صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 18 من 18

الموضوع: رد شركه AMD على رسالتى بخصوص مستقبل المعالجات

عضو

رد: رد شركه AMD على رسالتى بخصوص مستقبل المعالجات

يا اخوه بالله عليكم كده الموضوع حيتحذف فاى موضوع بيعمل منافسه مبين الانتل وال AMD فى الغالب ده بيكون مصيره

فرجاء نترك النقطه ديه لانى انا فعليا معملتش الموضوع عشان كده والله انا فتحته عشان اسال الشركه عن مواعيد نزول المعالجات الجديده والاسعار وزودت سؤال كمان عن ايه التقنيات الجديده

وقولت والله وبقوله تانى انا مقصدش انى استهزء بالانتل(مش عارف حاسس كانى استهزئت بمعتقد دينى مثلا )

انا قولت انى عملت كده عشان مجرد يهتموا بالرساله بتاعتى نوعا ما ليس الا وصراحه هما بيهتموا من غير حاجه لكن انا حبيت اسرع فقط

فلذلك رجاء اتركوا موضوع انتل و AMD لان فعلا الموضوع مبيكلمش عنهم خالص انا محدد انى بكلم عن AMD ومعالجاته المنتظره واللى صدر منها فعليا زى LIANO

واخيرا حختتم النقطه ديه زى مقولت ان انتل بتتفوق على AMD فى حاجات و AMD بتتفوق على الانتل فى حاجات والافضل ان المستخدم يراعى ذلك مش يروح على الشركه اللى بيحبها وخلاص اى ما اكنت لان ممكن يجى فتره تبقى الشركه سيئه جدا فى منتجاتها

الاستاذ الكريم MERCURY 77 اكيد لك حريه الاختيار فيما تريد اكيد لكن مساله سعرا لعالج هذه غريبه لان معروف اصلا عن AMD انها رخصيه الثمن ولكن الاهم فى النهايه تشترى الشئ اللى يلبى احتيجاتك انتل بقه اى ام دى العفريت الازرق مش مهم

اخونا الكريم DR.M.M.S.A.E والله مقارنه روعه وانا اصلا كنت من فتره اقرء مقاله فيها كميه معلومات عن الافكار اللى اخدها الانتل من AMD لما لاقى ان الناس اللى مبيهموش او مبيتروش الفئات العليا من المعالجات فاضطر انه ينفذ كذا فكره من افكار AMD واصدق شئ على كلامى وكلام حضرتك نزول I3 و I5 بعد اكتساح الفينوم للسوق وفى النهايه اكيد الانتل تتفوق على اشياء لا شك

استاذنا cool-good ححاول باذن الله اسال ولكن للعلم انتل فيها واجهه بالعربى يعنى ممكن تبعت ليهم سؤالك بالعربى اعتقد جرب مش حتخسر حاجه او لو زى حالاتى ملكش فى الانجليزى اكتب سؤالك وترجموا من جوجل ترجمه مع العلم انى معملتش كده

اخونا الكريم MohammedsF مقبوله منك مزحتك اخى الفاضل ولو انى انا كاتب من الاول والله انى وحش فى الانجليزى وكمان كاتب كده فى الرساله اللى بعتلهم بس بتوع AMD عفاريت وعرفوا يفكوا طلاسم سؤالى مش فاهم ازاى مساله AMD اتعملت من Intel يعنى بتتكلم عن حاجه ماضى الله اعلم صحيحه ولا لا بس مش انتل هى المعالج الوحيد اللى كان موجود فى الاول عندك VIA ازبل معالج شوفته وللعلم قريت انه نزل معالجات جديده

فلذلك مساله تعلم ديه معتقدهاش ولكن لو افترضنا جدلا ده طيب مهو الانتل واحد افكار كتير من AMD بردك وحطوه فى معالجاته لذلك منقدرش نقول ع حد كويس والتانى يبقى وحش

عموما خليهم ينفسوا بعض ويقتبسوا من بعض احنا الكسبانين فى الاخر زى مقولت خليه المنافسه تحمى وديخ تنزل فى الاسعار وديه كذلك احنا نكره يعنى :-)

ياريت يا اخوه بقه بلاش موضوع المقارنات ده عشان صدقونى لو عملت اى بحث صغير فى المنتدى عن اى موضوع فيه مقارنه حتقولوى المواضيع كلها مقفوله وكل عام وانتم بخير جميعا

عضو برونزي

اخونا الكريم MohammedsF مقبوله منك مزحتك اخى الفاضل ولو انى انا كاتب من الاول والله انى وحش فى الانجليزى وكمان كاتب كده فى الرساله اللى بعتلهم بس بتوع AMD عفاريت وعرفوا يفكوا طلاسم سؤالى مش فاهم ازاى مساله AMD اتعملت من Intel يعنى بتتكلم عن حاجه ماضى الله اعلم صحيحه ولا لا بس مش انتل هى المعالج الوحيد اللى كان موجود فى الاول عندك VIA ازبل معالج شوفته وللعلم قريت انه نزل معالجات جديده
    تسلم أخي ، و بالنسبة لصحة قولي فممكن تتأكد بنفسك لأني شغال في الكمبيوتر من أيام معالجات 386 أيام اللي نزل أبو 33Mhz !
    و على فكرة VIA هي من اشترى Cyrix بعد ما فلست بسبب عملة انتل كونها سجلت Pentium 1 كعلامة تجارية و منعت فتحه و تقليده !

فلذلك مساله تعلم ديه معتقدهاش ولكن لو افترضنا جدلا ده طيب مهو الانتل واحد افكار كتير من AMD بردك وحطوه فى معالجاته لذلك منقدرش نقول ع حد كويس والتانى يبقى وحش
    صراحة لا اعتقد ان انتل اخذت أي شيء من AMD و اذا كان يوجد فعلاً فياريت ذكرها...

عموما خليهم ينفسوا بعض ويقتبسوا من بعض احنا الكسبانين فى الاخر زى مقولت خليه المنافسه تحمى وديخ تنزل فى الاسعار وديه كذلك احنا نكره يعنى :-)
    هذا الكلام الجميل ، بالآخر المستخدم هو الكسبان.. :D

ياريت يا اخوه بقه بلاش موضوع المقارنات ده عشان صدقونى لو عملت اى بحث صغير فى المنتدى عن اى موضوع فيه مقارنه حتقولوى المواضيع كلها مقفوله وكل عام وانتم بخير جميعا
    أنا ما عملت لا مقارنات ولا أي شيء بالعكس أنا بس ما يعجبني الكلام المبني على الخطأ و أحاول تصحيحه بمعلومة معروفة من هنا أو هناك و أنا لا مع انتل و لا مع AMD !!

فاذا رأيتني متحيز لأنتل أحب أقولك ان انتل اصلها معروف... عرفت قصدي ؟

يعني لا تعايرني ولا اعايرك ههههه أنا مع مصلحتي وين و بس.. :p

و كل عام و انت و الجميع بخير يارب..

[CENTER][h=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=350370&p=2549424#post2549424"][COLOR=#800080][B][SIZE=2]تحذير عاجل: التعريف الرسمي لكروت Nvidia رقم 320.18 قادر على حرق كرتك ![/SIZE][/B][/COLOR][/URL][/h][B][FONT=arial black][COLOR=#B22222]
    [/COLOR][/FONT][/B]
    [/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MohammedsF مشاهدة المشاركة

تسلم أخي ، و بالنسبة لصحة قولي فممكن تتأكد بنفسك لأني شغال في الكمبيوتر من أيام معالجات 386 أيام اللي نزل أبو 33Mhz !
    و على فكرة VIA هي من اشترى Cyrix بعد ما فلست بسبب عملة انتل كونها سجلت Pentium 1 كعلامة تجارية و منعت فتحه و تقليده !

صراحة لا اعتقد ان انتل اخذت أي شيء من AMD و اذا كان يوجد فعلاً فياريت ذكرها...

هذا الكلام الجميل ، بالآخر المستخدم هو الكسبان.. :D

أنا ما عملت لا مقارنات ولا أي شيء بالعكس أنا بس ما يعجبني الكلام المبني على الخطأ و أحاول تصحيحه بمعلومة معروفة من هنا أو هناك و أنا لا مع انتل و لا مع AMD !!

يعني لا تعايرني ولا اعايرك ههههه أنا مع مصلحتي وين و بس.. :p

و كل عام و انت و الجميع بخير يارب..

اهلا بيك استاذى الكريم MohammedsF وكل عام انت وكل الاعضاء بخير

واضح انك مصمم ان الموضوع يتقفل لان مصمم نعمل مقارنات مع AMD بس انا معنديش مانع لو عاوزه يتقفل عشانك خطرك انا معنديش مانع ياريس

بالنسبه لموضوع الماضى مره اخرى يعنى مين كان قبل مين زى مقولتلك ده صعب انى احدده انا عارف ومصدقك انك عاصرت الكلام ده لكن زى مقولتلك بالنسبه للنت صعب تجيب او تثبت الكلام ده يعنى تعرف انا لسه كنت عاوز اعرف الفيستا اول تاريخ اصدار ليه فعلى امته شويه مواقع تقولى 2006 وتانيه 2005 يعنى استقريت فى الاخر على ويكبيديا بتقول فى 2003 تقريبا فصعب تعرف

عموما عشان تعرف انى امين بس معاك فى رابط للويكيبيديا بيكلم على اول معالج صدر https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_4004

لكن زى مقولتلك مش مهم مين اللى بداء المهم الاستمراريه طيب مهو عندك نظام التشغيل ويندوز وهو اكثر شعبيه الى الان هل معنىك ده هو اول واحد اكيد لا ده اصلا فيه ناس متعرفش ان فيه بدائل ليه زى لينيوكس وماك وغيره واول واحد نزل كان يونكس ده ومع ذلك الويندوز هو اللى استمر برغم انه مش حلو وانا مبشتغلش عليه الا لانى مضطر لكن انا نفسى ابحر فى لينيكس صراحه بس زى مقولتلك اذن مساله مين الاول والتانى ديه مش مشكله المهم الاستمراريه

وكذلك الامر مع VIA طيب مهى ديه من المعالجات الاوائل ومع ذلك انتهت بس من قريب زى مقولتلك لسه منزله واضح انها بتعافر تانى

مساله ان الانتل مش واخد حاجه من AMD ديه صراحه ظلم للمعالج وتحيز واحد للانتل برغم انك نفيت ده بس ده واضح ليه حقولك بعض فقط الامثله مين بالله عليك ابتكر نظام 64 بت هو AMD ولذلك اطلق بعد كده معالجات AMD Athlon64 وكان اصبح فخر ليه وتناقلته او اقتبسته بلاش كلمه تانيه الانتل وللعلم ديه تكنولوجيا المستقبل وكل البرامج بتتجه لكده دلوقتى انها تعمل على 64 بت نهيك عن مزاياه

كمان مساله السعر مقابل الاداء سرقتها انتل ولكن لم تحقق الغرض المرجو منها بردك ازاى انت طبعا اكيد بتقول ان المعالجات امثال I3 و I5 بتنافس حتى ايه ام دى سداسى النواه حقولك ماشى بس مهو ليه لان المعالجات ديه صدرت بعد نزول الفينوم الاصدار التانى اللى هو ده يعنى Phenom II وعملت لانتل مشكله لان معروف وطبعا ديه محدش ينكرها ان انتل يهمها الفلوس فى المقام الاول ثانيا بتهتم اكثر باصحاب الفئات العليا والدخول الممتازه لذلك تلقيها دائما بتعمل ايه تعمل معالج مثلا Core2Duo وبعد شويه تعمل احدث وتوقف المعالج ده ليه ده سياسيه فى اليات السوق انك تعمب اكثر من منتج ويكون كل واحد ليه سعر

مينفعش انك تعمل حاجه واحده وتفضل علطول بتبعها بسعر واحد ولذلك شركات الموبيل لازم تجبلك موبيل سعر عالى وواحد سعر قليل وهكذا وانت ممكن تندهش تقول طيب ليه ميعملولش كل المميزات فى موبيل واحد يبقى بكاميرا عاليه نسبيا ووته عالى وكده ليه دايما يبقى موبيل بكاميرا عاليه وصوته يبقى اوطى وواحد تانى العكس عشان يبقى فيه تنوع فى الاسعار

المهم نرجع لموضعنا انا مش عايف ايه اللى دخلنى فى الموبيلات فلما نزل الفينوم زى مقولتلك وعمل المعادله صح بتاعت السعر مقابل الاداء والل شرحتها فى مشاركه ليه هنا فى نفس الموضوع طبعا ده ادى ان سوق انتل ميمش زى مكان ماشى خصوصا ان مش المستخدمين على استعداد انهم يتشروا معالج بس I7 مثلا 1500 جنيه فى حين ان واحد اقل منه حاجه بسيطه جدا وسعره 700 جنيه واقل كمان من AMD فلذلك انتل كان لازم تتصرف فنزلت المعالجات ديه لتنافس AMD فطبيعى ان I3 لان نزل بعدين يبقى احدث شويه

زى انا وانت مثلا عاوزين نرسم تصميم هندسى لبيت او منزل يعنى بس انت مبداتش استنتى لما اخلص وبعدين جيت ترسم نفس الرسمه بصيت على رسمى عجبتك بس قولت حزود حاجه فطبيعى بتاعتك حتطلع افضل شويه عنى بتاعتى لانك لاحظت العيب وقدرت او فكرت فى ميزه وعملتها فده طبيعى فلذلك مساله انك تقارن حاه حديثه بحاجه بقلها مده فصعب

نهايك كمان عن AMD هى السبب فى ان انتل لسه واضعه معالجات ليها قديمه جدا ازاى بسبب AMD sempron فبكده فى شريحه من الناس اللى بقه ملهمش فى كسر سرعه ولعبهم خفيف وميزانيتهم محددوه حتاخدهم ايه ام دى فكان لازم انتل تنافسها طبعا بانها لسه الى الان بتصدر Pentium 4 مع انك ممكن متقلهوش الان عندنا لكن بره موجود وانا بنفسى شوفت كمان Celeron D مش بينتموم كمان بيتباع بس طبعا انتل مضطره لكده لان انت عارف انتل مبتصدق توقف تصنيع معالج وتنزل غره عشان تنوع فى الاسعار ع عكس الايه ام دى

بتهتم بكل شرائح المستخدمين وديه ميزه كمان تضاف لل AMD لان لو مكنتش عمله كده كنت لقيت اقل حاجه منزلها انتل هى I7

كمان خذ الضربه الصاعقه ديه اول معالج دول كور مصمم كان من مين AMD

https://en.wikipedia.org/wiki/Athlon_64_X2

المعالج AMD عمل نقله بتعدد الانويه واكيد انتل سرقت الفكره اوبلاش سرقت اقبتستها كالعاده واذن التعدد ده غير التكنولوجيا تماما

اذا كما قلت لك ان كل منها مؤكده يتقبس من الاخرى رغم انى لم اجد ذلك فى AMD صراحه لكن اكيد تقتبس

ولولا وجود البديل كما قلت لك وتحكم الانتل فى السوق لوحدها لم يكن احد استطاع شراء اى معالج من انتل لانها احتكرت السوق وسترفع من اسعار اقل معالج لها وقد لا ستطيع احد شراء اى معالج وسيعتمد الكل على المستعمل فقط

وبالنسبه لموضوع
    لم افهمه بصراحه ماذا تقصد ولكن ان كنت تقصد البلد المنشا فاقول لك ان انتل معروفه صحيح ولكن انها من اسرائيل ولذلك كانت هناك نداءات بمقطاعتها وضع لوجو يستخف بها مثل Israel Inside وهكذا وبقيه شركها فى الدول الغربيه وانظر بنفسك https://www.intel.com/about/companyi...team/index.htm

ام AMD فتمتلك مصانع فى دول كثيره منها مليزيا وحتى فتحت له فروع فى الامارت انظر https://www.amd.com/us/aboutamd/cont...locations.aspx

كما قلت اخيرا خليهم ينافسوا فى بعض وينزل كل منهما احسن ما عنده واحنا الكسبانين وانا بحمد ربنا انى معنديش حتت اللى انى امسك اللى اعرفه واسيب اللى معرفوش لا انا اروح للجيد اى ما كان واترك اللى مش جيد وكل عام وانت بخير عزيزى الفاضل

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2