صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 28 من 28

الموضوع: ايهم الافضل بكل الزوايا - للخبرااااااااااااااااااااااااااااااااء

عضو الصورة الرمزية amrfire

رد: ايهم الافضل بكل الزوايا - للخبرااااااااااااااااااااااااااااااااء

طيب ممكن تقولي اخبار الجهاز ده في الحيمز ايه علشان انا محتار بينه وبين الايسر ابو كارت GT 540M والجاهز الايسر ده مش موجود وبيقولوا ممكن ينزل بس مش دلواقتي كمان اسبوع ولا حاجه فا لو الجهاز ده بيشغل جميز كويس يبقي هجيبه وامري لله لو مش كويس يبقي هستني الايسر

مشرف سابق الصورة الرمزية Ĩ ф И_ Ĥ Ξ λ Я Ŧ £

طيب ممكن تقولي اخبار الجهاز ده في الحيمز ايه علشان انا محتار بينه وبين الايسر ابو كارت GT 540M والجاهز الايسر ده مش موجود وبيقولوا ممكن ينزل بس مش دلواقتي كمان اسبوع ولا حاجه فا لو الجهاز ده بيشغل جميز كويس يبقي هجيبه وامري لله لو مش كويس يبقي هستني الايسر
    اخي كرت 540m يتفوق على 525m بمقدار 4% فقط ويمكنك ان ترى الفرق البسيط بينهما من هنا
    https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-540M.41715.0.html
    https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-525M.43889.0.html

كن مطمئن اخي ان ادائه جيد جدا في الالعاب يعني ( كويس بمصري ) :p ولاتقلق اخي تستطيع تشغيل الالعاب حديثه عليه مثل كرايسس 2 وFEAR 3 وسوف يعمل بكفائه بأذن الله

ومبروك سلفا عليه:ah4::D
    GeForce 331.58 WHQL

VERY HOT AMD Catalyst 14.1 BETA 1.6 حصريا
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

افضل تعريف معدل لكروت الشاشة القديمة ((( متجدد باستمرار )) HD 2000 - HD 6000
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    يارب ألطف بشام وأهل الشام .اللهم فرجك يارب

عضوية جديدة

يا أخى ازاى الكلام ده

لا طبعا 540GT اقوى بكثييييييييييييييييير من 525GT

الامكانيات الاتية موجودة فقط فى Nvidia GT540M

Optimus Support , PureVideo HD VP4 , 3D Vision , 3DTV Play , Bitstream HD Audio , CUDA , DirectCompute , OpenCL , OpenGL 4.0, DirectX 11

والاتية موجودة فى Nvidia GT525

Optimus Support , OpenCL , OpenGL 4.0 , DirectX 11

الفروق هى :
    1- كارت 525 يدعم خاصية العرض الثلاثلا الابعاد سواء للالعاب او الافلام ولكن دعمه مش اقوى من كارت 540 يعنى كارت 540 افضل كثييييييييرا فى العرض ثلاثى الابعاد وزى مابقول حط دايما مميزات المستقبل كهدف حتى ولو مكنتش محتاجها دلوقتى ز

2- Bitstream HD video and Pure HD VP4 وهى القدرة على عرض افضل صيغ الفيديو عالية الجودة ونقاء الصوت وبالطبع افض من 525

3- كارت 525 لا يناسب اداءه اللابتوبات زات الحجم الكبير يعنى 15 بوصة فيما فوق بل هو للمقاسات المتوسطة اقل من 15 بوصة بينما كارت 540 يناسب الاجهزة الكبيرة فى حجم الشاشة 15 بوصة فيما فوق

4- كارت 540 لو اتعمله كسر للسرعة مع توفير ت تبريد عالى ادائه بيوصل لكارت ATI HD 6770 وهو من اعلى الكروت الموجودة لللابتوبات فى السوق حاليا

5- كارت 540 اسرع 15 % وليس 4% وبالتالى هتفرق فى الالعاب القادمة بدل ماتلعبها على مواصفات متوسطة تلعبها على high

6- كارت 540 له dedicated memory على عكس كارت 525 فى موديل الديل اللى بتتكلم عنه واللى موجود فى مصر shared memory وبالتالى هيؤثر على اداء الالعاب

عضوية جديدة

عن تجربه كروت اللاب توب القريبه فى الاصدار لما بتعلى فى درجه الحراره بيكون فرق التقنيه نظرى وبس

عضوية جديدة

مش فاهم قصدك اخى ness يعنى مع كل الفروق اللى فوق تقول ان كارت 525 يساوى 540 حتى وان كان الاول shared memory والتانى dedicated memory

ومش فاهم ايه علاقة ان الحرارة تجعل فرق الاداء نظريا فقط اعتقد ان ممكن لمستخدم عادى فرق الاداء لا يكون ملحوظا مثلا كعدد الفريمات فى الالعاب او الافلام ولكن لمستخدم فاهم هتفرق وحتى لو مفرقتش فى الالعاب بتاعت دلوقتى هتفرق فى الالعاب والتطبيقات بتاعت المستقبل

ياريت يااخى تشرحلنا وجهة نظرك اكتر

عضوية جديدة

اقصد يا اخى اتعاملت من قبل مع لاب تشويبا ولاب ايسر وكان الكارتين مختلفين عن بعض اختلاف قليل كان بيظهر فى الهاى فقط يعنى لعبه تشتغل على التشويبا هاى وعلى الايسر على الهاى يكون فى نسبه تقطيع كويس بس مع زياده الضغط وعدم وجود كولر وسخونه الجهاز كنت بحس ان الاتنين فى الاداء زى بعض يعنى يبدات التشويبا هو كمان يقطع فا انزل اللعبه للميديم وعلى فكره الميديم على اللاب توب تحفه جدا علشان نقاء الشاشه وبصراحه انت علشان تشغل لعبه هاى على اللاب توب خصوصا لو كانت قويه كده انت بتفرم كارت الفيجا ارجو ان يكون الفكره وصلت وانا شايف بالنسبه للاب توب البروسيسور اهم وبروسيسور الديل اعلى من الايسر كتير لان اللاب توب مش جيمز اوى ده بتاع شغل اكتر

علي فكره بالنسبه للكارت ال 525 مش شيرد هو لغايه 1 جيجا ديتيكاتد بعد ال 1 جيجا بيشيرد

عضوية جديدة

يعنى انتوا تقصدوا ان الديل N5110 افضل من ال Timeline X 5830Tg ؟

طب ياريت يااخوانا تقروا الامكانيات بتاعت الجهازين اللى حاطيتها فى الصفحة الاولى تانى وتقولولى اخر قرار عشان انا بصراحة مايل جدا للايسر مع العلم ان اللى مخلينى مايل للموديل ده من الايسر حاجتين :

1- انه لا تنطبق عليه المقولة الشهيرة اللى بتخوف الناس من الايسر الا وهى " اعلى امكانيات بأقل سعر وبالتالى الناس بتخمن اوتوماتيك ان خامات الهارد وير فيه مش حلوة ..... لكن اذا نظرنا للموديل ده Timelinex 5830TG هنجد انه بالعكس سعره غالى ومناسب جدا لامكانياته وسعره قريب جدا من سعر الديل والاتش بى لنفس الامكانيات وبالتالى لايمكن يكون لاب توب بالسعر ده وخاماته رديئة

2- ان الموديل ده من الايسر بيجمع بين ميزة قوة البروسيور بتاعت الديل N5110 لانه يحتوى على نفس البروسيسور تماماااااااااااااا Cor i5- 2410 ( 2.3 up to 2.9 و بين كارت الشاشة الاقوى فى السوق وهو Nvidia GT 540M وبالتالى فهو يجمع كل المميزات فهل اسيبه واخد الديل اللى فى ميزة واحدة فقط من الميزتين وهى البروسيسور مع العلم انهم قريبين جدا فى السعر من بعض

على فكرة الديل سعره 5200 والايسر سعره 5400

لا طبعا 540GT اقوى بكثييييييييييييييييير من 525GT

الامكانيات الاتية موجودة فقط فى Nvidia GT540M

Optimus Support , PureVideo HD VP4 , 3D Vision , 3DTV Play , Bitstream HD Audio , CUDA , DirectCompute , OpenCL , OpenGL 4.0, DirectX 11

والاتية موجودة فى Nvidia GT525

Optimus Support , OpenCL , OpenGL 4.0 , DirectX 11

اخي العزيز هذه مواصفات موجودة جميعها في كل اصدارات كروت شاشة حديثة حصرااا !!!

وبنسبة لهذه مزايا موجودة في كل الكروت الحديثة اي بعد فئة 310M تقريباا !! ولكن مع ملاحظة انها تعتمد على الزبون الشاري

3D Vision , 3DTV Play , Bitstream HD Audi
    اي انك سوف تحصل على 3D اذا كان لديك شاشة 3 دي + فيلم اصلي يدعم ال3دي + نظارة 3دي
    ويمكنك ملاحظة هذه مزايا مثلا في منتجات كروت شاشة ATI مكتوبة بخط صغيرة اسفل الصفحة

مع العلم ان هذه مزايا لاتحدد اداء كرت شاشة بل سرعة النواة وسرعة الشيدر وسرعة الرام ومقداره وعداد انابيب المعالجة وعدد دارات الترنستوور هي التي تخبرك باداء الكرت !!!

1- كارت 525 يدعم خاصية العرض الثلاثلا الابعاد سواء للالعاب او الافلام ولكن دعمه مش اقوى من كارت 540 يعنى كارت 540 افضل كثييييييييرا فى العرض ثلاثى الابعاد وزى مابقول حط دايما مميزات المستقبل كهدف حتى ولو مكنتش محتاجها دلوقتى ز
    طبعا الكرت الاحدث يكون افضل في دعم ميزات الجديدة وقديمة الموجودة في الكروت التي قبله وهذا امر لايختلف عليه اثنان
    وشركة طبعا لاتستطيع ان تقول ان كرتها لا يدعم ال3دي وبلوراي اي كرت 525M ولكنها سوف تخبرك ان كرت 540m افضل وهادا الكلام التجاري معروف

وهذا مثال تم اختبار الكرتان على برنامج
    3DMark 05 - Standard 1024x768

النتائج كانت
    كرت 540 حصل على نقاط (سكور)
    min: 6679 avg: 14715.3 (46%) max: 16166 Points
    حصل كرت 525 على سكور
    min: 12077 avg: 13857.2 (43%) max: 14509 Points

2- Bitstream HD video and Pure HD VP4 وهى القدرة على عرض افضل صيغ الفيديو عالية الجودة ونقاء الصوت وبالطبع افض من 525

540 طبعا سوف يقدم اداء افضل لانه ماهو الا نتيجة في تطوير الكرت الذي قبله ولكن 525 يمكن ان يعرض صيغ فيديو عالية دقة ايضا تعتمد على جودة الفيلم المراد تشغيله

3- كارت 525 لا يناسب اداءه اللابتوبات زات الحجم الكبير يعنى 15 بوصة فيما فوق بل هو للمقاسات المتوسطة اقل من 15 بوصة بينما كارت 540 يناسب الاجهزة الكبيرة فى حجم الشاشة 15 بوصة فيما فوق
    يمكنك ان ترى ان كلا الكرتان مصنعان طبقا لتنولوجيا 40نانو متر , وبنسبة اذا كان مناسب ام لا--- فا 540 يوجد في الابتوبات الكبيرة اما 525 يوجد في الابتوبات متوسطة الحجم وامر الاختيار يعود للشركة الصانعة للمنتج وليس للمستهلك (الشاري)

4- كارت 540 لو اتعمله كسر للسرعة مع توفير ت تبريد عالى ادائه بيوصل لكارت ATI HD 6770 وهو من اعلى الكروت الموجودة لللابتوبات فى السوق حاليا
    وبنسبة لكسر السرعة فانا لاانصحك فكثيرا اخبروني ان في الامر مخاطرة نظرا لانه لاب توب وليس دسك توب اي ان وسائل التبريد الحترافية المتبعة في كمبيوترات دسك توب لا تتطبق في لاب توب وانت تعلم ان قطع الاب اكثرها مدمجة وكسر السرعة ممكن ان يسبب ارتفاع في حرارة قطع الجهاز وبتالي تلفه وخاصة انك تتعامل مع كروت انفديا المعروفة بحرارة وهنا ياتي دور تقنية ابتيموس لتخفيض الحرارة حيث الكرت المدمج مع المعالج يعمل في الاستعمالات العادية وعند تشغيل التطبيقات الثلاثية الابعاد يعمل الكرت انفديا ويتوقف الكرت المدمج من اجل الحفاظ على افضل حرارة ممكنة للجهاز وكرت بشكل عام
    لو كان كرتك ATI لكان احتمالات نجاح كسر سرعة الكرت اقوى بكثير

5- كارت 540 اسرع 15 % وليس 4% وبالتالى هتفرق فى الالعاب القادمة بدل ماتلعبها على مواصفات متوسطة تلعبها على high
    يمكنك ان ترى ان الفرق ليس كبيرا اللى هذا الحد من نتائج ال 3D MARK ونقاط التي اعطاها الويندوز للكرت مثلا
    كرت ال 540
    Windows 7 Experience Index - Graphics0% 100%
    min: 4.5 avg: 5.6 (72%) max: 6.6 points

18 benchmarks and specifications Show comparison chart

Windows 7 Experience Index - Gaming graphics0% 100%
    min: 5 avg: 6.5 (83%) max: 6.7 points

بينما كرت 525
    Windows 7 Experience Index - Graphics0% 100%
    min: 4.7 avg: 5.7 (73%) max: 6.6 points

6 benchmarks and specifications Show comparison chart

Windows 7 Experience Index - Gaming graphics0% 100%
    min: 6.5 avg: 6.6 (84%) max: 6.6 points

ومن الجدول البسيط يمكنك ان ترى محموع النقاط الوسطية لكرت 540 بشكل عام 5.6 وللالعاب 6.5

وكرت 525 بشكل عام 5.7 وللالعاب 6.6

كانت هذه مقارنة بسيطة لتعطيك فكرة عن مدى الاختلاف الفعلي بين الكرتين
    ولا تنسى ان المعالج له دور فعال في قوة الكرت الشاشة خصوصا مع الالعاب لقوية التي تعتمد على الكرت بشكل كبير مثل كرايسس2 ولعبة GTA 4
    اي ان كرت الشاشة ليس كل شيئ في الجهاز
    6- كارت 540 له dedicated memory على عكس كارت 525 فى موديل الديل اللى بتتكلم عنه واللى موجود فى مصر shared memory وبالتالى هيؤثر على اداء الالعاب

يمكنك اخي ان ترى ان كلا الكرتان لايدعمان ال SHARED MEMORY حسب موقع المخصص للكروت شاشة WWW.NOTEBOOKCHECK.COM

وبنهاية ارجو ان اكون قد وفقت وساعدتك في اختيارك للجهاز المناسب وطبعا للكرت المناسب :p
    واي شي اخر انا جاهز وبتوفيق اخي
    GeForce 331.58 WHQL

عضوية جديدة

عرض افضل واكثر من رائع اخى واشكرك جزيلا على هذا العرض

وفى الاخر عاوز رأيك الشخصى و انت شايف انهى افضل فى الجهازين اللى انا عارضهم Acer Timelinex 5830TG او Dell Inspiron N5110

وهل ماسمعته صحيح عن ان سلسلة Dell Inspiron N series وتحديدا الجيل التانى منها فيه مشاكل وتحديدا بخصوص دوائر الشحن وبالتالى ضعف البطارية ؟

وفى النهاية ارجو ان حضرتك تقولى بعد المقارنات والكلام ده كله من وجهة نظرك الشخصية اى الجهازين افضل مع العلم ان سعرهم متقارب جدا تقريبا 200 جنيه زيادة لصالح الايسر

hاخي انا انصحك ب الايسر واذا وجدته فتوكل على الله واشتريه وكن مطمئن اخي انك اشتريت منتج ممتاز ولله حمد وان شاء الله رح يفيدك كتير
    واذا لم تجد الايسر فعليك بديل

وهل ماسمعته صحيح عن ان سلسلة Dell Inspiron N series وتحديدا الجيل التانى منها فيه مشاكل وتحديدا بخصوص دوائر الشحن وبالتالى ضعف البطارية ؟
    اخي انا صراحة لم اسمع بهذه مشكلة لئكون معك صادقا اكثر انا حاليا استعمل الديل ولكن ليس من معمارية ساندي بريدج واذا اردت ان تعرف المواصفات يمكن ان تراها من يمين شاشة لأكون دقيق معك اكثر

وهذا رايي شخصي فيه من ناحية بطارية
    البطارية اذا كنت تستخدم الجهاز عادي بدون ويير ليس يبقى معك حوالي 3 ساعات الى 3ساعات ونص
    مع انترنيت ويير ليس حوالي ساعاتان الى ساعتان ونص تقريبا
    مع الانترنيت وتشغيل الالعاب واغاني وبكل طاقته يادوب ساعة وحدة فقط
    اعلم اخي ان اي جهاز لاب توب بطاريته تحوي 6 خلايا للبطارية تكفي حوالي 3 ساعات او اكثر قليلا طبعا اذا اردت اكثر من ذلك عليك بشراء بطارية اقوى تحوي 12 خلية للبطارية

وفى النهاية ارجو ان حضرتك تقولى بعد المقارنات والكلام ده كله من وجهة نظرك الشخصية اى الجهازين افضل مع العلم ان سعرهم متقارب جدا تقريبا 200 جنيه زيادة لصالح الايسر
    اخي توكل على الله واشتري الايسر واذا لم تجده اشتري الديل والف مبروك سلفا :ah4::D لاتنسى ان تعطيني رايك فيه ومبروك اخي مرة اخرى
    GeForce 331.58 WHQL

اداء اكثر من رائع انا خلاص قررت اجيب الديل علي رايك الجهاز مش كارت فيجا وبس الجهاز ماتريل و كروت جواه والديل بيعيش ويستحمل وانا هتوكل علي الله واجيبه ان شاء الله كمان يومين

اداء اكثر من رائع انا خلاص قررت اجيب الديل علي رايك الجهاز مش كارت فيجا وبس الجهاز ماتريل و كروت جواه والديل بيعيش ويستحمل وانا هتوكل علي الله واجيبه ان شاء الله كمان يومين
    :ah4::ah4::D:D:D

مبروك عليك اخي amrfire تتهنى فيه ان شاء الله
    GeForce 331.58 WHQL

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2