انا عندى البورده دى دى فيهه 4 فتحات رامات وينفع يركب عليهه اخرهه رامات 32 جيجا

انا عندى رامات 4GB 2X2 مركب على فتحتين اتنين رامات كل واحده 2 جيجا يعنى المجموع 4 جيجا ونوع الرامات G.SKILL الرامات دى سرعتهه 12800CL7 و BUS 1600 انا عايز احدث رامات هل لازم تكون نفس النوع وهل لازم تكون نفس الباص ونفس الفولت ونفس الحجم وانا عايز اجيب رامات 8GB 4X2 علشان يكون مجموع الرامات 12 جيجا بس المشكله ان النوع العندى بالفولت العندى مفيش مينو نسخه 8GB 4X2 الرامات الفى نفس نوعه وامكنياتهه مثلهه الهى رامات 4GB 2X2 هل لو اشتريت 8GB 4X2 ونفس النوع G.SKILL بس المواصفات بتاعتهه هتكون مختلفه ميعاده BUS هيكون نفس سرعه الرامات 12800 ونفس الباص 1600 لكن هتكون مختلفه فى الفولت وفى موديل G.SKIL وهتكون مختلفه فى الحجم هتكون اكبر فى الحجم الهو 8GB 4X2 لكن نفس النوع G.SKILL بس موديل مختلف ونفس سرعتهه ونفس الباص هل هيكون عادى والرامات هتشتغل كويس الاربعه مع بعض 4GB 2X2 و 8GB 4X2 هيشتغلو مجموعهوم 12 جيجا بدون مشاكل وهيشتغلو بكفاءه عاليه ولا هيكون مش شغالين كويس ولازم تكون نفس نوع ومواصفات الرامات بظبط والاحسن اشتيرى نفس الرامات العندى بظبط 4GB 2X2 ويكون المجموع رامات كلهه 8 جيجا انهى الافضل والاحسن ليه اعملو

وهل يستحق زياده الرامات 4GB 2X2 وهلاحظ فرق فى سرعه الجهاز والاداء هيكون فى فرق شاسع جدا لما ازود الرامات الى 12 جيجا او ازودهه الى 8 جيجا

ياريت الاجابه على هذه استفسارات من الخبراء وسريعا