النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: ما افضل مشتت احترافى لمعالج Core2Quad Q9550. / 12MB cache وما سعرة واين يوجد

عضوية جديدة

Exclamation ما افضل مشتت احترافى لمعالج Core2Quad Q9550. / 12MB cache وما سعرة واين يوجد

بسم الله الرحمن الرحيم

انا امللك معالج Core2Quad Q9550. / 12MB cache /

وكارت شاشة gigabyte nvidia gtx 560 ti overclocked

وبرودة gigabyte ep43t-ud3l

ورمات 4جيجا هايبر كينج استون

وباور سبالى power supply ultra x4 600 watt

وكيسة هاند عادية الكيسة الافتراضية التهوية بيها عادية

والمشتت بتاع المعالج الى جى مع البوردة العادى الافتراضى الى هوة v6
    وامللك الجهاز من سنة تقريبا والجهاز مشاء الله شغال معايا تمام وكل الالعاب شغالة على الى مستوى لاكن كنت اوجة زيادة فى درجة الحرارة فى بعض الاحيان

حيث توصل درجة حرارة المعالج فى الوضع الافتراضى بدون ضغط الى 48 و 50 وفى الضغط مع الالعاب 60 او 62 hالكلام دة فى الصيف اما درجة الحرارة فى الشتا 30.35 فى الوضع الافتراضى و 50.60 فى وضع الضغط فهل هذا طبيعى اما ماذا
    ودرجة حرارة كرات الشاشة الطبيعة اية ومع الضغط اية

الاستفسارات

1/واية رايكم فى الجهاااااااااااااااااز هل هوة جهاز جيد اماذا
    3/ ياريت اعرف كام درجة حرارة المعالج فى الوضع الافتراضى من غير ضغط وفى وضع الضغط وكذللك كرات الشاشة اية درجة الحرارة الافتراضية بدون ضغط ومع الضغط

4/ وياريت بقى والاهم انا عايز مشتت احترافى للمعالج عايز حاجة كويسة ونضيفة تعييش وتظبط الدنيا وياريت تقولولو اسمها بالظبط وسعرها كام فى مصر ومنين فى مصر اجبها
    5/ وياريت كمان عايز مراوح تاهوية للجهاز مروحتنين للباب الكيسة ومروة من الخلف لطرد الهوا عايز بردو حاجة كويسة تعيش وياريت سعرها واسمها

6/وما رايك فى المششتت العادى الى بيجى مع البرودة الى هوة v6

7/وياريت اسم معجون للمعالج كويس وطريقة وضع المعجون بالطريقة الصحيصحة

واسف على الاطالة وياريت الافادة وشكرا جزيل لكم

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

رد: ما افضل مشتت احترافى لمعالج Core2Quad Q9550. / 12MB cache وما سعرة واين يوجد

1/واية رايكم فى الجهاااااااااااااااااز هل هوة جهاز جيد اماذا
    الجهاز جيد هو فعلا المعالج قديم لكن الى الان يقدم اداء ممتاز حتى مع اقوى الالعاب وعندي ليك نصيحة اعتقد انك تعمل على تردد المعالج الافتراضي وهو 2.8GHZ انصحك ان تقوم بكسر سرعة المعالج الى تردد 3.4GHZ لكي تحصل على اداء افضل مع البطاقة GTX 560 TI لانك حاليا تواجة عنق زجاجة
    3/ ياريت اعرف كام درجة حرارة المعالج فى الوضع الافتراضى من غير ضغط وفى وضع الضغط وكذللك كرات الشاشة اية درجة الحرارة الافتراضية بدون ضغط ومع الضغط
    الحرارة كما ارى في وقت الخمول هي 48 او 50 و62 درجة اثناء الضغط تعتبر عادية مع المشتت العادي ومع هذا الجو الحار لكن ممكن لو غيرت المعجون الحراري تتحسن الحرارة قليلا
    وحرارة البطاقة الرسومية في الخمول ستكون حوالي من 38 الى 50 درجة في اسوء الحالات ومع الضغط ممكن تصل 78 درجة ومع ذلك مفيش اي ضرر
    4/ وياريت بقى والاهم انا عايز مشتت احترافى للمعالج عايز حاجة كويسة ونضيفة تعييش وتظبط الدنيا وياريت تقولولو اسمها بالظبط وسعرها كام فى مصر ومنين فى مصر اجبها
    عندك مشتت ممتاز وهو hyper 212 سعرة جيد ويقدم اداء رائع لكن بخصوص اماكن البيع انتظر الاخوان المصرين لكي يساعدوك
    5/ وياريت كمان عايز مراوح تاهوية للجهاز مروحتنين للباب الكيسة ومروة من الخلف لطرد الهوا عايز بردو حاجة كويسة تعيش وياريت سعرها واسمها
    دي ايضا الاخوان المصرين ممكن يساعدوك فيها
    6/وما رايك فى المششتت العادى الى بيجى مع البرودة الى هوة v6
    بصراحة المشتت يعتبر جيد في حال لا تريد كسر السرعة لانة كما ارى ان درجات الحرارة اثناء الضغط والخمول ليست خطيرة لكن لو تريد كسر السرعة المشتت دة سيئ وعليك بتغيرة بالمشتت الذي نصحتك فية
    7/وياريت اسم معجون للمعالج كويس وطريقة وضع المعجون بالطريقة الصحيصحة
    المعاجين كثيرة لكن اتوقع عندما تشتري مشتت جديد سيكون معة معجون حراري خاص والطريقة الصحيحة لوضع المعجون الحراري هي بعد تنظيف المعجون القديم عن المعالج نضع معجون حراري جديد بمقدار حبة الارز في منتصف المعالج وبعدها نقوم بتركيب المشتت
    راجع الرابط سيفيدك فية اسماء المعاجين وطريقة وضع المعجون الحراري
    https://arabhardware.net/articles/ha...-11-26-40.html
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

عضوية جديدة

رد: ما افضل مشتت احترافى لمعالج Core2Quad Q9550. / 12MB cache وما سعرة واين يوجد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unexpected مشاهدة المشاركة
    الجهاز جيد هو فعلا المعالج قديم لكن الى الان يقدم اداء ممتاز حتى مع اقوى الالعاب وعندي ليك نصيحة اعتقد انك تعمل على تردد المعالج الافتراضي وهو 2.8GHZ انصحك ان تقوم بكسر سرعة المعالج الى تردد 3.4GHZ لكي تحصل على اداء افضل مع البطاقة GTX 560 TI لانك حاليا تواجة عنق زجاجة

الحرارة كما ارى في وقت الخمول هي 48 او 50 و62 درجة اثناء الضغط تعتبر عادية مع المشتت العادي ومع هذا الجو الحار لكن ممكن لو غيرت المعجون الحراري تتحسن الحرارة قليلا
    وحرارة البطاقة الرسومية في الخمول ستكون حوالي من 38 الى 50 درجة في اسوء الحالات ومع الضغط ممكن تصل 78 درجة ومع ذلك مفيش اي ضرر

عندك مشتت ممتاز وهو hyper 212 سعرة جيد ويقدم اداء رائع لكن بخصوص اماكن البيع انتظر الاخوان المصرين لكي يساعدوك

دي ايضا الاخوان المصرين ممكن يساعدوك فيها

بصراحة المشتت يعتبر جيد في حال لا تريد كسر السرعة لانة كما ارى ان درجات الحرارة اثناء الضغط والخمول ليست خطيرة لكن لو تريد كسر السرعة المشتت دة سيئ وعليك بتغيرة بالمشتت الذي نصحتك فية

المعاجين كثيرة لكن اتوقع عندما تشتري مشتت جديد سيكون معة معجون حراري خاص والطريقة الصحيحة لوضع المعجون الحراري هي بعد تنظيف المعجون القديم عن المعالج نضع معجون حراري جديد بمقدار حبة الارز في منتصف المعالج وبعدها نقوم بتركيب المشتت
    راجع الرابط سيفيدك فية اسماء المعاجين وطريقة وضع المعجون الحراري
    https://arabhardware.net/articles/ha...-11-26-40.html
    شكرا جدااااااااا يا باشا unexpectedوفى انتظاااااااااااااااار اراء الخبراء واخواتنا واصحابنا المصرين بس عندى استفسار بسيط اية درجة حرارة كارت الشاشة الافتراضية ومع الضغط واية فايدة كسر سرعة المعالج طالما هوة شغال تمام ومشغل جميع الالعاب بدون مشاكل اية فايدة كسر السرعة وكنت عايز احدث البيوس بتاعى لان تحديثو قيدم ومش بيقبل وندز فلاش بوت بركب الفلاشة مش بيقراها خالص من برا لاكن من جو الوندز بيقراها دى مشكلة اية يا باشا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tooom.crooouz مشاهدة المشاركة
    شكرا جدااااااااا يا باشا unexpectedوفى انتظاااااااااااااااار اراء الخبراء واخواتنا واصحابنا المصرين بس عندى استفسار بسيط اية درجة حرارة كارت الشاشة الافتراضية ومع الضغط واية فايدة كسر سرعة المعالج طالما هوة شغال تمام ومشغل جميع الالعاب بدون مشاكل اية فايدة كسر السرعة وكنت عايز احدث البيوس بتاعى لان تحديثو قيدم ومش بيقبل وندز فلاش بوت بركب الفلاشة مش بيقراها خالص من برا لاكن من جو الوندز بيقراها دى مشكلة اية يا باشا
    بخصوص حرارة البطاقة قد اجبتك في ردي السابق وبخصوص كسر السرعة انت فعلا تحتاج الى كسر سرعة المعالج صحيح البطاقة تعمل بدون اي مشكلة لكنها لا تقدم كل ما لديها من قوة بسبب تردد المعالج المنخفض ويجب كسر السرعة الى تردد 3.4GHZ لكي يستطيع المعالج استخراج كامل قوة البطاقة
    وبالنسبة لموضوع الفلاش اعتقد ان الامر لا علاقة لة في تحديث البيوس وانما تعديل الاعدادات داخل البيوس والله اعلم
    لكن ان كنت مصمم على تحديث البيوس اخبرني لوحتك تحمل رقم REV كام؟؟؟
    unexpected out

عضو فضي الصورة الرمزية A.S.M.O

انا كنت بمتلك هذا المعالج الجبار ما شاءالله عليه و احب اقلك ان الحراره عندك كده زي الفللللللل و الله و بالنسبه لأماكن الشراء عندك شركة هاي اند و شركة ماكسيمم هم الي بيبيعو الحاجات المحترمه دي

عضوية جديدة

هااااااااااااااا يا جمااااااااااااعة حد يرد عليا ويقول اية افضل مشتت وسعررررررررررو ويرد على الاسئلة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tooom.crooouz مشاهدة المشاركة
    هااااااااااااااا يا جمااااااااااااعة حد يرد عليا ويقول اية افضل مشتت وسعررررررررررو ويرد على الاسئلة
    اخبرتك في مشاركتي السابقة عندك مشتت Cooler Master Hyper 212 Plus وان لم اكنت مخطأ سعرة 180 جنية
    اما باقي الاسئلة تقريبا اجبتك عليها
    unexpected out

عضو

انا عندي نفس المعالج و البوردة و رافع التردد الي 3.82ghz و المشتت بتاعي noctua d-14 و هو اكثر من رائع و المشتت بيجي معاه معجون nh-t1 من نفس الشركة و هو اكثر من رائع لكني اشتريت معجون arctic mx-4 و بتضع من فوق منتصف الروسيسور في حجم حبة الرز فقط و الخرارة في الخمول في هذا الوضع 36 درجة و في اقصي ضغط 55 ال 58 درجة علي هذا التردد و كارت الشاشة gtx 570 نسخة الفانتوم . المشتت عند هاي اند في سوق العصر ب 650 جنيه

عضوية جديدة

يعنى الافضل اية
    الاخ العزيز unexpected بيقول ان المشتت ممتاز وسعرة Cooler Master Hyper 212 Plus وانا شايف ان سعرو رخصص فا اكيد هوة مش ممتاز والله واعلم

والاخ العزيز Eng.Michel بيقول ان المشتت noctua d-14 ممتاز وعن تجربة وسعرو 650 جنية

اية الفرق وانهى افضل

وياريت يا جماعة شرح باللتفصيل الممل اية درجة الحرارة الطبيعة للمعالج وكارت الشاشة فى الصيف وفى الشتا مع الضغط وبدون ضغط بدون مشتت احترافى ياريت بالتفصيل عشان الموضوع دة محيرنى جدا

ولو ركبت مشتت احترافى هتبقى دراجات الحرارة اية بدون كسر السرعة
    معلش اسف على الاطالة

المفضلات