النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: مشكلة فى ال Telnet - % error in authentication أرجو المساعدة

عضوية جديدة

Exclamation مشكلة فى ال Telnet - % error in authentication أرجو المساعدة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا بدأت أدرس كورس ال CCNA بعون الله ، و وصلت الى مرحلة ال Telnet ، و كان كل شئ تمام فى أول مرة أجرب أدخل من جهاز بواسطة ال TelNet على الراوتر فى برنامج Packet Tracer .... لكن أفاجئ تانى يوم بعد أضافة سيرفرات ال DHCP .... معرفتش أدخل من خلال ال TelNet ... وواجهت هذا الخطأ : % Error in Authentication !!!!

فأنا سأرفق ملف الحفظ Save من داخل برنامج ال Packet Tracer .... وأتمنى المساعدة منكم يا خبراء الشبكات وجزاكم الله كل خير

طبعا أنتم أكثر خبرة منى فى الشبكات و هتقدروا تتعاملوا مع جميع المعطيات فى الملف بس بردو علشان سرعة التعامل .... أنا واضع باسورد لل Telnet " 3333 " .
    وأن شاء الله هكمل فى دراسة الكورس من خلال كيبل ال Console ...... أنا دورت شوية على النت بس لقيتهم كلهم بيتكلموا عن حاجة أسمها aaa authentication !!!!!

أولا أنا معرفهاش ... ثانيا : أنا أصلا ملعبتش فى اعدادات اى حاجة غير الاعدادات الاساسية ... وكل شئ هيظهر أمامكم فى الملف

تحياتى العطرة و جزاكم الله خيــــــــــــــــــــــــــرا .

https://www.mediafire.com/?rjzgbxtj94c2gtx
    https://rapidshare.com/files/510283242/Telnet_prob.pkt

أى موقع منهم كله زى بعضه ... شكـــــــــــــرا.

عضو الصورة الرمزية عادل شبل

رد: مشكلة فى ال Telnet - % error in authentication أرجو المساعدة

هتوقف ال aaa authentication بالأمر no aaa new-model وتتاكد انك كاتب الامر login على ال vty lines أو login local لو انت عامل local user وعاوز تتدخل بيه

عضوية جديدة

رد: مشكلة فى ال Telnet - % error in authentication أرجو المساعدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل شبل مشاهدة المشاركة
    هتوقف ال aaa authentication بالأمر no aaa new-model وتتاكد انك كاتب الامر login على ال vty lines أو login local لو انت عامل local user وعاوز تتدخل بيه
    نفس المشكلة ..... كتبت الامر و لم يحدث اى جديد جزاك الله خيرا على المحاولة
    أتمنى حد يكون بيستخدم لسه الPacket Tracer ..... يعمل check على الملف ويقولى أنا عندى ايه غلط .

المفضلات