صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 25 من 25

الموضوع: ارجو الافاده حول samsung sa950 3d

عضو فضي

رد: ارجو الافاده حول samsung sa950 3d

كل الموضوع من راى ان تقنية سامسونج باهظة التكلفة
    ومحتاج كرت شاشة غالى جدا وبروسيسور غالى جدا ورامات عالية ده غير الشاشة الى اصلا مكلفة جدا والنظارات بتاعتها غالية جدا
    وبتديك اداء فى الثرى دى وحش صورة غامقة وكروس تواك وكمان بتديك نصف الهرتز فى الثرى دى والنظارة غالية وبتعمل صداع
    انما ال جى تشتغل بجهاز متواضع واى لعبة شغلتها بجهازك قبل كده على التو دىواشتغلة بسلاسة هتشتغل بنفس الثلاثة مع تقنية ال جى
    ومش هتحتاج تغير وتجيب جهاز جديد وغالى ونظارتها رخيصة جدا جدا والصورة مش بتبقى غامقة ونادرا لما بيبقى فى كروس تواك
    والجوستينج مش موجود نهائى بالذات لو جيبت تليفزيون ال جى 120 هرتز وشغلته على الكمبيوتر بكيبل hdmi 1.4a
    وسعر الشاشة رخيص مقانة بالسامسونج والعيب الوحيد فيها ان الرزيلوشن بيقل للنصف بس اتضح ان المخ بيدمج الصورتين وبتشوف صورة
    تعتبر full hd 1080p
    بعد ده كل لازم افضل ال جى بسبب معادلة السعر يساوى الاداء

عضو

عزيزي عبدالله مع احترامي لرايك لكنني امتلك السامسونج s23a950 , و قريت كتير جدا عن ال3d قبل ما اشتري و كمان شوفت lg و جربتها في سبينس و فيرجن ستورز و قريت كتير جدا عن الفرق بينهم لكن فعلا لحد دلوقتي لا يوجد جودة في ال3d و خاصة لو كان full hd اعلي من تقنية الاكتيف شاتر , و انا اعلم مزايا و عيوب كل منهم لكن الموديل الذي اتحدث عنه من افضل و اجمل ما ابدعت سامسونج - صحيح الصورة مش فاتحة و الاضاءة عاليه فيها زي الباسيف لكن الدقة المعروضة واضحة بشكل رهيب و افضل من الباسيف بمراحل .و بعدين الصداع ده بيجي من الجوستينج و ده بيجي من ضبط اعدادات اللعبة او الفيلم و ليس عيب عام في التقنية و مع التحسنات العالية في برنامج tridef و الذي يمكنك من تشغيل اي فيلم . لا يوجد جوستينج علي الاطلاق . و بعدين مين قال انك محتاج جهاز بمواصفات عالية عشان تلعب علي الشاشة . الشاشة تمكنك من التحويل من 2d الي 3d علي اي فيلم او لعبة و بدون ما يتم استخدام قدرات هائلة للكارت.

عضو فضي

احتياج الشاشة لامكانيات عالية لانها اصلا بتشتغل على 120 هرتز
    وبعدين الجوستينج بيحصل فى الثرى دى لان الهرتز بتقسم للنصف وبعدين التقنية كلها عيوب اساسا من سعر النظارة الغالى وكمان الجوستينج والازدواج الصورة والمسمى بالكروس تواك والعيوب دى شوفتها بنفسى فى مرجعات والنظارة بتعمل صداع ومينفعش تشوف بيها لو ميلت دماغك ده غير الغمقان الى بيبوظ الصورة تماما فى افلام الرعب والى بتبقى ظلام طول الوقت
    انما lg خالية من معظم هذه العيوب وبها عيب واحد ان الرزيلوشن بيقل للنصف لاكن اتضح ان المخ بيدمج الصورتين الى هما نصف الرزيلوشن و بيعمل صورة ثرى دى الرزيلوشن بتاعها مقرب من full hd جدا ليس مساو له ولاكن قريب منه جدا
    ولاكن تصور اخى انك اشتريت تليفزيون ال جى 120 هرتز وششغلته على جهاز طبعا بعد ما عرفنا ازاى نشغل اى حاجة hdmi على 120 هرتز التليفزيون مش هيعمل انبوت لاج وهيشتغل تمام على 120 هرتز
    ساعتها شوف الفرق بقى بين سامسونج وال جى
    ال جى تعطى صورة 120 هرتز فى الثرى دى يعنى انسى الجوستينج ده نهائى بعد كده ده غير انها بتديك 9 نظارات مع التليفزيون يعنى عيش انت وصحابك
    يعنى بتمن الشاشة السامسونج ال 27 بوصة احط عليهم يجى 500 جنية واتمتع بثرى دى 120 هرتز بدون اى جوستينج ولا غمقان ولا حتى اى عيب من العيوب بتاع سامسونج

وده فيديو مراجعة بيظهر الفرق بين التقنيتان يوصح معظم عيوب التقنيتان

عضو فضي

ثانيا والاهم تقنية الباسيف مستخدمة فى السينمات الكبيرة والمشهورة وى سيتى ستارز وجنينة وكده
    وطبعا معظمنا راح هناك وشاف الثرى دى بيبقى عامل ازاى اساسا يبقى جامد جدى
    وتليفزيونات ال جى وساستها بتستخدم نفس التقنية واجمل منها كمان عملين تحسينات ليها
    واعتقد ان ال جى بتفكر تعمل شاشات جديدة ips panel ساعتها انسى حاجة اسمها سامسونج او اى حد تانى فى مجال الثرى دى
    لان ل جى وصلت قبل كده ان شاشة ips يبقى زمن استجابتها 2ms

عضو

عزيزي مش هقولك اكتر من انك تعمل search علي active 3d vs paasive 3d علي google و اقرا الفرق الرهيب في التقنية في الالعاب و الافلام يكفي فقط ان شركة نيفيديا عملاقة كروت الفيجا بتعتمد علي هذه التقنية لتقديم اعلي جودة في الالعاب لها. انا امتلك السامسونج و بلعب حاليا call of duty و crysis و bf3 , و لعبت بيها sbs باستخدام tridef . و لعبت بيها في مود 2d to 3d . الدقة رهيبة و جودة رائعة . لن تصدق ما لم تشاهدها .

عضو فضي

حضرتك روح شوف اى تليفزيون ثرى دى ال جى وشوف صورته عامله ازاى واقراء مراجعات للشاشات ال جى وشوف الفيديو الى فوق كله بره بيفضل الباسيف عن الاكتف الاكتف تقنية عقيمة باهظة الثمن فى حين ان الاداء يساوى الباسيف
    وبعدين مجرد انت ما بتبعد عن الشاشة مسافة بسيطة الخطوط الى بيقولو عليها بتظهر دى بتختفى اساسا ههههههههه ال جى افضل بكتير كمان من جميع النواحى ده كفاية ان فى خروج للاشياء بره الشاشة بدون كروس تواك دى لو حدها تكفى وكمان السطوع عالى
    انا مش عارف ازاى لسه فى حد بيفكر فى الاكتف اساسا صداع وتكلفة وغمقان وكروس تواك و زوايا رؤيا ضعيفة ده انت لو ميلت دماغك يمين شوية هتشوف الصورة سودء وجرب بنفسك ههههه . دى اساسا مش تقنية دى طعمية

عضو فضي

والاخ الى بيقول انى موزع ال جى انا لحد دلوقتى مذكرتش الشاشة بتتجاب منين ومش هذكر غير على الخاص لانى عاوز اشترى واحدة ومش عاوز اروح الاقيها خلاصانه P:

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله ضيف مشاهدة المشاركة
    والاخ الى بيقول انى موزع ال جى انا لحد دلوقتى مذكرتش الشاشة بتتجاب منين ومش هذكر غير على الخاص لانى عاوز اشترى واحدة ومش عاوز اروح الاقيها خلاصانه P:
    الاخ!!!!انا مش عارف ايه التعصب الاعمى ده وبعدين انت مقتنع روح اشتري من غير ما تفرض رايك على حدوالغريبة ان انت الوحيد اللي دخل الموضوع وقال ان الباسيف احسن مع ان في موضوع هنا في القسم وفي واحد جرب الباسيف والاكتيف من سامسونج ونيفيديا و قال ان الشاشة دي من سامسونج افضل 3d موجود في مصر

عضو فضي

لا مش انا الوحيد الى بيقول كده اساسا اولا يعنى الفيديو فيه مقارنة بالصوت والصورة متجيش بقى تقولى حد قال ومقالش دى مقارنة من موقع اجنبى ومفيش فيها اى تحيز
    لو حضرتك بتتكلم فعلا على الشاشةو 27 يبقى عندك حق مفيش ما يقابلها فى مصر لان ال جى منزلتش فى مصر غير 23 و بعديها تلفزيونات على طول وانا افضل شراء تليفزيون ال جى 32 بوصة وتشغيله على 120 هرتز بكيبل hdmi1.4a عن شراء شاشة بتقنية الاكتف 27 بوصة
    وبعدين مش انا لوحدى الى بيقول ان تقنية الباسيف افضل ادخل على الموضوع ده وتابع معظم الردود من صاحب الموضوع والى هو يعنى بجد جرب الكفت فى اثرى دى
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=281299
    اقراء اخر 4 صفحات هتلاقى ان كله بيقول ان ال جى افضل وصاحب الموضوع قرر انه يجيب تليفزيون ال جى جديد لان التقنية عجباه

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m2018 مشاهدة المشاركة
    الاخ!!!!انا مش عارف ايه التعصب الاعمى ده وبعدين انت مقتنع روح اشتري من غير ما تفرض رايك على حدوالغريبة ان انت الوحيد اللي دخل الموضوع وقال ان الباسيف احسن مع ان في موضوع هنا في القسم وفي واحد جرب الباسيف والاكتيف من سامسونج ونيفيديا و قال ان الشاشة دي من سامسونج افضل 3d موجود في مصر
    السامسونج لحد دلوقتى احسن فى التو دى والثرى دى على حد سواء

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

المفضلات