صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 18 من 18

الموضوع: السلام عليك ارجو الافادة اكمل ولا لا

عضو

رد: السلام عليك ارجو الافادة اكمل ولا لا

معلش نقطه رقم سبعه نسيتها وهي ايه بقي
    انا من احلامي ابقي كبير مهندسين شركه سيسكو ابقي الكبير بتعهم يعني
    وفي الوقت دا هعرض عليهم مشروع ان اي حد واخد شهادات سيسكو وانا اقصد شهادات تبداء من ccnp
    وانت طالع ان يدخلو في مرحله اختبار عملي لمدة معينه حسب شهر 4 شهور حسب ما تتحدد بقي والاختبار دا هيكون معد بحيس ميعديش منه الا الناس اللي فهمه صح
    واللي يمر من الاختبار دا بنجاح هياخد شهادة خبرة والشخص دا هوا المفروض اللي يشتغل علي اجهزة سيسكو بس و الناس التنيه مش مسمحلهم العمل علي اجهزة سيسكو
    اعتقد بكدا قلصنا حجم الاشخاص في المجال دا وشلنا منهم الناس اللي حفظه ومش فمهمه او اللي وخدين الشهادات دي بحفظ الباس فور شور وغيرة وبكدا خلينا الشركات تثق باللي حاصل علي الشهادات دي

عضو

بعد التحية

أعتقد أخى الكريم اننى ربما أكون وأحد من أصحاب التجارب الثرية فى مجال ال IT ودعنى اتكلم بما تعانى منه هذه المهنة من داخل وخارج بدون أى توصيف أو تدرج والموضوع كبير يحتاج الى مشاركة وفتح قسم كامل وليس مجرد موضوع .. فقد جذبنى العنوان فقررت المداخلة والتفاعل
    .... نبدأ من النقطة الأولى .... التخرج والبحث عن فرص عمل .... وخلينا واقعين وهذا مايحدث فى 90 % من الشركات ... وكما قال الفيلسوف ابن حزم التعميم فى الأمور العامة غير جائر فلن نعمم النسبة ...
    ... النقطة الخاصة بال HR >>>> صدقاً أصحب هذه المهنة الخاصة بالموارد البشرية مهنة من ليس له مهنة ... لماذا
    1- الأساس ووفقا لما يسمى التوصيف الوظيفى المعتمد للمهنج والمنهجية الغير مطبقة باى درجة فى عالمنا العربى ... يستلم ال hr ال cv طبعاً يقراها بدون أى يفهم 80 % من محتواها ... لإنه اساسا ليس تقنى وهل تعلم أخى الكريم أن الأساس فى هذه المهنة فى الدول الأجنبية أن ال cv يستلمها شخص فى الأساس عمل لمدة طويلة جدا فى المجال التقنى ويكون عنده علم واسع بموضوع الشهادات ولو طبعا تكلمنا فيه سنجد بحر من العلم فعندمها تقول لى انا عايز شهادة فى السكيورتى ستجد الرد سيكون بسرعة وعلى طول حذ cissp ولا giac وطبعا الرد فى الأساس خطاً لأنه لم يسال اساسا اى سكيورتى ( شبكات - ادارة معلوماتية - ويب ) وهكذا .. فنفس الشىء ال hr لازم يكون إستشارى تقنى بعدها بيتخصص فى إدارة الموارد البشرية وأساس هذا العلم إنى اعرف اكتشف الشخص وال cv بتكون عنصر مش رئيسى فى التقييم لإنى فى خريجين كثير مابيكونش ليهم خبرة فى هذه النقطة لإنى هذه أساسا فى الأساس فى العمل التقنى هى ورقة تسويقية وليست ورقة تثبت معرفة ... ويكون أساس التعيين أنت ممكن تبدع فى إيه وتقدر تطلع ايه وعايز توصل لفين كهدف .. طيب ليك فترة قدرها كذا وكذا نشوف شغلك وبعدها بيطلع ليك معامل اسمه kpi و على أساسه بيحسب معامل اسمه معامل الكفاءة .. والسكور كارد وبيتحدد درجة ابداعك بدون عواطف ولا مجاملات وطبعاً هذا مابيحصلش ولا أساسا ال hr يعرف عنه اى شىء الا شوية كلام نظرى ومايملكش يطبقه لإنه بيحكمه علم واسع جدا ... وهنا يكون الضحية المبدع وطبعا اللى مايعرفش حد يشغله ... وهذه الطامة الكبرى ... توريث المهن وفلان يجيب فلان وعلان يعيين فلان ..( سأل أحد المسئولين السابقين فى دولة تشيلى ابان الحكم العسكرى لها كيف دمرتم البلاد رد بكلمات موجزة وضعنا الشخص الغير المناسب فى المكان الغير المناسب ) وطبعا فى اغلب الشركات الأمور معرفية وعاطفية ويحكمها الأهواء
    هناك نقطة اخرى ربما يجهلها الأخوة الأفاضل الذين يرسلون كل يوم ل 100 بريد ومافيش حد بيرد عليهم ( على تعلم أن هناك تجارة رائجة يقوم بيها مسئولين ال hr الأن وهى مايسمى بالكلولكت cv .... وطبعا هذه موضوع اخر اذا تحدثنا عنه سيستريح الجميع نفسياً ويعرف لماذا لا يتم الرد عليهم او طلبهم لمقابلات او أو ( لأن الأمر برمته أن الوظيفة وهمية ,وقد إنتقلت هذه الوظيفة من الويب ومن مواقع التوظيف الى الجرائد وغيرها من وسائل الطلب ..
    بالنسبة للسفر للخليج ... النصيحة للخليج اعمل فى شركة لها اسم وبراتب قليل فى البداية علشان تعمل تحسين وتوثيق جيد للمعرفة لديك بيتطبيقها فى مجال بيئة عمل بعدها ستنتقل فى الوظائف ويزداد الراتب بشكل متتابع وستجد فرص افضل .. ولا انصحك بالشركات المغمورة وطبعا سهل تعرف الشركة ومعلومات عنها ووضعها المالى وتعاملها ومشاكلها وغيرها من معلومات عنها
    _ السفر لدولة أجنبية ... طور لغتك ونفذ كم مشروع فى البداية زود بيهم ال resume تبعك وما تكتبش كثير واسعى ل سبونسر او طلب هجرة هذا شىء ممتاز اذا كنت ترغب فى ذلك وطبعا المهنة عالمياً هناك يعنى التقييم منزه عن الأهواء اكيد والفرص قوية والرواتب فى المجال لا تقارن بمستوى الدول العربية فى الأساس
    وإن شاء الله نحاول فتح موضوع كامل لهذه الموضوع الثرى ..
    تقديرى لكم اخى الحبيب
    now i am in Egypt

عضو

اخي محمود الصراحه معرفش ارد عليك اقولك ايه بجد لقد عجز لساني عن الكلام وعن شكرك
    وارجو ان نكون اخوة
    ولا اجد شئ اعظم من ان اقول لك
    اني احبك في الله وبصدق وعن طيب خاطر ونيه صافيه لوجه الله عز وجل
    اشكرا كثيرا ومهما كتبت لن استطيع ان اوفيك حقك علي ما عرفته لي من معلومات لم اكن اعرفها وشكرا لاعطائي جزء من وقتك

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2