النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: استفسارات نفسيه :D !! عن ال mcitp

عضوية جديدة

Question استفسارات نفسيه :D !! عن ال mcitp

السلام عليكم ,, لو سمحتوا كنت عاوز اسأل حضراتكم ايه الفرق بين مهندس الشبكات ومدير الشبكات والشهادات الخاصه بكل منهم !! 2- ايه الفرق بين واحد متخصص ف المجال ده وواحد درس حاجه مختلفه كتير عن المجال .. في الشغل بقي 3- ايه الحاجات اللي ممكن تقابلني ماعرفهاش زي ال
    Microsoft Lync مثلا .. ودي عرفتها من حد علي النت انه اخد ال mcitp وبعد كدا ماعرفش حاجات كتير من اصغرها ال Microsoft Lync زي ماقولنا ! معلش محتاج حد يرد عليا علشان اقدر اقول باقي الاسئله .. لاني بصراحه عندي اسئله كتييييييييييييره جدااا عن الموضوع وعن السيلف ستودي .. وبصراااااااااحه متردد جداااااااا اني ادرس علشان الاستفسارات دي كلها !!
    التعديل الأخير تم بواسطة react!on ; 31-01-2012 الساعة 01:45

عضوية جديدة

رد: استفسارات نفسيه :D !! عن ال mcitp

السلام عليكم ورحمه الله انا بضم صوتي لصوتك ويارب اخوانا من اهل الخبره لاني والله كنت لسه هعمل موضوع اتكلم فيه عن نفس الفكره
    وسبحان الله اللي لسه هيدرس بيقول نفس كلام اللي درس

انا الحمد لله بفضل الله خلصت mcitp في اول السنه
    وكانت طريقتي كالتالي اذاكر من كتاب ميكروسوفت والخص منه في نوتس بره على برنامج وان نوتس بتاع ميكروسوفت اللي بيجي مع الاوفيس
    ولما الاقي نفسي مش فاهم حاجه اروح على cbt وساعات من على technet

كان عندي دايما مشكله اني اشتريت الفاوتشر وعايز الحق اخلص قبل اخر السنه
    فيا دوب الحق اخلص نصف الكتاب او اكتر بالطريقه اللي قولتلك عليها والاقي نفسي ضيعت وقت كتير قوي (لانها بطيئه جدا) بس بتخلي تحصيل المعلومات عندك 100%
    واقوم طالع انترنت وانزل الامتحان واذاكره كويس واخش اجيب 960 -970 -920
    بصراحه الامتحانات ممكن تتذاكر فقط من الباسفور شور
    ولكن اسالني عن تحصيلي اقولك فقط ال50% اللي ذاكرتهم بالطريق الجامده دي ولكن مشكلتها في تضييع الوقت ) ويندوز 7 680 خارج القصه دي لان المذاكره سهله والامتحان سهل ولكن الباقي هو الصعب شويه
    طيب نخش على الجزء التاني وهو الحاجات المكمله- servercore- iis- sharepoint-isa -exchange- ccna
    وهما كمان في الامتحان عبال مالواحد وصل 647 لقيتهم بيسالو اساله ناس عندها خبره سنين ويدخلك اسئله من sharepointو exchange وانا لسه اصلا معرفش عنهم حاجه
    بصراحه من كتر سماعي هنا في المنتدى على سيسكو حبيتها ونفسي اخلص ccie ,ccnp
    ولكن الواحد دايما مكنش عنده هدف ودلوقتي الحمد لله الهدف موجود وهدف كويس جدا ومستقبل كويس ان شاء الله انك تخلي هدفك انك تتعلم العلم ده وتعلمه للناس وتخدم امتك بيه
    ولكن الواحد مع الايام بيبقى نفسه يشتغل وبقاله كتيير بيدرس وعايز يخشله دخل بقه عشان يعرف يكمل
    وهيقول طب اشتغل
    يلاقي الرد عايزين خبره وعايزين شويه certifictes كتيير قوي عشان نرضى نشغلك
    طب يجماعه سلف ستدي
    والواحد فعلا اكتشف ان في ناس كتيير قوي زيه بتفضل السلف ستدي عشان بيديك معلومات كتير

معلش انا اسف طولت عليكم

لس عايزينكو تنصحونا ازاي نعرف نخش في الحاجات الكتير المكمله وازاي نخلصها وهل اصلا في بيئه العمل الفعليه الحاجات دي مطلوبه بالتفصيل اللي في الكتب دي
    يعني كتب 700 و800 و1000 صفحه الموضوع بيبقى واسع قوي بصراحه وانا
    اسف طولت عليكو
    والسلام عليكم ورحمه الله

عضوية جديدة

رد: استفسارات نفسيه :D !! عن ال mcitp

الفكره كلها يافندم اني اصلا مش عارف اذااااااكر ازاي انا كل الموضوع عندي فكره عن الشبكات واعرف كمبيوتر كويس شويه
    وبحضر فيديوهات استاذ محمود سرحان او احمد سرحان صدقوني مش عارف مين فيهم بالظبط :D

ومعلش ياريت ياجماعه اللي عنده pass 4 sure ارجوووووووووووووووووووووووكم تحطوهم لاني هتجنن عليهم