بسم الله الرحمن الرحيم

هادخل فى الموضوع على طول

ناس كتير وانا كنت واحد منهم من اللى هما دماغهم وتفكيرهم تعب من البحث عن كارت شاشة

ولما تطلب كارت شاشة هتلاقى 50 واحد بيرد عليك وكل واحد بشكل وكل واحد بنوع

معنى كدا انى لما هطلب شراء كارت شاشة وهطلب من الاعضاء يساعدونى هلاقى فى الاخر قدامى 10 انواع من الكروت وعليا انا اختار

وبعدين تعمل حسابك مثلا على مبلغ معين للكارت اللى هتجيبة تلاقى واحد يقولك طب زود 50 جنية وهات دة احسن واحد يرد بعدية ويقولك لالالالا زود كمان 100 وهات الكارت دة

يعنى مثال لو عامل حسابك على كارت ب700 جنية هتلاقى نفسك وصلت ل 1500 جنية

طب وبعدين مش هشترى كدا والله انت شوفت اراء الاعضاء وانت وراحتك

انت كدا وقعت فى مطب صناعى طل اجيب ابو 700 ولا استنى ل1500 يبقى مش هتجيب خالص

بمعنى ادق وهو دا اللى انا عملتة انا قولت هجيب كارت بكذا يبقى هو كذا ومفيش كذا تانية لانى صدقنى صدقنى صدقنى

لو قعدت تدور يبقى مش هتجيب عايز اقولك ان مش الاعضاء هنا بس كل واحد برأى لالالالا دا فى كل المنتديات كدا ومش معنى ان كل واحد برأى يبقى هتقوم خناقة يعنى مقصدش كدا هو بمعنى ان كل واحد شايف الانسب بالنسبة ليك سواء سعر مقابل اداء او جودة او على حسب تجربتة الشخصية للكارت مثلا

اللى يهمنى فى الموضوع دا انى انا بشجع جميع من يمتلكون كروت شاشة فئات قوية سواء nvidia او ati انو مش هيخسر حاجة انة لو عمل موضوع بسيط يقول فية تجربتة مع الكارت بما يرضى الله دا هيفيدنى كتير بما انى مثلا هشترى كارت شاشة جديد وممكن اشوف موضوعك مثلا واعرف تجربتك اية مع الكارت انزل اشترية واتوكل على من غير ما ادور ولا اتعب نفسى ولا اقع فى حيرة وافضل اقول هجيب لا مش هجيب

بالنسبة بقى لموضوع الالعاب

هوباااااااااااااااا دخلنا فى الجد

انت عايز تلعب

اة يريت

الالعاب الحديثة

اكيد طب وهو انا تاعب نفسى لية وعمال ادور على نوع كارت

يبقى اعتقد ان اول مبلغ هتفكر انك تتكلم بية على الاقل يعنى وحسب خبرتى الضعيفة قوى هيبقى مثلا 700 جنية

دا كلامى على حسب الاسعار اللى بشوفها دا غير طلبات من اعضاء كتير فى منتديات كتير جدا

وكان الرد ان من 700 وانت طالع هى دى البداية

طيب كدا يبقى اتفقنا مبدئيا طب نرجع تانى ونقول

عايز حاجة بقى سعر مقابل اداء ماهو انا مش معايا كل شهرين 700 جنية علشان اجيب غيرة اكيد هدور بقى علشان اجيب الحاجة الصح والمظبوطة

هتبدأ بقى تدور على مقارنات الكروت وتلاقى موقع يقولك دا الاحسن وتلاقى موقع تانى يقولك لالالا غلط دا التانى هو اللى احسن
ودا طبعا فى المواقع الاجنبية وفى ناس زى حلاتى يحبو يدورو فى المنتديات العربية ويشوف حبايبنا العرب اللى نفهمهم يا عم احسن مش كدا ولا اية

اة طبعا كدا وابو كدا كمان

علشان كدا انا بقول وبرجو السادة الاعضاء اللى يمتلكو كروت شاشة فئات عالية يدخل ويقول تجربتة مع الكارت كانت اية صدقنى فى ناس كتير جداااااااااااااا هتشكرك لانها فعلا محتاجة دة

طولت عليكم وندخل فى المفيد بقى

تجربتـــــــــــــــــــى مع كــــــــــــــــــــارت شــــــــــــــــــــاشة

EVGA GeForce GTS 450 Superclocked 1gb gddr5

واحد يقولى يا ترى nvidia الاحسن ولا ati الاحسن

ماهو مينفعش اجى واقول على اكبر واعرق شركتين فى تصنيع كروت الشاشة واقول مين الاحسن

كل واحد فيهم لية مميزات ولية برضه عيوب عادى اية المشكلة وكل شركة فيهم بتحاول تقدملك اقصى ما عندها علشان ترضيك انت

وهتلاقى اللى من هنا لية مقابل من هنا يعنى كارت nvidia قصادة كارت ati

هى ممكن ترجع للراحة النفسية وممكن ترجع لاستخدامك انت من فترة لنوع معين وفى اللى بقالة فترة بيستخدم نوع معين وحابب يغير عايز اقول فى الاخر ان الاتنين حلوين بتحب نوع معين يبقى مفيش مشكلة حابب تغير مفيش برضة مشكلة هتشوف اللى يناسبك ويناسب المبلغ اللى انت ناوى تجيب بية مش اكتر اهم حاجة بس انك تركز على موضوع التبريد دا مهم جدا

نرجع لموضوعنا تانى

تجربتـــــــــــــــــــى مع كــــــــــــــــــــارت شــــــــــــــــــــاشة

EVGA GeForce GTS 450 Superclocked 1gb gddr5

الكارت ثمنة 775

مبدئيا انا بحب nvidia

ولما حبيت اشوف براند معين اجيب منه اول حاجة بصيت عليها evga

براند يعنى صنف او علامة تجارية

طب اشمعنى بقى evga

اقولك لية

شركة evga من الشركات الصديقة والمقربة جدا ل nvidia دا اولا ثانيا جودة التصنيع للكارت لا يعلى عليها ثالثا التبريد انا شايف انو ممتاز قوى قوى

تصنيع الكروت فى evga مقارب جدا لnvidia بنسبة 70% حتى لو بصيت فى اسعار الكروت فى موقع nvidia نفسة هتلاقى الموقع عامل ترتيب للشركات اللى بتقفل كروت ليها بمعنى انك لو حابب تشترى كارت nvidia من الشركة الاصل او من الشركات الاخرى هتلاقى asus و evga اوائل الاختيارات ليهم على فكرة سامع ان asus كروتها ممتازة وفى التبريد بالذات بس مجربتش

المهم انها حاجة بجد جميلة وعجبتنى evga من اوائل الشركات اللى بينصح بالشراء منها وزيها asus دا طبعا رأى الشخصى علشان محدش يقول انا بميز شركة عن شركة انا بقول دا من واقع تجربتى وبما يرضى الله

ادخل على الروابط دى وشوف evga مع nvidia

https://www.nvnews.net/vbulletin/sho...d.php?t=157771

https://www.nvnews.net/vbulletin/sho...d.php?t=155050

دا غير اشكال الكارت نفسة شكلها مقبول مش مهمة قوى بس بنقول يعنى

طبعا اول ما جبت الكارت اختبار بقى ولا اية

مسكت لكارت غسلتة العاب ومن اللى قلبك يحبها

مثال

FIFA 2012
Mafia II
Pro Evolution Soccer 2012
Sniper Ghost Warrior
call of duty modern warfare 3
call of duty black ops
need for speed the run
gta iv episodes from liberty city
Battlefield 3

كل الالعاب دى يا اما

high
very high
ultra

الضغط بيبقى من 3 الى 4 ساعات لعب متواصل ودقة الشاشة 900*1600

كارت الشاشة فى الخمول درجة الحرارة 27 ولما تزيد قوى يبقى 29 ودا مع الوقت الطويل

اما فى الضغط عمل معايا درجة حرارة بالظبط من 50 الى 55 وممكن 57 مشوفتش اكتر من كدا

اداء الالعاب مفيش تهنيج مفيش تقطيع الالعاب ثلثة جدا وممتازة وشغالة زى الفل قوى قوى

دى تجربتى مع الكارت لو حد هيسألنى على برامج ثرى دى او بينش مارك انا مجربتش انا جايب الكارت مخصوص للالعاب وقولت على تجربتى للكارت بالظبط وبما يرضى الله

وبكدا اكون خلصت اتمنى انى يكون الموضوع عجبكم ولو انا نسيت اى حاجة اقولها سامحونى كل هدفى انى اقدم موضوع يستفيد بية الاعضاء والزوار الكرام اتمنى انى اكون قدمت الموضوع بشكل كويس

شكرا وتحياتى للجميع