صفحة 3 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 77

الموضوع: شاركونا : الطريق الي اول وظيفه والخبره

عضو برونزي الصورة الرمزية mezomora123

رد: شاركونا : الطريق الي اول وظيفه والخبره

عاااااااااااااااااصم..
    والله العظيم انت عايز واحد يديك فوق دماغك..
    عشان انت بتستهبل..والله
    الموضوع هيفضل موجود..وان شاء الله ناس كتير هتشارك..وكل واحد هيدخل هيقولك الحاجتين دول..وبرضه انت مش عايز تصدق ولا تقتنع
    1- ميكروسوووووووووووووووووووفت.....تمسك بيها مع سيكو أول وظيفة...وابقى ظبط يعد كده..ومبدئنا المصرى..الشغل بيجيب شغل.
    أو جونيبر..المهم تفتح لنفسك طريق....ومصدقتنيش
    2- قلتلك لازم تنزل تلف بنفسك..وتروح تقدم السى فى..فاااااااااااااااكر...فاكر يوم ما اتصلت بيك..قلتلك تعالى..أنا رايح ال Smart وهاخد العربية..مع انى لسه مقلوب من شوية شهور..بس ربنا يستر..وروحنا أنا واتنين..وقدمنا السى فى..وواحد من ال كان معانا جاله شغل..بس هوا رفض..وانا عملت 3 انترفيو..2 ف فودافون..ومكملتش معاهم..وواحد ف Xceed وكانوا عايزين واحد Ent.Support و ف P&G
    وعلى فكرة..يوم ما قدمت ال سى فى..بس سلمته لل HR ب ايدى..ف فودافون..كانت واسطة يعنى..ههههه..اتصلوا بيا وأنا لسه مخرجت من القاهرة..والله كنت عند عبود كده..والموبايل رن وأنا سايق..وكنت هدخل ف سواق ميكروباص متخلف بسبب المكالمة دى..لأنها كانت بتتكلم انجليزى بس..وكنت عايز أركز مع الطريق..
    والسبب ال خلاك مش تيجى...أصل كنت تعبان..!!:ah24:
    [LEFT][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]
    [/COLOR][/B][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Cisco [/COLOR][/B]: CCNA - CCDA - CCNP - CCIP [SIZE=3]- [/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3]CSE -[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3]CCIE[/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=2]#written[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/I][/SIZE]
    [SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Microsoft [/COLOR][/B]: MCP - MCTS - MCSA - MCSE
    [FONT=Tahoma][SIZE=4][COLOR=Navy][B][SIZE=3]Red Hat [/SIZE][/B] [/COLOR][/SIZE][/FONT] : RHCE [SIZE=2][COLOR=Red]Training[/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][B][COLOR=Red][I]Linux [/I][/COLOR][/B][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue]Registered User # 528113
    [B][COLOR=Red]Ubuntu [/COLOR][/B]Registered User# 32879
    [COLOR=Red]
    [/COLOR] [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236216"][SIZE=4][B][COLOR=#006400]شرح كورس CCNP فيديو - عربى - متجدد[/COLOR][/B][/SIZE][/URL]

[B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=228130"][COLOR=#000000][SIZE=3]تجميع لمعظم الشروحات والخبرات الخاصة بكورس CCNP[/SIZE][/COLOR][/URL][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضو برونزي

لقد اعجني النقاش البناء و أحب ان اشارك برأيي او بالاحرى هيه نقطة مهمة مش لازم نغفلها
    اللي هيه الشواغر الداخلية internal vacancies
    سؤالك كان ازاي تحصل على وظيفة مطلوب فيها خبرة و انت لسه (فريش) ما عندكش غير الشهادة ؟
    شوف ... اول حاجة انك تحط رجلك في الشركة ! يعني ترضى بأي وظيفة ادنى من مستواك و مافيهاش تطوير للخبرة. هذا اسمه (فرصة) و الفرصة لازم ماتتفوتش لأن مش كل الناس تجيها الفرص جاهزة !
    فلو فيه مجال انك تعمل tech support او customer service نصيحتي ان لا تتردد وتترك الفرصة
    بعد كدة انت حه تكون جوة الشركة و حه يكون نشاطك و التزامك بالعمل و غيرها من المهارات واضحة للموضفين. و صدقني بعد مدة لو احتاجت الشركة مهندس شبكات حه يفضلوا (الانتقال الداخلي) لشخص بدون خبرة على شخص جديد من خارج الشركة و معاه خبرة. و حه تشوف ان فيه موضفين حه تزكيك و تمدح فيك و انت متعرفهمش.
    لأن خلي في بالك ان المبتدء يكون تحت الاشراف و المتابعة في البداية. يعني مش حه تتحمل اي مسؤوليات كبيرة. و ان زملائك في القسم حه يأهلوك و يساعدوك.
    خلاصة الكلام, احب اقول ان فيه شركات كثيرة بتفضل الشخص اللي تعرفه و شغال معاها من مدة في قسم تاني على شخص جديد على الشركة و معاه خبرة.

اتمنى التوفيق للجميع
    التعديل الأخير تم بواسطة westwind ; 24-08-2012 الساعة 20:07
    [FONT=comic sans ms][I][COLOR=#000000][FONT=times new roman]Data communication Engineer[/FONT][/COLOR][/I][COLOR=#000080]

[/COLOR][SIZE=4][FONT=times new roman][COLOR=#0000CD]بعد الحصول على الشهادة, ادخل الحياة العملية, و اجمع بعض الخبرة, من هنا[/COLOR][/FONT][/SIZE][COLOR=#000080]
    [/COLOR][FONT=times new roman][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=333250&p=2431847&highlight=#post2431847"][COLOR=#FF0000]https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=333250&p=2431847&highlight=#post2431847[/COLOR][/URL][/FONT][COLOR=#000080]
    [/COLOR][/FONT]

عضو برونزي الصورة الرمزية mezomora123

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة westwind مشاهدة المشاركة
    لقد اعجني النقاش البناء و أحب ان اشارك برأيي او بالاحرى هيه نقطة مهمة مش لازم نغفلها
    سؤالك كان ازاي تحصل على وظيفة مطلوب فيها خبرة و انت لسه (فريش) ما عندكش غير الشهادة ؟
    شوف ... اول حاجة انك تحط رجلك في الشركة ! يعني ترضى بأي وظيفة ادنى من مستواك و مافيهاش تطوير للخبرة. هذا اسمه (فرصة) و الفرصة لازم ماتتفوتش لأن مش كل الناس تجيها الفرص جاهزة !
    فلو فيه مجال انك تعمل tech support او customer service نصيحتي ان لا تتردد وتترك الفرصة
    بعد كدة انت حه تكون جوة الشركة و حه يكون نشاطك و التزامك بالعمل و غيرها من المهارات واضحة للموضفين. و صدقني بعد مدة لو احتاجت الشركة مهندس شبكات حه يفضلوا (الانتقال الداخلي) لشخص بدون خبرة على شخص جديد من خارج الشركة و معاه خبرة. و حه تشوف ان فيه موضفين حه تزكيك و تمدح فيك و انت متعرفهمش.
    لأن خلي في بالك ان المبتدء يكون تحت الاشراف و المتابعة في البداية. يعني مش حه تتحمل اي مسؤوليات كبيرة. و ان زملائك في القسم حه يأهلوك و يساعدوك.
    خلاصة الكلام, احب اقول ان فيه شركات كثيرة بتفضل الشخص اللي تعرفه و شغال معاها من مدة في قسم تاني على شخص جديد على الشركة و معاه خبرة.

اتمنى التوفيق للجميع
    ====
    أتفق معك ف الرأى..دى حقيقة
    وف غالب الشركات
    [LEFT][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]
    [/COLOR][/B][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Cisco [/COLOR][/B]: CCNA - CCDA - CCNP - CCIP [SIZE=3]- [/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3]CSE -[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3]CCIE[/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=2]#written[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/I][/SIZE]
    [SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Microsoft [/COLOR][/B]: MCP - MCTS - MCSA - MCSE
    [FONT=Tahoma][SIZE=4][COLOR=Navy][B][SIZE=3]Red Hat [/SIZE][/B] [/COLOR][/SIZE][/FONT] : RHCE [SIZE=2][COLOR=Red]Training[/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][B][COLOR=Red][I]Linux [/I][/COLOR][/B][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue]Registered User # 528113
    [B][COLOR=Red]Ubuntu [/COLOR][/B]Registered User# 32879
    [COLOR=Red]
    [/COLOR] [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236216"][SIZE=4][B][COLOR=#006400]شرح كورس CCNP فيديو - عربى - متجدد[/COLOR][/B][/SIZE][/URL]

[B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=228130"][COLOR=#000000][SIZE=3]تجميع لمعظم الشروحات والخبرات الخاصة بكورس CCNP[/SIZE][/COLOR][/URL][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضو

اانتوا عارفين الخوف من ايه ؟؟الخوف انك تيجي الفرصة وتلاقي نفسك مش مراجع او ناسي او اي ظرف تانى ..فانتا متياسش وحاول تكمل مشوارك لان الفرصة هتيجي باذن الله بس اذا سعيت ودورت ..ز
    على فكرة من كام شهر اتصلت بي شركة كنت بعتلهاا من شهور على الميل شركة سيسكو بارتنر والوظيفة اني اكون انستراكتور ccna بس اكتشفت اني هشتغل فى السعودية وللاسف طلبوا مني اني اشرح بالانجلش لاني المفروض هشرح لهنود وباكستان وجنسيات تانية هناك ..وبسبب اللغة موافقتش وقلتلهم انا هنسحب من الانترفيو بسبب اللغة وانا كويس فى اللغة لكن كوني اشرح بالانجلش فده عايز تدريب ومحتاج تعبيراتك الخاصة بالانجلش ممتازة وحاجات ككتير
    فالمهندس قعد يديني شوية نصايح وانى اطور اللغة ...الخ وشكرته ومشيت
    علما باني حاصل لى ccna فقط !!!!

يعني يا جماعة الفرص بتيجي اهم حاجة التوكل على الله والصبر وانك كون جاهز اكنك هتعمل الانترفيو بكرة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mezomora123 مشاهدة المشاركة
    عاااااااااااااااااصم..
    والله العظيم انت عايز واحد يديك فوق دماغك..
    عشان انت بتستهبل..والله
    الموضوع هيفضل موجود..وان شاء الله ناس كتير هتشارك..وكل واحد هيدخل هيقولك الحاجتين دول..وبرضه انت مش عايز تصدق ولا تقتنع
    1- ميكروسوووووووووووووووووووفت.....تمسك بيها مع سيكو أول وظيفة...وابقى ظبط يعد كده..ومبدئنا المصرى..الشغل بيجيب شغل.
    أو جونيبر..المهم تفتح لنفسك طريق....ومصدقتنيش
    2- قلتلك لازم تنزل تلف بنفسك..وتروح تقدم السى فى..فاااااااااااااااكر...فاكر يوم ما اتصلت بيك..قلتلك تعالى..أنا رايح ال Smart وهاخد العربية..مع انى لسه مقلوب من شوية شهور..بس ربنا يستر..وروحنا أنا واتنين..وقدمنا السى فى..وواحد من ال كان معانا جاله شغل..بس هوا رفض..وانا عملت 3 انترفيو..2 ف فودافون..ومكملتش معاهم..وواحد ف Xceed وكانوا عايزين واحد Ent.Support و ف P&G
    وعلى فكرة..يوم ما قدمت ال سى فى..بس سلمته لل HR ب ايدى..ف فودافون..كانت واسطة يعنى..ههههه..اتصلوا بيا وأنا لسه مخرجت من القاهرة..والله كنت عند عبود كده..والموبايل رن وأنا سايق..وكنت هدخل ف سواق ميكروباص متخلف بسبب المكالمة دى..لأنها كانت بتتكلم انجليزى بس..وكنت عايز أركز مع الطريق..
    والسبب ال خلاك مش تيجى...أصل كنت تعبان..!!:ah24:
    يابشمهندس فرح شايله علي دماغك يومين وخلصان 2 بالليل ومطلوب مني اطلع من البلد الساعه 4 اقل واجب عشان اكون عندك قرب الساعه 5 او 6
    تفتكر لو كان حصل انترفيو ليا كنت هجاوب ازاي هههههههه

بالنسبه لموضوع ميكروسوف
    لالالالالالالا
    انا اخدت القرار من زمان
    مش هاخد ميكروسوف الا اذا اشتغلت ولقيتي محتجها
    انما غير كده لا
    انا قررت اركز في سيسكو
    ويوم مهطلع بره سيسكو هيبقه جونيبر
    عشان نفس النظام ونفس المجال انما ميكروسوف اي نعم شبكات لكن دنيا تانيه
    التعديل الأخير تم بواسطة anduril87 ; 24-08-2012 الساعة 23:14

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة westwind مشاهدة المشاركة

اتمنى التوفيق للجميع
    كلام جميل جدا لكن اصلا الفرصه عشان تدخل شركه كبيره زي تي داتا صعبه انا مقدم هناك من يجي شهرين ومحدش كلمني
    ووالله علي customer service :D
    لكن تفكيرك كويس مفيش كلام

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة e_amr مشاهدة المشاركة
    اانتوا عارفين الخوف من ايه ؟؟الخوف انك تيجي الفرصة وتلاقي نفسك مش مراجع او ناسي او اي ظرف تانى ..فانتا متياسش وحاول تكمل مشوارك لان الفرصة هتيجي باذن الله بس اذا سعيت ودورت ..ز
    على فكرة من كام شهر اتصلت بي شركة كنت بعتلهاا من شهور على الميل شركة سيسكو بارتنر والوظيفة اني اكون انستراكتور ccna بس اكتشفت اني هشتغل فى السعودية وللاسف طلبوا مني اني اشرح بالانجلش لاني المفروض هشرح لهنود وباكستان وجنسيات تانية هناك ..وبسبب اللغة موافقتش وقلتلهم انا هنسحب من الانترفيو بسبب اللغة وانا كويس فى اللغة لكن كوني اشرح بالانجلش فده عايز تدريب ومحتاج تعبيراتك الخاصة بالانجلش ممتازة وحاجات ككتير
    فالمهندس قعد يديني شوية نصايح وانى اطور اللغة ...الخ وشكرته ومشيت
    علما باني حاصل لى ccna فقط !!!!

يعني يا جماعة الفرص بتيجي اهم حاجة التوكل على الله والصبر وانك كون جاهز اكنك هتعمل الانترفيو بكرة
    الحمد لله علي كل شئ اكيد لازم تكون جاهز لكن برضو احنا بشر يعني وانته بتذاكر تراك معين اكيد فيه تراك تاني فيه نقطه بتحتاج تراجع عليها
    الاهم ان ال core concepts تكون معندكشي مشكله فيها ودا الاهم
    وربنا يوفقنا جميعا

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة anduril87 مشاهدة المشاركة
    يابشمهندس فرح شايله علي دماغك يومين وخلصان 2 بالليل ومطلوب مني اطلع من البلد الساعه 4 اقل واجب عشان اكون عندك قرب الساعه 5 او 6
    تفتكر لو كان حصل انترفيو ليا كنت هجاوب ازاي هههههههه

بالنسبه لموضوع ميكروسوف
    لالالالالالالا
    انا اخدت القرار من زمان
    مش هاخد ميكروسوف الا اذا اشتغلت ولقيتي محتجها
    انما غير كده لا
    انا قررت اركز في سيسكو
    ويوم مهطلع بره سيسكو هيبقه جونيبر
    عشان نفس النظام ونفس المجال انما ميكروسوف اي نعم شبكات لكن دنيا تانيه

ياكبتن اسمع ماتزعلنيشششششششششششش منك شوف سسكو مجال قوي جدا وحلو وبفيد مش في شغل سسكو بس بيفيدك في حاجات تانية كتير بتخص شركات اخرى
    وانا واحد من الناس عاشق تكنلوجيا سسكو وهذا كان قراري وفعلا جاني شغل لاكن لمن نزلت ندمت ندم مش طبيعي لانو الشغل كلو مايكروسفت ومافي وقت زي زمان اني ادرس
    والسوق الخليجي عموما بفظل مايكروسفت والشركات الى عاوزين سسكو اصبحو يجيبو ناس عندهم شهادات الccie عارف ليه لانو كمان اصحاب الشركات مش عاوزين يملو الشركات موضوفين
    وسبحان الله الهنود بكونو جاهزين قبلنا وبرواتب بسيطة يعني فكر بالعق يااخي

وفي ملاحضة عاوزك تفهمها مني وتصدقها وقالوها الهنود نفسهم ومعاهم الامركان والاسرائيلين مقتنعين بيها نحنا العرب نقدر نشيل في مخنا حاجات اكثر من ماتتوقع بس لازم نصبر ونحنه مابنصبر
    على العموم ربنا يوفقك

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر فايروس مشاهدة المشاركة

ياكبتن اسمع ماتزعلنيشششششششششششش منك شوف سسكو مجال قوي جدا وحلو وبفيد مش في شغل سسكو بس بيفيدك في حاجات تانية كتير بتخص شركات اخرى
    وانا واحد من الناس عاشق تكنلوجيا سسكو وهذا كان قراري وفعلا جاني شغل لاكن لمن نزلت ندمت ندم مش طبيعي لانو الشغل كلو مايكروسفت ومافي وقت زي زمان اني ادرس
    والسوق الخليجي عموما بفظل مايكروسفت والشركات الى عاوزين سسكو اصبحو يجيبو ناس عندهم شهادات الccie عارف ليه لانو كمان اصحاب الشركات مش عاوزين يملو الشركات موضوفين
    وسبحان الله الهنود بكونو جاهزين قبلنا وبرواتب بسيطة يعني فكر بالعق يااخي

وفي ملاحضة عاوزك تفهمها مني وتصدقها وقالوها الهنود نفسهم ومعاهم الامركان والاسرائيلين مقتنعين بيها نحنا العرب نقدر نشيل في مخنا حاجات اكثر من ماتتوقع بس لازم نصبر ونحنه مابنصبر
    على العموم ربنا يوفقك
    يا بشمهندس مفيش حاجه اسمها زعل مدام بتقول الحاجه بهدف المصلحه

بص انا عندي وجهه نظر في النقطه دي
    شغل ميكروسوفت مطلوب مفيش كلام لكن بعدين هيفيدني بايه لو ربنا كرم واشتغلت في بارتنر سيسكو ؟
    اكيد اكيد هبقه فاهم حجات اكتر ولو حد بيكلمني عن سيرفرات الخ هكون فاهم اكتر لكن ايه الفايده من شئ انته مش ناوي تستخدمه
    بعدين صعب يا بشمهندس تذاكر حاجه 4-6 شهور انته مش مقتنع بيها ( متفهمنيش غلط انا اقصد اني بدل متشعب مع vendors تانيه انا اتشعب جوا سيسكو افضل
    وبالتالي فرصتك تزيك انك تشتغل في بارتنر مثلا او isp
    بدل ما اخد ميكروسوف اخد مثلا ccnp voice or security
    وبالتالي كده كده اي معلومات هاخدها اكيد هتنفعني في اي وقت وهتفيديني قدام لو هحضر لشهاده اعلي

انا بصراحه عندي كلامي كتير اقوله في النقطه دي لكن لو الواحد هياخد ميكروسوفت عشان يشتغل واي شغل برضو من اللي جوا مصر طيب ما كانت ccna واي شغلانه في call center وخلص الموضوع ؟

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    عاجبنى اوى النقاش حول اهم مواضيع او اهم خطوة فى تنفيذ اللى انت درستوا او ما تعلمتوا فى سيسكو
    وهو فعلا يا جماعة دلوقتى سيسكو قليلة فى مصر مش بيطلبوها كتير وفعلا ممكن يطلب اكتر من شهادة عشان تقدر تشتغل ولو جيت حسبتها هتلاقى اللى طلبينوا دة يعملوة 10 مهندسين وحصلت مع زميل . لكن بجد انا بنصح ان لازم تبقى ملم بmcitp enterprise admin لان الشركات بتطلب دلوقتى فى مصر وفى الوطن العربى تكون ملم بالهاردوير اللى هو يخص سيسكو والسوفت وير اللى يخص مايكروسوفت وياحبذا لو اللغة عندك كويسة تبقى انت كدا تمام . بس انا بنصح يا جماعة حتى تحصل على وظيفة والارزاق دى طبعا بتاعت ربنا . لازم تبقى ملم بالهاردوير والسوفت وير

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة anduril87 مشاهدة المشاركة
    يا بشمهندس مفيش حاجه اسمها زعل مدام بتقول الحاجه بهدف المصلحه

بص انا عندي وجهه نظر في النقطه دي
    شغل ميكروسوفت مطلوب مفيش كلام لكن بعدين هيفيدني بايه لو ربنا كرم واشتغلت في بارتنر سيسكو ؟
    اكيد اكيد هبقه فاهم حجات اكتر ولو حد بيكلمني عن سيرفرات الخ هكون فاهم اكتر لكن ايه الفايده من شئ انته مش ناوي تستخدمه
    بعدين صعب يا بشمهندس تذاكر حاجه 4-6 شهور انته مش مقتنع بيها ( متفهمنيش غلط انا اقصد اني بدل متشعب مع vendors تانيه انا اتشعب جوا سيسكو افضل
    وبالتالي فرصتك تزيك انك تشتغل في بارتنر مثلا او isp
    بدل ما اخد ميكروسوف اخد مثلا ccnp voice or security
    وبالتالي كده كده اي معلومات هاخدها اكيد هتنفعني في اي وقت وهتفيديني قدام لو هحضر لشهاده اعلي

انا بصراحه عندي كلامي كتير اقوله في النقطه دي لكن لو الواحد هياخد ميكروسوفت عشان يشتغل واي شغل برضو من اللي جوا مصر طيب ما كانت ccna واي شغلانه في call center وخلص الموضوع ؟

شوف ياحبوب انا فاهمك انتا انسان طموح وطموحك دا كويس انا مش بغلطك في طموحك انا بس بختلف معاك في حتت انك تاخد سسكو بس
    شوف ياحبوب انا لمن كنت بدرس ولسه عاطل كنت باخد الكورس وبشتغل فيه 6 شهور وبعد كل المدة دي بنسي لاكن لمن اشتغلت وبديت اخد دورات في الشغل لقيت الوضع مختلف ولقيت الحقيقة الى لازم انته تعرفها برضو

بخصوص الدورات انا اخذت كورس مدتو الاصلية 4 شهور انا درستو في الشغل وتم شرحو لي في اسبوع لاكن وجدت انو الاسبوع كفاية جدا وكانت نصيحة المدرس انو لازم اخد الحلول دائما من الكتب بتاع الكورس وفعلا بدائت المشاكل تواجهنا وعلى طول بروح بفتح الكتاب وبحلها والحين انا مابحتاج للكتاب لانو شغل اليد كان كفاية اني اراجع وادرس دي نقطة ذكرتها ليك عشان ماتتعبش نفسك والمطلوب منك في المرحلة دي تاخد فكرا ولمن تشتغل حاتحفظ غصبا عنك

الشئ الثاني بخصوص سسكو هي شركة عرفت تسوق لنفسها بالدعاية والاعلان ياحبوب انا عاوز اسالك سؤال ولازم تجاوبني

انا مدير شركة وقلت ليك اديني رايك عاوزين نوصل مجموعة كمرات مراقبة عن طريق شبكة والكاميرات دي في جميع فروع الشركة اللهي في مدن مختلفة وعاوزك انته ياباش مهندس توصلهم كلهم عندي هنا في المقر الرئيسي بس بشرط الاجهزة ماتكونش سسكو عاوز اجهزة ارخص من سيسكو لانو ماعندناش ميزانية ومفلسين ؟

تنبيه السؤال دا انا ماجبت فيه سيرت مايكروسفت انا في مجال الشبكات الراوترز والسويتش

عضو برونزي الصورة الرمزية Gawad

ارخص من سيسكو؟؟؟؟

طيب، انت قصدك حاجة اغبي من سيسكو" مع ان سيسكو مش غبية"، عليك وعلي اتش بي اللي هي ورثت الثري كوم حاجة عبيطة كده وعلي القد ممكن تجيب منها كتير بس في الروترات معتقدش انك حتجيب حاجة غير سيسكو الا لو انتو شركة ميتة فقضيها براوتر DSL يعني وخلاص
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=Blue]اللهم صلي على محمد وعلى آل محمد كما صليت على آل إبراهيم وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على آل إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد[/COLOR][/SIZE]

[B][SIZE=4]اللهم احفظ مصر آمنة مطمئنة وسائر بلاد المسلمين
    اللهم قنا الفتن ما ظهر منا وما بطن
    [/SIZE][/B]
    [/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية ahab

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gawad مشاهدة المشاركة
    ارخص من سيسكو؟؟؟؟

طيب، انت قصدك حاجة اغبي من سيسكو" مع ان سيسكو مش غبية"، عليك وعلي اتش بي اللي هي ورثت الثري كوم حاجة عبيطة كده وعلي القد ممكن تجيب منها كتير بس في الروترات معتقدش انك حتجيب حاجة غير سيسكو الا لو انتو شركة ميتة فقضيها براوتر DSL يعني وخلاص
    أحمد باشا إذا كانت شركة سيسكو قوية في الروترات والسويتشات فإنها سيئة في كاميرات المراقبة وفعلا سعرها غالي على الفاضي ، كذالك الوايرلس عندك شركة Aruba أسعارها أرخص من سيسكو وأحسن كمان.

كما أنه توجد ملحوظة على أجهزة سيكسو وهي كثرة الأعطال ، وعيوب التصنيع.

يعني الشركة اللي أنا كنت فيها كانوا شغالين نورتل قبل ما يكونوا partner لسيسكو ، وفين وفين لما يعملوا RMA ، أما مع سيسكو فحدث ولا حرج ، أجهزة طالعه من الكرتونة خربانه وأجهزة ما تكمل شهرين وتخرب . لا أدري ما السبب!

القصد مش كل حاجة سيسكو هي الأفضل

.

عضو

فيه سؤال واقف في حلقي
    هوه سؤال غبي شويه بس ياريت الاقي اجابه عليه عشان انا قربت اتجنن
    شركه زي تي داتا مثلا
    انا قدمت فيها باسماء الوظايف دي
    Technical Support
    ADSL Technical Support
    Enterprise Technical Support
    NOC
    Network Engineer
    ولا جالي تلفون ولا اي حاجه
    والكلام دا من فتره كبيره
    اقدم علي ايه تاني دلوقتي ؟
    ولا الوظايف دي متنفعنيش ولا هيه عاليه عليا ولا فيه ايه بالظبط
    هوه الطبيعي الواحد في مجالنا دا لما بيقدم علي وظيفه بيكتب ايه في خانه اسم الوظيفه ؟ SuperMan ?:D
    الغريب اني بشوف ناس علي صفحات الفيس بوك مثلا بيسألو علي نظام الانترفيوهات عشان تي داتا اتصلت بيهم وعليهم انترفيو بعد كام يوم والكلام دا بشوفه يوميا
    طب ايه بقه ؟

عضو محترف

بوص ياباشا من وجهه نظرى 90% من طلبك انترفيو هو محتوى cv بتاعك كل ما كان cv احترافى كل ما لفت نظر الشخص البيقراه تاكد من كتابة cv فعلا يلفت الانتباه ده اولا مقدرتش او معرفتش اسئل ناس متخصصة

فى الكلام ده خلى بالك كتابة cv مش حاجة سهله وليها قواعد وتنظيم معين ولو حاجة سبقت حاجة فيها ممكن تفشل cv كلها حاول توصل لكتابة انت حتى وانت بتقراءه اقول انا هشغل الواد ده :D

وان شاء الله ربنا يوفقك ومتقلقلش والله نصيبك هيجيلك هيجيلك طلما انت مجتهد ومش بتيأس تاكد ان ربنا هيكرمك وهتشتغل فى مكان مكنتش تحلم بيه

CISCO : CCNA R&S CCNA security CCNP Security
    CCNP R&S CCIP CCIE R&S in Progress

MICROSOFT : MCT MCTS MCITP Enterprise Admin Exchange 2010 Virtualization administrator SharePoint administrator

صفحة 3 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة

المفضلات