صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 34

الموضوع: ارجو المساعدة

عضو الصورة الرمزية Michael Youssef

رد: ارجو المساعدة

Actually, I'm going to be writing this post in English just to prove my point. I think that without perfect English skills, you can't advance in IT. Let's face it guys, how come you can convince your manager that you know! that you understand Windows Server 2008 Active Directory for example, without having just the basic skill of reading and writing correct English? this is crucial guys

Not just so you can read & write, but also to impress upon your interviewer that you are an IT Professional. I had seen interviewer that would throw you out of the window in less than 30 seconds, in case you don't speak English! and I really mean correct English. I'd be one of these interviewer myself
    SQL Server Enthusiast
    MCSE & MCSA WINDOWS Server 2000
    MCDBA SQL Server 2000
    MCAD & MCSD .NET
    MCPD C# Windows App Developer
    MCITP SQL Server 2005 Developer
    MCITP SQL Server 2008 Administrator
    MY C# & ASP.NET Articles

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moustafa m مشاهدة المشاركة
    معلش يا بشمهندس مايكل عندي سوال انا هشترك فموقع Braindumps بعشرين دولار فالشهر وانزل اي امتحان
    هل الموقع ده مضمون لاني مش واثق فالاكزام كولكشن ايه راي حضرتك
    يا أخي الكريم و الله حرام عليكم ، هضيع مستقبلك و انت اصلا كنت فرحتني بكلامك الفات و قلت انك ماشي صح كدا. أسئلة الامتحانات دي مصيبة يا جماعة حرام ، انت لو شفت الناس البتذاكر من غيرها بتعمل ايه. في صديق اقنعته بدراسة MCITP SQL Server Admin و هو قالي انا عايز اذاكر بجد ، بيذاكر 12 ساعة كل يوم بقاله 6 شهور ، ولسا مدخلش اول امتحان. أنا متاكد انه جاهز حاليا.
    لكن انك تقولي اسئلة زي كدا؟ لالالا حرام تضيع نفسك و دي نصيحة مخلصة ليك و لكل الناس الجادة في المجال بتاعنا.
    SQL Server Enthusiast
    MCDBA SQL Server 2000
    MCAD & MCSD .NET
    MY C# & ASP.NET Articles

عضو

ياجماعة انا محتار بين it gate acame فيها مهندس احمد سعيد و نيو هوريزون ماعرفش فيها مين

عضو برونزي الصورة الرمزية Gawad

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Michael Youssef مشاهدة المشاركة
    يا أخي الكريم و الله حرام عليكم ، هضيع مستقبلك و انت اصلا كنت فرحتني بكلامك الفات و قلت انك ماشي صح كدا. أسئلة الامتحانات دي مصيبة يا جماعة حرام ، انت لو شفت الناس البتذاكر من غيرها بتعمل ايه. في صديق اقنعته بدراسة MCITP SQL Server Admin و هو قالي انا عايز اذاكر بجد ، بيذاكر 12 ساعة كل يوم بقاله 6 شهور ، ولسا مدخلش اول امتحان. أنا متاكد انه جاهز حاليا.
    لكن انك تقولي اسئلة زي كدا؟ لالالا حرام تضيع نفسك و دي نصيحة مخلصة ليك و لكل الناس الجادة في المجال بتاعنا.
    كلام مظبوط، ذاكر الاول وبعدين بص علي أسئلة الامتحان مش عيب، العيب انك تحفظ اسئلة من غير ما تذاكر
    التعديل الأخير تم بواسطة Gawad ; 10-10-2012 الساعة 21:25
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=Blue]اللهم صلي على محمد وعلى آل محمد كما صليت على آل إبراهيم وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على آل إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد[/COLOR][/SIZE]

[B][SIZE=4]اللهم احفظ مصر آمنة مطمئنة وسائر بلاد المسلمين
    اللهم قنا الفتن ما ظهر منا وما بطن
    [/SIZE][/B]
    [/CENTER]

الأخ الكريم جواد ، اتفق معاك نسبيا
    أنا مؤمن 100% ان لو شخص تعب فعلا في شهادة بسيطة زي MCITP Server Admin و ذاكر بحق و بدون غش ، هينافس مدير شغال بقاله سنتين علي الاقل من النوع المش بيحبوا يقروأ انجليزي و مجرد بيمشي اموره مع الكتب و الشغل. و بصراحة موضوع اسئلة الامتحانات دي "لعنة" و "نكبة" علينا احنا كموظفين في المجال. لأنك لما تعمل مقابلة شخصية مع اي حد بتفترض انه لازم يكون ذاكر هذه الاسئلة و بيتم عصره في المقابلة للتأكد من امكانياته و لكن ليس غالبا فبعض الشركات ليس لديها الوقت او المهارة لهذا العصر التقني
    SQL Server Enthusiast
    MCDBA SQL Server 2000
    MCAD & MCSD .NET
    MY C# & ASP.NET Articles

عضو برونزي الصورة الرمزية Gawad

علي فكرة انا اقصد الناس الbrain dumbers اللي مش بيذاكر اساسا وبياخد الشهادة علشان يحطها في السي في معتقد انه مش حيتسال.
    ده فيه انترفيوهات بتطلع منها بتجيب عرق، ممكن يقعد يسالك ساعتين
    اوال انترفيو معايا كان ساعتين، والراجل جايب اقلام ماركر ويرسم ويسال وبعد كل ده جابلي امتحان مش فاكر بس تقريبا كان 10 صفحات وقالي حله، وده علي فكرة كان في سيسكو بس، لانه كان عايز يديني امتحانين و احد سيسكو وواحد ميكرووسوفت
    الفكرة في الانترفيو انك تبقي فاهم انت بتقول ايه، ساعتها بعد توفيق ربنا سبحانه وتعالي الرهبة من اللي قدامك بتزول مهما حاول يلعب في الأسئلة انت فاهم هو بيدور حوالين ايه

وصلي الله وسلم وبارك علي النبي وآله وصحبه وإخوانه وسلم.
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=Blue]اللهم صلي على محمد وعلى آل محمد كما صليت على آل إبراهيم وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على آل إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد[/COLOR][/SIZE]

[B][SIZE=4]اللهم احفظ مصر آمنة مطمئنة وسائر بلاد المسلمين
    اللهم قنا الفتن ما ظهر منا وما بطن
    [/SIZE][/B]
    [/CENTER]

بالظبط دا المقصود أخي الكريم ، انك تفهم بتقول ايه و تكون فعلا خبير في شغلك. الناس فاكرة صعب انهم يبقوا خبراء علشان كدا مش هيبقوا خبراء
    SQL Server Enthusiast
    MCDBA SQL Server 2000
    MCAD & MCSD .NET
    MY C# & ASP.NET Articles

عضو

طيب اية it gate acame ب2600 تلات شهور اربع ساعات فى المحاضرة 144 ساعة فيها مهندس احمد سعيد\ و نيو هوريزون 4500 على 6شهور

مشرف سابق الصورة الرمزية A Beautiful Mind

Closed

عضو

المركز دة مضمون ولا اية بس سعرو قليل كدة لية يعنى هانتعلم حاجة ولا شهادة وخلاص هوة احسن ولا نيوهوريزون بس فية فرق فى السعر جامد موضوع يسير الشك بصراحة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد80 مشاهدة المشاركة
    المركز دة مضمون ولا اية بس سعرو قليل كدة لية يعنى هانتعلم حاجة ولا شهادة وخلاص هوة احسن ولا نيوهوريزون بس فية فرق فى السعر جامد موضوع يسير الشك بصراحة
    المركز مضمون اخى العزيز
    المشكلة اننا مش عايزين نعمل دعايا لاحد داخل الاقسام العلمة

يمكنك زيارة هذا الرابط

عروض دورات من مركز سما
    Closed

عضو

مش حكاية دعاية انا بطلب المساعدة ولو تعرف تفدنى ماشى ولا اروح اقدم فى اى مركز على عماية وخلاص وبعدين سعر الكورس فى مركز سما 1800 والكورسات دية مش اقل من 3000 جنية ولية سعرو قليل كدة لية ياريت لو حد عارف حاجة ينصحنى بدل مادبس وخلاص

اطمئن يا اخ احمد
    صاحب هذا المركز هو مشرف معنا فى عرب هاردوير
    وهو انسان محترم جدا
    اطمئن
    وممكن كمان تتصل عليه وتستفسر عن اى شىء غامض
    Closed

عضو

شكرا لردك يا بشمهندس
    انا والله بذاكر كويس جدا وعامل لنفسي مراجع كتابه بخط اليد وفيديوهات بس انا ليا ظروف دلوقتي اني عايز اخلص من الامتحان
    انا مش واخد ال IT على انها وظيفه تجيب فلوس وخلاص لا بالعكس انا بحب المجال ده من صغري انا عايز امتحن علشان اخلص من السرتفكت بس لاكن انا عندي قناعه تامه اني لو مش فاهم عمري ما هكبر حتى لو اشتغلت
    هقول لحضرتك حاجه انا ماشتغلتش قبل كده قعدت مع واحد من ال It فشركه كبيره لقيتو مش فاهم زيي لانو واخدها زي ما حضرتك بتقول
    انا يا بشمهندس مرضتش اذاكر ال mcitp بنفسي علشان افهم كويس واسالتي الاقي حد يجاوب عليها
    انا بقالي حاليا 11 شهر بدرس ال mcitp وكول يوم بذاكر وابحث فالنت وكول يوم بعرف حاجات جديده بس انا عايز امتحن علشان اتفرغ للمذاكره اكتر ومش عايز اشغل نفسي بالامتحان لانو مهم ومن غيرو محدش هيعمل معايا انترفيو مهما وصلت درجه احترافي ارجو اني اكون وضحت لحضرتك ومتشكر جدا جدا جدا على اهتمامك وفرحتك بالانسان المجتهد

عضو

بالنسبه ليك يا اخ احمد انا جربت نيهورايزون وجربت فيها اربع مدربين افضلهم اسمو مهند هيفهمك بدون اي صعوبه ويمشي معاك خطوه خطوه ويفهمك اي حاجه حتى لو مش فالكورس هيفهمهالك هو موجود في فرع المبتديان وزي ما قولتلك الكلام عليك فالاول والاخر انا كنت كورس الانفرا وكان في حاجات كتير مش واضحه ولا مفهومه ليا بعمل ليها سيرش على النت وبقرى كتب ميكروسوفت وبحمل فيديوهات وبسال اي واحد لحد ما اجيب الي انا عايزو وافهمو انت بس توكل على الله واختار اي سنتر و ذاكر بجد وهتلاقي الموضوع سهل

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المفضلات