صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 31

الموضوع: لو حد عنده الماذر دي asus m5a97‎‏ عايز صوره ليها من cpu z

عضو

رد: لو حد عنده الماذر دي asus m5a97‎‏ عايز صوره ليها من cpu z

لعلمك اخى Eltier_el_shady الاكس بى ممكن يبقى تقيل عن السفن برغم ان السفن المفروض بياخد امكانيات اعلى من الاكس بى زى رامات اقل شئ 1 جيجا و معالج اقل شئ ثنائى النواه وكده

لكن برغم من ذلك الاكس بى مكن بقى اتقل على الاجهزه الجديده لان مبيدعمش تعدد الكور ده ولذلك مش حتفرق معاه بقه Amd sempron من Amd liano او بلدوزر مثلا

زى بالزبط لما انت تركب ويندوز سفن 32 بت وعنداك رامات حتى 3 جيجا وبعدين تزود الرام انشله لحد 15 جيجا مش حيحس ولا يقر الا 3 جيجا لان 32 بت مبيقراش اكتر من كده لازم تجيب الاحدث عشان تستفيد بالزياده ديه

يعنى نهايه الرغى بتاعى الكتير ده ان الاكس بى مش مقياس على ان المازربورد ديه كويسه او لا خالص

وبعدين السفن افضل بكتير انا مش فاهم ليه انته مش مفضله بالعكس تماما ده كويس وقليل اوى لما اسمع عن واحد مش شغال معاه برنامج عليه لانه قديم وحتى لو كده

فيه حاجه اسمها windows xp mode وديه بقه افضل من انك تسطب ويندوز اكس بى بجانب الفيستا او السفن لانك مش حتضطر كل شويه تعمل ريسترت عشان تخش على ويندوز شكل

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kareem_ismail مشاهدة المشاركة
    لعلمك اخى Eltier_el_shady الاكس بى ممكن يبقى تقيل عن السفن برغم ان السفن المفروض بياخد امكانيات اعلى من الاكس بى زى رامات اقل شئ 1 جيجا و معالج اقل شئ ثنائى النواه وكده

لكن برغم من ذلك الاكس بى مكن بقى اتقل على الاجهزه الجديده لان مبيدعمش تعدد الكور ده ولذلك مش حتفرق معاه بقه Amd sempron من Amd liano او بلدوزر مثلا

زى بالزبط لما انت تركب ويندوز سفن 32 بت وعنداك رامات حتى 3 جيجا وبعدين تزود الرام انشله لحد 15 جيجا مش حيحس ولا يقر الا 3 جيجا لان 32 بت مبيقراش اكتر من كده لازم تجيب الاحدث عشان تستفيد بالزياده ديه

يعنى نهايه الرغى بتاعى الكتير ده ان الاكس بى مش مقياس على ان المازربورد ديه كويسه او لا خالص

وبعدين السفن افضل بكتير انا مش فاهم ليه انته مش مفضله بالعكس تماما ده كويس وقليل اوى لما اسمع عن واحد مش شغال معاه برنامج عليه لانه قديم وحتى لو كده

فيه حاجه اسمها windows xp mode وديه بقه افضل من انك تسطب ويندوز اكس بى بجانب الفيستا او السفن لانك مش حتضطر كل شويه تعمل ريسترت عشان تخش على ويندوز شكل
    مهي مشكلته ان انفيديا مأصدرتش تعريفات لل7 خاصه بكارته الرسومي
    يعني ولا يقدر يلعب ولا شئ وبيطلعله الشاشه الي زي لما بتكون لسه مسطب الوندوز

بخصوص دعم الXP انا لسه مجربه عادي علي البيج التخيليه وشغال بس مقدرتش اجربه ع الطبيعه للاسف

عضو برونزي

شكرا ليكو يا جماعه
    بالنسبه لل اكس بي مبيسطبش عندي خا ا ا ا لص و حاليا مسطب 7 بس 32 وملاحظ ان الجهاز بطيييئ جدا في حالة اذا فتحت اكتر من برنامجين في ان واحد بياخد وقت كبييير جدا قبل ميفتح البرنامج الثاني اصلا ايه السبب مع ان رامات 2جيجا 1600 و البروسسور 965
    ايه السبب بأه؟

عضو

طيب بالنسبه لموضوع كارت الشاشه الافضل تكتب هنا فى المنتدى اسمه بالكامل بالفيرجن بتاعه لو فيه يعنى اسمه بالكامل تماما وكمان يفضل ترفع لنا تعريف للاكس بى هنا الموجود على اسطوانه تعريف النيفيديا

لعل الاخوه هنا يجدوا باسم التعريف ده موقع فيه تعريف للسفن او لو ملقاش ممكن يقدر يعدل فى تعريف الاكس بى ويخليه يتعرف على السفن لان اعتقد التعريف واحد بتفرق بس فى بعض ملفات زى .inf مثلا وكده فجرب

والبطئ اعتقد بسبب تعريف كارت الشاشه بالنسبه للاكس بى مش عاوز يتسطب اعتقد بسبب انك عندك هارد ساتا والاكس بى مبيتعرفش الا على الهاردات القديمه فلازم تجيب ويندوز اكس بى من المتعدلين ومنتشرين فى النت دول بس يكون بيحتوى على تعريفات الساتا

مش هو بردك بيقوف كده عند المرحله الاولى بتاعت الشاشه اللى لونها ازرق ويكبتلك كده فيما معناه ان مفيش هارد ديسك على ما اعتقد

ونوع الهارد عندك ايه وهل يا ترى جريت ولا بلو ولا بلاك عشان ديه بتفرق بردك فى مساله تنزيل الاكس بى

عضو برونزي

اخي الكريم كريم
    بالنسبه للبطئ الي في 7 الموجود عندي حاليا فهو ملوش علاقه بكارت الشاشه لان مش بطئ فالالعاب ده بطئ في الاستخدام العادي دانا اوقات بفتح فيديو وصور وبيبأه بيطئ جدا مش عارف ليه
    بالنسبه للرساله الي بتظهر فالشاشه الزرقه اثناء تصطيب ويندوز اكس بي فهي فعلا بتقول تشك هارد دسك
    معتقدش ان السبب الهارد الساتا لأن الهارد ده كان موجود فالجهاز قبل محدث البورده والبروسسور والرام و سطبت عليه مليون ويندوز اكس بي مكانش بيقول بم وكان الجهاز انتل وبنتيم وعادي خالص وكان ساتا

عضو

طيب مذكرتش اخونا الفاضل نوع هاردك وهو من انهى فئه

ياريت تذكرلنا نوعه بالكامل وهل هو Green ولا Blue وكده يعنى

وكمان مذكرتش انت نوعك كارت الشاشه عندك بالكامل ياريت تذكره وترفع لينا التعريف من على الاسطونه مكن تستخدم برنامج زى Speccy وده الرابط بتاعه https://www.piriform.com/speccy

بس معتقدش حيجبلك معلومات عن الكارت طالما انه مش متعرف بس زى مقولتلك اذكر لنا اسم كارت الشاشه بالزبط وبالكامل

وبص على الموضوع ده اخى الفاضل فى نفس مشكلتلك تقريبا من ناحيه البطئ https://arabhardware.net/forum/showt...=250024&page=1

هو ملخص اللى فى الرابط انك لازم تعمل اعاده تقسيم للهارد على الجهاز الجديد خصوصا لو كان هاردك Green وواضح ان ده تقريبا اقرب حل لمشكلتك لول معملتش كده لازم تقسم الهارد كله من اول وجديد بس اما على نسخه ويندوز سفن او ببرنامج زى acronis disk director suite 11 وهكذا

عضو برونزي

اخي نوع كارت الشاشه
    Xfx nvidia geforce 8500gt 512m ddr2
    بصراحه انا مش هقدر ارفع تعريفه لأن والله كل مشاركاتي عالمنتدي بتكون عن طريق الموبايل.
    بالنسبه لنوع الهارد WD
    اما بلو او جرين دي معرفهاش بس انا هقول اهم الي مكتوب عليه
    WD2500AAJS
    U.S. Patents: 6178056. 5956196. 6289484. 6263459
    S/N : wcat11339196
    MAL : WDAAJS2500-00B4A0
    DCM : HHNNHT2CHN
    R/N : 701537
    LBA 488397168
    WWN:50014EE1ABB6CFBE

الي هيجنني موضوع الشاشه الزرقه فالاكس بي ده

عضو

الهارد بلو
    وزي ما قلتلك نزل فيستا بس وهتتحل مشاكلك

عضو برونزي

اخي كريم في انتظار ردك

DR.M.M.S.A.Eاخي ‏
    بخصوص الويندوز الاكس بي اللي جربته فالبيدج التخيليه كان اكس بي ايه بالظبط؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eltier_el_shady مشاهدة المشاركة
    اخي كريم في انتظار ردك

DR.M.M.S.A.Eاخي ‏
    بخصوص الويندوز الاكس بي اللي جربته فالبيدج التخيليه كان اكس بي ايه بالظبط؟
    باين سيرفس باك 2
    كان عندي من زمان

بس يا أخي سيبك من الXP نزل الفيستا بس وبقولك حط بس في جوجل Vista x86 700mb وهتلاقي روابط كتير جدا
    ولو تقدر تنزل النسخه الكامله نزل انت حر بس الXP مدعوم رسمي من البورده علي فكره ممكن يبقي العيب في البارتشن الي انت بتنزله فيه اعمل فرمته تاني واتأكد ان فيه مساحه كفايه وقولي ايه الشاشه الزرقاء دي بالظبط يمكن افيدك

عضو

على فكره انا دخلت على موقع مايكرسوفت ولقيته بيقول ان ويندوز 7 بيتعرف واتوماتيك على كارت الشاشه بتاعك وادى الدليل https://www.microsoft.com/windows/co...20GT&os=32-bit

بس فيه كلمه Standard زياده عن الاسم اللى كتبتهزولى مش عارف هل ديه مش حتفرق ولا كده ممكن يبقى اسم كارت شاشه تانى او فيرجن تانى يعنى

فلذلك حاول تنزل ويندوز سفن اصلى خالص بمعنى انه يكون خام مش متعدل ولا ملعوب فيه وبالنسبه للكراك تقدر بعد متنزله تكركه بس حاول تنزله يكون اصلى مش تعديل عشان ممكن التعديل يكن شايل تعريف حاجات كتير من النسخه حتى ولو كان معدلش الاشكال والسيمسز

كمان بالنسبه لموضوع الهارد اخونا الكريم DR.M.M.S.A.E ذكر تقريبا زى مقولتلك انك لازم تقسم الهارد على الجهاز الجديد فجرب تقسم لو فيه حاجات مهمه جدا على هاردك ومش حتدر تقسمه فاضفف الايمان تعمل زى مقلك اخونا الفاضل وتفرمت الهارد اللى حتنزل عليه النسخه وجرب

عضو

وده تعريف من الموقع الرئيسى لنفيديا للكارت بتاعك https://www.nvidia.com/object/win7-w...ql-driver.html

ويندوز 7 بيدعك الكارت بتاعك بشكل رسمى اخى الكريم سواء كان تنصيب اوتوماتيك زى ممايكروسفت وضحت او سواء ان الشركه ليها تعريف للسفن

بس واضح انك جايب كرت الشاشه ده مده قبل ميظهر السفن او الفيستا كمان وبتسبطه من تعريف اللى فى الاسطوانه فطبعا الاسطوانه بتعرفه بس على الاكس

فجرب التعريف اللى ادتهولك لعل وعسى يشتغل باذن الله حتى على الويندوز الحالى اللى انت شغال بيه كده وشوف لو منعفش اعمل وضوع التقسيم ده وجرب تانى وباذن الله يشتغل معاك

عضو برونزي

حاضر يا جماعه والله انا متشكر جدا لمساعدتكوا ليا و وقوفكوا جمبي بإذن الله هجرب و يارب يتظبط بأه عشان متعبكوش اكتر من كده
    بالمناسبه ينفع اقسم الهارد بأسطوانة الهيرنز ولا لازم 7؟

عضو برونزي

اتخنأت وتعبت وزهقت
    حطيت اسطوانه 7 فالجهاز ودخلت دلت كل البارتشنات و عملت برتشنين جداد
    وبعدين فصلت التسطيب وطلعت الإسطوانه وقولت اجرب انزل اكس بي كده بعد مقسمت الهارد عالجهاز الجديد
    و هنا كانت الصدمه
    1 الماوس والكي بورد اصبحوا لا يعملان في وضع البايوس
    2عندما تظهر رساله (اضغط علي اي زر للقراءه من السي دي) اقوم بالضغط علي مليون زر ولكن لا حياة لم تنادي.
    3قمت بخلع الهارد تماما و اعدت التسطيب بدون هارد عندما ظهرت الرساله(اضغط علي اي زر للقراءه من السي دي) واقوم بالظغط اجد الجهاز يستجيب و يتابع التسطيب .
    ركبت الهارد مره اخري و بدات التصيب ولكن عندما تظهر الرساله (اضغط علي اي زر للقراءه من السي دي) واقوم بالضغط لا يستجيب الجهاز
    عوضي عليك يا رب

عضو برونزي

ملحوظه
    غيرت الهارد بهارد اخر :نفس المشله
    غيرت الكابلات: نفس المشكله
    غيرت اسطوانه ال اكس بي بال7 :نفس المشكله
    غيرت اماكن الكابلات فالبورده :نفس المشكله

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة