالثا انا انهيت دارستى فى كلية التربية الرياضية وانا كنت لاعب منتخب و شاركت فى مشروع البطل الاولمبى و كان المفروض انى اكون ضمن المشاركين فى اولمبياد 2012 بس الكوسة اللى فى البلد انهت المشروع وقلبتة لمشروع التميز الوطنى و اتدمرنا و انتهت حياتى وحيات الكثير من اللاعبين زملائى بسبب الفساد و بعد ما انهيت دراستى و اشتغلت اترفد بسبب الكوسة و بسبب ان المديرين عاوزين اى حد يشتغل تحت منهم يبقى ماعندوش مخ و يلغى شخصيتة و دا السبب اللى دخلنى الجيش علشان زهقت من احساسى بنفسى و اخيرا قررت ادخل الجيش لللاسباب السالف ذكرها على العموم و على الجانب الشخصى او الخاص انى عاوز اتعود و اتعلم اقول طيب و حاضر و نعم حتى لو مش مقتنع ودا مابيحصلش الا فى الحيش:D
    و هايبقى غصب عنى انا عارف انى اللى بقولة دا كلام صعب و رخم قوى بس انا بعانى من انى بحب اقول رائ و اعمل الصح حتى لو مش هايعجب راسائى

بسم الله الرحمن الرحيم

أولاً : أحب أحيى حضرتك على حبك لبلدك

ثانياً : " أرجو قرأة كل المشاركه"

حضرتك حاولت تلعب رياضه و تتفوق رياضياً لترفع إسم البلد عالياً و و تساعد فى حصولها على المراكز الأولومبيه و مع ذلك خذلتك البلد

حضرتك حاولت تعمل بكل جهد و جد حتى تقوم بنهضه البلد و تساعد فى رخائها و تقدمها بين البلاد و مع ذلك تم خذلانك

حضرتك الأن بتحاول إنك تدخل الجيش و تحاول أن تثبت مكانه بلدك و تدافع عنه ضد كل غازى و معتد و الى الأن لا نعرف ماذا سيحدث

ثالثاً أنا لم أعرف بوجود أشخاص فى مثل وفائك و حبك لبلدك

رابعاً : ما حدث معاك من قبل كان بفعل أشخاص فى البلد نفسها و ليست البلد أو الوطن هو المُلام بل الأشخاص القائمين على هذا الوطن

خامساً انا أقدر حماسك و أحب أقول لحضرتك أنى اتمنى أن تكون لدى 1÷1000 من عزيمتك و مثابارتك

سادساً : أرجو ألا تيأس فى هذا الوقت بالذات و حاول تتحلى بالأمل لأن الوضع تغير الان بعد الثوره

سبب سردى للنقاط اللى بالأزرق هو أن اى نقطه أو مؤشر لهذه النقطه كفيل بأن يثبط عزيمه و هِمه أى مواطن مهما كان وفىّ و مخلص لوطنه

و بعدين و جدت أنهم نقطيتن ( يعنى كافيين لتدمير أى نفسيه مواطن أو حتى محارب ) و اكيد حدث فى حياتك ما هو أكثر و لذلك انا مندهش من وجود مواطنين أمثالك و التى نتمنى وجودهم فى باقى البلاد العربيه و الإسلاميه

و فى الأخر أحب أقول لحضرتك لا تنس صلاة الإستخاره فلعل الأن ليس الوقت المناسب لدخول الجيش أو لعل الأن افضل وقت .

و وفقك الله لما يحب و يرضى

و السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
    [CENTER][FONT=lucida sans unicode][SIZE=4][B][COLOR=#B22222]>>> كرسى الأعتراف <<<[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=franklin gothic medium][B][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254978"][COLOR=#008000]الموضوع الموحد للإستفسارات البسيطة للأعضاء حول البطاقات الرسومية.[/COLOR][/URL][/SIZE][/B][/FONT]
    [/CENTER] [CENTER][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic] -----------------------------------[/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][I][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"][COLOR=#0000ff]Acer 27 3D vision ready + Nvidia 3D [/COLOR][COLOR=#008000]wireless[/COLOR][COLOR=#0000FF] & [/COLOR][COLOR=#008000]wired[/COLOR][COLOR=#0000FF] glasses + GTX 570 TWIN FROZR II[/COLOR][/URL][/SIZE][/FONT][/B][/I]
    [COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][FONT=verdana][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253989"][COLOR=#0000ff][SIZE=2]Thermal-take Challenger Ultimate gaming keyboard >> REVIEW[/SIZE][/COLOR][/URL][/B][/FONT]

[/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#4b0082][SIZE=3][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251564"]ASUS XONAR DX unboxing and small review[/URL][/B][/SIZE][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][SIZE=3][COLOR=#2f4f4f][FONT=times new roman]-----------------------[/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Palatino Linotype][SIZE=3][B][COLOR=Blue][I]
    ربي اسقي أمي الفرح دون اكتفاء - فإني احبها فلا تريني فيها بأسا يبكيني[/I][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    --------
    [/CENTER] [CENTER][FONT=Times New Roman][B][COLOR=Black][I][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176384"][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]طرائف و فكاهات مضحكه:D[/COLOR][/SIZE][/URL][/I][/COLOR][/B][/FONT]
    [/CENTER]

مشرف سابق

ياة انا كان نفسي اخش الجيش زيك بالظبط لكن اخدت اعفاء طبي واخدت الشهادة النهائية بعديها بيوم واحد
    طبعا كل اللي خدوا اعفاء (طبي) كانوا فرحانيين علي الاخر يمكن عشان الظروف اللي حاصلة بعكسي
    الكلام دة في شهر 2 اللي فات ومحدش عارف الخير فين

(وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شيئا وهو شر لكم والله يعلم وأنتم لاتعلمون)
    صدق اللّه العظيم

عضو ذهبي الصورة الرمزية mohammed_kamal

بص ياسيدى انا واخد اعفاء نهائى بس هقولك على موقف مضحك حصل
    الجنود فى الثكنات بيحبوا شغل العفاريت
    واحد من الجنود قاعد تحت شجره بعيده عن المسعكر فى الخلاء المهم قاعد تعبان طبعا عشان مكنش فى مياه اليوم دا فى المعسكر المهم ان الكلام دا الساعه 6 المغرب يدوب النهار موجود بس ظلمه شويه عارف انت بعد صلاه المغرب كدا
    فجيا اخينا دا وهو قاعد مريح من التعب جيه واحد قاعد جنبيه بيقوله مالك مضايق ليه بيقوله انا تعبت من المعسكر والجيش وكدا ومفيش مياه
    المهم الراجل الى جيا يقعد جنب اخينا دا راح قاله تعبت من ايه عشان مفيش شويه مياه فالراجل الى قعد جنب المجند بيقوله انت هنا من امتى فرد المجند قاله انا هنا من اسبوعين قاله ياراجل انا هنا 1973 راح الواد طلع جرى بيبص وراءه ملقاش حد (من احد اصدقائى فى الجيش الحكايه دى)
    [CENTER][IMG]https://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/184158_360621420679617_414523508_n.jpg[/IMG]
    [SIZE=4][COLOR=#0000cd][B][URL]https://www.youtube.com/watch?v=1tTDqT-WXRc&feature=related[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=#ff0000]خبِأ قصائِدكـ القديمة كلها
    مـزق دفاتِركـ القديمة كلها [/COLOR]
    [COLOR=#006400]واكتب لمصر اليوم شـعراً مثلها
    لاصمت بعد اليوم يفرض خوفه[/COLOR]
    فاكتب سلام النيل مصر وأهلها [/SIZE]
    [/CENTER]

عضو ذهبي الصورة الرمزية warior10

محدش يقول معلومات ولا بيانات عن سلاحه
    [SIZE=3][COLOR=red]الحــــر يعـــرف مــــــا تــريـــد المحـــــــكمة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]وقضــــاتها سلفا قـــــد ارتشفوا من دمــــه [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]لا يرتجي دفعا لبهتــــــان رماه به الطغــــاة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]المجرمون الجالسون فوق كراسي القضاة[/COLOR][/SIZE]

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada_hotline مشاهدة المشاركة
    الخدمة فى الجيش اكيد شرف كبير بجانب ان جيش مصر الحمد لله طوال تاريخه

لم يكن جيشا محتلا ولم يكن فى تاريخه اى مذابح او اى شىء يدعوا للسخرية او الاشمئزاز
    مثل تاريخ جيوش اخرى ملىء بالمهازل ولكن اخى الكريم نصيحة من اخ لك دخل الجيش
    مصر الان ليست فى حالة حرب وليس هناك جهاد فى سبيل الله ( ولكن اذا وجد سنكون اول من يلبى )
    فادعوك ان تخرج طاقتك فى عمل او علم ينفع البلد ايضا وتستغل المدة التى ستقضيها فى الجيش
    فى خدمة مصر بعيدا عن بعض القيادات التى تسىء الى هذا الكيان العظيم

وربنا يوفقك لما فيه خير
    جزاك الله خيرا على الكلام الجميل دا و على ردك طبعا
    و ان شاءلله هاحاول اكون جندى او ضابط شريف لا ابغي غير وجة الله عز وجل

عضوية جديدة

شوفتو ولاد اللذينة عملو اية اخدو دفعة يوليو 2011 كلها مافيش واحد اخد تاجيل
    هههههههههه

عضو ذهبي الصورة الرمزية mohammed_kamal

عايزين اعداد واعتقد ان 450 الف جندى دا اصبح من التاريخ
    تلاقيه 750 الف دلوقتى
    [CENTER][IMG]https://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/184158_360621420679617_414523508_n.jpg[/IMG]
    [SIZE=4][COLOR=#0000cd][B][URL]https://www.youtube.com/watch?v=1tTDqT-WXRc&feature=related[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=#ff0000]خبِأ قصائِدكـ القديمة كلها
    مـزق دفاتِركـ القديمة كلها [/COLOR]
    [COLOR=#006400]واكتب لمصر اليوم شـعراً مثلها
    لاصمت بعد اليوم يفرض خوفه[/COLOR]
    فاكتب سلام النيل مصر وأهلها [/SIZE]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EL-MARIACHY مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم

أولاً : أحب أحيى حضرتك على حبك لبلدك

ثانياً : " أرجو قرأة كل المشاركه"

حضرتك حاولت تلعب رياضه و تتفوق رياضياً لترفع إسم البلد عالياً و و تساعد فى حصولها على المراكز الأولومبيه و مع ذلك خذلتك البلد

حضرتك حاولت تعمل بكل جهد و جد حتى تقوم بنهضه البلد و تساعد فى رخائها و تقدمها بين البلاد و مع ذلك تم خذلانك

حضرتك الأن بتحاول إنك تدخل الجيش و تحاول أن تثبت مكانه بلدك و تدافع عنه ضد كل غازى و معتد و الى الأن لا نعرف ماذا سيحدث

ثالثاً أنا لم أعرف بوجود أشخاص فى مثل وفائك و حبك لبلدك

رابعاً : ما حدث معاك من قبل كان بفعل أشخاص فى البلد نفسها و ليست البلد أو الوطن هو المُلام بل الأشخاص القائمين على هذا الوطن

خامساً انا أقدر حماسك و أحب أقول لحضرتك أنى اتمنى أن تكون لدى 1÷1000 من عزيمتك و مثابارتك

سادساً : أرجو ألا تيأس فى هذا الوقت بالذات و حاول تتحلى بالأمل لأن الوضع تغير الان بعد الثوره

سبب سردى للنقاط اللى بالأزرق هو أن اى نقطه أو مؤشر لهذه النقطه كفيل بأن يثبط عزيمه و هِمه أى مواطن مهما كان وفىّ و مخلص لوطنه

و بعدين و جدت أنهم نقطيتن ( يعنى كافيين لتدمير أى نفسيه مواطن أو حتى محارب ) و اكيد حدث فى حياتك ما هو أكثر و لذلك انا مندهش من وجود مواطنين أمثالك و التى نتمنى وجودهم فى باقى البلاد العربيه و الإسلاميه

و فى الأخر أحب أقول لحضرتك لا تنس صلاة الإستخاره فلعل الأن ليس الوقت المناسب لدخول الجيش أو لعل الأن افضل وقت .

و وفقك الله لما يحب و يرضى

و السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
    السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة
    اولا احب اشكرك على الكلام الجميل و الاكثر من رائع بس الكلام دا كبيييييييييير قوى على و فى الاول و الاخر دى بلدنا و احنا اكيد مكبرين دماغنا فى حاجات و حاجات و ربنا قال فى ما معناة و خلقناكم طباقة بمعنى اخر ان كل واحد ليه دور و مكان هايقوم فية بالدور اللى ربنا خصصة لية
    و بالنسبه للعزم فا دا هبة من الله عز وجل و على فكرة انا احبط كتيييييييييييير جدا بس كنت بامل فى الله و ربنا ما بيضيعش اى حد واثق و عندة امل فى رب العرش العظيم و لما طلب حاجة من رب العزة باخلاص و تسعى ليها بجد ربنا مش هايحرمك منها
    و حاليا الحمدلله و دا اللى اخرنى فى الرد انى كنت بكشف فى الجيش و الحمدلله دخلت الجيش ذى ما كنت بتمنى و دلوقتى بدعى ربنا انى ادخل سلاح حرس حدود علشان انا حاس ان السلاح دا فعلا هاقدر اخدم فية و طنى و ادافع عنة باى شكل من الاشكال على الاقل هامنع اى متسلل يدخل البلد او اى مخدر يدمر اخوانى المصرين شباب و بنات علشان كدا بدعى ربنا كل يوم انى ادخل السلاح دا و من خلالة هاخدم و طنى بشكل اخر على اى حاجة عملتها قبل كدا و عن اى سلاح اخر فى الجيش فى وقت السلم و بتمنى ان انتم تدعلولى ان ربنا يتقبل دعائى و دعائكم انى ادخل السلاح دا
    و بالنسبة للعزيمة فا انت حط ربنا اولا و هدف اخر تحققة علشان تحدد الطريقة اللى هاتوصل بيها و اكيد ربنا هايسمع دعائك و هايقف جنبك بس المهم و الاهم الاخلاص فى القول و العمل و مجاهدة النفس و ماتياس لان ربنا كبيييييييييييير و لما تياس او تغلط خاليك فاكر ان ليك رب كبير كبير جدا اكبر من العقبة او الخطا اللى قدامك و اننا اذا ماكناش بنغلط و بنياس كان ربنا جاب قوم اخرين غيرنا فيهم الصفات دى علشان ربنا بيحب يسمع صوت عبادة و اكيد طول ما انت فى الرخاء مش هاتفتكر الدعاء
    انا مش عارف انا قولت حاجة مفيدة و لا لاء بس اهو على قد ما قدرت و انشاءلله ربنا هايكرمنا كلنا بس الاخلاص اهم شئ
    سلام عليكم

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة h127 مشاهدة المشاركة
    ياة انا كان نفسي اخش الجيش زيك بالظبط لكن اخدت اعفاء طبي واخدت الشهادة النهائية بعديها بيوم واحد
    طبعا كل اللي خدوا اعفاء (طبي) كانوا فرحانيين علي الاخر يمكن عشان الظروف اللي حاصلة بعكسي
    الكلام دة في شهر 2 اللي فات ومحدش عارف الخير فين

(وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شيئا وهو شر لكم والله يعلم وأنتم لاتعلمون)
    صدق اللّه العظيم
    و نعمة بالله

عضوية جديدة

Talking رد: مين عنده جيش خش قول رئيك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammed_kamal مشاهدة المشاركة
    بص ياسيدى انا واخد اعفاء نهائى بس هقولك على موقف مضحك حصل
    الجنود فى الثكنات بيحبوا شغل العفاريت
    واحد من الجنود قاعد تحت شجره بعيده عن المسعكر فى الخلاء المهم قاعد تعبان طبعا عشان مكنش فى مياه اليوم دا فى المعسكر المهم ان الكلام دا الساعه 6 المغرب يدوب النهار موجود بس ظلمه شويه عارف انت بعد صلاه المغرب كدا
    فجيا اخينا دا وهو قاعد مريح من التعب جيه واحد قاعد جنبيه بيقوله مالك مضايق ليه بيقوله انا تعبت من المعسكر والجيش وكدا ومفيش مياه
    المهم الراجل الى جيا يقعد جنب اخينا دا راح قاله تعبت من ايه عشان مفيش شويه مياه فالراجل الى قعد جنب المجند بيقوله انت هنا من امتى فرد المجند قاله انا هنا من اسبوعين قاله ياراجل انا هنا 1973 راح الواد طلع جرى بيبص وراءه ملقاش حد (من احد اصدقائى فى الجيش الحكايه دى)
    اضحك الله عمرك ربنا يكرمك ذى ما ضحكتنى

عضوية جديدة

Exclamation رد: مين عنده جيش خش قول رئيك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة warior10 مشاهدة المشاركة
    محدش يقول معلومات ولا بيانات عن سلاحه
    حاضر انتى تامرى يا افندم D:

عضو الصورة الرمزية البارونوو

انا لسه هقدم السنه الجايه
    وبصراحه
    انا مش مقتنع خالص بحاجه اسمها جيش
    مفيش هدف ولا غايه نبيل
    كل حاجه اووامر وخلاص
    حتى انت متبقاش عارف انت بتعمل كده ليه ولمين وايه الهدف
    المطلوب :تنفيذ الاوامر بالحرف الواحد وخلاص
    انا نفسي اخدم وطني ونفسي احارب العدو الصهيوني
    بس معتقدش ان الجيش هو اللي هيساعني على كده
    وبعدين انا اعرف واحد كان وطني جدا
    كان حابب جدا حاجه اسمها جيش
    والوطن والعروبه وما الا ذلك
    بعد ما قضى فتره في الجيش كضابط احتياط
    كره الجيش والعيشه والوطنيه
    وكره بلدو

اه والله كره بلدو
    وانتهز اول فرصه وسافر
    ولحد دلوقتي مش عايز يرجع
    الجيش لا يسشاوي الوطنيه والعروبه
    على الاقل حتى الان
    ربما نتغير بعد الثوره
    Try thise site as your homepage www.tvquran.com

عضو الصورة الرمزية Thunderbird

يرجى من كل الأعضاء عدم تداول أى معلومات تخص القوات المسلحة
    تذكروا أننا أعضاء فى منتدى عـــام

You can't make promises all based upon tomorrow

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البارونوو مشاهدة المشاركة
    انا لسه هقدم السنه الجايه
    وبصراحه
    انا مش مقتنع خالص بحاجه اسمها جيش
    مفيش هدف ولا غايه نبيل
    كل حاجه اووامر وخلاص
    حتى انت متبقاش عارف انت بتعمل كده ليه ولمين وايه الهدف
    المطلوب :تنفيذ الاوامر بالحرف الواحد وخلاص
    انا نفسي اخدم وطني ونفسي احارب العدو الصهيوني
    بس معتقدش ان الجيش هو اللي هيساعني على كده
    وبعدين انا اعرف واحد كان وطني جدا
    كان حابب جدا حاجه اسمها جيش
    والوطن والعروبه وما الا ذلك
    بعد ما قضى فتره في الجيش كضابط احتياط
    كره الجيش والعيشه والوطنيه
    وكره بلدو

اه والله كره بلدو
    وانتهز اول فرصه وسافر
    ولحد دلوقتي مش عايز يرجع
    الجيش لا يسشاوي الوطنيه والعروبه
    على الاقل حتى الان
    ربما نتغير بعد الثوره
    ألسلام عليكم
    اولا احب اشكرك على المشاركة
    ثانيا هاقولك حاجة وحدة مش موقف ولا 1000 موقف هايغيرو او يحركو حبيى لوطنى شعراية واحدة دا وطنى و دا قدرى و ربنا يعنى علية فى الاخر انا مصرى كانت حالتى ميسرة يبقى فضل و عدل من الله كان حالتى صعبة يبقى نحمدلله و فى جميع الحالات لازم ترضى بقضاء الله و تشكرة

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة