النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: استفسار بخصوص ال groups

عضو

استفسار بخصوص ال groups

- هل فيه جروب فى الدومين جروبس بيساوى الpower user ولو فيه اسمه ايه

2- هل ممكن ادى permssions لى الجروب اللى انا كريته فى الدومين وازاى انا مقصدش الشيرنج

شكرا Share
    Share

عضو

رد: استفسار بخصوص ال groups

لو حضرتك بتسأل هل ممكن تدي صلاحية لجروب أنها تعدل أو تتحكم في مستخدمين أو اجهزة أو وحدات تنظيمية ؟
    يعني كمثال عايز تدي لمجموعه HelpDesk صلاحية أنها تعمل يوزر جديد و تخذفه أو تغير باسورداتهم أو أي كان الصلاحيات
    تقدر تعمل ده بطريقتين
    1- الطريقة الاسهل Delegate Control Wizard
    تيجي ع الوحدة التنظيمية اللي فيها المستخدمين أو الأجهزة كليك يمين و تختار Delegate Control
    هيفتح معاك wizard منه تقدر تختار محموعه ة تختار المجموعه دي تقدر تعمل اي من صلاحيات أنت تحددها خلال ال wizard
    2-الطريقة التانية أنك من الخصائص بتاعت الوحدة التنظيمية . تبويب الحماية "OU Properties >> Security Tab"
    تدوس علي Advanced و تصيف الجروب اللي عايزه و تديله الصلاحيات اللي ايزها
    ملحوظة تبويب الحماية مش هيهر غير لما تختار Advanced Option من قايمة view

فيه طريقة تدي صلاحيات لمجموعه معينه علي أجهزة معينه من خلال Restricted Group Policy
    دي من خلال ال Group Policy و ده بيخلي الجروب اللي تحدده عضو من Local Admin للاجهزة اللي مطبقة عليها البوليسي

يا ريت أقدر أكون أفدتك بحاجة

عضو

بس فيه طريقه 3 انا لقياها ان انا ممكن اقف على الجروب نفسها وادى برمشنات فى تاب ال security بلاقى حاجه اسمها self وشوية جروبات هل self دى معتاها الجروب وبعدين بعد مدى برمشن واجى ا ابص على تاب ال sec بتاع اليوزر نفسه ملقهوش واخد البرمشنات اللى انا مديهتا للجروب ولا مش لازم تتغير

عضو

هل فيه طلريقه ممكن ااقفل بيها النت عن طريق dns

عضوية جديدة

ممكن تقفل النت عن طريق الDHCP باعطاء قيمه GW خاطئه لمجموعه من الuser لكن البعض يعتبرها معقده شويه
    الطريقه الثانيه تقفلها من خلال IPsec في الكروب بولسي او الفايرول في الكروب بولسي ايضا
    والطريقه الثالثه التي افضلها انا من خلال سيسكو راوتر نفسه بالامكان ان تحجب خدمه النت عن مجموعه من اليوزر

عضو

الطريقة التالتة اللي حضرتك بتقول عليها
    هيا هيا الطريقة التانية اللي ذكرتها , رغم اني ف كلامي قلت خصائص الوحدة التتنظيمية
    أنما ده كمثال و يتطبق مكن خصائص اي Object زي ما ذكرت الجروب

Self دي بتعود ع ال Object نفسها لو للمستخدم بتعود ع المستخدم نفسه
    أو للجموعه نفسها ف حالة خصائص المجموعه و هكذا

عضو

معلش انا تقلت عليكم

بس انا كنت دخلت جهاز على السيرفر وبعد كده لقيت انا ملفات الورد القديمه واخد ه read-only روحت على الجروب واديته Modify فى self بعد روحت ابص على اليوز اللى جوا الجروب لقيت ال modify مش متعلم عليها مع انى علمت عليها فى الجروب ولا ده مش شرط وبعد ما عملت كده لقيت ان الموضوع مطبقش يا ترى ايه سبب المشكله

فى سؤال تانى بيخص ال routing لو فرضنا ان ال adsl moderm منوصل بى سيرفر vpn هل لازم اعمل routing بين ال adsl modem والسيرفر , لو مش لازم هل لازم اغير ال ip بتاع المودم

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hm9d مشاهدة المشاركة
    معلش انا تقلت عليكم

بس انا كنت دخلت جهاز على السيرفر وبعد كده لقيت انا ملفات الورد القديمه واخد ه read-only روحت على الجروب واديته Modify فى self بعد روحت ابص على اليوز اللى جوا الجروب لقيت ال modify مش متعلم عليها مع انى علمت عليها فى الجروب ولا ده مش شرط وبعد ما عملت كده لقيت ان الموضوع مطبقش يا ترى ايه سبب المشكله

فى سؤال تانى بيخص ال routing لو فرضنا ان ال adsl moderm منوصل بى سيرفر vpn هل لازم اعمل routing بين ال adsl modem والسيرفر , لو مش لازم هل لازم اغير ال ip بتاع المودم
    السؤال الاول شرحك غير واضح تماما لي لكن باختصار لو اردت ان اغير حاله مجموعه ملفات مع بعض فعن طريقتين الاول عن طريق وضعهم جميعا في مجلد واغير اعدادت السماح لهذا المجلد وبالنتيجه يتاثر كل من بداخل ذلك المجلد بعد ان اطبق الاعدادات على المجلد ومابداخله
    الثاني من خلال السكربت كالباور شيل

السؤال الثاني في الرواتر لو كان سيسكو تعمل نات عليها لتحيل طلبات الvpn الى سيرفر الvpn اما لو كان موديم عادي فالمفروض انه فيه امكانيه تحويل طلبات الvpn من خلال البورت الى السيرفر المقصود كان تحول اي طلب لبورت 25 الى سيرفر الاكسجنج وبورت 21 الى سيرفر الويب وهكذا , كيف تقوم بذلك حسب نوع المودم لكنها بالغالب تكون من خلال صفحه الويب للمودم

عضو

فيه مشكله واجهتنى وهيا انى بعد مدخلت اليوز على الدومين لقيت ملفات ال ال word و الاكسيل واخده readonly وكان فيه حاجت مبتتفتحش دخلت بى administrator وجيت على الدريفات واديتها read and write والموضوع اتحل بس بعد كده لقيت ان ملفات االاكسيل مبيحسبش المعادلات ارجو من حضراتكم تساعدونى فى ايجاد حل