صفحة 15 من 82 الأولىالأولى ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 65 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 211 إلى 225 من 1218

الموضوع: الموضوع الموحد لمشاكل الشاشات الزرقاء

إداري سابق الصورة الرمزية Ahmed.Elsayed

رد: الحل النهائى لظهور شاشات التوقف الزرقاء

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hani4u مشاهدة المشاركة
    أنا كنت مفكر أن المشكلة من حجم كرت الشاشة فقلت أشتري كرت خارجي لحل المشكلة . وأنا بصراحة مالي خبرة بأنواع كروت الشاشة الخارجية ولو كانت مناسبة أو لأ بس لو حاجيب أحاول أجيب من نفس شركة جيجا بايت عشان نفس الشكرة مع المازر بورد :ah7:
    و أنا استخدامي عادي للكمبيوتر بس للأوفيس و التصفح على اليوتيوب بشكل كبير و الأفلام :comp21:

وحاليا الجهاز شغال حلو إلى الآن مافي شاشة زرقاء الله يسلمك بس حصل أن المتصفح توقف عن العمل ورجع تاني من غير مايقفل الصفحات ألي كنت مشغلها :ah4: العادة أن بيقفل الصفحات :ah34:
    وشكرا لك :D يابطل
    شكراً لك أخى ومبروك عليك حل مشكلتك

عضوية جديدة

لا لا يزال الشاشه في الطلوع الدائم عند فتح العاب اون لاين

عضو

والله موضوع ممتاز وجهد جبار :ah17:

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FOR مشاهدة المشاركة
    لا لا يزال الشاشه في الطلوع الدائم عند فتح العاب اون لاين
    أخى هل قمت باَخر خطوة أخبرتك بها ؟

إذا نسيت فهى حرق أسطوانة الويندوز ثم عمل تصليح للنظام عن طريق الأمر Sfc /scannow من command prompet

وأريد منك ذكر ماركة الباورسبلاى الذى تستخدمه و قدرته بالوات

ولمعرفة معلومات عن الباورسبلاى أفتح باب الكيسة الأيسر ثم ستجد صندوق معدنى موجود أعلى الكيسة قم بقرائة أو تصوير البيانات المكتوبة عليه

عضوية جديدة

السلامو عليكو اتا بيطلعلى الشاشه الزرقه بكل انوااعها والجهاز ساعات لما اجى اشغله يقوم باور وميفومشى داتا وغيرت الرام وغيرت الهارد وغيرت الباور سبلاى وغيرت الكابلات بتاع الهارد والسيديروم وجربت الغى السيديروم وغيرت نسخه الوزيندوز بنسخ تانيه وجربت اكس بى و 7 وحاليا على سيفن وطلع عينى لحد ما نزل اج انزله ف وسط التنزيل يطلعلى شاشه زرقه وارستر واعيد من تانى لحد ما ربنا هداه واشتغل اهوه وعملت كل الى موجود ف التوبيك كشفت ع الرام والهارد كويسين .. انا شاكك ف ا لسوكيت بتاع الرام
    المهم مواصفات جهازى اهيه
    windows 7 ultimate
    32-bit
    microsoft security essentials
    ram....2048MBytes--Nanya Technology
    Mainboard ....MSI--MS_7366
    وبالتسبه للWhoCrashed
    انا عملتته والنتيجه اهيه
    Crash Dump Analysis
    --------------------------------------------------------------------------------
    Crash dump directory: C:\Windows\Minidump
    Crash dumps are enabled on your computer.

On Tue 29/11/2011 12:26:54 م GMT your computer crashed
    crash dump file: C:\Windows\Minidump\112911-22578-01.dmp
    This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x38B5B)
    Bugcheck code: 0xA (0xFFFFFFFFC017FF7C, 0x0, 0x0, 0xFFFFFFFF828C5922)
    Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
    file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
    product: Microsoft® Windows® Operating System
    company: Microsoft Corporation
    description: NT Kernel & System
    Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
    This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
    The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.

--------------------------------------------------------------------------------
    Conclusion
    1 crash dumps have been found and analyzed.
    Read the topic general suggestions for troubleshooting system crashes for more information.
    Note that it's not always possible to state with certainty whether a reported driver is actually responsible for crashing your system or that the root cause is in another module. Nonetheless it's suggested you look for updates for the products that these drivers belong to and regularly visit Windows update or enable automatic updates for Windows. In case a piece of malfunctioning hardware is causing trouble, a search with Google on the bug check errors together with the model name and brand of your computer may help you investigate this further.

عضوية جديدة

نسيت اقول انا قعدت اقرى عن الشاشه الزرقه ديه والى فهمته انى بنزل تعريف مش مطابق مع المازر بورد مع انى منزل ويندوز 7 بيتعرف لوحده ولما بنزل اكس بى ماهو الجهاز عندى بقاله سنتين مجاش غير دلوقتى ويقولى التعريف مش مطابق وبعدين ناس قالولى اشحن بيوس ومش عارف اعمل ايه وايه الشحن ده

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_ams14 مشاهدة المشاركة
    نسيت اقول انا قعدت اقرى عن الشاشه الزرقه ديه والى فهمته انى بنزل تعريف مش مطابق مع المازر بورد مع انى منزل ويندوز 7 بيتعرف لوحده ولما بنزل اكس بى ماهو الجهاز عندى بقاله سنتين مجاش غير دلوقتى ويقولى التعريف مش مطابق وبعدين ناس قالولى اشحن بيوس ومش عارف اعمل ايه وايه الشحن ده
    هل تظهر الشاشة الزرقاء قبل دخول الويندوز أم أثناء تشغيله ؟

و يمكنك تحديث التعريفات و البيوس و البرامج الخاصة بالمازربورد عن طريق هذا البرنامج >>> https://download1.msi.com/files/down...LiveUpdate.zip

وهذا شرح كامل لطريقة إستخدام البرنامج >>> https://www.msi.com/service/Live-Update-5-Manual/

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة terbo مشاهدة المشاركة
    هل تظهر الشاشة الزرقاء قبل دخول الويندوز أم أثناء تشغيله ؟

و يمكنك تحديث التعريفات و البيوس و البرامج الخاصة بالمازربورد عن طريق هذا البرنامج >>> https://download1.msi.com/files/down...LiveUpdate.zip

وهذا شرح كامل لطريقة إستخدام البرنامج >>> https://www.msi.com/service/Live-Update-5-Manual/
    بتظهرلى وانا بفتح الجهاز بيروح مطلع شاشه زرقه دلوقتى ولسه حاليا حاصله معايا وانا بفتحه وروحت مرستره راح فتح اهوه دلوقتى وشويه كده وهاتطلع الشاشه الزرقه بس امته ديه بقه الله اعلم يعنى ممكن ساعه او اتنين او ربع ساعه حسب التساهيل كده
    انا دلوقتى هانزل البرنامج بس اشوفك هاتقولى ايه يعنى انزل التحديقات ديه عاادى ولا فيها ضرر ؟؟؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_ams14 مشاهدة المشاركة
    بتظهرلى وانا بفتح الجهاز بيروح مطلع شاشه زرقه دلوقتى ولسه حاليا حاصله معايا وانا بفتحه وروحت مرستره راح فتح اهوه دلوقتى وشويه كده وهاتطلع الشاشه الزرقه بس امته ديه بقه الله اعلم يعنى ممكن ساعه او اتنين او ربع ساعه حسب التساهيل كده
    انا دلوقتى هانزل البرنامج بس اشوفك هاتقولى ايه يعنى انزل التحديقات ديه عاادى ولا فيها ضرر ؟؟؟
    كل ما تظهرلك شاشة زرقاء جديدة أدخل على برنامج WhoCrashed و قم بعمل Analayze و أنسخ التقرير الجديد فى مشاركة جديدة علشان أقراه

والتحديثات مفيش منها ضرر بأذن الله بس أبعد عن البيوس دلوقتى و حدث التعريفات بس

عضوية جديدة

طب كويس انه منزلشى فيه حاجه اسمها MB Bios منزلتشى نزلت كام حاجه كده
    خلاص ماشى اول ما هاتحصل ويرستر اول ما افتح الجهاز هاعملك تقرير ان شاء الله
    ...
    انا من ساعتين كده كنت ف الشارع روحت عند واحد سالته وقولتله جربت وغيرت هارد ورمات وباور سبلاى وبرسيسور وببرضو بيرستر قالى طالما بيدخل معاك ف الويندوز يبقه المازر باظت ومش هاتصلح عقدها ف وشى وقالى مالاخر غير مازر

كويس أنه مقلكش أن العيب من الماوس :D

عضوية جديدة

السلامو عليكو .. يارب تكون فاكرنى لما قولتلك شاشه زرقه وعملت كل الخطوات اللى قولتلى عليها والنهارده فكيت كل حاجه ونضفته ببلاور وجبن سبراى اكااى ورشيت بيه كل حاجه وسوكيت رام والهارد ومكان البروسيسور والمازر كلها وبرضو نفس العيب مش راضى يدخل ع الوويندوز قبل كلمه ويلكام يروح شاشه زرقه ومرسترر ومش نافع ع السيف مود ودلوقتى فتح اهوه يعنى المشكله ف انه يدخل ع الويندوز ع الديسك توب لو دخل خلاص مبيرسترشى وممكن يقعد معايا 4 ساعات فما فوق ويرستر تمام ده يبه ايييه المشكله يكون الهارد؟ فيه حاجه ؟ ولا عيب ف المازر ومش هاتصلح

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_ams مشاهدة المشاركة
    السلامو عليكو .. يارب تكون فاكرنى لما قولتلك شاشه زرقه وعملت كل الخطوات اللى قولتلى عليها والنهارده فكيت كل حاجه ونضفته ببلاور وجبن سبراى اكااى ورشيت بيه كل حاجه وسوكيت رام والهارد ومكان البروسيسور والمازر كلها وبرضو نفس العيب مش راضى يدخل ع الوويندوز قبل كلمه ويلكام يروح شاشه زرقه ومرسترر ومش نافع ع السيف مود ودلوقتى فتح اهوه يعنى المشكله ف انه يدخل ع الويندوز ع الديسك توب لو دخل خلاص مبيرسترشى وممكن يقعد معايا 4 ساعات فما فوق ويرستر تمام ده يبه ايييه المشكله يكون الهارد؟ فيه حاجه ؟ ولا عيب ف المازر ومش هاتصلح
    بص يا أخ أحمد مشكلتك ممكن تكون بسبب short فى الكيبورد أو بسبب تلف فى الهارد أو بسبب تلف فى الويندوز

للتأكد من أن المشكلة ليست من الكيبورد جرب تشغيل الكمبيوتر بكيبورد اَخر

و للتأكد من سلامة الهارد قم بعمل الفحص الموجود بأول الموضوع و أعطنى النتيجة

ثم قم بعمل الخطوات الموجودة بداخل هذه المشاركة بالتفصيل >>> https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256987&p=2072607#post2072607

و
    إذا لم تستطيع الدخول على الويندوز لكى تتبع هذه الخطوات أخبرنى حتى أعطيك خطوات أخرى لكى تتبعها

عضو

جزاك الله خير , شرح كافي و وافي

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة terbo مشاهدة المشاركة
    بص يا أخ أحمد مشكلتك ممكن تكون بسبب short فى الكيبورد أو بسبب تلف فى الهارد أو بسبب تلف فى الويندوز

للتأكد من أن المشكلة ليست من الكيبورد جرب تشغيل الكمبيوتر بكيبورد اَخر

و للتأكد من سلامة الهارد قم بعمل الفحص الموجود بأول الموضوع و أعطنى النتيجة

ثم قم بعمل الخطوات الموجودة بداخل هذه المشاركة بالتفصيل >>> https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256987&p=2072607#post2072607

و
    إذا لم تستطيع الدخول على الويندوز لكى تتبع هذه الخطوات أخبرنى حتى أعطيك خطوات أخرى لكى تتبعها
    تمام انا غيرت الكيبورد ونفس المشكله وعملت بتاعه الهارد وطلع كل هاخضر مفيش نقط حمره وعملت اللى هى بتاعه الدرايف c وقعد يعمل حبه حجات ويحمل كده % وبعدين دخل عادى ف الويندوز مطلعليش نتيجه ولا حاجه يعنى وجيت امل بتاعه الامر run واجى اتكه عليها مفيش حاجه بتحصل اكونى مبدوسشى ع حاجه هو انا حاسس ان الجهاز لما بيسخن بيشتغل كويس يعنى لما جيت افتحه كل شويه يرستر يرستر وشاشه زرقه ويرستر لحد ما بقه شغال اهوه مره واحده دخل ع الويندوز يعنى
    فيه حاجه هو بييجى بعد كلمه ويلكام كده يروح جايب شاشه سوده خالص ويقف كل حا جه وكمان اللمبه الخضره بتاعه الكيسه بتقفل خاالص ومبتنورشى ده كده ايه؟ هى التهنيجه بنبقه كده ؟؟؟؟

صفحة 15 من 82 الأولىالأولى ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 65 ... الأخيرةالأخيرة