صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 35

الموضوع: مصر : تجميعه للالعاب والجرافيك بميزانيه 1200 جنيه

عضو الصورة الرمزية helmygecso

رد: مصر : تجميعه للالعاب والجرافيك بميزانيه 1200 جنيه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud-nadal مشاهدة المشاركة
    انا ان شاء الله استقريت على الفينوم اكس 4 بس ياريت اعرف ادائه مع الالعاب الجديدة برده ايه زى كرايسيس و battle field 3 و asisans creed و
    gta iv والالعاب اللى هتنزل فى 2012 يعنى وايه رأيك فى البوردة اللى مع تجميعه الفينوم دى هجيب البوردة asus m5a78 هل هيبقى ادائها كويس مع المعالج الرباعى دة ولا هيبقى ادائها ضعيف معاه وابقى مش عارف استفاد من اداء المعالج كله وانا عارف ان الشريحه اللى عليها مش قويه اوى بس انا الميزانيه محدود بيها ولو فى بوردة تانيه افضل منها من شركه اسوس او جيجا بايت ادائها افضل منها وفى نفس السعر كدة ياريت تقولى عليها وهل هى افضل ام gigabyte ma78lmt وانا مش بفكر فى موضوع كسر السرعه دة نهائيا
    وكان اكثر سؤال محيرنى الالعاب فى المستقبل 2012/2013 هتعتمد على تعدد الانويه جدا زى gta iv كدة ولا مش هيبقى مهم تعدد الانويه فى الالعاب
    وشكرا جدا جدا على الاهتمام يا شباب وجزاكم الله خيرا وفعلا المنتدى السمعه الطيبه اللى سمعتها عنه مش من فراغ ابدااااااااا

اللوحه جيده جدا والشريحه اللى عليها مش ضعيفه هذه أحدث شريحه من AMD هى AM3+ وبالنسبه للالعاب اللى هتنزل الواحد ميعرفش BF3 هتشتغل ازاى ومحدش يتوقع خالص اللى هينزل (الوحيدين اللى يعرفوا هم المطورين)
    Playing >> :ah2:
    PES 2012 - FIFA 12 - Battlefield Bad Company 2 -Brink - Blur

EVERY HERO HA$ A JOURNEY
    EVERY JOURNEY HA$ AN END

عضوية جديدة

انا مش بتكلم على شريحه البروسيسور او السوكيت بتاعه انا بتكلم على chipset الجسر الشمالى والجنوبى 760/710sb
    ودول يعتبروا من الشرائح الضعيفه شويه فا خايق يكون ادائهم هيأثر ومش هعرف استفاد بالبروسيسور الرباعى كله وعلى العموم كالعادة مش عارف اشكرك ازاى على الاهتمام بالموضوع والمتابعه المتميزة

عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh

المعالج ممتاز واللوحه كافيه وتزيد وما يحكمنا هو ميزانيتك وهذا افضل ما يمكن شراؤه ليتماشى مع امكانياتك ومتطلباتك
    واعتقد بعد شراء الفينوم X4 يجب ان يكون ما يشغل بالك لتشغيل الألعاب هو البطاقه الرسوميه
    [CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]
    [/COLOR][B][COLOR=#800080]لا تؤجل لعب اليوم الى الغد[/COLOR][/B][/CENTER]

عضو برونزي

ملخوظه

البورده الاسوس لن تشغل البروسسور بكامل ادائه ابدا

65 % بحد اقصي

عضو الصورة الرمزية helmygecso

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled194545 مشاهدة المشاركة
    ملخوظه

65 % بحد اقصي

من قال ذلك اخى العزيز اللوحه كافيه وزياده
    Playing >> :ah2:
    PES 2012 - FIFA 12 - Battlefield Bad Company 2 -Brink - Blur

EVERY HERO HA$ A JOURNEY
    EVERY JOURNEY HA$ AN END

عضوية جديدة

ملخوظه

65 % بحد اقصي
    ما هو دة اللى كنت خايف منه يا استاذ خالد لان الحقيقه الشريحه اللى عليها من الشرائح الضعيفه 760/710sb
    او تقريبا 780/710sb وكنت هجيبها لما كانت ميزانيتى اقل من ذلك مع البروسيسور x2 555 وعشان كدة حبيت اسأل فى الموضوع دة بالذات وياترى هل فى حل للموضوع دة لو مثلا بوردة GA-78LMT-S2P (rev. 3.1
    ولا هل يبقى كدة تجميعه الانتل افضل ببروسيسور 2100 لان ميزانيتى ما تسمحش اجيب بوردة اغلى من 400 جنيه

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة helmygecso مشاهدة المشاركة

انا بصراحه يا استاذ حلمى النقطه دى مهمه جدا بالنسبه ليا لانى كدة مش هستفيد من اداء البروسيسور كامل وساعتها يبقى تجميعه الانتل افضل لانى هستفاد من البروسيسور كامل وياريت اعرف على اساس ايه اقول ان البوردة كافيه للبروسيسور ولا لأ هل الشرائح الجسر الشمال والجنوبى ولا ايه بالظبط

عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh

اخى الكريم اللوحه الأم مهما كانت فهى تقوم بتشغيل المعالج مثلها مثل اى لوحه اخرى فقط الفوارق تكون فى قدرتها على كسر السرعه والوصلات التى تتيحها الشرائح الحامله ومنافذ توسعه وما الى ذلك
    [CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]
    [/COLOR][B][COLOR=#800080]لا تؤجل لعب اليوم الى الغد[/COLOR][/B][/CENTER]

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ka7rata مشاهدة المشاركة
    اخى الكريم اللوحه الأم مهما كانت فهى تقوم بتشغيل المعالج مثلها مثل اى لوحه اخرى فقط الفوارق تكون فى قدرتها على كسر السرعه والوصلات التى تتيحها الشرائح الحامله ومنافذ توسعه وما الى ذلك
    الحقيقه دة اللى انا شايفه يا كحرته باشا بس مش عارف استاذ خالد وجهه نظرة ايه بالظبط بس يمكن استاذ خالد بيتكلم انها مثلا ادائها ضعيف فى الالعاب عشان الكارت الداخلى اللى عليها مش قوى زى مثلا asus 88 فا انا مستغرب ازاى مش هستفاد غير بنسبه 65 % فقط من البروسيسور ولو كدة تبقى النسبه كبيرة فى عدم الاستفادة من كل قوة المعالج وبالتالى اعتقد هغير مسارى نهائيا الى الانتل بس بغض النظر عن المنافذ و كسر السرعه هل الوصلات اللى تتيحها الشائح الحامله او الشيب نفسه مش ممكن يكون ادائهم ضعيف ومش هيكون فى توافق بين سرعتهم وسرعه المعالج والا ماكانوش يعملوا شرائح افضل من 760 زى مثلا 870 ويكون الشرائح الضعيفه للبروسيسور x2 والشرائح القويه للبروسيسورات x4 ياريت حضرتك توضحلى النقطه دى كويس
    دة لينك لبوردة جيجا بايت قديمه شويه بس مكتوب عند المعالج ملحوظه وهى انه
    عند استخدام معالج AM2+/AM3 من AMD مع لوحة رئيسية تدعم المقبس AM2 فقط فٳن سرعة واجهة تمرير البيانات تنخفض من HT3.0 (5200MHz) ٳلى HT1.0 (2000 MT/s) ٳلا أن سرعة المعالج لن تتأثر.
    علما ان شرائح البوردة هى :North Bridge: AMD 740G South Bridge: AMD SB700

مخالف للقوانين

رائى المتواضع . اشترى core i3 2100 للاسباب التاليه :

1- حراره اقل و بالتالى عمر اطول للمعالج و صوت مروحه اقل و بالتالى عدم الاحتياج لمشتت احترافى

2- مفيش فى الاسواق جديد دلوقتى غير phenom 2 x4 965 و ده سعره 850 جنيه فى حين ان core i3 2100 دلوقتى بقى ب 720 جنيه

3- اسعار معالجات amd الموجوده حاليا سعرها حاينزل بصوره كبيره اول ما البلدوزر حاينزل حتى لو كان البلدوزر اى كلام

4- صدقنى كده كده لما حاتيجى تحدث حاتضر تغير اليروسيسور و البورده مع بعض فهات اى بورده تكون متوافقه مع البروسيسور اللى انت حاتشتريه بمعنى ما تجيبش لورده على اساس انك ممكن تخليها و تجيب بروسيسور اعلى

من الاخر . شكلك عنك وسواس فى شراء تجميعه للكمبيوتر زيى بالظبط :ah34: فريح نفسك . لو انت ميال لتجميعة amd اللى هى بروسيسور 955 ( بس ده لو لاقيته اصلا ) فهاته و مش حتلاحظ اى فرق بينه و بين core i3 2100 و سيبك من مواقع المقارنه عشان دى معموله للناس المحترفه بس على الاقل هات لوحه محترمه شويه زى m5a88 الكارت المدمج ati 4250 و ممكن تشغل البلدوزر باستقرار على عكس m5a78 اللى شريحتها يا دوب تشغل phenom 2 x2 555 .

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة helmygecso مشاهدة المشاركة

لان انا عندي البورده دي بس جيجا بايت

و انا مستخدم ثقيل للبروسسور مش مستخدم عادي

عندي بروسسور فينوم 945

باعمل انكودنج للفيديو

علي البورده 78 بياخد ساعه و نصف تقريبا

علي البورده 87 بياخد ساعه تقريبا

و نفس الاعدادات هيه هيه

عضو برونزي

و نصيحه مني لا تشتري انتل

غالي علي الفاضي

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmovie مشاهدة المشاركة
    رائى المتواضع . اشترى core i3 2100 للاسباب التاليه :

1- حراره اقل و بالتالى عمر اطول للمعالج و صوت مروحه اقل و بالتالى عدم الاحتياج لمشتت احترافى

2- مفيش فى الاسواق جديد دلوقتى غير phenom 2 x4 965 و ده سعره 850 جنيه فى حين ان core i3 2100 دلوقتى بقى ب 720 جنيه

3- اسعار معالجات amd الموجوده حاليا سعرها حاينزل بصوره كبيره اول ما البلدوزر حاينزل حتى لو كان البلدوزر اى كلام

4- صدقنى كده كده لما حاتيجى تحدث حاتضر تغير اليروسيسور و البورده مع بعض فهات اى بورده تكون متوافقه مع البروسيسور اللى انت حاتشتريه بمعنى ما تجيبش لورده على اساس انك ممكن تخليها و تجيب بروسيسور اعلى

من الاخر . شكلك عنك وسواس فى شراء تجميعه للكمبيوتر زيى بالظبط :ah34: فريح نفسك . لو انت ميال لتجميعة amd اللى هى بروسيسور 955 ( بس ده لو لاقيته اصلا ) فهاته و مش حتلاحظ اى فرق بينه و بين core i3 2100 و سيبك من مواقع المقارنه عشان دى معموله للناس المحترفه بس على الاقل هات لوحه محترمه شويه زى m5a88 الكارت المدمج ati 4250 و ممكن تشغل البلدوزر باستقرار على عكس m5a78 اللى شريحتها يا دوب تشغل phenom 2 x2 555 .
    مشكور جدا يا عمرو باشا على النصائح المهمه دى وفعلا انا مقتنع بكلام كبير ان قولته خصوصا موضوع التحديث دة لان كمان سنه ولا 2 بالكتير هينزل بروسيسورات بسوكيتات مختلفه وجديدة وساعتها البوردة اللى بتدعم البولدوزر مش هيبقى ليها لازمه وهتضطر انى اغير بعد كدة البروسيسور بالبوردة كلها وعشان كدة انا مش هفكر فى مووضع التحديث دة
    وانا هستنى نزول البلدوزر عشان الاسعار ترخص مع انى اكيد هنتظر كتير كدة زى ما كحرته باشا نصحنى بس دة الحل اللى قدامى عشان اجيب بوردة افضل زى ما انت بتقول وموضوع الفينوم 955 دة يا عمرو باشا انه مش موجود لأ الحمد لله انا لقيته فى محلات كتير فى سوق العصر

عضوية جديدة

لان انا عندي البورده دي بس جيجا بايت

و انا مستخدم ثقيل للبروسسور مش مستخدم عادي

عندي بروسسور فينوم 945

باعمل انكودنج للفيديو

علي البورده 78 بياخد ساعه و نصف تقريبا

علي البورده 87 بياخد ساعه تقريبا

و نفس الاعدادات هيه هيه
    الف الف شكر يا خالد باشا على نصيحه الانتل دى وعلى موضوع البوردة وتحويل الفيديوهات انا على العموم بفضل الكلام اللى بيبقى عن تجربه شخصيه لانه اكيد افضل من اى مواقع ومقارنات بس للاسف انا محدود بالميزانيه بتاعتى دى ومش هينفع اجيب البوردة اللى بشريحه 87 بس ان شاء الله هستنى لحد ما البولدوزر ينزل ويكون سعر البروسيسور الفينوم رخص عن كدة وساعتها ان شاء الله اقدر اشترى البوردة الافضل بس ياري ينزل قريب لانه شكله كدة هيتأخر اوى وساعتها اقول ما استنى الانتل ivy كمان

عضو برونزي

عشان تستني الاسعار ترخص

هتستني كتير

علي الاقل 6 اشهر

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة