النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: السلام عليكم , سؤال عن كسر سرعة amd fx 4100 ....

عضو ذهبي

السلام عليكم , سؤال عن كسر سرعة amd fx 4100 ....

السلام عليكم , سؤال عن كسر سرعة amd fx 4100 , لو سمحتم انا عاوز اعرف ازاي اكسر سرعة المعالج ده , وهل يحتاج مشتت احترافي وانا معايا الافتراضي و معايا برده ga-78lmt-s2p و عاوز اكسر سرعته ,و كمان عاوز اعرف هي ممكن تتكسر لحد كام ؟ واسف للاطالة .

عضو ذهبي

رد: السلام عليكم , سؤال عن كسر سرعة amd fx 4100 ....

ايه يا جماعة فين الردود انا مستنيها بالله عليكم .

عضو فضي الصورة الرمزية nanonona

مبدئيًا.. مينفعش تكسر على المشتت الأصلي.. وممكن تتأكد من ده عن طريق تحميل وتشغيل برنامج prime 95 الخاص بالضغط على المعالج وبرنامج cpuz وبرنامج real temp وترفع صورة أثناء عمل البرامج وإن شاء الله يساعدوك الإخوة

ملحوظة: كل البرامج المذكورة مجانية وبالبحث على جوجل ستتمكن من تحميلها بسهولة ويوجد شرح لـ prime 95 في الموضوع المثبت الآتي:
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=327865

الكسر عملية خطرة ولابد أن تقرأ كثيرا قبل أن تحاول عملها
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو ذهبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nanonona مشاهدة المشاركة
    مبدئيًا.. مينفعش تكسر على المشتت الأصلي.. وممكن تتأكد من ده عن طريق تحميل وتشغيل برنامج prime 95 الخاص بالضغط على المعالج وبرنامج cpuz وبرنامج real temp وترفع صورة أثناء عمل البرامج وإن شاء الله يساعدوك الإخوة

ملحوظة: كل البرامج المذكورة مجانية وبالبحث على جوجل ستتمكن من تحميلها بسهولة ويوجد شرح لـ prime 95 في الموضوع المثبت الآتي:
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=327865

الكسر عملية خطرة ولابد أن تقرأ كثيرا قبل أن تحاول عملها
    طيب انا صراحة مش فاهم حاجة من الموضوع ده , بس انا مبعرفش ازاي اضغط على المعالج بالبرنامج يعني حضرتك تقصد اضغط عليه عادي هيبقى جي معاه الشرح ولا ايه ؟ وشكرا .

عضو فضي الصورة الرمزية nanonona

زي ما قلت لك كسر السرعة عملية خطيرة فلازم تقرأ كتير عنها قبل ما تحاول تنفذها
    الموضوع اللي أنا قايلك عليه في شرح انزل بالصفحة لحد ما تلاقي كيفية استخدام برايم 95..

الضغط على المعالج يعني يبقى الـ cpu usage=100% وبما إن معالجاتنا قوية ومبتوصلش للرقم ده كتير ففي برامج تضغط على المعالج طول ماهي شغالة -تشغل المعالج على الآخر- وبكده تقدر تعرف أعلى حرارة بيوصلها المعالج كام وساعتها تقدر تفكر ينفع تكسر ولا لأ.. أكرر: اقرأ وابحث واعرف وبعدين حط سؤالك.. لأن مفيش حد يقدر يشرحلك فيلم كامل
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو ذهبي

[QUOTE=nanonona;2504058]زي ما قلت لك كسر السرعة عملية خطيرة فلازم تقرأ كتير عنها قبل ما تحاول تنفذها
    الموضوع اللي أنا قايلك عليه في شرح انزل بالصفحة لحد ما تلاقي كيفية استخدام برايم 95..

الضغط على المعالج يعني يبقى الـ cpu usage=100% وبما إن معالجاتنا قوية ومبتوصلش للرقم ده كتير ففي برامج تضغط على المعالج طول ماهي شغالة -تشغل المعالج على الآخر- وبكده تقدر تعرف أعلى حرارة بيوصلها المعالج كام وساعتها تقدر تفكر ينفع تكسر ولا لأ.. أكرر: اقرأ وابحث واعرف وبعدين حط سؤالك.. لأن مفيش حد يقدر يشرحلك فيلم كامل[/QUOT
    يعني حضرتك تقصد اني ارفع الاول صورة بعد الضغط على المعالج ببرنامج برايم وبعدين حد هيساعدني ؟

المفضلات