السلام عليكم

البداية اني رحت اشتريت كارت شاشة msi gtx 560 ti OC

ودة شكل العبة بالظبط : ياريت ملاحظة علامة OC باللون الابيض والتي تعني over clocked مكسورة السرعة مصنعيا

والمعروف ان الكارت الريفيرانس غير مكسور السرعة يأتي بسرعة 822 ميجا هرتز للكور و 4000 ميجاهرتز لل ميموري
اما النسخة مكسورة السرعة اللي مفروض انا شاريها مخصوص تاتي بسرعة 880ميجا هرتز للكور و 4200 ميجاهرتز لل ميموري
ودة لينك يدل علي كلامي من موقع ******** به المواصفات
https://www.********.com/product.php?id=11073

افاجىء انا بروح واجرب الكارت يطلع انو النسخة الريفرينس العادية غير مكسورة السرعة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ارجع للمحل ويجربهولي يقولي " فعلن الكارت عادي وغير مكسور السرعة" ويجرب الراجل كرت تاني وتالت من اللي عندو نفس المشكلة
فيرجع الراجل لشركة MSI ليسألهم عن الشحنة وفعلن شركة MSi تستغرب اوي وتقولوا ازاي احنا كروتنا زي الفل " طب ابعتلي كرت عشان اجربوا " ونفس الكلام يطلع كرت عادي

الكلام دة كلو بقي في شهرييين من الانتتظار
وبعد كدة الراجل مشكور يديني رقم تليفون واحد من اللي شغالين في توكيل MSI عشان اكلموا واتعامل معاة بنفسي .. وحصل وكلمتوا
شوفوا المكالمة بقي واضحكوا للصبح علي تعامل شركة MSi مع العملاء :-
كلمت الراجل وقولتلوا حصل معايا كذا كذا لسة بحكيلوا ومخلصتش كلامي !! الاقيه يقولي بالنص كدة
" بوص يا بيــــة الكارت اللي معاك دة مش نسخة مكسورة السرعو ولا حاجة دة كرت عادي جدن ومفيش حاجة تثبت او تدل علي انو نسخة مكسورة " اقوم مقاطعوا واقولوا ازاي !! دة مرسوم علية كلمة OC يعني نسخة مكسورة وانا عامل سيرش كويس وقاري وعارف الفرق في الامكانيات وفي شكل الكرتونة دانا حتي جايب مواصفاتو من موقع المحل الرسمي اللي انا اشتريت منو ...
يقولي " لأ ماهو السيريال نمبر بتاع الكارت هو نفس السيريال نمبر بتاع الكارت مش المكسور السرعة" هأ هأ هأ علي اساس اني معايا كتالوج وبدور علي السيريال مثلن
لا ويقولي كمان " انتا وانتا بتشتري عارف كويس انتا بتشري ايه ومتاكد انو مش اوفر كلوكد " يعني من الاخر كدة متحورش عليا شوف ازاي بنجم مثلن انا لو اعرف انو مش مكسور السرعة كنت اشتريت كارت اي ماركة تانية بلاها MSI دي شركة زبالة مش كفاية عيوب الصناعة اللي الناس بتشتكي منها
انا بجد زهقت من الموضوع دة وعايز اصعد الموضوع ومش حسكت علي حقي
ارجو المساعدة يا شباب
وشكرا لوقتكم