بسم الله الرحمن الرحيم

اولا : نشكر منتدي العظيم عرب هاردوير .. المنتدي الذي دائما في القمة ... الذي اعتبره منارة للتكنولوجيا العرب و تقنياته ...

ثانيا : الموضوع كتبته بغرض النصيحة لاعضاء عرب هاردوير ليس غير ذلك .. فانا اهدي نصيحة للمنتدي الغالي و لاعضاءه يجهلها البعض ...

دائما قد يزعج الكثير طبعا من لهم خبرة في الهواتف .. من يضع اساس له قبل الشراء . حتي لو كان اساسه غير صحيح ..

البعض احيانا قد يحوز الي متنج أو شركة مصنعة . او الي بلد المنشأ .. دون النظر في الهاتف نفسه ؟؟ ... قد يضرك انك لم تعرف الهاتف غير انه مثلا Nokia او Samsung او حتي مصنوع من قبل Apple جاهلا اداء الهاتف Performance علي حسب استعماله ( وانا لو حافظ عليه هايكون كويس ) بالعكس الاداء Performance اولا .. قد يختفي الاداء وراء قناع و هو المميزات Feature و طبعا انا مش هاعرف استخدم Features و اساسا اداء Performance للهاتف مش مساعد او ضعيف ... و في حاجة تانية هو السعر . يعتقد انه غالي جداا يكون اداء كويس ... انا هاعرض عليكم بعض الاجهزة من كبري شركات الهواتف الذكية في سبيل ان تعرف الاداء قبل شراءك ... وعلي فكرة لاتوجد شركة مصنعة تنزل هاتف دون ان يكون متوافق جميع خصائصه و بعد كدة المستهلك من حقه الاختيار ....

لو هانعمل مقارنة بين جهازي مثلا Nokia 5233 و جهاز نوكيا ايضا Nokia N97 طبعا الناس هاتقول دا منتج و دا منتج تاني و مافيش مقارنة دا من عائلة Nokia Nseries و دا من عائلة Connecting ومافيش مقارنة ... انا هاقول و اقول اهدا و انا هاقولك ليه انا قارنت .... و خد بالك ان دائما Features عبارة عن ستار او قناع وراءه الاداء Performance .....

نوكيا 5233 نوكيا N97

]

واخد بالك انتا من الشكل طبعا الكل يقول N97 يضرب Nokia 5233 و يغلبه .... طب تيجي نحط Nokia N97 & Nokia 5233 تحط الميكروسكوب الالكتروني و نشوف و تقارن و انتو اللي تختاروا ؟؟؟؟
الاول تشوف Nokia n97 الاول الميزات الظاهرة ....

Nokia N97

تابع ل 3G الجيل الثالث للهواتف الذكية .
شاشة TFT لمس . 16 لون . حوالي 3.5 بوصة .
Sensor قابل للغلق و لوحة مفاتيح كاملة QWERTY keyboard يقبل الكتابة باليد ..
الذاكرة الداخلية للهاتف 32 GB و يقبل كارت ميكرو لحد 16 GB .
لديه موجات Wi-FI Wi-Fi 802.11 القياسية .
كاميرا مدمجة تصل دقتها الي 5 MP . و كاميرا امامية ثانوية . مدمجة بفلاش LED flash و نظام التصوير اليلي .
يدعم نظام الملاحة GPS و مدمج Nokia Maps

دي المميزات الظاهرية اللي انتا بتشوفها ..... كده انا شايف انو عسل اوي ...
تعالي نشوف مميزات الهاتف الذكي الثاني ....

Nokia 5233

مافيش الجيل الثالث لهواتف الذكية .
ايضا به : شاشة TFT لمس . 16 لون . ولكن 3.2 بوصة دا الفرق في الشاشة و لكن الدقة و الوضوح واحدة ...
ايضا به : قابل للغلق و لوحة مفاتيح كاملة QWERTY keyboard يقبل الكتابة باليد .. زيه بالضبط ..
ذاكرته الداخيلة 90 MB يختلف في هذا ولكن القبول لكارت microSD واحده يقبل الي 16 GB ...
ليس لديه Wi-fi
كاميرا تصل دقتها الي 2 MP ...
لا يدعم الملاحة GPS و لكن قابل للخرائط عن طريق GPRS

متوافقون في الصيغ الصوتية و الفيديو ......

في المميزات الظاهرية .... و طبعا اكيد المميزات الظاهرية خدعت البعض وقالت N97 هو الاحدث ... بالرغم من النتيجة اللي هانشوفها ...

نظرة عميقة علي اداء الفعلي للهاتف الذكي ...

نشوف نوكيا 5233 في اداءه الداخلي :

يعمل جهاز نوكيا 5233 بنظام تشغيل Symbian و بالتحديد Symbian OS v9.4 التابع لسلسة Series 60 لنسخة rel. 5
يعمل علي وحدة المعالجة CPU ساعتها 434 MHZ لشركة ARM 11 Processor
يعمل علي ذاكرة عشوائية Ram ساعتها 128 MB

وعلي فكرة نسيت اقول ان شكبة الجيل التاني واحدة ..

تعالي شوف بقي نوكيا N97 الهاتف الذكي و مش انا اللي هاقول ان اي هاتف ذكي انصحك بيه ؟؟؟

نشوف نوكيا N97 في اداءه الداخلي :
يعمل علي نفس نظام الهاتف Nokia 5233 لا يوجد فرق ... نفس OS : Operating System و نفس الذاكرة العشوائية و نفس الذاكرة المعالج و نفس النوع و نفس الاداء
يعمل جهاز نوكيا N97 بنظام تشغيل Symbian و بالتحديد Symbian OS v9.4 التابع لسلسة Series 60 لنسخة rel. 5
يعمل علي وحدة المعالجة CPU ساعتها 434 MHZ لشركة ARM 11 Processor
يعمل علي ذاكرة عشوائية Ram ساعتها 128 MB

لايوجد فرق في الاداء ......

خلاص كده انا خلصت المقارنة ... لما يكون الاداء الداخلي Internal Performance واحد يبقي مافيش مقارنة صفر في المية ... طب لما احط نظام ملاحة علي نفس وحدة المعالجة ... اكيد الاداء يقل مثل 8 %
طب لما اشغل الواي اف Wi-Fi اكيد معدل الاداء يقل نفرد 4 % .. لما احط تصوير فيديو عالي الدقة ... اكيد مستوي الاداء Performance يقل و ده لسه علي CPU احنا لسه مجيناش علي الذاكرة العشوائية RAM و معاك كل التطبيقات بتاعة الملاحة .... اكيد الاداء بتاع نوكيا N97 اقل من الاداء جهاز نوكيا 5233 ..... طب فكر كده الاداء Performance للجهازين واحد بس واحد عليه تطبيقات كتير مستهلكة للمعالج و الذاكرة ... والثاني معلوش التطبيقات الكتير دي مين فيهم اللي يكون اعلي في الاداء .. مين يكون الاحسن في المعاملة دون انو الجهاز يعمل ريست لوحده ....

بيقي من المستحسن انك شوف اداءه من غير مميزاته قبل الشراء ....