صفحة 3 من 13 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 194

الموضوع: شرح فيديو لكورس Oracle Developer من الصفر الي الاحتراف باذن الله

عـضـو تـقـنـي - الشهادات العلمية
    Oracle
    الصورة الرمزية Ahmed Habib

رد: شرح فيديو لكورس Oracle Developer من الصفر الي الاحتراف باذن الله

بارك الله فيك باشمهندس هلال

مخالف للقوانين

عايزين درس اليوم بقى :ah4::ah4::ah4::ah4::ah4::ah4::D

Oracle

ههههههههههه متحرمشي منك وان شاء الله هحاول اسجل حاجه انهارده

عضوية جديدة

شكرا لك ولكن عندي شوية اسئلة وارجو اني مش اتقل عليك

أولا انا بشكرك على المبادرة بتاعك للدرورة الجميله دي ولكن انا كشخص مبدأ مش درست قبل كده برمجه انا كنت لسه بادئ كورس سي شارب على الانترنت وقلت اكمله ولكن شوفت دورة حضرتك بالصدفه هل أنا كشخص مبتدأ ممكن اتابع معاك بكل سهوله ولا الشرح ده للمتخصصين فقط وهل Oracle Developer ده ممكن اما اخلصه اشتغل بيه ولا بيحتاج معاه سي شارب وفيجوال وكل ده ولو درست الكورس ده هعمل ايه بيه بالضبط انا وظيفتي هتكون ايه بالكورس ده وشكـرا لك ورجاء الاجابه على اسئلتي علشان بناء على اجابة حضرتك هتابع الكورس إن شاء الله وشكـرا لك وجزاك الله كـل خير

Oracle

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رومانسي216 مشاهدة المشاركة
    شكرا لك ولكن عندي شوية اسئلة وارجو اني مش اتقل عليك

أولا انا بشكرك على المبادرة بتاعك للدرورة الجميله دي ولكن انا كشخص مبدأ مش درست قبل كده برمجه انا كنت لسه بادئ كورس سي شارب على الانترنت وقلت اكمله ولكن شوفت دورة حضرتك بالصدفه هل أنا كشخص مبتدأ ممكن اتابع معاك بكل سهوله ولا الشرح ده للمتخصصين فقط وهل Oracle Developer ده ممكن اما اخلصه اشتغل بيه ولا بيحتاج معاه سي شارب وفيجوال وكل ده ولو درست الكورس ده هعمل ايه بيه بالضبط انا وظيفتي هتكون ايه بالكورس ده وشكـرا لك ورجاء الاجابه على اسئلتي علشان بناء على اجابة حضرتك هتابع الكورس إن شاء الله وشكـرا لك وجزاك الله كـل خير
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    بارك الله فيك وشكرا علي الرد
    الكورس انا شارحه للمبتدئين ولا يتطلب اي شي قبله لاني براعي ان اللي بيشوفه معندوش اي خبره سابقه بالمجال وان شاء الله لو كملت الكورس مش محتاج حاجه معاه سب لو نويت تكمل الكورس معايا باذن الله لازم التطبيق العملي وانت بمجرد ما بتخلص الكورس بتقدر تصمم برنامج .

Oracle Developer
    Course Contents
    SQL - Pl/SQL - FORMS - REPORT
    ومهمته ان يقوم بتصميم برنامج علي سبيل المثال

Database
    كان في السابق جميع الشركات تستخدم النظام الورقي وبدات تتطور لاستخدام الكمبيوتر ومن هنا بدا يظهر ما يسمي Database اي بدلا من ان نقوم بتسجيل البيانات والمعلومات علي الورق فسنستخدم بدلا منها الكمبيوتر ونقوم بتسجيلها فيما يسمي بالـ Database وللـ Database مميزات كثيره جدا مثلا سرعه في الاستعلام عن البيانات وايضا لا تاخذ مساحه مكانيه وسهوله عمل نسخ من البيانات ولكن المشكله ان المستخدم النهائي او ما يسمي بالـ End User لا يستطيع ان يتعامل معها لانه لم يدرسها ولا يستطيع كتابه الـ Statement التي تمكنه من الاضافه والتعديل والمسح فلذلك كان بدأ تطرح فكره جديده وهي عمل Interface

Interface
    وهي عباره عن انشاء شاشه شبيه بالورق الذي كنا نقوم بالتسجيل فيه حتي نُسهل علي المستخدم النهائي عمليه الادخالولكن يتبقي لنا ان نقوم بعمل Connect بين الـ Interface والـ Database وذلك من خلال لغه برمجه
    Program Language
    وتستخدم لغه الـ Pl/sql لكي نربط بين الـ Interface والـ Database لكي نفهم البرنامج ان يأخذ البيانات الموجوده علي الشاشه ويسجلها في الداتا بيز والعكس في عمليه الاستعلام اي ناتي بالبيانات من الداتا بيز ونعرضها في الشاشه .

مخالف للقوانين

فى إنتظار درس جديد :ah4::ah4::ah4::ah4:

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Habib مشاهدة المشاركة
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    بارك الله فيك وشكرا علي الرد
    الكورس انا شارحه للمبتدئين ولا يتطلب اي شي قبله لاني براعي ان اللي بيشوفه معندوش اي خبره سابقه بالمجال وان شاء الله لو كملت الكورس مش محتاج حاجه معاه سب لو نويت تكمل الكورس معايا باذن الله لازم التطبيق العملي وانت بمجرد ما بتخلص الكورس بتقدر تصمم برنامج .

Oracle Developer
    Course Contents
    SQL - Pl/SQL - FORMS - REPORT
    ومهمته ان يقوم بتصميم برنامج علي سبيل المثال

Database
    كان في السابق جميع الشركات تستخدم النظام الورقي وبدات تتطور لاستخدام الكمبيوتر ومن هنا بدا يظهر ما يسمي Database اي بدلا من ان نقوم بتسجيل البيانات والمعلومات علي الورق فسنستخدم بدلا منها الكمبيوتر ونقوم بتسجيلها فيما يسمي بالـ Database وللـ Database مميزات كثيره جدا مثلا سرعه في الاستعلام عن البيانات وايضا لا تاخذ مساحه مكانيه وسهوله عمل نسخ من البيانات ولكن المشكله ان المستخدم النهائي او ما يسمي بالـ End User لا يستطيع ان يتعامل معها لانه لم يدرسها ولا يستطيع كتابه الـ Statement التي تمكنه من الاضافه والتعديل والمسح فلذلك كان بدأ تطرح فكره جديده وهي عمل Interface

Interface
    وهي عباره عن انشاء شاشه شبيه بالورق الذي كنا نقوم بالتسجيل فيه حتي نُسهل علي المستخدم النهائي عمليه الادخالولكن يتبقي لنا ان نقوم بعمل Connect بين الـ Interface والـ Database وذلك من خلال لغه برمجه
    Program Language
    وتستخدم لغه الـ Pl/sql لكي نربط بين الـ Interface والـ Database لكي نفهم البرنامج ان يأخذ البيانات الموجوده علي الشاشه ويسجلها في الداتا بيز والعكس في عمليه الاستعلام اي ناتي بالبيانات من الداتا بيز ونعرضها في الشاشه .
    أنا بشكـر حضرتك على ردك الجميل وبجد انت شخصية جميله ويشرفني إني انضم ليكم إن شاء الله بس ياريت بعد إذنك ممكن رابط البرنامج الي حضرتك بتشرح علية علشان اصطبه وابدأ معاكم من دلوقتي إن شاء الله وياريت رابط البرنامج لوحده مش محتاج اصطب فيجوال بيسك كله علشان رماتي 512 فعلشان تكون خفيفة في الشغل معايا ولو مفيش حل هشتري جهاز جديد إن شاء الله وبرده هكمل معاكم وشكـرا لحضرتك بس انا وظيفتي هتكون اعمل داتا بيس بس ولا فورم كمان كامله وشكـرا لك مرة تانيه وآسف لو بزعجك بطلباتي

Oracle

الرابط الخاص بالبرنامج موجود في الفيديو الثاني في البرنامج وان شاء الله انهارده سيتم رفع فيديو جديد خاص بانترو عن السيكول وطريقه ايقاف وتشغيل الداتا بيز من خلال باتشات وايضا طريقه اطاله مده خروج الاسكيمه بعد 15 دقيقه وايضا طريقه التعامل مع الـ Sql Developer و isqlplus , sqlplus , sqlplusw

مخالف للقوانين

رائع جدا يا بشمهندس أيوه كده هو ده الشغل مش شرح هلال و الكلام الفاضى ده ههههههههههههههههههههههههههههه

Oracle

يا خبر ابيض يا باشمهندس هلال ده انت استاذنا ويكفينا شرف اننا مع حضرتك في المنتدي وربنا يباركلك يارب ويكرمك وبعدين والله من غيرك ولا نعرف نروح ولا نيجي

مخالف للقوانين

وحشنى و الله عايز اتكلم معاك على yahoo masanger

عضوية جديدة

لو سمحتم أنا محتاج مساعدة في تحميل البرنامج أنا عملت المستحيل كـل خطوات التسجيل صحيحة مليون بالمية ويجي على خانة الباسورد ويقولي غير الباسورد وعملت المستحيل كتبت حروف واكتر من 8 وزهقت كتبت ارقام وحروف وارقام وكابتل وسمول بجد بقالي ساعه بحاول احمل مش عارف بليز اي حد عنده حساب ممكن يدهوني احمل بيه البرنامج ي حاجه بس احمل البرنامج لان النت وحش جدا عندي تحميل البرنامج لوحده هيأخد له بتاع يوم أو اي رابط تاني من خارج موقع اوركل وشكرا

مخالف للقوانين

أى خدمة يا عم ده account بتاعى
    اhelal_10g@yahoo.com
    1EgfJNIr

عضوية جديدة

جزاك الله خيرا انا سجلت بالمنتدى مخصوص عشان الكورس دا جزاك الله خيرا

عضوية جديدة

جزاك الله خيرا انا سجلت بالمنتدى مخصوص عشان الكورس القيم دا جزاك الله خيرا وجعلة فى ميزان حسناتك

صفحة 3 من 13 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... الأخيرةالأخيرة