صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 40

الموضوع: هل هاستفيد بالفرق في الاداء بين Intel Core I3 2100 و Phenom™ II X2 555

عضو برونزي

رد: هل هاستفيد بالفرق في الاداء بين Intel Core I3 2100 و Phenom™ II X2 555

اعتقد ان i3 2100 هو الافضل و لك حرية الاختيار

عضو ذهبي الصورة الرمزية Muhamad Amru Eldan

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmovie مشاهدة المشاركة
    الاخ الكريم فيه كذا نقطه عايز اوضحها .

1- انت اغفلت اهم حاجه فى المعالج الا وهى المعماريه . الكل اجمع على ان معمارية الساندى بريدج اكتسحت معمارية phenom 2 ده حتى core i5 2500 تغلب على phenom 2 X 6

2- بالنسبه لكسر السرعه . عشان تكسر phenom 2 X4 955 الى 3.8 جيجا فلازم تكون الكيسه جيدة التهويه و لازم شراء مشتت محترف و اقل مشتت محترف اللى هو الهايبر ب 180 جنيه و كده حايكون سعر البروسيسور 750+180= 930 جنيه . و اصلا المشتت الافتراضى سيئ و صوته عالى مع التردد الاصلى 3.2 فازاى حاكسر الى 3.8 مع المشتت الافتراضى

3- بالنسبه لموضوع اللوحات . اللوحه اسيوس h61 ب 500 جنيه و المعالج اصلا فيه كارت فيجا مدمج يقترب من الكارت المدمج ati 4250 . اما اللوحات من amd ذات الشريحه 88 فسعرها 620 جنيه و انزل اى مول و اسأل و عن تجربه و كمان و الله مفيش فرق ملحوظ جدا بين sata 2 و sata 3

4- لو اى عضو عايز يشترى AMD المفروض يصبر كمان شهر واحد فقط لغاية البلدوزر ما ينزل و ساعتها لو البلدوزر عجب العضو يبقى يشتريه و لو ما عجبوش يبقى ساعتها كل اسعار معالجات phenom 2 حاتنزل و المعالج X4 955 اللى سعره 750 جنيه حايبقى سعره على الاكتر 650 جنيه جديد و فى الحالتين الصبر فى مصلحة اللى حايشترى

كلمة اخيره . مره عضو بعتلى على الخاص و كان ساعتها عندى phenom 2 x2 555 مفتوح الاربع انويه و لوحه اسيوس 88 و قالى بالحرف انه عنده core i3 2100 و لوحه جيجا بايت h61 و عايز يبدل معايا فتعجبت و قولتله ليه ( عشان انا عارف ان اللوحه و البروسيسور بتوعه اعلى من اللى عندى ) راح قالى عشان فى المنتدى بيقولوا ان AMD احسن من INTEL . قصدى ان بعض الاعضاء فى المنتدى بيروجوا لمنتجات AMD سواء معالجات او كروت شاشه بطريقه فظيعه و غير صحيحه و لو مش مصدقنى راجعوا المواضيع و حاتعرفوا صحة كلامى .

اسف اسف جدا على الاطاله
    قال الامام علي كرم الله وجهه " طبعا من دون تشبيه " :ما ناقشت جاهلاً إلا غلبني , وما ناقشت عالماً إلا غلبته .
    وأنت غلبتني
    [CENTER][B][FONT=arial][COLOR=DeepSkyBlue][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253782"]العديد من مخارج الساتا والرام والقليل من التحسينات هذه هي معالجات SB-E ومنصاتها X79

[/URL][/B][/COLOR][COLOR=#ff0000][B][SIZE=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254032"]الى كل المقبلين على شراء رامات او منصات جديدة هذا الموضوع ان شاء الله سيفيدك : الزيادة في تردد الرام لا تؤدي للزيادة في الاداء هذا هو الحال مع SB "كيف تختار الرام "[/URL][/SIZE][/B][/COLOR][/FONT][/B][/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#000000][B][SIZE=2][B][FONT=arial][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=245708&p=1947638#post1947638"]عودة الملك Samsung Galaxy S II مع طريقة عمل روت و Unlock (مراجعة شخصية)[/URL][/FONT][/B][/SIZE][/B][/COLOR][/CENTER]
    [B][SIZE=2][/SIZE][/B][CENTER][COLOR=#00ffff][B][B][FONT=arial][URL="https://www.tvquran.com/maher_2.htm"]موقع للاستماع الى القران الكريم [/URL][/FONT][/B][/B][/COLOR][/CENTER]
    [CENTER][B][B][FONT=arial][/FONT][/B]
    [/B]
    [/CENTER]

مخالف للقوانين

شكرا جزيلا على ذوق حضرتك و انا مش حانجر الى اسلوبك الغير مهذب فى الرد . انا حابلغ المشرفين يجبلولى حقى عشان انا مش جاهل و الموضوع مش حرب و مش مستاهل نغلط فى بعض

مخالف للقوانين

ارجو من الساده المشرفين اتخاذ الازم مع العضو لوصفه لى بالجاهل فى اخر مشاركه له فى هذا الموضوع

عضو الصورة الرمزية YousefValentino

لماذا كل هذا الجدال ؟؟
    انا امتلك المعالج Phenom II X2 555 مفتوح الى اربعة انوية و يعمل بثبات تام .. مع كرت فيجا PowerColor 5770
    , و ايضاء املك معالج ساندى بريدج Core I3 2310 2.10 GHz فى الجهاز المحمول مع كرت فيجا مدمج Intel 3000 HD
    و لو جينا على ارض الواقع لا يوجد وجه للمقارنه .........
    Core I3 2310 مكنتش متوقع ان ادائه يكون كده بالنسبه للالعاب و الله مفاجاءه كبيره ان مفايا 2 تشتغل و تتلعب عليه , ده غير العاب تانيه كتير
    المعالجات الجديده من انتل ليست موجها لفئه Phenom II X2 و لا حتى بعد فتح الانويه
    بأختصار وفر على نفسك العناء و هات الانتل
    او انتظر لنزول الفئه الجديده من AMD و هى سكتون متقاربه فى الاداء مع معالجات انتل المتواجده حاليا , حتى تتزن المنافسه السعريه و الاداء

عضو فضي الصورة الرمزية Lionel Messi

يا أخوة يا كرام لا داعى للتوتر وتراشق الألفاظ التى لا تصح ابدا فى منتدى تقنى كهذا - الموضوع بسيط جدا - لا شك اننا جميعا كل واحد فينا بيحب حاجة معينة وبينحاز لشركة معينة
    والمعلومة الأقرب الى الصواب انه لا يوجد عند AMD شىء ينافس الـ Sandy bridge حتى هذه اللحظة - وأنا كواحد من الاعضاء اقولها بكل صدق انا منحاز لـ intel تماماً
    --------------
    لكن على الصعيد الآخر لا شك ان amd تحقق المعادلة سعر مقابل اداء - فلا يجب انكار هذه المعلومة فقد ثبت صحتها منذ زمن بعيد
    --------------
    وبالنسبة لك اخى صاحب الموضوع فمن الظلم ان تقارن AMD Phenom 2x 555 مع الـ i3 2100
    ألا تدرى حضرتك ان الـ i3 2100 يتفوق على AMD Phenom x4 965 فى أغلب الألعاب - خصوصا ان استفسارك خاص بالألعاب - توكل على الله وهات الـ i3
    اقولها لك عن تجربة - لا عن غرض
    --------------
    أرجو ألا أكون أسأت الى أحد - وشكرا
    -------------

اخواني الكرام انا لست متجيز لاي شركة واكبر دليل على ذلك اليوم اشتري CORE I7 2600K مع بورد FATA1TY وساقوم بالمرجعات ان شاء الله ولكن اردت فقط ان ابدي رايي فما املك من معلومات وانا عندما اذم شخص او امدح فهذا من باب الاخوة في المنتدى فقط ولا اظن اني اسئت الى احد ولكن الشيئ اللذي اثار عضبي هو اني ذكرت نفاط في جهة الشرق فجاء هو وبكل ثقة وجاوبني بالغرب وكتبت هذه الجملة وانا عند كلامي لاني وجدت امامي شخص متجدي وليس ناصح على كل حال الى صاحب الموضوع اسمع لمن له تجارب ولا تسمع لكلامي لاني لم اجرب CORE I3 2100 ولم اجرب سوى 955 وكان لا باس به :D وشكرا .

[CENTER][B][FONT=arial][COLOR=DeepSkyBlue][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253782"]العديد من مخارج الساتا والرام والقليل من التحسينات هذه هي معالجات SB-E ومنصاتها X79

[/URL][/B][/COLOR][COLOR=#ff0000][B][SIZE=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254032"]الى كل المقبلين على شراء رامات او منصات جديدة هذا الموضوع ان شاء الله سيفيدك : الزيادة في تردد الرام لا تؤدي للزيادة في الاداء هذا هو الحال مع SB "كيف تختار الرام "[/URL][/SIZE][/B][/COLOR][/FONT][/B][/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#000000][B][SIZE=2][B][FONT=arial][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=245708&p=1947638#post1947638"]عودة الملك Samsung Galaxy S II مع طريقة عمل روت و Unlock (مراجعة شخصية)[/URL][/FONT][/B][/SIZE][/B][/COLOR][/CENTER]
    [B][SIZE=2][/SIZE][/B][CENTER][COLOR=#00ffff][B][B][FONT=arial][URL="https://www.tvquran.com/maher_2.htm"]موقع للاستماع الى القران الكريم [/URL][/FONT][/B][/B][/COLOR][/CENTER]
    [/B]
    [/CENTER]

عضو

انا صاحب الموضوع اخر كلام في الحوار ده
    انا لو هاجيب ال AMD Phenom 2x 555 يبقى هاجيب كارت الشاشة ده SAPPHIRE HD 6750 1GB GDDR5
    ولو هاجيب i3 2100 يبقى هاجيب كارت الشاشة ده Gainward GeForce® GT440 1024MB GDDR5

فانهي احسن بالنسبة للالعاب

عضو فضي

الاختيار الاول لان الالعاب تعتمد ع كارت الفيجا ف المقام الاول

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Fathi 0101 مشاهدة المشاركة
    الاختيار الاول لان الالعاب تعتمد ع كارت الفيجا ف المقام الاول
    نفس الكلام لان كارت الفيجا اهم من البروسيسور فى الالعاب . لو البروسيسور ضعيف اللعبه تشتغل معاك بس ممكن تقطع لكن لو كارت الفيجا هو اللى ضعيف ممكن اللعبه ما تشتغلش خالص او تشتغل بس ببطء رهيب

عضو فضي الصورة الرمزية bits&bytes

اخواني الكرام انا لست متجيز لاي شركة واكبر دليل على ذلك اليوم اشتري CORE I7 2600K مع بورد FATA1TY وساقوم بالمرجعات ان شاء الله ولكن اردت فقط ان ابدي رايي فما املك من معلومات وانا عندما اذم شخص او امدح فهذا من باب الاخوة في المنتدى فقط ولا اظن اني اسئت الى احد ولكن الشيئ اللذي اثار عضبي هو اني ذكرت نفاط في جهة الشرق فجاء هو وبكل ثقة وجاوبني بالغرب وكتبت هذه الجملة وانا عند كلامي لاني وجدت امامي شخص متجدي وليس ناصح على كل حال الى صاحب الموضوع اسمع لمن له تجارب ولا تسمع لكلامي لاني لم اجرب CORE I3 2100 ولم اجرب سوى 955 وكان لا باس به :D وشكرا .
    الأخ الي بتتكلم عليه نقاطه كانت واضحة وضوح الشمس وأسلوبه راقي ما شاء الله عليه. وردك كان في غير محله أبدا أخي الكريم. أخي كلنا بنغلط ولكن المصيبة في عدم الإعتراف أو التمادي في الخطأ واللبيب بالإشارة يفهم.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bits&bytes مشاهدة المشاركة
    الأخ الي بتتكلم عليه نقاطه كانت واضحة وضوح الشمس وأسلوبه راقي ما شاء الله عليه. وردك كان في غير محله أبدا أخي الكريم. أخي كلنا بنغلط ولكن المصيبة في عدم الإعتراف أو التمادي في الخطأ واللبيب بالإشارة يفهم.
    أخي الكريم عندما اكون مخطئ فيحق علي الاعتذار ولكن ردي ونقاطي كانت واضجة وانا لم اصفه بالجاهل لانه لا يملك معلومات " يمكن ان يكون افضل مني بكثيير " ولكن لانه لم يقرأ ردي :
    1-عندما اقول انا ان ابورد MSI 870 ويكتب هو 880 هذا كلاما اصبح في الشرق والغرب
    2-عندما اقول ام مرحة 955 لها صوت ويمكن حله بطريقة بسيطة ويمكن الكسر الى 3.8 جيجا هرتو بسهولة ويقول هو صوت مزعج ولا يمكن الكسر الا بشمتت احترافي اعلم انه لم يقرا ردي وان قراءه اصبح يكذب وهذا الاسلوب ليس جيد بالنسبة لي " على الاقل "
    3-ما رأيك ب "مفيس فرق كبير بين SATA2 و SATA 3 " ماذا اذا فكر العضو بالايام بشراء SSD ?
    واذا جاوب بنفس طريقتي ولم يقرا ردي فهذه هي المصيبة . وإن كنت تملك رأي اخر فقله فانا استمع اليك

[/B]
    [/CENTER]

إداري سابق

الأخ amrmovie لو أخطأ في حق Muhamad Amru Eldan لحاسبناها، كونه يرد كلاما غير علمي فهذا مرفوض، مع ذلك طرحه علمي، ويؤخذ منه ويرد، أما أن أرد عليه بمقوله قالها علي بن أبي طالب رضي الله عنه بهذه الصورة، فهذا أمر مرفوض ويعتبر تهجم على العضو، وهذه النقاشات العلمية يجب أن لا يخرج منها مثل هذا التجاوز، هذا التجاوز يقع في النقاشات العامة، سياسية واجتماعية ودينية، أما نقاش علمي فهذا مرفوض.

سيتم إيقاف الأخ Muhamad Amru Eldan

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmovie مشاهدة المشاركة
    الاخ الكريم فيه كذا نقطه عايز اوضحها .

1- انت اغفلت اهم حاجه فى المعالج الا وهى المعماريه . الكل اجمع على ان معمارية الساندى بريدج اكتسحت معمارية phenom 2 ده حتى core i5 2500 تغلب على phenom 2 X 6

2- بالنسبه لكسر السرعه . عشان تكسر phenom 2 X4 955 الى 3.8 جيجا فلازم تكون الكيسه جيدة التهويه و لازم شراء مشتت محترف و اقل مشتت محترف اللى هو الهايبر ب 180 جنيه و كده حايكون سعر البروسيسور 750+180= 930 جنيه . و اصلا المشتت الافتراضى سيئ و صوته عالى مع التردد الاصلى 3.2 فازاى حاكسر الى 3.8 مع المشتت الافتراضى

3- بالنسبه لموضوع اللوحات . اللوحه اسيوس h61 ب 500 جنيه و المعالج اصلا فيه كارت فيجا مدمج يقترب من الكارت المدمج ati 4250 . اما اللوحات من amd ذات الشريحه 88 فسعرها 620 جنيه و انزل اى مول و اسأل و عن تجربه و كمان و الله مفيش فرق ملحوظ جدا بين sata 2 و sata 3

4- لو اى عضو عايز يشترى AMD المفروض يصبر كمان شهر واحد فقط لغاية البلدوزر ما ينزل و ساعتها لو البلدوزر عجب العضو يبقى يشتريه و لو ما عجبوش يبقى ساعتها كل اسعار معالجات phenom 2 حاتنزل و المعالج X4 955 اللى سعره 750 جنيه حايبقى سعره على الاكتر 650 جنيه جديد و فى الحالتين الصبر فى مصلحة اللى حايشترى

كلمة اخيره . مره عضو بعتلى على الخاص و كان ساعتها عندى phenom 2 x2 555 مفتوح الاربع انويه و لوحه اسيوس 88 و قالى بالحرف انه عنده core i3 2100 و لوحه جيجا بايت h61 و عايز يبدل معايا فتعجبت و قولتله ليه ( عشان انا عارف ان اللوحه و البروسيسور بتوعه اعلى من اللى عندى ) راح قالى عشان فى المنتدى بيقولوا ان AMD احسن من INTEL . قصدى ان بعض الاعضاء فى المنتدى بيروجوا لمنتجات AMD سواء معالجات او كروت شاشه بطريقه فظيعه و غير صحيحه و لو مش مصدقنى راجعوا المواضيع و حاتعرفوا صحة كلامى .

اسف اسف جدا على الاطاله
    انا أوافقك الرأي في موضوع ان ال2100 مساوي للx4 في الألعاب لكن....الجزء الثاني من كلامك أزعجني بصراحة لأن هناك أيضا من يروج لمنتجات Intel و Nvidia بشكل أفظع وده واضح فعلا
    فبلاش نقعد نقول كلام زي ده يعني ايه اللي دخل موضوع التحيز ده أصلا في الموضوع....انت قول رأيك وخلاص لكن لا تتهم أي عضو بالتحيز لأنك كما تري أن البعض متحيز ستجد البعض الأخر يجدك أنت متحيز.....فلا تشغل بالك بهذه المواضع وحاول الابتعاد عن هذه الردود
    لكن في النهاية موضوع التحيز ده نسيبه أحسن للمشرفين وهما يتصرفوا فيه....والادارة سبق وأن الغت عضويات مجموعة من الأعضاء بسبب موضوع التحيز ده ففي النهايه القرار يرجع لادارة الموقع في تحديد هذا

وفي النهاية الأخ صاحب الموضوع حاول تنتظر قليلا حتي نزول البلدوزر ونزول الأسعار معه

عضو

النقطه الي مغلباني معاك اخي
    اجيبلك صوره من عندي كاسر ل3.7 علي المشتت الافتراضي ومقلل الفولت عن الافتراضي كمان عشان تصدق
    والكيس مش جيده التهويه علي الاطلاق
    مش شرط انموضوع الحراره فيه ناس واجهته يبقي خلاص موضوع دائم

والصوت العالي اعمل بروفايل وريح دماغك اخي حتي مع الكسر

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة