النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: ممكن مساعدة يا شباب لو تكرمتم

عضو برونزي الصورة الرمزية Scorpion007

Question ممكن مساعدة يا شباب لو تكرمتم

انا محتاج انى ابدا فى CCNP ممكن حد ينصحنى ابتدى ازاى واية افضل الكتب ازاكر منها
    وهل تنفع ازاكرها Self Study ولا لازم احضر تدريب واحجز كورس علشان افهمها ؟

ياريت لو عندك معلومة صغيرة حطها ممكن تفيدنى جدا

وجزاكم الله خير وربنا يوفقكم " آميييييين"

مشرفة سابقة

رد: ممكن مساعدة يا شباب لو تكرمتم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخ Scorpion انا لم انتهي بعد من شهادة ال CCNP و ما زلت في منتصف الطريق و لكن هذه بعض المعلومات التي طلبتها و عسى ان تفيدك و لو بشي بسيط

اولا شهادة ال CCNP تتكون من اربعة امتحانات. و يمكنك ان تبدا باي امتحان ترغب به ولكن الافضل برائ ان تبدا بالروتنج او السويتشنج لان هاذين الامتحانين مبنيان على منهج شهاده ال CCNA ولكن بتوسع اكثر فلو بدات بهما فلن تكون كل الموضوعات جديده عليك في حين ان موضوعات الامتحانين الاخرين جديده و هما واكثر صعوبه سواء من ناحية التدرب العملي او الفهم النظري

تستطيع ان تذاكر ال CCNP عن طريق الدراسه الذاتيه و ياريت يكون عندك طريقه تتدرب على اجهزه حقيقيه و لولفتره بسيطه لانك الان تدرس دراسه متقدمه و من غير المعقول ان لا تعرف شكل الراوترات و السويتشات و كيفيه تو صيلهم وطرق ال upgrade وما الى ذلك .للتدريب العملي اليومي انصحك ببرنامج Dynamips هذا البرنامج يوفر لك معظم ما تحتاجه للروتنج و السويتشنج و جزء من امتحاني ال ISCW و ال ONT
    اذا كنت تستطيع الالتحاق بدوره تدريبيه فانصحك بذلك اذا كانو سيوفرون لك اجهزة حقيقيه تتدرب عليها اما اذا لم يكن لديهم فلا انصحك للاسباب التاليه:
    * بالنسبه للشرح تستطيع ان تعتمد على السيديهات التعليميه وهذه توفر لك الشرح لمقرر CCNPبواسطه احسن الاساتذه و تستطيع الحصول عليها مجانا من هذا المنتدى و غيره و تستمع لها في الوقت الذي تريده في بيتك و بعدد المرات التي ترغب بهاما لاتجده بالسي دي ستجده بالكتب
    * بالنسبه لتدريب العملي اذا لم يوفرو لك اجهزه حقيقيه فاي سيميوليشن تستطيع الحصول عليه ايضا من هذا المنتدى و غيره مجانا
    * في الدراسه الذاتيه انت المتحكم بوقتك و لكن المشكله انك حين تدرس و حدك قد تتراخى اذا لم يكن لديك عزيمه قويه

في النهاية لكل طريقه حسناتهاو مساوئها ولك مطلق الحريه لاختيار ما يناسبك
    [SIZE="2"][COLOR="Teal"] [CENTER]
    اللَّهُمَّ اجعل حبك أحب الأشياء إليّ
    و اجعل خشيتك أخوف الأشياء عندي
    و اقطع عني حاجات الدنيا بالشوق إلى لقائك
    و إذا أقررت أعين أهل الدنيا من دنياهم ، فأقرر عيني من عبادتك
    [/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

الحمد لله Amna بجد والله استفدت من تعليقك كويس جدا وخاصة انكى تقومين بدراسة CCNP حاليا فلم ينبع هذا الكلام من مجرد اقتراح بل هو نتاج رؤية لشخص يرى الموضوع افضل منى

لالاسف انا بحب ازاكر لواحدى من غير قيود والتزام بمواعيد من احد وكمان بحس انى المعلومة بتثبت اكتر بس المشكلة ان الطريقة دى بتاخد وقت طويل فى المقابل.. على العموم هحاول اوفق بين الطريقتين العملى والشخصى

لكن اسمحيلى بسؤال ممكن اعرف اية افضل الكتب فى CCNP لانى خايف ازاكر من السيمستر بتاع سيسكو اكادمى وخصوصا انة دوخنى وزاكرت معلومات كتير منة كتير جدا ماجتش فى امتحان CCNA وكمان اخد وقت طويل منى و شوفت مشاركات فى CCNP لم اجد ما يشجع على البداية منة وخصوصا ان CCNP اطول لكن كلامك بخصوص الروتنج والسيوتشنج ممكن يكون سهل بازن الله فمطمنى شوية فى البداية ..لكن لو ترشحيلى كتب يكون افضل

ولكى جزيل الشكر وجزاك الله خيرا انشاء الله

مشرفة سابقة

الحمد لله اني قدرت افيدك بحاجه

شوف يا سيدي انا بفضل اقرا من كتب سيسكو يعني بالنسبه للروتنج كتاب
    Building Scalable Cisco Internetworks (BSCI) (Authorized Self-Study Guide), 3rd Edition

و بالنسبه للسويتشنج
    Building Cisco Multilayer Switched Networks (BCMSN) (Authorized Self-Study Guide), 4th Edition

وان شاء الله تجد هذه الكتب على النت

لكن بجد ان وجدت SignalTrain CDs مفيده جدا في الشرح انا شاهدت الCD اول بعدين كنت باقرا الجزء الي شفته في ال CD من الكتاب بعدين اطبق عملي ثم انتقل لل البعده و برضه اشوف الجزء الي عاوزاه من الCD ثم الكتاب ثم العملي و هكذا على العموم انا شرحت كل حاجه لك في ردي عليك بمقال اخر
    [SIZE="2"][COLOR="Teal"] [CENTER]
    اللَّهُمَّ اجعل حبك أحب الأشياء إليّ
    و اجعل خشيتك أخوف الأشياء عندي
    و اقطع عني حاجات الدنيا بالشوق إلى لقائك
    و إذا أقررت أعين أهل الدنيا من دنياهم ، فأقرر عيني من عبادتك
    [/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

اة فهمت خلاص وقرات المقال التانى ورديت هناك وبجد مش عارف اشكرك ازاى

هحاول بازن الله ابتدى فى ااقرب فرصة اول لما اجمع كل ما يخص المادة للجذء اللى هبتدية وفى الغالب هبتدى بالروتنج وبعدين السويتشنج انشاء الله

وفى الاخر ما ااقدرش اعمل حاجة غير انى ادعيلك ربنا يوفقك ويكرمك يارب وتاخدى CCIE انشاء الله ولو فى ايدى حاجة هعملهالك علشان ماحدش رد عليا فى المنتدى وبيدخلو يقرؤ ويمشو