صفحة 3 من 43 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 634

الموضوع: my all experience about 3d technology

عضو

رد: my all experience about 3d technology

سلام عليكم, موضوع جامد و خبرة جامدة ما شاء الله, بس تسمحلى اناقشك شوية ؟ حضرتك بتوصل الشاشة السامسونج الS23A950D على الديسبلاى بورت ولا على ال DVI و الشاشة مش سبورت للانفيديا ثرى دى فيجن طبقا لموقعهم, يعنى حضرتك مشغل اكيد ثيرد بارتى درايفر , صح ولا لأ ؟ و أزاى حضرتك حكمت انها أفضل من الأسوس الجديدة اللى نازلة بال3d vision 2 و LED أيضا ؟؟ انا طبعا بناقش حضرتك لأن حضرتك مجرب و التجربة أفضل من الكلام النظرى اللى فى الهوا, كمان لو عندى 3d tv زى ال LG , و كارت قوى من أنفيديا و قدرت أجيب البرنامج الخاص بالنفيديا (ثرى دى تى فى بلاى ) و وصلت الكارت
    بال HDMI 1.4 زى ما انفيديا بتقول (فى الموقع كاتبين مينفعش أقل من كده) هل الجودة مش حتكون أقل من المونيتورز اللى زى السامسونج و الأسوس ؟؟؟؟ و شكرا جزيلا يا باشا

عضو برونزي

شكرا يالخ خالد على تعليقك الجميل وياريت من كل الاعضاء الافاضل يعملو زيك و يسالونى اكثر عشان نشارك معلومتنا و نفيد بيها غيرنا

بص يا باشا :

اولا : انا مشغل الشاشة ال Samsung Monitor بكابل ال ( dual DVI ) طبعا و اما جيت اجرب الدسبلاى بورت على ال 3D قالى ( YOUR Display is out of rang )

ثانيا : اما لو بتقارن ما بين ال ( Samsung S27A950D 27-Inch Class 3D LED Monitor ) و ال ( ASUS VG278H - 27-Inch 16:9 3D Full HD LED Monitor )
    فانا افضل طبعا ال Samsung وده مش معناه ان ال ASUS وحشة ( لأ انتى حلوة ) ولكن مش حتلعب غير
    العاب شركة NVIDIA ( ربنا على المفترى ) وده على عكس ال Samsung الى تقدر تشغل العاب جميع الشركات بما فيهم NVIDIA

بمعنى آخر :

الالعاب اللى عليها شعار NVIDIA حتشتغل بال Nvidia 3D Vision Kit 1 or 2 حيكون ال 3D فيها زى الفل ولو حتديها تقدىر
    ممكن نقول بكفائة فوق 100% و لكن ( اان اان اان اان )

فى حين العاب الشركات التانية زى سلسلة العاب COD او BF3 او MOH او DIRT وغيره و غيره
    اما تيجى تشغلها بال Nvidia 3D Vision Kit 1 or 2 حتكون ال ( 3d quality ) من 60% وانتا نازل
    على حسب الرسالة اللى بيدهالك اذا كانت اللعبة

nvidia ready -----> كفاءة 100%
    excellent ---------> كفاءة 70%
    good --------------> كفاءة 50%
    recommended ---> الابعاد داخلة فى بعضها
    not recommended اللعبة مابتشتغلش

الخلاصة : وانا اتعب نفسى ليه مادام ال Samsung بتشغل جميع شركات الالعاب بما فيهم Nvidia

ثالثا : اما لو بتقارن ما بين ال 3D Monitors و اى 3D TV حقولك تجربة او معلومة جميلة جدى ( الكبير اوى )

انا نزلت لعبة FIFA 12 على ال PC و شغال بال Samsung 3D LED Monitor اللى عاندى ( تمام ) والصورة نقية و الهرتز جوا اللعبة واصل لحد 120Hz بكابل ال DVI
    ولما روحت للاخ الفاضل ( حسام ) فى حلوان لانه عنده ( LG 3D TV LED 100Hz ) و شغلنا نفس اللعبة برضو ( FIFA 12 ) بكابل ال HDMI 1.4 والهرتز واصل ل 60Hz بس
    فوجئت بدقة رهيبة للصورة و نقاء للالوان لا توصف يعنى بالعربى تضرب ال Samsung و ال Asus بالجزمة و طحط عليهم

وعشان كده انا ناوى ان شاء الله اجيب شاشة LG 3D برضو ... بس حجيب الاكبر شويه ال 47inch او 55inch

ولو عاوز معلومات اكتر ممكن تبعتلى رفم تايفونك وانا حكلمك و يارب تبقى معرفة خير

عضو برونزي

بص يا اخ ribery_france_2

انا قرات مواصفات الشاشة الشارب فى اللينك اللى انتا باعته هوا كاتب فى المواصفات DVI-HDMI Input او ( DVI via HDMI )
    يعني يقصد يقلك انك ممكن تشتغل بالكابل ده :

https://www.made-in-china.com/showroo...Conventor.html

او ده :

https://www.greatsku.com/wholesale/hd...mi-female.html

يعنى حتوصل طرف ال DVI فى كارت الشاشة فى ال PC والطرف ال HDMI فى ال 3D TV وده ما هو الى CONVERTER
    وفى كلا الحلتين كده كده حيتقرى على ال PC انه كابل HDMI واللى يثبت كلامى ان ان الشاشة ال SHARP ده سيرياس 7
    واما تخش تشفلها Video على YOUTUBE مش حتلاقى UNBOXING ليها او ريفيو ... ولكن حتلاقى للاحدث منها ( sharp 3d series 9 )
    وان كان ال DVI SOCKET موجوده فى الشاشة الشارب فى اللينك اللى انتا باعته فاكيد مش حيشلوه من السيرياس الاحدث منه ( ولا ايه )

خد بص كده :

https://www.youtube.com/watch?v=jJGjhXtsiJw

https://www.youtube.com/watch?v=BMX76dAqeN4

عضو فضي

يا اخى انت تستخدم كرت نيفيديا مع شاشة ثرى دى سامسونج معنى كده ان الشاشة بتاخد الصورة تو دى من الكرت وبتحولها بنفسها ثرى دى اعتقد انك لو غيرت لكارت ا ام دى هتحس بفرق كبير فى الصورة وهتبقى افضل كتير لان الصورة هتطلع من الكرت ثرى دى اصلا والشاشة هتعرضها زى ما هيه
    ولا انت ايه رايك نيفيديا عامله احتقار ومش بتخلى كروتها حتى تشتغل ثرى دى على شاشات سامسونج
    يريت ترد عليه لانى احتمال اشترى شاشة قريب وعاوز اعرف الحوار ايه بالظبط
    يا اخى حوار الحاجات الى بتخرج بره الشاشة ده اعتقد بيحصل لو كان العمق معدل من الكرت ل 100 فى المائة ولو انه صعب يكون كده فعلا بس جرب ممكن يحصل
    لانه فعلا حصل معايا وبنظارات احمر وازرق كمان مش نظارات اكتيف كمان ازاى مش هيحصل معاك يعنى
    اعتقد ان فى كابلات اتش دى ام اى بتقبل 120 هرتز بس غالية جدا وصورتها بتبقى جامدة طحن لان اتذكر ان فى ناس قالت كده هنا فى المنتدى وكمان فى شاشة ثرى دى من سامسونج نفس العائلة الى حضرتك جبتها بس رقم 750 ودى مفهاش غير مدخل اتش دى ام اى وبتدعم ثرى دى يبقى ازاى الاتش دى ام اى مش بيدعم 120 هرتز ههههه وبخصوص التباين الى قل معاك فده فعلا حصل معايا اول لما ركبت الكبل الاتش دى ام اى وصلحت الموضوع ده بانى دخلت على اعدادت الشاشة نفسها وغير حاجة اسمها اتش دى ام اى بلاك ليفل خليها (لو ) التباين هيرجع تمام وعلى تباين الشاشة على الاخر وعيش
    الشاشات الكبيره بتفرق فى العمق وده طبيعى جدا لانها بتقرب الحاجات من الطبيعة ولازم تفرق فى العمق
    انصحك تجرب كارت اى ام دى مع شاشتك وتوقف تحويل التو دى لثرى دى الى فى الشاشة هتحس بفرق غريب ده الى متصوره يعنى شكل الشاشة السامسونج مش عاجبنى نهائى عامله زى البتاعة هههههههه بس عموما احسن من الاسوس فى الشكل
    والى اعتقد انها احسن منهم كلهم الال جى كان فى شاشة كده البانل بتاعها اى بى اس الوانها فاجرة بالذات فى الاسود والابيض فى التدرجات وفى نفس الوقت ثرى دى وكان زمن الاستجابة كبير شوية بس اعتقد انه هيتعدل مع التردد العالى
    اعتقد ان التجارب الفاشلة الى بتقول عليها دى لو انا كنت ممكن اتماشى معاها بعد ما تغير العمق ل 100فى المائة جرب الفيديو ده وقولى بس تجيب اعلى ريزولوشن وتكبر الشاشة على الاخر وات هتحس انك قاعد مع الواد هناك فعلا والحاجات هتخرجلك بره
    https://www.youtube.com/watch?v=RUsqwaeDekM
    كل الى قولته ده مع انى معنديش شاشة ثرى دى لو كان الكلام صح فيمكن لانى اعرف فى الفيزياء وفى تصورت للموضوع فى دماغى انما لو غلط اعذرنى علىه لانى معنديش شاشة :p لو طلع الكلام صح هقولك على احسن تظبية للشاشة تديك افضل صورة واحسن الوان !!!!!!!!!!!!!

عضو

المفروض ان حضرتك مش مستخدم الأنجن او الكونفرتر اللى موجود فى الشاشة اللى هو الطريقة الرابعة زى محضرتك شرحت, يعنى محتاج برنامج او درايفر زى التراى ديف, ولا حضرتك شغال أزاى ؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ashraf Ehah Saa مشاهدة المشاركة
    شكرا يالخ خالد على تعليقك الجميل وياريت من كل الاعضاء الافاضل يعملو زيك و يسالونى اكثر عشان نشارك معلومتنا و نفيد بيها غيرنا

بص يا باشا :

اولا : انا مشغل الشاشة ال Samsung Monitor بكابل ال ( dual DVI ) طبعا و اما جيت اجرب الدسبلاى بورت على ال 3D قالى ( YOUR Display is out of rang )

ثانيا : اما لو بتقارن ما بين ال ( Samsung S27A950D 27-Inch Class 3D LED Monitor ) و ال ( ASUS VG278H - 27-Inch 16:9 3D Full HD LED Monitor )
    فانا افضل طبعا ال Samsung وده مش معناه ان ال ASUS وحشة ( لأ انتى حلوة ) ولكن مش حتلعب غير
    العاب شركة NVIDIA ( ربنا على المفترى ) وده على عكس ال Samsung الى تقدر تشغل العاب جميع الشركات بما فيهم NVIDIA

بمعنى آخر :

الالعاب اللى عليها شعار NVIDIA حتشتغل بال Nvidia 3D Vision Kit 1 or 2 حيكون ال 3D فيها زى الفل ولو حتديها تقدىر
    ممكن نقول بكفائة فوق 100% و لكن ( اان اان اان اان )

فى حين العاب الشركات التانية زى سلسلة العاب COD او BF3 او MOH او DIRT وغيره و غيره
    اما تيجى تشغلها بال Nvidia 3D Vision Kit 1 or 2 حتكون ال ( 3d quality ) من 60% وانتا نازل
    على حسب الرسالة اللى بيدهالك اذا كانت اللعبة

nvidia ready -----> كفاءة 100%
    excellent ---------> كفاءة 70%
    good --------------> كفاءة 50%
    recommended ---> الابعاد داخلة فى بعضها
    not recommended اللعبة مابتشتغلش

الخلاصة : وانا اتعب نفسى ليه مادام ال Samsung بتشغل جميع شركات الالعاب بما فيهم Nvidia

ثالثا : اما لو بتقارن ما بين ال 3D Monitors و اى 3D TV حقولك تجربة او معلومة جميلة جدى ( الكبير اوى )

انا نزلت لعبة FIFA 12 على ال PC و شغال بال Samsung 3D LED Monitor اللى عاندى ( تمام ) والصورة نقية و الهرتز جوا اللعبة واصل لحد 120Hz بكابل ال DVI
    ولما روحت للاخ الفاضل ( حسام ) فى حلوان لانه عنده ( LG 3D TV LED 100Hz ) و شغلنا نفس اللعبة برضو ( FIFA 12 ) بكابل ال HDMI 1.4 والهرتز واصل ل 60Hz بس
    فوجئت بدقة رهيبة للصورة و نقاء للالوان لا توصف يعنى بالعربى تضرب ال Samsung و ال Asus بالجزمة و طحط عليهم

وعشان كده انا ناوى ان شاء الله اجيب شاشة LG 3D برضو ... بس حجيب الاكبر شويه ال 47inch او 55inch

ولو عاوز معلومات اكتر ممكن تبعتلى رفم تايفونك وانا حكلمك و يارب تبقى معرفة خير

هو حضرتك جربت الفيفا 3d ولا 2d عادى, انا لسه مجرب الشاشة الأل جى فى كارفور و الثرى دى كان فيه جوستينج جامد و معجبنيش خالص, انا بعت لحضرتك رسالة على الخاص

عضو الصورة الرمزية DreAmO

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_rafea مشاهدة المشاركة
    هو حضرتك جربت الفيفا 3d ولا 2d عادى, انا لسه مجرب الشاشة الأل جى فى كارفور و الثرى دى كان فيه جوستينج جامد و معجبنيش خالص, انا بعت لحضرتك رسالة على الخاص

غريبه !

انت اول واحد مايعجبوش الثري دي بتاع ال جي .. بالعكس محدش جربه الا وقال عليه رائع

ال جي فيها عيوب .. هي مش عيوب .. لكن مقارنات بسامسونج

يعني سامسونج تتفوق في جودة الالوان والتباين .. في الصوره العاديه

لكن في الثري دي .. ال جي تتفوق ( لأنها بتستخدم تقنيه الباسيف ) من حيث الثري دي فقط .. لكن جودة الالوان في سامسونج افضل بردو في الثري دي

عكس تقنيه الاكتيف ( المستخدمه في باقي الشركات مثل سامسونج ونفيديا وغيرهم ) بتسبب صداع وارهاق ودوخه

يعني حتى لو الثري دي افضل في سامسونج ونفيديا .. فمتعته بتبوظ بسبب الصداع والارهاق من نضارتهم .. غير ان النضاره الاكتيف لها بطاريه

ووزن اتقل وسعر اغلى

.. انصح الجميع ان يطلع على مقارنات ومعلومات عن تقنيات ال 3d .. وهي Active 3d , passive 3d

وياريت تقولنا انت جربت اي موديل وكام بوصه .. وايه اللي كان معروض عالشاشه .. وايه اللي ماعجبكش بالظبط
    .
    .
    .
    سبحانك ربي ... لا اله الا انت

عضو فضي

يا اخى انت تستخدم كرت نيفيديا مع شاشة ثرى دى سامسونج معنى كده ان الشاشة بتاخد الصورة تو دى من الكرت وبتحولها بنفسها ثرى دى اعتقد انك لو غيرت لكارت ا ام دى هتحس بفرق كبير فى الصورة وهتبقى افضل كتير لان الصورة هتطلع من الكرت ثرى دى اصلا والشاشة هتعرضها زى ما هيه
    ولا انت ايه رايك نيفيديا عامله احتقار ومش بتخلى كروتها حتى تشتغل ثرى دى على شاشات سامسونج
    يريت ترد عليه لانى احتمال اشترى شاشة قريب وعاوز اعرف الحوار ايه بالظبط
    يا اخى حوار الحاجات الى بتخرج بره الشاشة ده اعتقد بيحصل لو كان العمق معدل من الكرت ل 100 فى المائة ولو انه صعب يكون كده فعلا بس جرب ممكن يحصل
    لانه فعلا حصل معايا وبنظارات احمر وازرق كمان مش نظارات اكتيف كمان ازاى مش هيحصل معاك يعنى
    اعتقد ان فى كابلات اتش دى ام اى بتقبل 120 هرتز بس غالية جدا وصورتها بتبقى جامدة طحن لان اتذكر ان فى ناس قالت كده هنا فى المنتدى وكمان فى شاشة ثرى دى من سامسونج نفس العائلة الى حضرتك جبتها بس رقم 750 ودى مفهاش غير مدخل اتش دى ام اى وبتدعم ثرى دى يبقى ازاى الاتش دى ام اى مش بيدعم 120 هرتز ههههه وبخصوص التباين الى قل معاك فده فعلا حصل معايا اول لما ركبت الكبل الاتش دى ام اى وصلحت الموضوع ده بانى دخلت على اعدادت الشاشة نفسها وغير حاجة اسمها اتش دى ام اى بلاك ليفل خليها (لو ) التباين هيرجع تمام وعلى تباين الشاشة على الاخر وعيش
    الشاشات الكبيره بتفرق فى العمق وده طبيعى جدا لانها بتقرب الحاجات من الطبيعة ولازم تفرق فى العمق
    انصحك تجرب كارت اى ام دى مع شاشتك وتوقف تحويل التو دى لثرى دى الى فى الشاشة هتحس بفرق غريب ده الى متصوره يعنى شكل الشاشة السامسونج مش عاجبنى نهائى عامله زى البتاعة هههههههه بس عموما احسن من الاسوس فى الشكل
    والى اعتقد انها احسن منهم كلهم الال جى كان فى شاشة كده البانل بتاعها اى بى اس الوانها فاجرة بالذات فى الاسود والابيض فى التدرجات وفى نفس الوقت ثرى دى وكان زمن الاستجابة كبير شوية بس اعتقد انه هيتعدل مع التردد العالى
    اعتقد ان التجارب الفاشلة الى بتقول عليها دى لو انا كنت ممكن اتماشى معاها بعد ما تغير العمق ل 100فى المائة جرب الفيديو ده وقولى بس تجيب اعلى ريزولوشن وتكبر الشاشة على الاخر وات هتحس انك قاعد مع الواد هناك فعلا والحاجات هتخرجلك بره
    https://www.youtube.com/watch?v=RUsqwaeDekM
    كل الى قولته ده مع انى معنديش شاشة ثرى دى لو كان الكلام صح فيمكن لانى اعرف فى الفيزياء وفى تصورت للموضوع فى دماغى انما لو غلط اعذرنى علىه لانى معنديش شاشة لو طلع الكلام صح هقولك على احسن تظبية للشاشة تديك افضل صورة واحسن الوان !!!!!!!!!!!!!
    تعديل المشاركة

اليوم 10:17

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله ضيف مشاهدة المشاركة
    انا كنت فاكر زيك كدة

شاشة سامسونج معاها برنامج بتثبته عالكمبيوتر ... بديل لبرنامج نفيديا .. بيفعل الثري دي من كارت الشاشه نفسه .. زي مابتعمل نفيديا

بالإضافه ان فيها خاصية تحويل اي شىء 2D الى 3D .. ودي خاصيه إضافيه .. لكنها مش اساس عمل الشاشه
    .
    .
    .

عضو فضي

اه كده فهمت طيب وباقى الاسئلة ايه ردك فيها

اه كده فهمت طيب وباقى الاسئلة ايه ردك فيها
    الباقي يجاوبك عليه اشرف صاحب الموضوع .. انا ماجربتش الثري دي غير في نضارات الاحمر والازرق اللي عاملها يدوي على ايدي

وفي السينما لما شوفت افاتار .. وهي نفس تقنيه ال جي
    .
    .
    .

عضو فضي

طيب فى السنما لما حضرتك شوفت افاتار كان فى حاجات بارزة لبره ولا لا

طيب فى السنما لما حضرتك شوفت افاتار كان فى حاجات بارزة لبره ولا لا

موضوع البروز للخارج دة .. لازم يحصل مع اي تقنيه عرض للثري دي .. بشرط يكون الفيلم نفسه متصور بكاميرات ثري دي اللي هي عدستين بجانب بعض

كل كاميرا بتصور بزاويه مختلفه زي ماحنا فاهمين طبعا .. فالحاجة كل ماتبعد عن الشاشه .. بيكون الصورتين او الزاويتين متقاربتين

وكل مابتقرب الزاويه بتنفرج والصورتين يتباعدو عن بعض

لذلك ولما تيجي تتفرج بالنضاره .. كل مالزاويه بين الصورتين تكون منفرجه اكتر .. يبقى القرب من عينك للشىء دة اكبر .. العين والعقل بيجمعها كدة

فأنت بتشعر ان الشىء اللي بيقرب من كاميرا التصوير دة بيقرب مع عينك انت اوي وهيخبط فيك

لكن حدود الشاشه نفسها ( برواز الشاشه ) مفيش شىء هيتعرض خارج الاطار .. كله في محيط اطار الشاشه .. لكن حجات بتقرب وحجات بتبعد

وحجات ورا حجات .. في عمق في الموضوع

بالنسبه لفيلم افاتار .. مفيش مشاهد في الفيلم مصمه مخصوص لإبهار المشاهد بخروج اشياء في وجهه من الشاشه غير مشهد واحد فقط .. كان لأشياء صغيره مضيئه تطير في الجو

فتشعر انها قريبه منك جدا ويمكنك ان تمسكها بيدك

لكن باقي الفيلم فيه ثري دي وعمق في المشاهده قوي .. والصوره والثري دي زي ماقال الكتاب

في افلام تانيه بقى .. بيبقى الفيلم معمول مخصوص لأبهار المشاهد بالثري دي

تلاقي عصايه الممثل يتعمد يوجهها للكاميرا .. او سيف .. او سهم .. اي شىء يتحدف في مواجهة الكاميرا وخلاص .. علشان يخضك
    .
    .
    .

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DreAmO مشاهدة المشاركة
    غريبه !

انت اول واحد مايعجبوش الثري دي بتاع ال جي .. بالعكس محدش جربه الا وقال عليه رائع

ال جي فيها عيوب .. هي مش عيوب .. لكن مقارنات بسامسونج

يعني سامسونج تتفوق في جودة الالوان والتباين .. في الصوره العاديه

لكن في الثري دي .. ال جي تتفوق ( لأنها بتستخدم تقنيه الباسيف ) من حيث الثري دي فقط .. لكن جودة الالوان في سامسونج افضل بردو في الثري دي

عكس تقنيه الاكتيف ( المستخدمه في باقي الشركات مثل سامسونج ونفيديا وغيرهم ) بتسبب صداع وارهاق ودوخه

يعني حتى لو الثري دي افضل في سامسونج ونفيديا .. فمتعته بتبوظ بسبب الصداع والارهاق من نضارتهم .. غير ان النضاره الاكتيف لها بطاريه

ووزن اتقل وسعر اغلى

.. انصح الجميع ان يطلع على مقارنات ومعلومات عن تقنيات ال 3d .. وهي Active 3d , passive 3d

وياريت تقولنا انت جربت اي موديل وكام بوصه .. وايه اللي كان معروض عالشاشه .. وايه اللي ماعجبكش بالظبط
    السلام عليكم, هو انا معنديش اى شاشة ثرى دى, و مجربتش الثرى دى غير فى السينما, امس كنت فى كارفور و شوفت الأل جى السينيما ثرى دى , كان فيه كل الموديلات, و كلهم مشغلين فيديو ثرى دى للعبة أعتقد كول اوف ديوتى, انا جربت اكبر واحدة, كانت 47 بوصة تقريبا, الثرى دى واضح بس فيه جوستينج جامد ظاهر خالص, و كمان عمق الثرى دى كان بسيط خالص, ده اللى معجبنيش فى الشاشة, لكن مقدرش اقارنها بأى حاجة تانيه لأنى مجربتش

عضو الصورة الرمزية ribery_france_2

طيب مقارنه للسامسونج وال أل جى أ
    أيه ر[يكم فى الشاشه ديه
    Samsung PS51D550

ثانيا فى نوع خفيف جدا من النظارات الاكتيف لسامسونج
    https://www.samsung.com/us/video/tvs.../SSG-3050GB/ZA
    بأنتظار الاستمتاع بالمناقشه

صفحة 3 من 43 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات