السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا: الف مبروك على الجهاز وربنا يباركلك فيه

ثانيا: كنت عايز استفسر عن حاجة
الجهاز 4 جيجا رام Single Chip اذا حاصية الـ Dual Data Rate مش هتشتغل , وبالفعل مكتوب فى التقرير ان Dram Frequency 665 MHZ
والمفروض انها تبقى 1333 MHZ

فهل كلامى صحيح ولا ايه النظام

ثالثا: شؤال مهم جدا للأخ angryghost

بعد بحث وتقصى

تم بحمد الله شراء نفس الجهاز بعد الاستخارة

انا كنت مجرب نفس الجهاز بامكنايات اقل كان 5010 i3 320g ati 1g
لكن للاسف اتسرق من شهرين

المهم الجهاز ممتاز وحصل عليه تعديلات عن الموديلات السابقة بان الميك اصبح بجوار الكاميرا وده ممتاز لان الاول مكانه كان بين السماعتين وكان بيعمل مشاكل فى الصوت
و طبعا الوصلات الجديدة usb3 مكنتش موجوده فى سابقيه

الان عندى مشكلة واستفسار

base score على المواصفات القديمة كان 5.1

دلواتى 4.6 مع ان الامكانيات المفروض اعلى
و الهبوط ده فى كارت الشاشة

كل التعريفات مظبوطه وكل الالعاب شغالة تمام crysis warhead شغالى على الاعدادات المتوسطة بكل سلاسة وعلى اقصى اعدادات بشوية تقطيع

لما بدخل موقع can i run it ?
واستفسر عن اى لعبة بيقولى انه لا يمكن تشغيل اللعبة بسبب كارت الشاشة (( مع العلم انى شغلت اللعبة كما ذكرت سالفا ))
والموقع بيقول ان كارت الشاشة انتل هو ده اعتراضه انما الذاكرة و كل المواصفات بالكارت تنطبق عليها الشروط بل وتتفوق

يعنى الاعتراض الاساسى على ان اللعبة لن تعمل هو ان الكارت انتل وليس معتمد للالعاب مثل NVIDIA

حاولت افهم الموقع انه فى انفيديا فى الجهاز == ( طبعا بتعديل الخصائص من كنترول انفيديا بان المتصفح يشتغل على انفيديا )

لكنه اصر ان الكارت الشغال هو انتل

مخلص المشكلة
الجهاز بيعتمد كارت انتل ولا يظهر gt525 الا فى خصائص الويندوز

انا عايز اعرف هل فى طريقة لجعل gt525 هو الاساس ؟؟؟

هل امكانيات كارت الشاشة اللى فى الجهاز ضعيفة ؟ كنت اظنها عالية بسبب وجود gt525 لما جيت اسطتبه لوحده رفض وطلب منى تسطيب انتل الاول

لغيت تسطيب انتل بعد ما ستطبت انفيديا توقفت الحياة عن العمل وعاد اللاب للعصور الوسطى

افيدونا افادكم الله

عايز اشتغل على انفيديا و المواقع وبالبرامج تعتمد عليه بدلا من انتل

ارجو الافادة
شكرا