صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 30 من 30

الموضوع: سؤال عن فتح النواه لمعالجى

عضو برونزي

رد: سؤال عن فتح النواه لمعالجى

الرفع للاهميه

عضو ذهبي الصورة الرمزية MrTom

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود ممدوح_969 مشاهدة المشاركة
    الله يخليك استاذ مستر توم ساعدنى انا كنت متاكد ان الموضوع مش حيعدى على خير

دلوقتى انا النهارده لحظت ان الجهاز نوعا ما بطئ بس مسالتش عادى يعنى لكن بعد مدتنى البرنامج بتاعك وجربته لجظت ان درجات الحراره بتقفز بدون اقل شغل على الجهاز يعنى مجرد لو فتحت فلودر ممكن الحراره تنط قولت جايز البرنامج بتاعك بيضغط جمد على المعالج اكتر من برنامج prime

فشغلت البرنامج الاولنى prime95 وشوفت درجات الحراره لحظت المصيبه درجات الحراره فى اقل 4 ثوانى بالزبط نطت ل 57 درجه بدون سبب وسطبت ويندوز تانى قولت جايز يكون عندى برامج خبيه او فيروسات وبتشتغل فى الخلفيه وعمل الموضوع ده وللاسف بردك جبلى نفس النتيجه وادى صورة

ساعدنى ارجوك وقولى ايه السبب هو كده البرسيسور بيودع ولا ايه انا كنت ناوى اشترى كارت شاشه كمان بس بالمنظر ده شكلى كده مش حيحصل للاسف قولى ايه السبب مع العلم ان رجعته تانى لوضعه يعنى قفلت النواه
    أخى أنا كما وضحت لك فى ردى السابق هذا أن البرنامج AID هو لعرض درجة الحرارة و ليس للضغط و بالنسبة للحرارة أنت فى الامان أقصى درجة حرارة موجودة فى ردى التالى و بخصوص أرتفاع الحرارة بدون سبب تأكد من تغعيلك خيار Cool&Quiet من البايوس فهو يساهم فى تخفيض درجة الحرارة لانه يقوم بتخفيض معامل الضرب أثناء عدم أستخدام المعالج و أضغط على المعالج لمدة 15 دقيقة و أرفع صورة أخرى للدرجة الحرارة أثناء الضغط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MrTom مشاهدة المشاركة

أما بخصوص الحرارة لو مش متأكد منها نزل برنامج AID

وده الرابط بتاعه

https://www.mediafire.com/?d56a3d4d38m7au3

و أضغط على المعالج و لاحظ درجة حرارة السطح بأن لا تتعدى 73 درجة أذا كان REV C2

و 75 درجة أذا كان REV C3
    [CENTER]
    [/CENTER]

عضو برونزي

اشكرك استاذى الفاضل على ردك ومعلش على تعبك معايا وزى مقولتلك انا مقدرش اضغط على المعالج والله لانه فى اقل من دقيقه بينط ل 58 درجه ول 59 وبعدين بوقفه وانا اصلا لما بيوصل للخمسين بقلق لانه زمان ووقت الشتاء بالذات مكنش بيعمل كده

وبالنسببه لاعدادت بتاعت البيوس انا عارفه اللى حضرتك تقصدك بس انا ملعبتش فيها اصلا خالص فانا خايف ليكون ده بسبب فتح ام النواه اللى قدمها شؤم ديه عموما انا حقول حضرتك على حاجه واضح ان الموضوع ده حيطول لان حتضطر انى انضف الجهاز كله واشيل المعجون القديم واجيب معجون كده من الغالى اللى بيجى فى حاجه زى الحقنه وبعدين انضف مروحه البرسيسور كويس واركبها كويس مع انى مفكتهاش اصلا وممكن اسطب ويندوز تانى احتياطى واجرب وربنا يسهل ويطلع العطب بسيط

المشكله ان المروحه بتدور بسرعه 5000 فيما فوق يعنى انا عاوز اقولك انا قاعد جمب وش فظيع ومستحمله لعل الدرجات تنزل لكن مفيش فايده وبعدين حضرتك لو اخدت باللك من برنامج برايم حتلاقى ان درجات الحراره وصلت 57 والبرنامج فتحت حسب مموجود فى الصوره 15:32 وانتهى 15:33 يعنى بالزبط دقيقه الا كمان ووصل ل 57 درجه ديه وكان قابل للزياده بس انا قفلته لان عمره ابدا مجاب معايا الدرجه ديه فى عز الحر او حتى لحد وقت قريب

فان شاء الله حجرب الحلول اللى قولتها لحضرتك لو الحمد لله اشتغل يبقى خير لو لاقدر الله حفتح موضوع تانى واقول النتائج عشان مساعده حضرتكم

بس سؤال اخير هو من الممكن الاختيارات اللى عملتها ديه تؤدى لعدام استقرار المعالج تانى حتى لو كنت رجعته للاعدادت الافتراضيه تانى واغلقت الانويه المفتوحه يعنى لو كانت فتح الانويه ديه سببت عدم استقرار خصوصا فيه اختيار اللى اسمه unleshing mode ده المازربورد حذرتنى منه فعلا انه ممكن ميعملش استقرار فى المعالج فهل لو انا رجعته تانى وانا رجعته فعلا للاعداد الاصلى ولغيته خالص ممكن بردك يظل عدم الاستقرار موجود؟

واسف جدا جدا جدا على تعبك معايا

اشكرك استاذى الفاضل على ردك ومعلش على تعبك معايا وزى مقولتلك انا مقدرش اضغط على المعالج والله لانه فى اقل من دقيقه بينط ل 58 درجه ول 59 وبعدين بوقفه وانا اصلا لما بيوصل للخمسين بقلق لانه زمان ووقت الشتاء بالذات مكنش بيعمل كده

وبالنسببه لاعدادت بتاعت البيوس انا عارفه اللى حضرتك تقصدك بس انا ملعبتش فيها اصلا خالص فانا خايف ليكون ده بسبب فتح ام النواه اللى قدمها شؤم ديه عموما انا حقول حضرتك على حاجه واضح ان الموضوع ده حيطول لان حتضطر انى انضف الجهاز كله واشيل المعجون القديم واجيب معجون كده من الغالى اللى بيجى فى حاجه زى الحقنه وبعدين انضف مروحه البرسيسور كويس واركبها كويس مع انى مفكتهاش اصلا وممكن اسطب ويندوز تانى احتياطى واجرب وربنا يسهل ويطلع العطب بسيط

المشكله ان المروحه بتدور بسرعه 5000 فيما فوق يعنى انا عاوز اقولك انا قاعد جمب وش فظيع ومستحمله لعل الدرجات تنزل لكن مفيش فايده وبعدين حضرتك لو اخدت باللك من برنامج برايم حتلاقى ان درجات الحراره وصلت 57 والبرنامج فتحت حسب مموجود فى الصوره 15:32 وانتهى 15:33 يعنى بالزبط دقيقه الا كمان ووصل ل 57 درجه ديه وكان قابل للزياده بس انا قفلته لان عمره ابدا مجاب معايا الدرجه ديه فى عز الحر او حتى لحد وقت قريب

فان شاء الله حجرب الحلول اللى قولتها لحضرتك لو الحمد لله اشتغل يبقى خير لو لاقدر الله حفتح موضوع تانى واقول النتائج عشان مساعده حضرتكم

بس سؤال اخير هو من الممكن الاختيارات اللى عملتها ديه تؤدى لعدام استقرار المعالج تانى حتى لو كنت رجعته للاعدادت الافتراضيه تانى واغلقت الانويه المفتوحه يعنى لو كانت فتح الانويه ديه سببت عدم استقرار خصوصا فيه اختيار اللى اسمه unleshing mode ده المازربورد حذرتنى منه فعلا انه ممكن ميعملش استقرار فى المعالج فهل لو انا رجعته تانى وانا رجعته فعلا للاعداد الاصلى ولغيته خالص ممكن بردك يظل عدم الاستقرار موجود؟

واسف جدا جدا جدا على تعبك معايا
    و لا يهمك يا حبيبى طب ممكن تجرب الحل ده الاول رجع جميع أعدادات البيوس للافتراضى و بعد كده أدخل الويندوز و أضغط على المعالج و شوف درجة الحرارة و لا تقلق البروسيسور بخير يا صديقى
    [CENTER]
    [/CENTER]

عضو برونزي

انت تؤمرنى امر وانا فعلا اخترت مرتين load default settings وبعدين حفظت الاختيارات وضغطت على المعالج ربع ساعه وشويه وادى النتائج

وهو بعد ربع ساعه ثبت عند 66 درجه هو طلع مره ولا اتنين ل 67 بس نزل مباشره بعدها وثبت عند 66 بس زى مقولت لحضرتك ده غريب لان انا من وقت قريب قوى كام شهر يعنى تقدر تقول قبل رمضان عملته ضغطت وكان مبيطلعش لبعد الخمسين اخره كان 55 او 56 والكلام ده بعد ساعه انما دلوقتى ربع ساعه وبقه 66 فطبعا ده حصل تغيير

نهيك ان هو طلع 66 ديه فى اقل من دقيقه هو صحيح كمل بقيه الاختبار كله الربع ساعه كامله على الدرجه ديه وكان بيقل وينزل حاجه بسيطه لكن فى اقل من دقيقه طلعها فجأه

مش عارف هل ده نقص من المعجون مثلا لما رفعت المعالج بقه فيه ضغط او المراوحه تعبت بس لفاتها كانت عاليه مش عارف صراحه بس الاكيد ان التبريد مش وصله كويس فربنا يستر ومضطرش اشترى مروحه جديد كده حيضيع فلوس كارت الشاشه؟؟

فحضرتك ايه رايك هل كده طبيعى وبعتذرلك للمره المليون ياريس على تعبك معايا بس ده لانكم متميزين فده اللى بيخلينا نتلجئلكم فربنا يوفقك واسف على تعبك معايا فادى باشا وربنا يوفقك باذن الله

بانتظار تفعيل البريد الإلكتروني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beutimind مشاهدة المشاركة
    ازاى athlon يتحول ل phenom اللى اعرفه ان ده معمارية وده معمارية ثانية خالص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    فعلاً معماريه و معماريه
    و مش هتصدق كمان ال Sempron بيتحول ل Athlon x2 و ال Athlon x2 بيتحول ل Athlon X4 >> Phenom X4 و Phenom X4 بيتحول ل Phenom X6 بس في معالج واحد من Phenom X4 الهو على ما اعتقد Phenom X4 960T
    وكمان بعد فتح الانوية مفيش اى برنامج بيشوف درجة حرارة االانوية و كل اللى تقدر تشوفه حرارة السطح فقط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    لأ في البرنامج الصاحب الموضوع حطه فوق .. و في برنامج Core Temp بيشوف بردو ..
    انا كان عندى phenom x2 وكنت حولته ل x4 وعارف موضوع فتح الانوية فى حاجة غلط فى الموضوع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    انت كده لخبط نفسك و لخبطتني معاك ...اقرأ الموضوع ده
    https://arabhardware.net/forum/showt...412&highlight=

عضو برونزي

لا هو شكل اللى بيسال ازاى معالج اثلون يتحول لمعالج تانى مجربش فتح الانويه واحسنله ميجبرهاش لان بجد مشاكلها كتير وادى مشكله انا فيها اهوه بالاضافه زى مشرفنا العزيز مستر توم قال ان مبيقاش بنفس كفاءه المعالج الجديد ميه فى الميه وانما لو نجحت فتح النواه والكاش مثلا كمان واصبحوا مستقرين فحيزيد الاداء ولكن ليس كثير وعن تجربه انا زى مكتب انى عملت تقييم ويندوز 7 لموارد الجهاز عندى وكانت النتيجه قبل فتح النواه للمعالج هى هى نفسه التقييم لبعض فتح النواه الزياده فطبعا استحاله معالج زى بتاعى يتحول لمعالج اكبر ويديله نفس التقيم بالزبط بس نصيحه محدش يعتمد بجد على فتح الانويه خصوصا ان الشركه قفلها زى مبيقولوا لان بيقبقوا اكتشفوا عيبا كام نواه فبدل ميرموا المعالج كله لا بيقفلوا النواه التالفه او الغير مستقره ويبيعوه بمواصفات الاخيره فاكيد تفتكروا لو كان فعلا ده برسيسور وليكن فينوم هل AMD حتبيعه بسعر اثلون زكاه عن صحتها مثلا لا يمكن وللاسف يارتنى كنت فكرت فى الحكايه ديه قبل مقدم على الخطوه بتاعتى بس ان شاء الله خير

لا هو شكل اللى بيسال ازاى معالج اثلون يتحول لمعالج تانى مجربش فتح الانويه واحسنله ميجبرهاش لان بجد مشاكلها كتير وادى مشكله انا فيها اهوه بالاضافه زى مشرفنا العزيز مستر توم قال ان مبيقاش بنفس كفاءه المعالج الجديد ميه فى الميه وانما لو نجحت فتح النواه والكاش مثلا كمان واصبحوا مستقرين فحيزيد الاداء ولكن ليس كثير وعن تجربه انا زى مكتب انى عملت تقييم ويندوز 7 لموارد الجهاز عندى وكانت النتيجه قبل فتح النواه للمعالج هى هى نفسه التقييم لبعض فتح النواه الزياده فطبعا استحاله معالج زى بتاعى يتحول لمعالج اكبر ويديله نفس التقيم بالزبط بس نصيحه محدش يعتمد بجد على فتح الانويه خصوصا ان الشركه قفلها زى مبيقولوا لان بيقبقوا اكتشفوا عيبا كام نواه فبدل ميرموا المعالج كله لا بيقفلوا النواه التالفه او الغير مستقره ويبيعوه بمواصفات الاخيره فاكيد تفتكروا لو كان فعلا ده برسيسور وليكن فينوم هل AMD حتبيعه بسعر اثلون زكاه عن صحتها مثلا لا يمكن وللاسف يارتنى كنت فكرت فى الحكايه ديه قبل مقدم على الخطوه بتاعتى بس ان شاء الله خير
    ديماً فتح الأنويه بتعتمد على الحظ و دا كان خطاء ل Amd
    و العكس في الخطاء ان الصواب من شركة amd انها بتقدم معالجات x4 بأسعار ارخص من انتل اى منافسه لها..
    بس مع فتح موضوع (فتح الأنويه) و كثرة شعبيته ابتدة AMD تحس انها بتخصر فبقت تنزل معالجات اكس 4 ياعني 4 انويه اكس 2 ياعني نواتين .. و هكذا
    بس الفينوم هيفضل يكبر اكس 3 انويه و اكس 4 انويه
    انما اثلون فهو نواتين و كفايه عليه .. اوي لأنه ميختلفش عن Dual Core E5700
    بس في شئ غريب ما كده انتل بتخصر .. لأ انتل فضلت بمعالجتها بمعنى 2 ياعني 2 انما الكل كان بيقلق من AMD
    شبه ماتقول ان amd بتلعب بالمعالجات
    و Intel جاده في تعاملتها
    ياعني لما حد يجيب Phenom X2 و يقولك حهوله و فجأه ميتحولش .. يقولك كان فضلي شويه و اجيب Phenom X4 او I5 احسن من رمية الفلوس ..
    و كده AMD تكسب ..
    عشان كده الناس بتتجه لل I3 و X4 اكتر.. لكن من قيمة سنه كان كله Phenom X2 555 و شوف مواضيع السنه الفاتت و القبلها اغلبيتها عن X2
    ---
    اعتقد ان المعلومه وصل

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hoka123 مشاهدة المشاركة
    و العكس في الخطاء ان الصواب من شركة amd انها بتقدم معالجات x4 بأسعار ارخص من انتل اى منافسه لها..
    بس مع فتح موضوع (فتح الأنويه) و كثرة شعبيته ابتدة AMD تحس انها بتخصر فبقت تنزل معالجات اكس 4 ياعني 4 انويه اكس 2 ياعني نواتين .. و هكذا
    بس في شئ غريب ما كده انتل بتخصر .. لأ انتل فضلت بمعالجتها بمعنى 2 ياعني 2 انما الكل كان بيقلق من AMD
    و Intel جاده في تعاملتها
    ياعني لما حد يجيب Phenom X2 و يقولك حهوله و فجأه ميتحولش .. يقولك كان فضلي شويه و اجيب Phenom X4 او I5 احسن من رمية الفلوس ..
    و كده AMD تكسب ..
    عشان كده الناس بتتجه لل I3 و X4 اكتر.. لكن من قيمة سنه كان كله Phenom X2 555 و شوف مواضيع السنه الفاتت و القبلها اغلبيتها عن X2
    ---
    اعتقد ان المعلومه وصل
    بس بيظل الاداء مش هو هو بردك يعنى حتى لو افترضنا انا معالجى بعد الفتح بيقرا فينوم حقولك لا هو اساسى بيتعامل معامله الاثلون الرباعى لكن هو بس الجهاز اللى بيقراه فينوم اوكى لكن يظل الاداء عمره محيوصل للاعلى منه ممكن يزيد حاجه بسيطه ده فى حاله طبعا لو افترضنا استقرار النواه

بس انت ظلمت الاثلون لما تقول انه بيعادل الدول كور ياراجل انا عندى واحد صحبى عنده core2duo e8400 والبرسيسور ده بالذات يعتبر من اقوى برسيسورات عائله الكور 2 ديو وحتى على ما اتذكر كان عامل طفره وقتها وانا معالجى زى ما انت كاتبه وظاهر فالمعالج بتاعى من ناحيه الاداء يتغلب على الكور 2 ديو بدرجه لا بأس بها ابدا انما من ناحيه الالعاب لا اقدر اقولك ممكن الكور 2 ديو ده يتغلب على المعالج بتاعى

وشوف الاختبار ده

https://www.anandtech.com/bench/Product/119?vs=56

بالاضافه شوف المعالج بتاع انتل ده لما كان بيتباع بكام والمعالج بتاعى كان بكام

وانا عارف ممكن مثلا تقولى طيب مهو عندك ال I3 يضرب المعالج بتاعك ومعاج بتاع صحبك بالجزمه بسبب معماريه الساندى بريدج انا بقولك مهو هنا بقه بتيجى نظريه AMD بتاعت السعر مقابل الاداء يعنى اداء ممتاز فى مقابل السعر اللى حتدفعه ومتنساش ان ال I3 وI5 دول نزلوا امته بعد مده كبيره جدا من نزل الاثلون والفينوم كمان وانا الحمد لله كل شغلى تقريبا فى الحاجات اللى بتتعامل مع الاداء مش الالعاب خالص

فلذلك البرسيسور ده مريحنى جدا و amd عموما طول عمرى بحبها بس سقطت من نظرى من بعد الفشل الذريع لها فى معالجتها الاخيره لكن عادى ديه عاده AMD تقع وتنام شويه وبعدين تقوم

بس بيظل الاداء مش هو هو بردك يعنى حتى لو افترضنا انا معالجى بعد الفتح بيقرا فينوم حقولك لا هو اساسى بيتعامل معامله الاثلون الرباعى لكن هو بس الجهاز اللى بيقراه فينوم اوكى لكن يظل الاداء عمره محيوصل للاعلى منه ممكن يزيد حاجه بسيطه ده فى حاله طبعا لو افترضنا استقرار النواه

بس انت ظلمت الاثلون لما تقول انه بيعادل الدول كور ياراجل انا عندى واحد صحبى عنده core2duo e8400 والبرسيسور ده بالذات يعتبر من اقوى برسيسورات عائله الكور 2 ديو وحتى على ما اتذكر كان عامل طفره وقتها وانا معالجى زى ما انت كاتبه وظاهر فالمعالج بتاعى من ناحيه الاداء يتغلب على الكور 2 ديو بدرجه لا بأس بها ابدا انما من ناحيه الالعاب لا اقدر اقولك ممكن الكور 2 ديو ده يتغلب على المعالج بتاعى

وشوف الاختبار ده

https://www.anandtech.com/bench/Product/119?vs=56

بالاضافه شوف المعالج بتاع انتل ده لما كان بيتباع بكام والمعالج بتاعى كان بكام

وانا عارف ممكن مثلا تقولى طيب مهو عندك ال I3 يضرب المعالج بتاعك ومعاج بتاع صحبك بالجزمه بسبب معماريه الساندى بريدج انا بقولك مهو هنا بقه بتيجى نظريه AMD بتاعت السعر مقابل الاداء يعنى اداء ممتاز فى مقابل السعر اللى حتدفعه ومتنساش ان ال I3 وI5 دول نزلوا امته بعد مده كبيره جدا من نزل الاثلون والفينوم كمان وانا الحمد لله كل شغلى تقريبا فى الحاجات اللى بتتعامل مع الاداء مش الالعاب خالص

فلذلك البرسيسور ده مريحنى جدا و amd عموما طول عمرى بحبها بس سقطت من نظرى من بعد الفشل الذريع لها فى معالجتها الاخيره لكن عادى ديه عاده AMD تقع وتنام شويه وبعدين تقوم
    هى هى نفس النظريه
    مره و مره
    ياعني لما ال i3 نزل ال فينوم x4 تغلب عليه كسعر و اداء.
    و لما نزل ال i5 تغلب على الفينوم x4 كأداء فقط.
    لكن ال Athlon و Dual Core و Core 2 Duo كلهم معالجات ثنائيه ... و كلهم ادائهم مش بيفرق عن التاني بكتير..
    لكن بيفرق عن الأعلى منه Phenom X4 , I5 xxxx ..
    ده كل الفرق.

عضو برونزي

هى هى نفس النظريه
    مره و مره
    ياعني لما ال i3 نزل ال فينوم x4 تغلب عليه كسعر و اداء.
    و لما نزل ال i5 تغلب على الفينوم x4 كأداء فقط.
    لكن ال Athlon و Dual Core و Core 2 Duo كلهم معالجات ثنائيه ... و كلهم ادائهم مش بيفرق عن التاني بكتير..
    لكن بيفرق عن الأعلى منه Phenom X4 , I5 xxxx ..
    ده كل الفرق.
    تمام :ah7:

أخى لا تكن متشاما ً صدقنى فتح الانوية مش وحش خالص أنا عاوز أقولك أن فتح الانوية لبروسيسورات Ph II X2 من سنة كانت مغرقة الدنيا و كان معظمها بينجح و أكنك أشتريت برسيسور أزيد 250 جنية و كان بيبقى نفس الاداء بتاعه و الله كانت حاجة جميلة أوى :Dو معلومة ليك ال Rate بتاع ويندوز 7 غير صادق أحياً أو أن الكسر أو الفتح غير مستقر و لكن أنا هرجع معاك الذكريات أثناء مكنت بعمل كسر للبرسيسور بتاعى كانت بكسره و أرفع الفولت و كل شىء و أعمل الضغط لمدة ساعة و نصف و كله تمام و لكن ال Rate مكنش بيعلى كتير فكنت مستغرب و بعد كده أحد المشرفين أصدقائى هنا ( أخى العزيز حنا ربنا يكرمه ) فى القسم ده أقترح على أضغط على المعالج لمدة ساعتين و هنا كانت المفاجاة عدم ثبات للمعالج و ده كان السبب و أنا زعلت ساعتها و لغيت الكسر ولكن بعد فترة فتحت موضوع هنا و ربنا يكرمه مشرفنا الكبير نواف ربنا يزيده علماً كمان و كمان ساعدنى فى أعدادات الكسر و كله أتظبت و حتى ال Rate فأنا بقولك متزعلش نفسك و تضايق كله بيتحل و معالجك الحمد لله تمام و درجة الحرارة فى الامان و الله و لفات المروحة طبيعية أنا لما كنت كاسر على المشتت الافتراضى كنت بتوصل عدد اللفات ممكن ل 6700 لفة معلش بقى كنت بسترجع معاك شوية ذكريات كده :D :D :D

و Intel جاده في تعاملتها
    و كده AMD تكسب ..
    ---
    اعتقد ان المعلومه وصل
    أخى حوكة بص أثلون ليس نواتين فقط فيوجد منه 4 أنوية و أدائهم أعلى من كور توديو صدقنى

و صح من سنة كانت عملية التحويل دى شغالة بس كانت بتنجح مع معظم الناس
    [CENTER]
    [/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MrTom مشاهدة المشاركة
    أخى حوكة بص أثلون ليس نواتين فقط فيوجد منه 4 أنوية و أدائهم أعلى من كور توديو صدقنى

و صح من سنة كانت عملية التحويل دى شغالة بس كانت بتنجح مع معظم الناس
    لأ لأ لأ انا اقصد النواتين بس :/
    و انا ذاكر ال4 انويه احسن من كور تو ديو عشان 4 انويه بتساعد بعضيهم
    :D
    بصراحه و بأمانه احلى وقت تقضيه مع كمبيوترك لما تجيب كارت شاشه جديد و تكسر سرعة معالجك اذ كان phenom 955 او i5 2500k او i7 2600k او Dual Core E5XXX

لأ لأ لأ انا اقصد النواتين بس :/
    و انا ذاكر ال4 انويه احسن من كور تو ديو عشان 4 انويه بتساعد بعضيهم
    :D
    بصراحه و بأمانه احلى وقت تقضيه مع كمبيوترك لما تجيب كارت شاشه جديد و تكسر سرعة معالجك اذ كان phenom 955 او i5 2500k او i7 2600k او Dual Core E5XXX
    أيوة يا حوكة حطيت البروسيسورين بتاعى و بتاعك مع العمالقة :D :D :D
    [CENTER]
    [/CENTER]

عضو برونزي

الله عليكم حديث الخبراء بس انا حاليا فى المشكله اللى عندى ومش عارف افكر فى حاجه الا انى اشوف الجهاز فلازم بردك افحص فيه واشوف ومش مهم خالص النواه الزياده بس يرجع تمام باذن الله وربنا يستر

ومشكورين يا شباب على تعبكم معايا

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

المفضلات