صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 25

الموضوع: ايه رأيكم في Dell Inspiron 15R N5110 i7

عضو

ايه رأيكم في Dell Inspiron 15R N5110 i7

السلام عليكم يا شباب

ياريت يا شباب حد يرد عليا
    المنتدي ماله بقي له فترة مش متفااااااااااعل

ايه رأيكم في الجهاز ده
    Dell Inspiron 15R N5110

Intel® Core™ i7-2670QM
    6GB DDR3 1066MHz
    640GB SATA 5400 rpm
    15.6" diagonal HD WLED

وهل هوه الافضل ولا التوشيبا

Toshiba Satellite L755-19J
    Intel® Core™ i5-2410M
    Ram : 3g DDR3
    HD : 500 gb
    NVIDIA® GeForce® GT 525M with CUDA™ Technology

سعر الجهازين تقريبا واحد السعر فى حدود 4700 جنيه

عضو

رد: ايه رأيكم في Dell Inspiron 15R N5110 i7

جهآآآز جبآآر , انا املكه منذ 20/7/2011 ولم اواجه اى مشكلة معه , الامكانيات فى توقيعي.
    طبعاً انا مجرب عليه العاب لا حصر لها , على سبيل المثال Battlefield 3 , Crysis 2 , PES 2012 , FIFA 2012 كلها بتشتغل على اعدادات جيده.

الجهآز تصميمه جميل جداً وطبعاً الامكانيات الي حضرتك حاطهها , الجهاز هيطيير !

وهو بالطبع افضل من جهاز توشبيا بسبب المعالج , لأنه رباعي فى الديل , وثنائي فى التوشيبا.

اى سؤال لحضرتك انا موجود.

LENOVO IDEAPAD Y50-70 | Intel Core i7 4720HQ | NVIDIA GeForce GTX 960M 4GB GDDR5 | 16GB DDR3 1600MHz Dual Channel | 1TB Hybrid SSHD | Windows 8.1 64-bit

عضو

أولا اشكرك اخي الكريم كل الشكر علي سرعة ردك
    سؤالي انا شغلي ماكس واتوكاد وفوتوشوب وبجلس علي الجهاز ممكن لفترة تتعدي ال8 ساعات
    فاهم حاجة هل الجهاز بيسخن ولا لأ فضلا عن ذلك اني برضه مدمن العاب:D:D
    ولو هشتريه من القاهرة ممكن اجيبه منين..وكل الشكر مرة اخري ليك اخي الكريم
    :ah4:

عضوية جديدة

طب سؤال انا عندي نفس لابتوب بتاعك بس انا I5 بشغل عليه لعبة BF3 بتشتغل عادي بس بعد فترة بتصير تقطع وهيك يعني بتصير ابصر كيف يعني بتقطع الاصوات تسبق بعضها مع انه كرت شاشة بتاعي GT525M نفيديا في حل لهذه مشكله ؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abada_anwar مشاهدة المشاركة
    أولا اشكرك اخي الكريم كل الشكر علي سرعة ردك
    سؤالي انا شغلي ماكس واتوكاد وفوتوشوب وبجلس علي الجهاز ممكن لفترة تتعدي ال8 ساعات
    فاهم حاجة هل الجهاز بيسخن ولا لأ فضلا عن ذلك اني برضه مدمن العاب:D:D
    ولو هشتريه من القاهرة ممكن اجيبه منين..وكل الشكر مرة اخري ليك اخي الكريم
    :ah4:
    ممتاز للفوتوشوب والاوتوكآد لأنك هتستفداد من الـCUDA فى كآرت الشاشه الـNVIDIA.
    السخونة امر واقعي فى "كـل" اللابتوب بلا استثناء , لكن لا تقلق , فقط اشتري قاعدة تبريد من المكان الذي ستشتريه منه وهي تبآع فى كل مكآن.
    اما بالنسبة لمكان الشراء, انا اشتريته من CompuMe متجر ممتآز! , او يمكنك شرآئه من Egyptlaptop.

بالتوفيق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TG48 مشاهدة المشاركة
    طب سؤال انا عندي نفس لابتوب بتاعك بس انا I5 بشغل عليه لعبة BF3 بتشتغل عادي بس بعد فترة بتصير تقطع وهيك يعني بتصير ابصر كيف يعني بتقطع الاصوات تسبق بعضها مع انه كرت شاشة بتاعي GT525M نفيديا في حل لهذه مشكله ؟
    قم بتحديث التعريف فهو المشكله بكل تأكيد.
    LENOVO IDEAPAD Y50-70 | Intel Core i7 4720HQ | NVIDIA GeForce GTX 960M 4GB GDDR5 | 16GB DDR3 1600MHz Dual Channel | 1TB Hybrid SSHD | Windows 8.1 64-bit

عضو

انصحك بهذا الجهاز افضلك
    https://egyptlaptop.com/dell-inspiro...n7-black-.html
    الهارد ديسك اكبر
    وبالنسبة للسخونة زى ما قالك اخى ال i7 عموما بيسخن بدرجة كبيرة بالذات فى الصيف
    وانصحك بالشراء من هذا الموقع

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ebnkhaldon مشاهدة المشاركة
    انصحك بهذا الجهاز افضلك
    https://egyptlaptop.com/dell-inspiro...n7-black-.html
    الهارد ديسك اكبر
    وبالنسبة للسخونة زى ما قالك اخى ال i7 عموما بيسخن بدرجة كبيرة بالذات فى الصيف
    وانصحك بالشراء من هذا الموقع

شكرا جزيلااااااااا اخي الكريم وايه الاختلاف بين الجهاز ده والتاني
    هل في اختلاف غير الهارد..اقصد يعني هل الناس جربته كويس ..اصل النوع اللي انا ذاكره كله بيشكر فيه وانا محتاجه ضروري لشغل الماكس يعني علي بعد بكرة كده ان شاء الله هنزل اشتريه
    عايز قول فصل في الموضوع معلش
    وجزاكم الله كل خير

عضوية جديدة

dell inspiron n5110 core i7

جهاز زبالة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abada_anwar مشاهدة المشاركة
    شكرا جزيلااااااااا اخي الكريم وايه الاختلاف بين الجهاز ده والتاني
    هل في اختلاف غير الهارد..اقصد يعني هل الناس جربته كويس ..اصل النوع اللي انا ذاكره كله بيشكر فيه وانا محتاجه ضروري لشغل الماكس يعني علي بعد بكرة كده ان شاء الله هنزل اشتريه
    عايز قول فصل في الموضوع معلش
    وجزاكم الله كل خير

ممكن حضرتك تقولنا اشتريته ولا لأ وهل هو كويس معاك
    لأنى بفكر أشتريه

عضو الصورة الرمزية TheLeader

بص انا مش هقولك لآلآ وحش وبتاع , بس هقولك إني عانيت مع الجهاز ده اسبوع بحاله , ده في حاله الخمول بيوصل لـ 60 درجه , وفي الآلعاب بيوصل لـ 95 ولو جدع تحط إيدك على الماوس من ناحيه الشمال شويه , لو قدرت تستحمل السخونيه تبقى جدع بجد !

ولو مش مصدقني خش على المواضيع اللي انا عاملها وشوف

أقسم بالله يا باشا جهاز زباله كله يقولك جبااار وبتاع علشان رامات 6 ولا 8 و i7 بس برضو إنت خليك ذكي , في جهاز i7 رامات 6 وجهاز تاني i5 رامات 3 وبنفس السعر؟ طيب إزاي إن شاء الله؟

ده أكبر دليل على إن اللاب ده فيه حاجه مش مظبوطه , والله لو إنت مصري ولا هتعرف تستخدم اللاب ده غير لما الدنيا تمطر ثلج بس

اللهم بغلت اللهم فاشهد

مشرف سابق الصورة الرمزية Ĩ ф И_ Ĥ Ξ λ Я Ŧ £

^
    لول هذا امر عادي جدا يوجد اجهزة تصل الى اكثر من 100 درجة حرارة انت تتكلم عن لاب توب وليس ديسكتوب ولا احد ضربك على يدك وقال لك اشتري لاب توب والعب مثلا باتل فيلد عليه اليس كذلك ؟

لو لم تلعب عليه لتصل درجة 95 اما خمول فعادي جدا 45-60 انا استعمل الاب توب وغيري الكثير والحرارة عادي

طبعا ليس الجميع يعرف يستعمل الجهاز المحمول فانت تحتاج الى عناية خاصة فهو ليس كيس بطاطا أليس كذلك !

وبنسبة لنفس السعر

شركة توشيبا اسعارها غالية اكثر من الديل ب 25%-40% و اذهب الى السوني وشاهد الفايو لتذهل بالاسعار التي لن تعجيك زيادة 100% واذا عجبك فسيكون جهاز بمواصفات ضعيفة

شركة DeLL الممتازة الافضل بمعادلة السعر مقابل الاداء اذهب الى السوق وسوف تجده بكل مكان راجع مواضيع القسم لتجد الكل يسأل عليه لماذا؟ لانها شركة محترمة بمنتجات عالية جودة وبسعر يحترم الزبون

بمناسبة الموضوع قديم من 4 اشهر ^^
    GeForce 331.58 WHQL

VERY HOT AMD Catalyst 14.1 BETA 1.6 حصريا
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

افضل تعريف معدل لكروت الشاشة القديمة ((( متجدد باستمرار )) HD 2000 - HD 6000
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    يارب ألطف بشام وأهل الشام .اللهم فرجك يارب

عضو الصورة الرمزية TheLeader

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LION_HEART مشاهدة المشاركة
    ^
    لول هذا امر عادي جدا يوجد اجهزة تصل الى اكثر من 100 درجة حرارة انت تتكلم عن لاب توب وليس ديسكتوب ولا احد ضربك على يدك وقال لك اشتري لاب توب والعب مثلا باتل فيلد عليه اليس كذلك ؟

لو لم تلعب عليه لتصل درجة 95 اما خمول فعادي جدا 45-60 انا استعمل الاب توب وغيري الكثير والحرارة عادي

طبعا ليس الجميع يعرف يستعمل الجهاز المحمول فانت تحتاج الى عناية خاصة فهو ليس كيس بطاطا أليس كذلك !

وبنسبة لنفس السعر

شركة توشيبا اسعارها غالية اكثر من الديل ب 25%-40% و اذهب الى السوني وشاهد الفايو لتذهل بالاسعار التي لن تعجيك زيادة 100% واذا عجبك فسيكون جهاز بمواصفات ضعيفة

شركة DeLL الممتازة الافضل بمعادلة السعر مقابل الاداء اذهب الى السوق وسوف تجده بكل مكان راجع مواضيع القسم لتجد الكل يسأل عليه لماذا؟ لانها شركة محترمة بمنتجات عالية جودة وبسعر يحترم الزبون

بمناسبة الموضوع قديم من 4 اشهر ^^
    تحب أشغل باتل فيلد على اللينوفو وتشوف الحراره كام ؟

ولو لم العب عليه الحراره بتقى 60 و انا مشغل التكييف وبرضو سخن , تعالى بئا شوف اللينوفو وهو في حاله الخمول بيبقى 45 ولا كأنه شغال اصلاً

لآ والله بعرف استعمل الجهاز المحمول وجايب كولر وجايب كل حاجه وأه فعلاً هو مش كيس بطاطس زي ما بتقول لو إنت فاكرو كده ديه تبقى مشكلتك إنت مش انا

انا مش عارف إنت مالك داخل سخن كده ليه بس هقولك على حاجه بسيطه جداً هو انا مثلاً هتبلى على الجهاز؟ ^^ يعني انا دفعت فلوسه وجبته خلاص , إسأل نفسك كده سؤال يا أستاذ ذكي أفندي , انا هقول كده ليه ؟ بنافس شركه ديل مثلاً ؟ لآ طبعاً ديه حقيقه وانا بنصح الناس وكمان انا بقول حسبي الله ونعم الوكيل في كل من قال إن اللاب ده كويس وخلاني اجيبه واعاني معاه أكتر من 7 أيام

have fun mate

مشرف سابق الصورة الرمزية Ĩ ф И_ Ĥ Ξ λ Я Ŧ £

ومن قال لك اشتري لينوفو ؟

اللينوفو معروف بهكذا امور مثله مثل ال hp (( الحرارة))

انت تحب أشغلك الباتل فيلد على الديل n5110 وتشوف الحرارة توصل ل 100 وعادي جدا ؟!.

لاتنسى انت في فترة الصيف وحتى لو شغلت مكيف لن ينفع معك الكثير حتى لو حرارة الغرفة 25 هذا لاب توب و60 عادي جدا

عندي توشيبا ساتالايت نفس الشيء 50 بخمول والحرارة من المروحة عالية كثيرا ومزعجة ولكن الامر عادي هذا لاب توب وليس ديسكتوب تركب عليه تبريد مائي وغاز وغيره

اي عادي جدا تأقلم مع الوضع

بنهاية طالما الجهاز شغال 100% ويقوم بواجبه على اكمل وجه فليس لك حجة عند احد
    GeForce 331.58 WHQL

VERY HOT AMD Catalyst 14.1 BETA 1.6 حصريا

افضل تعريف معدل لكروت الشاشة القديمة ((( متجدد باستمرار )) HD 2000 - HD 6000
    يارب ألطف بشام وأهل الشام .اللهم فرجك يارب

عضوية جديدة

السلام عليكم جميعا
    انا عندى اللاب توب dell inspiron n5110
    بس i5 و الرام 4gb
    الجهاز حتى لو سخن بلقيه شغال عادى جدا و بشتغل عليه فتراة طويله و فوتوشوب و العاب عاليه جدا لكن عادى جدا
    الجهاز انا شغال بيه بقالى حوالى سنه بسم الله ما شاء الله جهاز كويس و فعلا انا شوفة السونى اسعار خياليه جدا و ال hp سمعة من اصحاب محلات انه بسبب السخونيه ممكن الشاشه بتعته تضرب و المزربورد بردو عشان كده كل الى انت محتاجه لوحة تبريد كويسه و بس

عضوية جديدة

انا عندي i7 لكن صراحه اشعر انه في مشكله حراره فعلا لكن كمواصفات و تطبيق برامج عليه جيد جدا و بالنهايه برجع الك تختار الجهاز اللي بناسبك

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة