صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 25 من 25

الموضوع: محتــار جدا بين samsung galaxy s2 و htc sensation xe ياريت تساعدونى سرعة

عضو برونزي الصورة الرمزية solid snake 86

رد: محتــار جدا بين samsung galaxy s2 و htc sensation xe ياريت تساعدونى سرعة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mask_of_fear مشاهدة المشاركة
    رزليوشن الشاششه ليس له علاقة في الوضوح ابدا بل له علاقة في التعرجات التي تظهر حول الايقونات في الهاتف و هاذا طبعا مستحيل ان تراه عين بشر على شاشة هاتف

*هذا كلام غير صحيح اخي العزيز ولو كان صحيح لماذا كثير من المستخدمين سينتقلوا الى الدقة الجديدة HD 1280*720 لانها ببساطة تزيد في دقة الشاشة ودقة الكلام المقروء اثناء التصفح والصور افضل وافضل كثيرا في واجهة التصوير.
    --------------------------------------

اخي الكريم جهاز جالاكسي س 2 افضل في كل شيء و عن تجربه و هوة حاصل على جائزة افضل جهاز ذكي عام 2011 و السينسيشن xe لم يذكر اصلا في القائمة ...

*المهم التجربة اخي العزيز وليست الجوائز وشغل الاعلام وهذا الكلام وعلى فكرة انا امتلك حاليا samsung galaxy s2.
    -------------------------------------
    s2 : معالج ثنائي بتردد 1.2 نوع Cortex-A9 و هوة ممتاز جدا
    xe : معالج ثنائي بتردد 1.5 نوع Scorpion و هوة معالج ليش بقوة الاول

*المعالجين اكثر من ممتازين في جميع التطبيقات ولن تلاحظ اي بطء في اي استخدام يومي.

s2 : ياتي برامات 1 جيجا و هية كافيه جدا جدا لاقوى لعبة او تطبيق للهواتف ( بلنسبة للاخ الذي قال ان السينسيشن افضل للالعاب )
    xe : ياتي برامات 768 ميغا بايت و على فكرة لو نزلت نظام ايس كريم ساندويش ستحي بشوية بطء في الاداء لان النظام يحتاج لوحدة 400 ميغا بايت و عن تجربة شخصية مني

*هناك الكثير من الفيديوهات على الyoutube توضح نزول نسخ android ics 4.0 على هواتف راماتها 512 مثل الgalaxy s1 وشغال تمام ما شاء الله من غير اي بطء كما ان شركة sony ستحدث جوال xperia arc وهو جهاز راماته 512 عن اي بطء تتحدث اخي العزيز في فرق ضئيل جدا بين الهاتفين؟

s2 : ياتي بمعالج رسومي قوي و هوة Mali-400MP
    xe : ياتي بمعالج رسومي قوي ايضا و هوة Adreno 220

*تصحيح الAdreno 220 أقوى بمراحل من الMali-400MP وتقدر تبحث في المقارنات بين الاثنين.

وهاذه اهم نقطة في نظري شخصيا

s2 : مدعوم بشكل كبير جدا جدا جدا من المطورين لدرجة انك لو تفتح كل يوم ستجد روم جديدة و تطويرات جديدة تجعل من هاتفك كاته جديد و ستحب الاكتشافات فيه
    xe : مدعوم ولاكن دعمه لا يصل نصف دعم s2 يعني يمكن تتغلب مع الجهاز من قله التطوير و الرومات المطبوخة

*نقطة صحيحة ولكن دعم الشركة ايضا مهم جدا خاصة مع خطر بعض الرومات على سلامة جهازك ومن المعروف ان دعم samsung سيء جدا ولا تنسى واجهة الhtc الافضل في كل شيء.

s2 : كاميرا 8 ميغا بكسل من شركة سامسونج يعني كاميرا رائع جدا في التصوير و قوية ايضا و تصور فيديو لغايه 1080p و عدد اطارات 30 اطار في الثانية ( يعني صور كل اشي بجودة full hd)
    xe : كاميرا 8 ميغا بكسل ولاكنها لا تضاهي كاميرا السامسونج ولاكن الفيديو فيها يصور لغاية 1080p و اقرب دليل على ضعف الشركة في الكاميرا قارنها مع جارتها في جهاز dsire hd و اعمل بحث على الانترنت لتجد شكاوي الاعضاء من ضعف الكاميؤا و هية 8 ميغا بكسل

*صحيح ولكن فرق التصوير قليل وليس واسع ولا تنسى ان تسجيل الصوت في الفيديو في الhtc sterio وليس mono مثل الgalaxy s2.

بلنسبة للصوت الصراحة جهاز xe صوته انقى و افضل ولاكن مع السماعات يختفي هاذا الفرق
    *الhtc xe افضل في كل شيء في الصوت من الgalaxy s2.

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo_zoro مشاهدة المشاركة
    طب هتشتريه منين عشان انا كمان بفكر اجيبه
    من راية او موبايل شوب
    بس الاحتمال الاكبر راية لانها افضل مكان هو عامل 4000 فى راية لاكن افضل خدمة و كمان مضمون انى ابدلة لو فى اى مشكلة

عضوية جديدة

samsung galaxy s2

عضو ذهبي

بلنسبة لرد الاخ solid snake 86

*هذا كلام غير صحيح اخي العزيز ولو كان صحيح لماذا كثير من المستخدمين سينتقلوا الى الدقة الجديدة HD 1280*720 لانها ببساطة تزيد في دقة الشاشة ودقة الكلام المقروء اثناء التصفح والصور افضل وافضل كثيرا في واجهة التصوير.
    دقة الشاشة ليس لها ايه علاقة في التصوير او تصفح الصوؤ او مما قلت فقط لها علاقة في قرائه الكلمات ومن منا ايها الاخوان عانى من ضعف الرزليوشن في اجهاز في العالم و هوة يقراء ؟؟؟؟

اذا اردت ان ترى الفرق بين رزليوشن 800*400 و HD 1280*720 احضر معك مجهر و تصفح به لتلاحظ الفرق :p

*المهم التجربة اخي العزيز وليست الجوائز وشغل الاعلام وهذا الكلام وعلى فكرة انا امتلك حاليا samsung galaxy s2.
    هاذه ليست جوائز و حكي اعلام انها جائزة عالميه مثل جائزة افضل لاعب تاتي الجائزة على كفائه الجاز و فعاليته و قوته وليست اعلامية ولو كلامك كان صحيح كا ما رايت هواتف افضل من السينسيشن بمراحل لا تتفوق على s2 في الجائزة ومن احدها جهاز htc evo

*هناك الكثير من الفيديوهات على الyoutube توضح نزول نسخ android ics 4.0 على هواتف راماتها 512 مثل الgalaxy s1 وشغال تمام ما شاء الله من غير اي بطء كما ان شركة sony ستحدث جوال xperia arc وهو جهاز راماته 512 عن اي بطء تتحدث اخي العزيز في فرق ضئيل جدا بين الهاتفين؟

انا واحد من الناس الي عندي محل هواتف و انا انزل كل يوم ايس كريم ساندويش للناس و الاجهزة التي تاتي رامات 512 يكون فيها بطىء و تقطيع و تهنيق كبير وهاذا عن تجربه شخصية مني وليس اشاهد فيديوهات و اعطي رايي

جرب بنفسك و احكم

*تصحيح الAdreno 220 أقوى بمراحل من الMali-400MP وتقدر تبحث في المقارنات بين الاثنين.
    انا لم اقل ان واحد اقوى من الاخر انا قولت المعالجين الرسوميين قويين ولم افضل احدهما على الاخر

اقراء منيح :cool:

*نقطة صحيحة ولكن دعم الشركة ايضا مهم جدا خاصة مع خطر بعض الرومات على سلامة جهازك ومن المعروف ان دعم samsung سيء جدا ولا تنسى واجهة الhtc الافضل في كل شيء.
    من اين تاتي في هاذا الكلام اي خطر هاذا للرومات ؟؟؟:confused:
    انا صارلي سنين في المهنة ولم اواجه اي خطر من الي ذكرته :p

بلنسبة لدعم سامسونج انا موافق معك تماما و بلنسبة للسنس فلا يوجد اروع منها ابدا :ah7::ah7:

*صحيح ولكن فرق التصوير قليل وليس واسع ولا تنسى ان تسجيل الصوت في الفيديو في الhtc sterio وليس mono مثل الgalaxy s2.
    مين قلك انو التسجيل مونو ؟؟

انا حاليا جربت سجلت و استخرجت الصوت و هوة ac3 و هوة ممتاز جدا جدا جدا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mask_of_fear مشاهدة المشاركة
    بلنسبة لرد الاخ solid snake 86

دقة الشاشة ليس لها ايه علاقة في التصوير او تصفح الصوؤ او مما قلت فقط لها علاقة في قرائه الكلمات ومن منا ايها الاخوان عانى من ضعف الرزليوشن في اجهاز في العالم و هوة يقراء ؟؟؟؟

اذا اردت ان ترى الفرق بين رزليوشن 800*400 و HD 1280*720 احضر معك مجهر و تصفح به لتلاحظ الفرق :p

لا هناك فرق خاصة مع تطوير وحدات ال brightness ومجال الرؤية في التصوير وهذا كلام مواقع المراجعات الخبيرة مثل gsmarena او phonearena وهؤلاء خبراء اكثر مني ومنك !!!

هاذه ليست جوائز و حكي اعلام انها جائزة عالميه مثل جائزة افضل لاعب تاتي الجائزة على كفائه الجاز و فعاليته و قوته وليست اعلامية ولو كلامك كان صحيح كا ما رايت هواتف افضل من السينسيشن بمراحل لا تتفوق على s2 في الجائزة ومن احدها جهاز htc evo

تظل التجربة خير برهان للتأكد من جودة الجوال وقراءة المراجعات من المواقع الموثوق فيها وليس مجرد جوائز واعلام فقط.

انا واحد من الناس الي عندي محل هواتف و انا انزل كل يوم ايس كريم ساندويش للناس و الاجهزة التي تاتي رامات 512 يكون فيها بطىء و تقطيع و تهنيق كبير وهاذا عن تجربه شخصية مني وليس اشاهد فيديوهات و اعطي رايي

جرب بنفسك و احكم

معلش اخي العزيز حتى مع امتلاكك لمحل جوالات كلامك ولا كلام وفيديوهات المواقع العالمية اعتقد ان كلام المواقع العالمية وتجربتها دليل موثوق فيه اكثر مع احترامي حتى من رأيي انا شخصيا!!!:cool:

انا لم اقل ان واحد اقوى من الاخر انا قولت المعالجين الرسوميين قويين ولم افضل احدهما على الاخر

اقراء منيح :cool:

انت قارنت في كل شيء بين الgalaxy s2 , htc sensation xe ولكنك لم تقارن في كروت الشاشة لانك لا تريد اظهار الgalaxy s2 اضعف ولو في مقارنة واحدة وهذا رأيي ؟!

من اين تاتي في هاذا الكلام اي خطر هاذا للرومات ؟؟؟:confused:
    انا صارلي سنين في المهنة ولم اواجه اي خطر من الي ذكرته :p

لا تقيس الامور من جهتك فقط بحكم امتلاكك لمحل جوالات تستطيع تركيب رومات ولكن هناك مبتدئين الاسهل بالنسبة لهم فقط عمل update.

بلنسبة لدعم سامسونج انا موافق معك تماما و بلنسبة للسنس فلا يوجد اروع منها ابدا :ah7::ah7:

مين قلك انو التسجيل مونو ؟؟

انا حاليا جربت سجلت و استخرجت الصوت و هوة ac3 و هوة ممتاز جدا جدا جدا

ايضا مراجعات المواقع العالمية تظهر كود ac3 نقطة ضعف وليس في جودة الsterio ابدا وكلامهم هو المرجح اكثر .

عضو ذهبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة solid snake 86 مشاهدة المشاركة
    ايضا مراجعات المواقع العالمية تظهر كود ac3 نقطة ضعف وليس في جودة الsterio ابدا وكلامهم هو المرجح اكثر .

[/RIGHT]
    الم تكن تقول في ردك الاول المراجعات و المواقع كلها اعلانات للشركات و المهم التجربة ؟؟

وعلى فكرة جودة الصوت ac3 تستخدم في افلام البلوراي يعني وضعها جبااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار:ah49:

انا قلت الجوائز لانها رمزية واعلانية ولكن المراجعات دليل عملي انا ضد النظريات ولكني مع البراهين والادلة العملية وعلى فكرة المراجعات تقع ضمن نطاق التجربة ولكن من قبل مواقع احترافية ومحترفين .
    التعديل الأخير تم بواسطة solid snake 86 ; 27-01-2012 الساعة 22:54

عضو برونزي الصورة الرمزية M_HaFeZ

هاعلق كام تعليق
    انا معايا ال HTC Desire واخويا معاه جالاكسى اس 2
    الريزليوشن فى موبايلى اعلى من الجالاكسى اس 2 وظهر جدا لما شفت موبايل اخويا واشتغلت بيه فتره
    لا بتبان ومؤثره فى حجم الايقونات والمينيو وخلافه (بنتكلم على PPI او Pixel Per Inch) الديزاير 3.7 وال جالاكسى 4.3 فبيبان كل مالشاشه تكبر

عندى تابليت سامسونج وهو 7 + ومن استخدامى لل HTC اقدر اقولك شويه مزايا عامه وخصوصا بالنسبه لل sensation :

نقاط تفوق السامسونج
    - الشاشه: الالوان بيتفوق فيها السامسونج بشكل واضح جدا وخصوصا للى متعود على Amoled - S Amoled - S amoled + فدى نقطه لسامسونج مفيهاش خلاف
    - الرام : للسامسونج ب 1 جيجا ودى من النقاط اللى باحترمها فيهم جدا
    - الذاكره الداخليه: تفوق للسامسونج ب 16 جيجا مقابل 4 جيجا وبصراحه انا مخنوق جدا من الديزاير علشان الذاكره الداخليه فده عيب وتوجه عام من HTC
    - دعم الفيديو: مجربتش السينسيشن فى النقطه دى ولكن اقولك ان السامسونج اس 2 البروسيسور بتاعه زى التابليت عندى بيشغل تقريبا اى فيديو من قبل ماتنزل اى برنامج مخصوص وخصوصا فيديوهات MKV شغلى كل الفيديوها دى تقريبا فالنقطه دى بروسيسور سامسونج قوى جدا واوضح انى مجربتش السيسيشن ولكن معتقدش انه هيبقى ضعيف
    - الوزن: الجالاكسى اخف بشكل ملحوظ جدا علشان استخدامهم للبلاستيك فى التصنيع وهنيجى للنقطه دى تانى
    - البطاريه: بالارقام ال HTC Sensation xe بطاريته اكبر ولكن بالارقام فى الاتصال الجالاكسى اعلى (ارقام وليس استخدام مكثف) وعموما عيب من عيوب ال HTC هو البطاريات

ابرز مزايا ال HTC Sensation Xe
    - جودة الصناعه: اى واحد تعامل مع اتش تى سى يعرف اد ايه الموبايل بيبقى فخم فى الملمس والشكل العام ودى نقطه اعتقد مفيهاش خلاف
    - الواجهه: Sense UI افضل واجهه لاندرويد والفتره اللى مشتغتلتش بيها على Sense UI حسيت بقيمتها جدا وخصوصا للويدجيت وطريقه دمج Social networks مع ال contacts (الفيس بوك - الجى ميل ... الخ مع الاسماء عندك) ورغم استخدامى لل Sense UI 2 القديمه لكن افضل من واجهة الجالاكسى اس 2
    - الصوت: مع beats audio الصوت افضل فى ال Sensation Xe فى ال Headset ولكن فى صوت سماعات الموبايل مقدرش احكم الصراحه
    - الريزوليشن: زى ماقولت الفرق بيبان للمتعود على ريزولويشن عاليه PPI وهى فى الHTC Sensation xe بتكون 256 مقابل 219 فى الجالاكسى اس 2

دى ابرز ملاحظاتى والاختيار لك فى النهايه
    وبالنسبه للاسعار فى الجالاكسى بالذات فيه اكتر من نسخه
    1- نسخه الوكيل وبتكون اعلى سعر 3900 تقريبا يمكن اكتر او اقل
    2- نسخه دوليه بدون ضمان او ضمان محل اسبوعين بالكتير وبتكون فى حدود 3300

اتمنى انى اكون افدتك

عضو فضي الصورة الرمزية Sir-Mando

يا جماعة هو الإس 2 ملوش حل محدش يتناقش كتير بقي !!
    بس خلي بالك htC السنادي هتنزل تقيل اوي
    وسامسونج برده لو عنك قدرة انك تنتظزر لشهر 9 اصبر واهتا لإس 3
    ولكن انصحك بالإس 2 دلوقتي لو مش هتقدر تستني !!

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

عضو برونزي الصورة الرمزية M_HaFeZ

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sir-Mando مشاهدة المشاركة
    يا جماعة هو الإس 2 ملوش حل محدش يتناقش كتير بقي !!
    بس خلي بالك htC السنادي هتنزل تقيل اوي
    وسامسونج برده لو عنك قدرة انك تنتظزر لشهر 9 اصبر واهتا لإس 3
    ولكن انصحك بالإس 2 دلوقتي لو مش هتقدر تستني !!
    هو ايه اللى مالوش حل فيه؟
    الراجل عايز مقارنه موضوعيه بالارقام وبالمواصفات مش مجرد انهى احسن وخلاص
    كل موبايل وله مزايا عن التانى وان كانت تميل لمصلحه الاس 2 فى النهايه ولكن برضو له عيوب

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2