صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 46

الموضوع: [مصر] جهاز ب 1500 جنيه لاستخدمات عامه

عضو برونزي

رد: [مصر] جهاز ب 1500 جنيه لاستخدمات عامه

جزاك الله خير اخى الكريم وحقيقه هذا سبب اختيارى لهذا المعالج يعنى انا كنت ساشترى الفيوم x2 وادفع الفرق

وصراحه الفينوم افضل كمعماريه عن الاثلون حتى ذو الثلاث انويه ولكن هذا فى المستقبل القريب اما عن المستقبل البعيد فن حيث الاداء مقابل السعر والكفاءه فالاثلون يتفوق لذلك هذا ما جعلنى اختاره

وبالنسبه لكارت الشاشه فهذا موضوع كبير ويحتاج لميزانيه اخرى والحمد لله انا اصلا لا اهوى الالعاب وحتى لو قمت باللعب ليس عندى مشكله ان اعل كل اللعبه low وان ازيل كل الجرافيك والتاثيرات عنها ليست هذه مشكله بالنسبه لى

ان شاء الله لنا عوده فى الاختبارت وربنا يجزيك خير

عضو برونزي

اهلا بكم يا اخوه من جديد ساتعبكم مره اخرى

انا باذن الله كما قلت سانزل غدا لاشترى اللوحه الام واجرب الجهاز مؤقتا الى حين شراء الهارد باذن الله فى اخر هذا الشهر

المهم انى استقريت على كلامك فى احدى هاتين اللوحتين الاولى Asus M4A78LT-M LE والثانيه Gigabyte GA-MA78LMT-S2 (rev. 1.3)

والاثنان تقريبا متساويتان فى كل شئ فى الفئه السعريه ونفس كارت الشاشه المدمج وكل شئ تقريبا فهل يوجد فارق او توجد واحده افضل من الاخرى

انا اكتشفت فارق وحيد وبسيط جدا وهو ان اللوحه الام من اسوس بها مكانين لفتحه ps/2 للماوس والكيبور اما لوحه GIGABYTE فبه منفذ واحد مشترك فهل يوجد فارق كبير غير هذا ام الاثنان متساويتن مع العلم لا اعرف انا مرتاح اكثر للاسوس

ولكن احب اسمع اراء حضرتكم هل يوجد افضليه واحده على الاخره بالنسبه لمعالجى وراماتى الذى ذكرتوهم فى الموضوع وجزاكم الله خير منتظر اراء حضرتكم

عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh

الاسوس افضل لانها تتحمل رام حتى باص 1800 مكسور السرعه وذلك للمستقبل

المهم ان تأكد من البائع قابليه البوت وتنصيب النظام على الIDE
    [CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]
    [/COLOR][B][COLOR=#800080]لا تؤجل لعب اليوم الى الغد[/COLOR][/B][/CENTER]

عضو برونزي

جزاك الله خير عمى كحرته ان شاء الله اشتريها غدا وباذن الله لو اشتغل الجهاز بدون مشاكل اكتب هنا نتائج الجهاز من سرعه ودرجات حراره وغير ذلك

ربنا يبارك فيك وفى كل الاخوه هنا

عضو برونزي

عوده مره اخرى يا اخوه لكم بفضل الله وكان المفترض ان اكتب لحضرتكم من اول امس ولكن حدثت عجائب والله ساشرحها باختصار كان عندما اشتريت المازربورد وركبتهافى الكيسه لم تعمل وظليت اجربها كثير ثم امس بدلتها باخرى ويا للعجب :eek: حدث نفس المشكله تماما وهى ان الكيس تدور المراوح لكن لا تقلع

واخيرا ذهبت بالجهاز بالكامل للمحل وصراح الناس كانوا غايه فى الاحترام معى غيروا لى الكيسه مره بعد ان عرفت المشكله انها كانت منى انى ربطت اللوحه فوق الكيسه مباشره بدون المسامر الاصفر فحدث تلامس

المهم ولله الحمد انا اعمل على الجهاز الان وكنت ناوى اكتب لحضرتكم النتائج ولكن لضيق الوقت فساقوم باحضر النتائج غدا ان شاء الللعه

لكن يوجد مشكله مفاجاه حدثت لى للاسف ولا اعرف سببها وهى ان عند بدايه تشغيل الجهاز يقلع ثم ف الشاشه الثانيه من اقلاع اسمع صوت زمرتين بالضبط ويكتب العباره الاتيه

CMOS Battery Low
    CMOS Date/Time Not Set
    Press F1 to run Setup
    Press F2 to load default value and continue

رغم انى لم اقترب نهائيا من البطاريه او اى جمبر مع العلم انى اشتغل معايا اول كم مره تمام بس الجهاز اهتز حاجه بسيطه ولما فتحته لقيته عمل كده

وحاولت اضغط على حجر البطاريه لعل وعسى يكون الشئ اللى ماسك ساب لكن بلا فائده وطبعا حضرتكم عارفين ايه اللى بتعملوا مشكله زى ديه التاريخ والوقت وتغيير اعدادت الاقلاع وبترجع الاعدادت الافتراضيه بشكل عام

فكل ما افتح الجهاز القى نفسى بتاريخ 2002 فرجاء حل للمشكله ديه يا اخوه وعتدقش البطاريه السبب لان الجهاز لسه جديد لسه والله جايب المازربورد الجديده ديه مفيش كام ساعه وملحقتش اغ اى شئ او العب فى اى شئ

والجهاز لله المد بشكل عام ممتاز ما شاء الله وتقييمات الويندوز له رائعه عدا فقط كارت الشاشه ضعيف واشكر كل اخوانى الذن ساعدونى هنا جزاكم الله خير منتظر حلولكم

الامر لا علاقه له بجديد او قديم
    انا لدى لوحه ام P3 ولم اغيير لها البطاريه من عام 2002 تقريبا
    منذ يومين فقط قمت بتغيير بطاريه جهاز ابن عمى الجديد الذى اشتراه بعدى بحوالى اكثر من عامين وطانت تظهر نفس الرساله

الافضل تشترى بطاريه جديده ب3ج فقط وقم بالتجربه وبأذن الله المشكله تنحل او اذا كانت لديك لوجه ام اخرى قم بأستعاره البطاريه الخاصه بها وانظر ماذا يحدث
    لكن فى عالم الجاسب لا تستبعد شئ خاصه انه السبب المباشر فى الرسالله التى تظهر ليك
    [CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ka7rata مشاهدة المشاركة
    الامر لا علاقه له بجديد او قديم
    انا لدى لوحه ام P3 ولم اغيير لها البطاريه من عام 2002 تقريبا
    منذ يومين فقط قمت بتغيير بطاريه جهاز ابن عمى الجديد الذى اشتراه بعدى بحوالى اكثر من عامين وطانت تظهر نفس الرساله

الافضل تشترى بطاريه جديده ب3ج فقط وقم بالتجربه وبأذن الله المشكله تنحل او اذا كانت لديك لوجه ام اخرى قم بأستعاره البطاريه الخاصه بها وانظر ماذا يحدث
    لكن فى عالم الجاسب لا تستبعد شئ خاصه انه السبب المباشر فى الرسالله التى تظهر ليك
    جزاك الله خير عم كحرته ربنا يبارك فيك والجهاز يعمل تمام بفضل الله ثم بمشوارتك ومشوره الاخوه هنا ربنا يكرمك جميعا ومش عارف ازاى اشكركم والله

بالنسبه لموضوع البطاريه اجبها هى جت يعنى على البطاريه ديه المازربورد اصلا ديه طلعت عينى والله مش لانها وحشه لا انا اقصد طلعت عينى بسبب الاول المشكله اللى عملتها وبسبب الحكايه اللى حصله فيها ديه

اصل المشكله مش فى مساله ان كل ما افتح الجهاز اغير الساعه ابدا المشكله ان معظم البرامج بتبوظ لما الساعه والتاريخ يرجعوا لورا كتير وخصوصا برامج الانتى فيرس كمان وده الاهم ان اعدادت البيوس مبتتحفظش زى ترتيب البوت

وديه مهمه لان الاعدادت الافتراضيه بتاعت المازربورد مش مخليه الدى فى دى يقرا الاول فطبعا مشكله مش عارف ابوت خالص بس ان شاء الله انزل اشوف الموضوع ده وربنا يسهل

دلوقتى احضر لحضرتكم اداء الجهاز وقولوى ايه رايكم

مواصفات المعالج

انا مش قادر افهم يعنى فى معماريه فى الدنيا اسمها رنا يعنى هى الاسامى اللى ربنا خلقها خلصت مفيش غير ده:D

مواصفات اللوحه الام

مواصفات الذاكره

هل هى كده مقريه بالكامل يا اخوه ام لا هى 2 جيجا وباص 1333

وكارت الشاشه واخد منها لانه بلت ان

درجه الحراره فى وضع الخمول

ودرجه الحراره اثناء الضغط

الضغط ده استمر لساعه الا عشرين دقيقه لان انا لقيته عدى 58 درجه فى الاخر ولقيت كلمه

Max :58

فخفت ليكون ده اخر درجه للمعالج ده ومعلش سؤال ايه اقصى درجه يتحملها المعالجات خصوصا المعالج بتاعى؟ واعرفها منين

وهل مده الضغط كافيه ولا لا وانا صراحه قلق من دره المعالج لسبب زى مقولت انى غيرت المازربورد تلت مرات بسبب خطا منى فطبعا كل مره بغير المازربورد بشيل المعالج والمشتت واحطه فى الجديده

فاكيد زى ما انا اعرف ده غلط لان كده حيخل الهواء يدخل مبين المعالج والمشتت وكمان الناس اللى اشتريت منهم المازبورد قولتلهم فضلوا يمسحوا المعجون من البرسيسور عشان يعرفوا نوعه ولما سالتهم جيب معجون تانى قلولى لا المعجون اللى على المشتت تمام

طبعا انا شارى المازربورد من الشركه العريقه HighEnd ناس محترمه والله وكمان لما طلع الغلط منى صراحه الراجل بدل المازبورد ومخلينش ادفع حاجه او استنى خالص يعنى ناس محترمه والله

فراى حضرتكم ايه اشي المعجون القديم من المعالج والبرسيسور بالكحول الموجود فى الصيدليات ده واجيب معجون تانى ولا ده كفايه واسمه ايه المعجون الجديد والمجحول وبكام واجيبه منين؟

لان النقطه ديه تهمنى انا زى مقولت مليش فى اللالعاب لكن بشتغل على حاجت تقيله زيها زى الفوتوشوب ومعظم برامج الريندر زى افترافكت وبريمير وسونى فيجس وغيره وبرامج التحويل وكل ده بيعتمد على مكونات الجهاز كله بالكامل حتى الهارد مش بس معالج ورامات

وان شاء الله اجيب البطاريه النهارده ويارب المشكله تتحل لانها غريبه الجهاز فتح معايا كويس اول كام مره لما خبطته خبطه صغيره جدا والله عمل موضوع البطاريه ده وحاولت افكها وادخل تانى فى مكانها اكتر من مره لكن مفيش امل فحشوف النهارده باذن الله هل ليها

اسم معين يا اخوه ولا كل ماشى انا حجبها من مول البستان اللى فى وسط البلد باذن الله

واسف جدا جدا على الازعاج وربنا يوفق كل شخص ساعدنى سواء بطريقه مباشره او غير مباشره فلولا نصحيتكم بعد فضل الله مكنت اشترى جهاز ممتاز كده مقابل سعر ممتاز ما شاء الله وجزاكم الله خير جميعا

اشترى اى معجون هنالك اكياس صغيره تباع بـ 50 قرش للكيس تقريبا هى كافيه او انا اشتريت انبوب كان يشبه الحقنه كان سعره 5ج واستخدمته مع المشتت بتاعى والامن مستتب :D والحمد لله

البطاريه اشتريها تحت اى مسمى او اى نوع انا جبتها انرجيزر Energizer ب
    بالنسبه لقرأه البرنامج للحراره ففى خانه Min يخبرك بأقل حراره وصل لها المعالج وMax اقصى درجه وصل لها المعالج ولا علاقه له بالحد الاقصى الذى يتحمله المعالج وخانه Cpu 0# تخبرك بالحراره الحاليه للمعالج ودرجات الحراره ممتازه جدا
    انا كنت بجيب 90درجه يا راجل ايام ما كان المشتت مكسور الله لا يرجعها ايام دلوقتى ما بزيدش عن 39درجه

مسح المعجون يكون بأى محلول كحولى انا استخدمت البرفان او الكولونيا وهى تؤدى الغرض المهم اى شئ يتطاير ولا يعلق بالمعالج حتىلا يسبب مشكله لا قدر الله

ويفضل استخدام برنامج HWmonitor لمراقبه الحراره لكل نواه من المعالج

عضو برونزي

اشترى اى معجون هنالك اكياس صغيره تباع بـ 50 قرش للكيس تقريبا هى كافيه او انا اشتريت انبوب كان يشبه الحقنه كان سعره 5ج واستخدمته مع المشتت بتاعى والامن مستتب :D والحمد لله

البطاريه اشتريها تحت اى مسمى او اى نوع انا جبتها انرجيزر Energizer ب
    بالنسبه لقرأه البرنامج للحراره ففى خانه Min يخبرك بأقل حراره وصل لها المعالج وMax اقصى درجه وصل لها المعالج ولا علاقه له بالحد الاقصى الذى يتحمله المعالج وخانه Cpu 0# تخبرك بالحراره الحاليه للمعالج ودرجات الحراره ممتازه جدا
    انا كنت بجيب 90درجه يا راجل ايام ما كان المشتت مكسور الله لا يرجعها ايام دلوقتى ما بزيدش عن 39درجه

مسح المعجون يكون بأى محلول كحولى انا استخدمت البرفان او الكولونيا وهى تؤدى الغرض المهم اى شئ يتطاير ولا يعلق بالمعالج حتىلا يسبب مشكله لا قدر الله

ويفضل استخدام برنامج HWmonitor لمراقبه الحراره لكل نواه من المعالج
    ان شاء الله اخوى كحرته حنزل اجيب البطاريه ويارب يكون العيب منها لان انا خايف يكون اكبر من كده خصوصا انى لما شغلت الجهاز والله كان شغال وبيحفظ اعدادت البوت اللى عملها كويس وكده لما هزته هزه بسيطه اوى عمل كده فيارب يكون منها وانا عندى على المازربورد

فيه جمبر كده مكتوب فى المانول بتاع المازربورد انه لما بتشيله وتحطه فى Pin اللى جمبها وبعدين ترجعه تانى والجهاز مطفى طبعا فده بردك بيزيل الاعدادت الحاليه يرجعوه لاعدادت ضبط المصنع بس انا حليه اخر حاجه باذن الله اجرب البطاريه الاول لان ديه مشكله فعلا

بالنسبه لموضوع المعجون يعنى حضرتك من وجهه نظرك ان فعلا درجه الحراره مش كويسه صح هى ممتازه لكن لو حعقد مده واضغط مش كويسه لذلك الافضل اشترى معجون

عموما انا اشتريت امبارح من صيدليه زجاجه كحول 70% واسمه Ethly Alcohol وسالت الصيدلى قلى هو خفيف متخفش فانا شاء الله حشيل بيه المعجون القديم من البرسيسور والمشتت

واشترى معجون كويس اللى هو زى ب 5 جنيه ده بلاش ابو 50 قرش وبعدين احطه نقطه منه صغيره فى منتصف المعالج

بس هل بعد كده وانا بركب المشتت فوق البرسيسور ادوره شمال ويمين ولا اركبه علطول واشغله وهو حيفترش لوحده على سطح المعالج؟

وهل اشترى معجون معين باسم ولا لا لانى المعاجين الل بحقنه ديه مليون نوع والله واهم شئ انه فيه منه خامات يعنى فيه منهم مش عارف المومنيوم وفيه منهم مش فاكر نحاس حاجه كده فهل فيه اسم معين ولا اى حاجه فى الحقنه ديه تبقى كويسه

وان شاء الله اجبها بليل

وربنا يخليك حبيب قلبى على تعبك معايا وان شاء الله فى ميزان حسناتك

المعاجين كتييييييييييييير جدا واسعارها بتوصل ل200ج للحبه او الحقنه :D

انا بكلمك فى النوع الحونين وكله فى الفئه دى واحد تقريبا انا بس حبيت ما استخسرش فى المشتت الجديد واشتريته انما انا بشترى ابو 50 قرش لاى حد بنضفله جهازه وبيقوم بالعمل على افضل وجه

ومالوش اسم معين هوه كان مكتوب عليه كتابه صينى

وحط جزء قد الحبايه فى النص وركب المشتت وهوه هيفرده والموضوع ده ليه ميت طريقه وطريقه

درجه الحراره ممتازه ولا تحتاج لمعجون اذ انه 58 فى الضغط شئ ممتاز جدا وفى لخمول 29 يعنى ميه ميه بالصلاه على النبى (عليه الصلاه والسلام)

وجرب البطاريه وقولى حصل ايه وربنا يكرم وتنحل المشكله

عضو برونزي

المعاجين كتييييييييييييير جدا واسعارها بتوصل ل200ج للحبه او الحقنه :D

انا بكلمك فى النوع الحونين وكله فى الفئه دى واحد تقريبا انا بس حبيت ما استخسرش فى المشتت الجديد واشتريته انما انا بشترى ابو 50 قرش لاى حد بنضفله جهازه وبيقوم بالعمل على افضل وجه

ومالوش اسم معين هوه كان مكتوب عليه كتابه صينى

وحط جزء قد الحبايه فى النص وركب المشتت وهوه هيفرده والموضوع ده ليه ميت طريقه وطريقه

درجه الحراره ممتازه ولا تحتاج لمعجون اذ انه 58 فى الضغط شئ ممتاز جدا وفى لخمول 29 يعنى ميه ميه بالصلاه على النبى (عليه الصلاه والسلام)

وجرب البطاريه وقولى حصل ايه وربنا يكرم وتنحل المشكله
    ان شاء الله اخوى الكريم حكبر دماغى فى موضوع المعجون لان انا لسه مخلص ضغط مره تانيه على البرسيسور ساعه ونص والحمد لله مطلعش عن 58 درجه فلذلك مش حجيب معجون تانى

بس حستخد الحكول وانضف بيه كارت ساتلايت عندى مش شغال لاسف ففحاول انضفه وبعدين اركبه لعل وعسى يشتغل

بس المشكله الوحيده فى حكايه صوت المروحه لما بيحصل ضغط بتزيد عدد لفتاها جدا وانا فعلا سمعت ان ديه المشكله الوحيده لمعالجات AMD بس فى التشغيل الطبيعى ملهاش صوت لكن غير كده تمام ما شاء الله

يتبقى فقط موضوع البطاريه باذن الله حجيبها النهارده ويارب تتحل لانها فعلا مشكله مش بسيطه بردك

واسف على تعبك معايا وجزاك الله خير

عضو برونزي

مرحبا بكم يا اخوه مره اخرى انا اريد فقط ان تعطونى حلول لمشكله البطاريه ديه اذا امكن

انا اشتريت واحده جديده امبارح وبعدين فصلت الكهرباء تمام عن الجهاز فكيت الجهاز كله وركبت المهم فيه زى الرام بس فى Chip تانى غير الاول ونضفتها وركبت كل الحاجات الاساسيه جدا بس الاول وسبت الباقى وبعدين روحت غيرت كان الجمبر اللى بيقولوا عليه بيمسح معلومات CMOS ورجعته مكانه تانى

وركبت البطاريه الجديده وشغلت الجهاز وضبط شويه اعدادت بما فيهم الساعه والتاريخ لكن لا امل للاسف نفس الرساله راسلت انا شركه اسوس وردوا عليه لسه النهارده وقولى حدث البيوس

حدثه بالفيرجن اللى هو مدهولى وادى الدليل

ونفس المشكله للاسف ايه الحل يا اخوه هل مفيش حل الا انى اوديه الضمان لانفى فعلت زهقت وخنقت الناس اللى اشتريت منهم المازربورد فهل فيه حل للحكايه ديه غير موضوع شحن البيوس والفرمته والكلام ده لانه خطير ومتهايلى حيخرج المنتج من الضمان

فياريت يا اخوه اى حل لانى بجد زهقت والله وانتو عارفين ان المشكله ديه متخلكش تقدر تحفظ اى اعداد مهما كان للبيوس اللى هى الصفحه الزرقه وجزاكم الله خير

رجعها الضمان بما انها بتعمل كده من الاول وكل الحلول استنفذت فيها

عضو برونزي

رجعها الضمان بما انها بتعمل كده من الاول وكل الحلول استنفذت فيها

اخى الكريم حكرته انا اسف انى مردتش عليك كل الفتره ديه بسبب انى عملت الحل اللى قولتلى عليه من قبل مشوفه وخدوها منى والله بتاع 10 ايام ولسه رجعالى دلوقتى حالا

اشتريت هارد 500 جيجا بلو ولله الحمد وكله تمام بفضل الله

يوجد فقط شكله انا مش فاهمها وهى ان البورده عندى بتبوت عادى من الهارد ال 80 جيجا القديم IDE وهو عليه الويندوز لكن مفيش اختيار فى البويس يخلينى اختار الهارد الساتا معرفش ليه يعنى دورت كويس اوى ومفيش عير خمس اختيارات تقريبا

اختيار الهارد 80 داتا او السى دى روم او مش فاكر ايه تانى او Disable يعنى الغاء فمفيش معرفش ليه وانا بقسمه حاليا اهوه لكن انا جربت بعد معملت السى فى الهارد الجديد وعملتها Active كمان وقسمتها من ويندوز 7
    وادى صوره وانا بقسم

فمش عارف المشكله منين ياريت تساعدنى اخى الكريم

اشكرك اخى الكريم على تعبك معايا وعلى استمرارك فى العطاء معايا ومع كل الشباب هنا

بعد تقسيم الهارد ال500 قم بفصل الهارد ال80 عن طريق نزع وصلتى الباور والداتا
    ثم قم بتنزيل النظام على الهارد ال500جيجا
    وبعد الأنتهاء من تنزيل النظام واستقرار الأمور وتعريف مكونات اللوحه الأم

اذهب لخيارات البايوس وابحث مره اخرى عن موضوع البوت على الرغم من ان الجهاز سيبحث اولا وتلقائيا فى الساتا ثم سينتقل للداتا

اذا لم تجد الحل فى موضوع البوت من البايوس بكل بساطه قم بتركيب الهارد ال80 ثم قم بعمليه فورمات للبارتيشن الخاص بالسيستم عن طريق اسطوانه الوندوز ثم لا تدع الجهاز يستكمل تنزيل النظام وقم قعمل اعاده تشغيل بعد تركيب الهارد الساتا

وعندما يبحث الجهاز عن البوت لن يجده الا فى الهارد الساتا

جرب وقولى وحمد الله على سلامه اللوحه الأم

صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة