صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 24 من 24

الموضوع: عـــودة الفـِـــل الضـــال

عضو ذهبي الصورة الرمزية محمد الجوهري

رد: تعالوا لنشاهد اداء المشتت المائي CORSAIR H100 مع بطاقة GTX580 DirectCU II !

احم.. إبراهيم محروق و راجع تاني بعد شهور عاوز يعمل أي حاجة علشان يشفي غليله مننا, طيب يا إبراهيم, مش مشكلة, إحنا هنستحملك يا حبيبي

أولاً, أنا لما لقيتك وضعت رد مستفز للأخ نواف بدون شكره أو حتى الثناء على مجهوده أخذتني الحماسة و قررت إني أحذف ردك و خلاص, بس بصراحة حسيت إنك شخص مستفز و صبياني لدرجة كبيرة خلتني أقرر أعدل مشاركتك و أتخلى عن فكرة حذف الرد بالكامل, فدخلت بعدها و قلت لك الكلام ده:

تعديل بواسطة المشرف

احتراماً لحاجات كتير منها سنَك و التاريخ و اللقب اللي تحت اسمك أنا مش هأديلك مخالفة و هأكتفي بالتقييم السلبي.
    عيب أوي تدخل تكتب رد بالشكل ده, و متوقع من صاحب الموضوع و من المشرفين القائمين على المكان يقولوا لك "برافو, كفيت و وفيت".
    سواء كانت فكرة الأخ نواف قديمة أو من ابتكاره, يجب تشجيعه و الثناء عليه بسبب ما بذله من مجهود, و الأهم بسبب شجاعته و إقدامه على هكذا عمل مع بطاقة غالية الثمن.
    ليس معنى أن أحدهم قام بنفس التجربة من قبل أن من قام بها متأخراً شخص غير مبدع أو غير مبتكر.
    لا أدري ما السبب, و لكن ذكرتني مشاركتك بحماقة أبي العلاء المعري عندما تفاخر و قال:وإني وان كنت الاخير زمانه ... لآت بما لم تستطعه الاوائل

صحيح, ياريت تقرأ موضوع الأخ نواف كمان مرتين (رغم إني متأكد إنك درسته كويس و قريته أكثر من مرة, كما تقرأون كافة مراجعاتنا و مشاركاتنا) و تقرأ موضوعكم
    و اعتبر إن دي مناسبة علشان تعرفوا الفرق في المستوى بيننا و بين غيرنا.

محمد الجوهريّ

لا أخطأت في حقك, و لا صدر مني أي تجاوز, و لا حاولت حتى أزعلك.
    د أنا قلت لك إني "احتراماً" لسنك مش هأديك مخالفة, متهيأ لي كلمة "احتراماً" دي كفيلة بتوضيح مستوى تربيتي و أخلاقي. لكن على الجانب الآخر أنا مع بعض الناس مش بينفع أكون محترم لأنهم ببساطة ليسوا أهلاً للاحترام, ردودك الأخيرة بينت بما لا يدع مجالاً للشك إنك واحد من الناس دول يا إبراهيم. زمان إنت كتبت في مشاركاتك كلام غريب و وصفقتي ذات مرة بأني "فرقع لوز" و ما كنتش بحب أعلقك. يمكن علشان إنت أكبر مني في السن, رغم إن مكانتي الإدارية في المنتدى تسمح لي أديلك مخالفة حتى و إنت مشرف, رغم إن كلامك كان مستفز للغاية إلا أنني لم أحاول حتى عتابك عليه أيامها لو تفتكر.

اتكلمت معاك في أول رد باحترام و لم أتعرض لك... اتفقنا؟

تعالى نشوف تاني رد ليك كان عامل إزاي:

كنت انتوى كتابة رد مفصل ومطول
    لكنى وجدت ان افضل رد هو الصمت
    ياريت يا سيد محمد يا فضيلة المشرف
    حذف عضويتى بالكامل ليس فقط حذف اللقب حتى تكون على حريتك اذا كان اللقب هو فقط ما يمنعك
    ربنا يخليلكم المنتدى والسبوبة

كلمتين هنا خلوني أعرف كم أنت صبياني و طفل صغير للمرة الثانية يا سيد إبراهيم.

"فضيلة المشرف"... زمان لما كان محمد كمال مشرف عام كنت بحب أقول له يا فضيلة المشرف العام كنوع من الهزار و التهريج معاه, ساعات كنا بنبقى قاعدين في الشغل نهزر و نضحك و أدخل أكتب له الكلمة دي على العام كنوع من المزاح, رغم إني في الحقيقة بنادي عليه باسمه "محمد" رغم فرق السن بيني و بينه, و طبعاً فرق التدرج الوظيفي في المنتدى و الشغل. طبعاً الكلمة دي حرقتك إنت و بعض الناس, و خلتكم في حالة أرق مستمرة, و مش عارف ليه بصراحة!

"السبوبة"... يبدو إن مع تقدم السن المستوى العقلي بينخفض عند بعض الناس -على غير العادة- فما زلنا نؤكد مرارً و تكراراً أننا نعمل عمل نظامي براتب شهري, و إنت مصمم إنك تقول عليه سبوبة. سبوبة دي كلمة تقدر تقولها في مواقف تانية زي ما قلت لك في مشاركتي السابقة, و بحس ساعات إنها كلمة ما ينفعش تتقال غير على مواقف السيارات النقل! و طبعاً دي إشارة تانية على مستواك اللي مش لاقي وصف أوصفه بيه, هأسيب مشاركاتك تتكلم, و مش هأتكلم أنا.

تعالى بقى نشوف ردي على ردك المستفز جداً, يا أبو "سبوبة"

ممم... نفس السطور اللي توقعتها من امبارح, و كويس إنك عملت كدة علشان أنا ماشي كمان يومين و مش هأفضى أرد عليك.

و لا يشغلني!
    ترد... ما تردش... تسافر بلاد الواك واك, أو حتى كوالالامبو... و لا يشغلني.
    لا إنت و لا غيرك ممن هم أمثالك يشغلوني أو يهزوني في شيء... عارف كدة و لا لأ؟
    لو مش عارف أنا بقولها لك صريحة أهه... ردك و فكرتك و وجهة نظرك و كلامك لا يهمني في شيء, أظن مش محتاج أوضح أكتر من كدة.

الصمت أو التسريب هو الشيء الوحيد اللي تقدر تعمله سواء دلوقت أو في الماضي, لكن غير كدة ما تقدرش تعمل حاجة... مفهوم طبعاً؟

للأسف طلبك و رجاءك مرفوض جملة و تفصيلاً, مش هأقدر أحذف عضويتك, و لا هأحذف اللقب حتى, التاريخ عمره ما بيتحذف يا سيد إبراهيم.
    و محاولة استفزازي علشان أرتكب تصرف زي ده هيخليك تمارس دور الشهيد (اللي بتكونوا مبدعين كلكم في تمثيله) مش هتنفع.

ربنا يخلي المنتدى و أهله و ناسه, و بالنسبة للسبوبة, السبوبة دي ممكن تستخدمها مع عم عبده البقال أو عم خليل بتاع الخضار اللي على أول الشارع.
    أما إحنا فبنشتغل بشكل نظامي و بـ "راتب" ثابت شهرياً و بشروط و اتفاقيات و عقود و حاجات كتير كدة مش عاوز أطلعك عليها.

هأعلق على شوية نقاط:

1. "الصمت أو التسريب": بتحليلي لبعض مشاركاتك السابقة قدرت أستشف حاجة واحدة بس, إن إنت كاتم جوة نفسك أوي و بتلتزم الصمت و لكن أحيانا لا مش بتقدر تصمت بالقدر الكافي فبتقوم بعملية "تسريب" للشحنات اللي جوة قلبك, و ده أمرة انا شفته منك أكتر من مرة فأصبح أمر طبيعي. سرب براحتك يا إبراهيم, سرب في حضن أخوك يا حبيبي, ما حدش هيقول لك لأ, سرب سرب سرب :D

طبعاً إنت فهمت معنى التسريب بشكل تاني خالص, ربما لأن نواياك دايماً ماشية في الإتجاه السلبي, معظم البشر كدة, و فيه علاج للموضوع ده, فيه أطباء نفسيين كويسين في سيدي بشر, لو عاوز هأسأل لك و أرشح لك واحد!

2. ناديتك بلقب "سيد/ إبراهيم"... علشان تعرف إني أنا محترم بس

3. السطر الأخير لا يحمل لك أي إهانة.

تعالى بينا نشوف ردك اللي بعده:

فعلا شر البلية ما يضحك
    منين انت متوقع ردى دة انت مكشوف عنك الحجاب
    منين كويس انى ماردتيش علشان مفيش وقت عند جنابك علشان ترد ولا خايف اقول حاجه ماتعرفش ترد عليها
    وتفضح الجانب الاسود للادارة امام الاعضاء وتظهر استغلال الادارة وفريق المراجعات الاعضاء ونشاطهم للترويج للموقع لدى شركات الهاردوير المختلفة لجلب عينات وعمل مراجعات فى الاونطة وفى النهاية الغرض بيعها ودفع راتبك الشهرى المنتظم ابو عقود واتفاقيات
    ولا التجسس على الرسائل الشخصية للاعضاء مثلا
    ولا الكذبة الكبيرة بتاعه متاجر عرب هاردوير و بعد المعركة الكبيرة فى النهاية علشان صاحب التوكيل اياه قلكم حدفع للشركة بتاعتى اللى بتوزع منتجى
    عملت موضوع طويل عريض ونرحب بالاخوة مرة اخرى بيننا ولا كان اى حاجه حصلت المهم الفلوس وصلت
    مش عايز اكمل علشان ماسربش بجد

على فكرة مش كلام مرسل زى كلامك بدون دليل

1. معاك حق, شر البلية ما يٌضحك!

2. لأ, مش مكشوف عني الحجاب و لا حاجة, بس دي حاجة اسمها الفراسة و الفطنة, عقبال عندك كدة!

3. فعلاً, مفيش وقت عندي أرد, لأني جندي في القوات المسلحة, و إجازاتي بقضيها في شغلي اللي بخدم بيه كلاً من (أ) نفسي, عن طريق حاجتين, الأولى بتوفير المال اللازم لتوفير احتياجاتي الأساسية, و ثانياً إني بحاول أكون شخص ذو كيان و شخص مفيد في المجتمع أحسن ما أقعد عاطل. (ب) أهلي و أسرتي, بتوفير بعض المال ليهم, و لو حتى ما وفرتش, على الأقل أزحت عنهم عبء الإنفاق عليا. (ج) ديني و وطني, عن طريق توعية الناس بالتقنيات و تقديم مراجعات دسمة يقدروا يستفيدوا بيها. كل ده بخلاف إنك لا تستحق تضييع وقتي عليك, بصراحة يعني!

4. كل حاجة في الدنيا لها جانب أسود, المهم إن الجانب المشرق يطغى على الأسود و يغطيه! مين قال لك إننا استغلينا نشاط الأعضاء, استغليناه إزاي يعني, أنا عمري ما كلمت شركة و قلت لها إننا عندنا أعضاء بتعمل مراجعات مثلاً. الأعضاء على رأسنا من فوق, بس أنا لما بتكلم بقول إننا عندنا موقع و معمل مراجعات, المنتدى يأتي أخيراً يا حبيبي.

5. "مراجعات في الأونطة" ؟؟ و الله لولا إني ماسك لساني و محترم نفسي و محترم السادة الأعضاء كنت رديت عليك بكلام سيء جداً و هيجرحك, بس أنا هأكتفي بالصمت و هيكفيني جولة في مراجعاتنا أقرأ الردود عليها من قبل الأعضاء المحترمين و أشوف مراجعاتنا "أونطة" و لا احترافية. و بعدين إيه "أونطة" دي, إنت متربي فين يا ابني؟

6. راتبي الشهري بيوصلني كل شهر يوم 28 من غير ما أبيع و لا أشتر], و على فكرة إحنا بنبيع الحاجات للناس بسعر منخفض جداً جداً و معظم الحاجات اللي بعناها كانت لغرباء لا نعرفهم, يعني مش بنشتريهم بالعينات. معلومة أخيرة ليك, إحنا مش بنبيع غير الحاجات اللي مش بنحتاجها لأن أي واحد عنده عقل هيعمل كدة, كروت الشاشة لا تُباع, المشتتات لا تُباع, لكن بعض الحاجات التانية زي اللوحات الأم لا تلزمني في شيء بعد انتهاء المراجعة, و قريباً هنوزع الحاجات دي مجاناً في مسابقات و سحوبات شهرية.

7. و الله عمري ما شفت أي تجسس على رسائل الأعضاء, لو عندك دليل على إن فيه تجسس على الرسايل هاته و أنا أسيب المنتدى!

8. علشان ترعف بس إنك مش فاهم أي حاجة في أي حاجة, و بتتكلم زي الببغاء البحلقي, هاي إند رجعت بدون فلوس! و كمان رحبت بيها لإنهم فعلاً حبايبي و لسة مكلمهم النهاردة, حاجة كمان بقى, صاحب التوكيل إياه ده هو اللي اتوسط في الموضوع و كلمني أكتر من مية مرة علشان نرجع الشركة و لعلمك كمان, فيه ناس كتير اتوسطوا لشركات تانية, بس إحنا رجعنا هاي إند علشان محترمين و ما غلطوش في حد, و لسانهم نضيف. لو كنا أخدنا فلوس منهم واجهني بالدليل و أنا أقسم بالله أعمل أي حاجة تقولها, لكن إنت ما عندكش دليل لأنك شخص كــــــــــــذاب! عارف كلامك ده فيه من بعض صفات الكذاب الأشِر!

9. كلامك مش مرسل؟ ... طيب!

مش جديد عليك انت او فريق المراجعات
    لانى كنت مختلف معاكم وقلت كدة صراحه يبقى تلقائيا انا المتهم الاول فى التسريب
    الكلام قاله قبل منك محمد سعد على الادارى ورجع اعتذر عنة لما لقى الكلام بدون دليل
    لو عندك او عند غيرك دليل او حتى شبهة دليل واجهنى بها
    والا حط لسانك جوة بقك واقعد ساكت
    واتعلم تحترم اللى اكبر منك
    على فكرة
    اسلوبك فى الحوار وضيع جدا ويدل على مستوى التربية ودى مش اول مرة منك
    ومش حسمح لك تكمل بالاسلوب دة معايا
    قله الادب اللى ممكن ترهب بيها الناس وتعمل بيها راجل ماتكلش معايا على فكرة
    دور على اساوب محترم فى تربيتك ممكن تتعامل بية وتعالى أتعامل بية معايا احسن

1. أحط لساني جوة بقي؟... أنا لساني دايماً جوة بقي, هأوديه فين يعني؟!

2. أتعلم احترم اللي أكبر مني؟ بالله عليك إنت حاسس إنك تستاهل أي احترام, و عموماً شكراً.

3. أسلوبي أنا في الحوار وضيع؟ عندكم مرايات في بيتكم؟

4. مش هتسمح إزاي يعني؟ زي ما قلت لك إنت ما تشغلنيش في حاجة, تسمح ما تسمحش, تلبس قميص برتقالي على بنطلون زيتي, ما يهمنيش!

5. أنا مش قليل الأدلب الحمد لله, و عمري ما برهب حد بقلة الأدب, و حتى لو أنا كدة فالمفروض إنت كبير في السن يعني كما تدعي و تكون عارف إني ما اتكلمتش معاك بقلة أدب من الأول.

6. أتعامل معاك إنت؟ ليه هأتعامل معاك؟ أنا أعرفك منين يا حبيبي؟

طبعا الثلاثة اسطر الأخيرة كان ممكن أعلق عليها بشكل أعنف من كدة, بس خليني محترم للنهاية علشان خاطر الأعضاء الكرام و المكان المحترم.

و حتى في ردك على أحمد ما قدرتش تداري غلك و حقدك:

مع انة كان فى رد قديم ليك وطبعا ا تحذف لحين رد البعبع بتاعكم الاول وبعدين تدخل تتطبل وراة و وتصقف

أنا بعــبع؟ الله يسامحك, د أنا حتى مرة واحدة قالت لي إني أنا وسيم :D, جاي تقول لي دلوقت إني أنا بعبع... الله يخليك.

معلش بقى هأسيبك سويعات أكمل أنا و الشباب تحرير مراجعة أول منصة X79 و راجع لك تاني.

يلا باي :D

عضو برونزي الصورة الرمزية Planet Hemp

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DaRk L0rD مشاهدة المشاركة
    بصراحه الكلام الباقي ده مليش اني اتكلم فيه وانتو احرار مع بعض انا كل الي يهمني حاجتين بالظبط ؟
    1-وتظهر استغلال الادارة وفريق المراجعات الاعضاء ونشاطهم للترويج للموقع لدى شركات الهاردوير المختلفة لجلب عينات
    2-ولا التجسس على الرسائل الشخصية للاعضاء مثلا
    ممكن توضيح بالنسبه للنقطتين الي فوق دولة لو سمحت
    حاجه بسيطه لازم اي حد يبقي عارفها اي مشروع او موقع او خدمه تقدم بيبقي هدفها الربح ودية حاجه لن يختلف عليها اثنانا بيع القطع او عدم بيعها متفرقشي مع حد من الاساسا لان قلتلك ان مفيش حد بيشتغل ببلاش بصراحه علشان اكون معاك مهو انا مش هسيب مثلا حياتي وااقعد اعمل مراجعات بدون مقابل ودية حاجه متزعلشي بيبيعو او مبيبيعوش مش دية مربط الفرس انا الي يهمني اني افهمه النقطتين المذكورتين ليس الا بقي الكلام لا يعنيني بشيء
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DaRk L0rD مشاهدة المشاركة
    تم الرد داخل الاقتباس يا اساذي الفاضل اكبر دليل اني رديت علي اخر مشاركه ليك ومكنتش شوفت ردك ده والله العظيم مكنت شوفته
    متتهمشي حد ومعندكشي دليل اثبات عليه علي حاجه او هاتلي دليل اثبات ان باخد كلام من حد او رشاوي منا مش عارف هقول ايه وانا علي استعداد كتابه اعتزار ليك علي العام
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HuLkY مشاهدة المشاركة
    إبراهيم, انا قرات كلامك كويس جدا, اكتر من مرة فى الحقيقة, انت سببت لنفسك كل ده بطريقة رد سيئة من الأول, بخصوص الادارى واللى بيحصل جواه كان فى مثال لطيف جدا سمعته مرة من واحد كبير يعنى , انه اللى بيحصل فى ادارى اى منتدى او حتى كلام فى شركات كبيرة - انت راجل كبير سنا وفاهم كلامى كويس , بيكون شبه اللى بيحصل ما بين رجل وزوجته فى غرف النوم , اللى يطلع اللى بيحصل ما بينهم , أكيد انت فاهم يبقى ايه , مش مشكلتك نهائيا وانا اسف انك اضطريتنى اقول كده انك تتكلم على فريق المراجعات, حكلمك سريعا فى النقطة دى:

1 - مش شغلك نهائيا بنجيب ايه منين وازاى , Mind your business , انا اسف انى بتكلم كده لكن انت عايز رد يكون كده من أسلوبك فى الحوار, انا مش حتكلم على جوهرى لكنى حتكلم على نقاشك انت على فريق انت حرفيا تجهل أموره ماشية ازاى, بتجهل مصدر دخله, بتجهل كل حاجة عنه, حتى لو انت تملك معلومات ما انا عارف انت شخص ذكي, قيمتها ماتت مع الوقت, مش كل حاجة انت شفتها تقوم مصدقها , عندك حاجة تحب تقولها , قول!

1 - بخصوص التعليق التقني على المراجعات, أحب فعلا اشوف نقاش حد معانا على طريقة المراجعة بشكل حضارى او كويس, حتى لو احنا سيئين للدرجة , كل شركة حتفضل تبعت لنا؟ فكر شوية فى الكلام قبل ما تقوله واوزنه , كلامك كله متناقض وشكله طفولى جدا, حتى الراجل اللى سرب وحاول يوقع الدنيا فى بعضها , أثبت للناس كلها انه فى مستويات اخرى من ال....., أقولك , بلاش كلام فى الحتة دى مش موضوعنا, تقنيا لو حد يملك كلام ضد الفريق , يقول , سيبك من الخرافات اللى ماشية بألها فترة :D , أى شخص بيحترم نفسه مش بيسيب حاجة والا قدر المستطاع بيتقنها ومرة انت سألتنى السؤال ده لو انت فاكر, انا ايه يضمن لى حيادية مراجعتكم , قالت لك وقتها اثبت انى غلط وقتها انت حققت مكسبين , اثبت صحة وجهة نظرك! انت راجل تمام! واثبت انى غير جدير بمكانى فى شغلى , برافو , اى حاجة عكس ذلك Big Fart , إلي هنا واى كلام ضد الفريق حيتقلب ضد المتكلم بيه, ونفس نصيحة احمد اللى انت قلتها له حقولها لك وعيب لما شخص كبير زيك ينساها رغم انك قلتها من شوية فوق "مش كل شخص يقول لك كلمة تصدقه" , واضح انه فى حد كلمك كويس جدا وشحنك تمام , انا مش حدخل فى نفسك واعرف ما فيها , مش أسلوبى للأسف وميصحش, لكن عموما You are old enough.

أنت سببت لنفسك كل ما سبق من ردود , ومتقولش كلامى كنت لا اقصد بيه 1 2 3 , ردك كان قمة فى الاستفزاز لأى شخص, احب اهنيك على نجاح طريقك , وللمرة التانية you brought this on yourself, داخل تقول انا لا اقصد التقليل ولا اقصد حاجة , راجع ردك يا ابراهيم وحط نفسك اضعف الايمان مكان صاحب الموضوع, سيبك انه انت اساسا مش بتخش المكان خلاص هنا , انت قررت تمشى , داخل بس ترمى رد اقرب للبصاق وماشى , انا تعجبت شوية من طريقتك لأنك شخص كبير سنا مش تطلع منك حركة مشابهة , لكنك عملتها, well done.

متزودش الطين بلة وتستمر فى الكلام على فريق المراجعات, كلامك اشبه بالنحيب على حاجة انت بتقول ملكش فيها فائدة, بس داخل بتقول انا بوضح 1 2 3, فى حين لا تملك دليل واضح, متاخدش كلامى بشكل عدوانى , no offense , انت تصرفت تصرف طفولى جدا , متلمش الا نفسك,

لو تحب ترد على او تناقشنى او تكلم اى حد فى اى حاجة , على الخاص, هنا وانتهى النقاش على العام تماما, تحب تعمل موضوع ادارى او تراسل شخص ما مش مشكلة, لكن هنا وانتهى النقاش واعتقد انت اول شخص مدين لنواف باعتذار لأنه شكل الموضوع باظ بسبب ردك.

نواف, شوف تحب الردود يحصل لها ايه وبلغنى على الخاص لو امكن.

شكرا.
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد الجوهري مشاهدة المشاركة
    احم.. إبراهيم محروق و راجع تاني بعد شهور عاوز يعمل أي حاجة علشان يشفي غليله مننا, طيب يا إبراهيم, مش مشكلة, إحنا هنستحملك يا حبيبي

أولاً, أنا لما لقيتك وضعت رد مستفز للأخ نواف بدون شكره أو حتى الثناء على مجهوده أخذتني الحماسة و قررت إني أحذف ردك و خلاص, بس بصراحة حسيت إنك شخص مستفز و صبياني لدرجة كبيرة خلتني أقرر أعدل مشاركتك و أتخلى عن فكرة حذف الرد بالكامل, فدخلت بعدها و قلت لك الكلام ده:

لا أخطأت في حقك, و لا صدر مني أي تجاوز, و لا حاولت حتى أزعلك.
    د أنا قلت لك إني "احتراماً" لسنك مش هأديك مخالفة, متهيأ لي كلمة "احتراماً" دي كفيلة بتوضيح مستوى تربيتي و أخلاقي. لكن على الجانب الآخر أنا مع بعض الناس مش بينفع أكون محترم لأنهم ببساطة ليسوا أهلاً للاحترام, ردودك الأخيرة بينت بما لا يدع مجالاً للشك إنك واحد من الناس دول يا إبراهيم. زمان إنت كتبت في مشاركاتك كلام غريب و وصفقتي ذات مرة بأني "فرقع لوز" و ما كنتش بحب أعلقك. يمكن علشان إنت أكبر مني في السن, رغم إن مكانتي الإدارية في المنتدى تسمح لي أديلك مخالفة حتى و إنت مشرف, رغم إن كلامك كان مستفز للغاية إلا أنني لم أحاول حتى عتابك عليه أيامها لو تفتكر.

اتكلمت معاك في أول رد باحترام و لم أتعرض لك... اتفقنا؟

تعالى نشوف تاني رد ليك كان عامل إزاي:

كلمتين هنا خلوني أعرف كم أنت صبياني و طفل صغير للمرة الثانية يا سيد إبراهيم.

"فضيلة المشرف"... زمان لما كان محمد كمال مشرف عام كنت بحب أقول له يا فضيلة المشرف العام كنوع من الهزار و التهريج معاه, ساعات كنا بنبقى قاعدين في الشغل نهزر و نضحك و أدخل أكتب له الكلمة دي على العام كنوع من المزاح, رغم إني في الحقيقة بنادي عليه باسمه "محمد" رغم فرق السن بيني و بينه, و طبعاً فرق التدرج الوظيفي في المنتدى و الشغل. طبعاً الكلمة دي حرقتك إنت و بعض الناس, و خلتكم في حالة أرق مستمرة, و مش عارف ليه بصراحة!

"السبوبة"... يبدو إن مع تقدم السن المستوى العقلي بينخفض عند بعض الناس -على غير العادة- فما زلنا نؤكد مرارً و تكراراً أننا نعمل عمل نظامي براتب شهري, و إنت مصمم إنك تقول عليه سبوبة. سبوبة دي كلمة تقدر تقولها في مواقف تانية زي ما قلت لك في مشاركتي السابقة, و بحس ساعات إنها كلمة ما ينفعش تتقال غير على مواقف السيارات النقل! و طبعاً دي إشارة تانية على مستواك اللي مش لاقي وصف أوصفه بيه, هأسيب مشاركاتك تتكلم, و مش هأتكلم أنا.

تعالى بقى نشوف ردي على ردك المستفز جداً, يا أبو "سبوبة"

هأعلق على شوية نقاط:

1. "الصمت أو التسريب": بتحليلي لبعض مشاركاتك السابقة قدرت أستشف حاجة واحدة بس, إن إنت كاتم جوة نفسك أوي و بتلتزم الصمت و لكن أحيانا لا مش بتقدر تصمت بالقدر الكافي فبتقوم بعملية "تسريب" للشحنات اللي جوة قلبك, و ده أمرة انا شفته منك أكتر من مرة فأصبح أمر طبيعي. سرب براحتك يا إبراهيم, سرب في حضن أخوك يا حبيبي, ما حدش هيقول لك لأ, سرب سرب سرب :D

طبعاً إنت فهمت معنى التسريب بشكل تاني خالص, ربما لأن نواياك دايماً ماشية في الإتجاه السلبي, معظم البشر كدة, و فيه علاج للموضوع ده, فيه أطباء نفسيين كويسين في سيدي بشر, لو عاوز هأسأل لك و أرشح لك واحد!

2. ناديتك بلقب "سيد/ إبراهيم"... علشان تعرف إني أنا محترم بس

3. السطر الأخير لا يحمل لك أي إهانة.

تعالى بينا نشوف ردك اللي بعده:

1. معاك حق, شر البلية ما يٌضحك!

2. لأ, مش مكشوف عني الحجاب و لا حاجة, بس دي حاجة اسمها الفراسة و الفطنة, عقبال عندك كدة!

3. فعلاً, مفيش وقت عندي أرد, لأني جندي في القوات المسلحة, و إجازاتي بقضيها في شغلي اللي بخدم بيه كلاً من (أ) نفسي, عن طريق حاجتين, الأولى بتوفير المال اللازم لتوفير احتياجاتي الأساسية, و ثانياً إني بحاول أكون شخص ذو كيان و شخص مفيد في المجتمع أحسن ما أقعد عاطل. (ب) أهلي و أسرتي, بتوفير بعض المال ليهم, و لو حتى ما وفرتش, على الأقل أزحت عنهم عبء الإنفاق عليا. (ج) ديني و وطني, عن طريق توعية الناس بالتقنيات و تقديم مراجعات دسمة يقدروا يستفيدوا بيها. كل ده بخلاف إنك لا تستحق تضييع وقتي عليك, بصراحة يعني!

4. كل حاجة في الدنيا لها جانب أسود, المهم إن الجانب المشرق يطغى على الأسود و يغطيه! مين قال لك إننا استغلينا نشاط الأعضاء, استغليناه إزاي يعني, أنا عمري ما كلمت شركة و قلت لها إننا عندنا أعضاء بتعمل مراجعات مثلاً. الأعضاء على رأسنا من فوق, بس أنا لما بتكلم بقول إننا عندنا موقع و معمل مراجعات, المنتدى يأتي أخيراً يا حبيبي.

5. "مراجعات في الأونطة" ؟؟ و الله لولا إني ماسك لساني و محترم نفسي و محترم السادة الأعضاء كنت رديت عليك بكلام سيء جداً و هيجرحك, بس أنا هأكتفي بالصمت و هيكفيني جولة في مراجعاتنا أقرأ الردود عليها من قبل الأعضاء المحترمين و أشوف مراجعاتنا "أونطة" و لا احترافية. و بعدين إيه "أونطة" دي, إنت متربي فين يا ابني؟

6. راتبي الشهري بيوصلني كل شهر يوم 28 من غير ما أبيع و لا أشتر], و على فكرة إحنا بنبيع الحاجات للناس بسعر منخفض جداً جداً و معظم الحاجات اللي بعناها كانت لغرباء لا نعرفهم, يعني مش بنشتريهم بالعينات. معلومة أخيرة ليك, إحنا مش بنبيع غير الحاجات اللي مش بنحتاجها لأن أي واحد عنده عقل هيعمل كدة, كروت الشاشة لا تُباع, المشتتات لا تُباع, لكن بعض الحاجات التانية زي اللوحات الأم لا تلزمني في شيء بعد انتهاء المراجعة, و قريباً هنوزع الحاجات دي مجاناً في مسابقات و سحوبات شهرية.

7. و الله عمري ما شفت أي تجسس على رسائل الأعضاء, لو عندك دليل على إن فيه تجسس على الرسايل هاته و أنا أسيب المنتدى!

8. علشان ترعف بس إنك مش فاهم أي حاجة في أي حاجة, و بتتكلم زي الببغاء البحلقي, هاي إند رجعت بدون فلوس! و كمان رحبت بيها لإنهم فعلاً حبايبي و لسة مكلمهم النهاردة, حاجة كمان بقى, صاحب التوكيل إياه ده هو اللي اتوسط في الموضوع و كلمني أكتر من مية مرة علشان نرجع الشركة و لعلمك كمان, فيه ناس كتير اتوسطوا لشركات تانية, بس إحنا رجعنا هاي إند علشان محترمين و ما غلطوش في حد, و لسانهم نضيف. لو كنا أخدنا فلوس منهم واجهني بالدليل و أنا أقسم بالله أعمل أي حاجة تقولها, لكن إنت ما عندكش دليل لأنك شخص كــــــــــــذاب! عارف كلامك ده فيه من بعض صفات الكذاب الأشِر!

9. كلامك مش مرسل؟ ... طيب!

1. أحط لساني جوة بقي؟... أنا لساني دايماً جوة بقي, هأوديه فين يعني؟!

2. أتعلم احترم اللي أكبر مني؟ بالله عليك إنت حاسس إنك تستاهل أي احترام, و عموماً شكراً.

3. أسلوبي أنا في الحوار وضيع؟ عندكم مرايات في بيتكم؟

4. مش هتسمح إزاي يعني؟ زي ما قلت لك إنت ما تشغلنيش في حاجة, تسمح ما تسمحش, تلبس قميص برتقالي على بنطلون زيتي, ما يهمنيش!

5. أنا مش قليل الأدلب الحمد لله, و عمري ما برهب حد بقلة الأدب, و حتى لو أنا كدة فالمفروض إنت كبير في السن يعني كما تدعي و تكون عارف إني ما اتكلمتش معاك بقلة أدب من الأول.

6. أتعامل معاك إنت؟ ليه هأتعامل معاك؟ أنا أعرفك منين يا حبيبي؟

طبعا الثلاثة اسطر الأخيرة كان ممكن أعلق عليها بشكل أعنف من كدة, بس خليني محترم للنهاية علشان خاطر الأعضاء الكرام و المكان المحترم.

و حتى في ردك على أحمد ما قدرتش تداري غلك و حقدك:

أنا بعــبع؟ الله يسامحك, د أنا حتى مرة واحدة قالت لي إني أنا وسيم :D, جاي تقول لي دلوقت إني أنا بعبع... الله يخليك.

معلش بقى هأسيبك سويعات أكمل أنا و الشباب تحرير مراجعة أول منصة X79 و راجع لك تاني.

يلا باي :D

ردود جميله جدا جدا
    ظهر فيها الثلاثى المرح ليوجهوا الطفل كما سميتموه
    لما هو طفل لية مهتمين بكلامه
    لما هو كداب لية كلامه حرقكم قوى وسارعتم بتكديبة والرد علية
    سبحان الله الاتهام بالتسريب على العام وفى الادارى تحول الى معنى تانى وهو تسريب شحنات الحقد اللى فى قلبى
    ذكاء تحسد علية بصراحه ومكر تجيدة وتستغلة جيدا
    اتمنى ان تكون لديك الجرأة وان لاتحذف ردودك من الموضوع ولا ردودى وان تترك الامر للاعضاء للحكم على مستوى تربيتك الراقية
    واسلوبك العالى فى الحوار
    لن انساق معك فى حوار هات وخد
    تتفنن انت وامثالك فى تدليس الحقائق فية
    وهى لعبة انت ابرع ما يكون فيها

كلامى موجهه للاعضاء المحترمين
    Dante007 , event88 , salomat , XMasterrrr
    مشكورين ياسادة
    فما اردت ايصاله قد وصل لكم واتمنى ان يصل الى الجميع
    [COLOR=#000000]
    [/COLOR]

عضو برونزي الصورة الرمزية Planet Hemp

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة H@IDER مشاهدة المشاركة
    أخي أبراهيم.. أولاً أنا كعضو لم أمس نشاطك في السنين السابقة أشكرك جزيل الشكر على كل ما قدمته لمنتدى.
    أنا كعضو عادي أعرف تماماً ما هي الأدارة في المنتدى و أعرق تقريباً كل شيء عن الأدارة و المشروع من كثر ما سمعت عنها و رأيته بأم عيني في ردود المشرفين.

عرب هاردوير رغم كل ما نسمعه و نقرأه عنه بأم أعيننا يبقى منتدى نُكلل له كل الأحترام و التقدير لمشرفيه و أدارته.
    أذا لم يعجبك المنتدى لا تدخل عليه بعد, لن تحذف عضويتك و لكن أرحمنا من هذه النقاشات التي واجهتنا سابقاً.. نريد أن يهدء المنتدى و لو مدة بسيطة جداً.

و أنت أدللت على مستوى تربيتك من ردك الأخير. الأخ المسلم لا يفضح أخاه المسلم مهما كانت الضروف.
    الله يهديك لم يحبه و يرضاه.
    والله يا اخ حيدر حتى لو سبتنى على العام لتنال رضا الادارة وتقوم بتعينك مشرف ولو لو ساعه لن تنالها
    الله يهديك انت وامثالك من الاعضاء المخدوعين والله
    [COLOR=#000000]
    [/COLOR]

ردود جميله جدا جدا
    سبحان الله الاتهام بالتسريب على العام وفى الادارى تحول الى معنى تانى وهو تسريب شحنات الحقد اللى فى قلبى
    اتمنى ان تكون لديك الجرأة وان لاتحذف ردودك من الموضوع ولا ردودى وان تترك الامر للاعضاء للحكم على مستوى تربيتك الراقية
    واسلوبك العالى فى الحوار

مشكورين ياسادة
    الحمد لله إن الردود عجبتك

تصدق حلو لقب الثلاثي المرح, هأتصل بأحمد D3VI0US يدخل معانا علشان نبقى Four-Way.

ساعات لازم نوجه الأطفال و نتكلم معاهم أكتر من الكبار يا إبراهيم يا ابني.

و طبعاً إنت عارف إن الكذاب لازم نواجهه و نقوم سلوكه السلبي و نعلمه إن الكذب حرام.

الحمد لله إن ربنا حرمني من نقمة الغبــاء , و أما المكر و الدهاء فإن العرب لطالما اعتبروها صفات حميدة يتميز بها الرجال

فعلاً, أنا مش هأحذف الردود, و على فكرة أنا تربيتي راقية فوق ما تتخيل, مؤخراً بدأت أدمج التربية و الاحترام بأسلحة تانية للتعامل مع من هم أمثالك, علشان
    كدة تلاقيني عارف أتعامل معاكم كويس, و على فكرة, أنا ما غلطتش فيك بكلمة واحدة تجرحك من أول المشاركات, لكن شوف إنت عملت إيه... يا محترم

عجبتني نبرة التراجع اللي إنت شغال بيها دي, تصدق تخيلت صوتك, حاسس إنه قريب من صوت الراجل بتاع إعلان بيروسول أيام التسعينيات (و يستمر, و يتوغل, و يخطر...)

بطل تستعطف الأعضاء علشان يدخلوا يقفوا معاك, لو كان حد شايفك صح كان الكل اتكلم و شارك, إنت فاكر نفسك في انتخابات النقابة!

هيوصل إن شاء الله

عضو محترف

نواف, شوف تحب الردود يحصل لها ايه وبلغنى على الخاص لو امكن.

والله مش عارف اقول ايه يا محمد , شوف المناسب انت والاخ الجوهري واعملوه .

كن مع الله ولا تبالي

The Ωverclocker

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Extreme2 مشاهدة المشاركة

والله مش عارف اقول ايه يا محمد , شوف المناسب انت والاخ الجوهري واعملوه .

إزيك يا نواف؟

ماهو لو كنا سكتنا و سبنا الحكاية عادي كانوا قالوا إننا مش عارفين نرد لأننا في موضع غلط و مش قادرين نتكلم ..و...و...
    و لو اتكلمنا يقولوا إنتو رديتوا ليه علينا لما إحنا كذابين و أطفال.

حقك عليا يا نواف الموضوع اتحول بشكل درامي.
    بس دي حاجة كويسة إن موضوعك يبقى كله سخونة :D :D

عضو محترف

الصراحة أنا مصدوم أخي محمد , الأخ ابراهيم من اكثر الشخصيات التي طالما احترمتها على مدى السنوات التي مرت , مش عارف ليه حاسس ان واحد تاني اللي بيتكلم مش هوه !
    صدقني انا مش زعلان ان الموضوع باظ فستين داهية الموضوع , انا زعلان على اللي بيحصل بس , لا حول ولا قوة الا بالله .
    كن مع الله ولا تبالي

The Ωverclocker

عضو برونزي الصورة الرمزية DaRk L0rD

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Planet Hemp مشاهدة المشاركة
    ردود جميله جدا جدا
    واسلوبك العالى فى الحوار

مشكورين ياسادة
    حمو ابراهيم بم اني بقيت من الثلاثي المرح وانا معرفشي:D كلامك بله واشرب ميته ليك ولاي حد تاني بح طالما الي في دماغك في دماغك انتهي الكلام وهقولك علي حاجه حلوه لما تعرف ترد ابقا قولي بلاش تتكلم عن الرساله علشان كل واحد ادري بنفسه راجع نفسك شويه ممكن يكون كلامك صح او غلط للبعض الاشخاص اما فيه واحد فكك مني في دية علشان متخلنيش اسردلك سنتين حلوين من حياتي ممكن يجيلك فيهم سكته قلبيه :D فمتحكمشي علي حد انت متعرفوش اوي او ماعشرتوش تعرف فلان اه اعرفه عاشرته لا يبقا متعرفهوش متكلمشي كتير بقي
    مع السلامه اشوفك في مسرحيه جديده متنساش تجيب الجمهور بتاعك معاك مش الي فوق دولة طبعا الي انت ذكرتهم لاني معرفهمشي فمقدرشي ااقول عليهم حاجه جمهورك الي يثبت ان كلامك صح بالنسبه ليه :D علي فكره انا ولا تقييم ولا موقع ولا غيره يفرق معايا صباح الفل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد الجوهري مشاهدة المشاركة

تصدق حلو لقب الثلاثي المرح, هأتصل بأحمد D3VI0US يدخل معانا علشان نبقى Four-Way.
    بجد بجد علشان اطبل وهلل بقي انا فعلا مفقتد احم ديفيوس في الموضوع ده رباعي مرح ده افتري يا رجاله
    [URL="https://www.facebook.com/dark.lord.Reviews"] صفحتي الشخصيه علي الـFACEBOOK

رد: عـــودة الفـِـــل الضـــال

توضيح

الأخ إبراهيم Planet Hemp كان من الأعضاء المشهودين لهم بالكفاءة و حسن الأخلاق, تم تعيينه مشرفاً في عرب سوفتوير بعد فترة. مؤخراً بدأت تظهر عليه أعراض غريبة منها تقديم نقد لاذع على تصرفات و أفعال الإدارة, منها ما نال من بعض الشخصيات من بيهم أنا.
    الأخ إبراهيم دخل موضوع للأخ نواف كتب فيه مشاركة مخالفة من شأنها التقليل من جهد الأخ نواف, فضلاً عن أنه قام بعمل دعاية لمنتدى آخر و هو أمر ممنوع كما يعلم الأخ إبراهيم بحكم كونه مشرف سابق.

قمتُ بالرد على الأخ إبراهيم و توالت الردود التي استغلها للقيام بهجوم على كل من يراهم.
    قمتُ بنقل المشاركات هنا حفاظاً على موضوع الأخ نواف.

ملحوظة: عنوان الموضوع مقتبس من عنوان فيلم "عودة الابن الضال"

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

المفضلات