النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: مشكله فى تقسيم هارد (Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB)

عضو

مشكله فى تقسيم هارد (Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB)

السلام عليكم

مشكله فى تقسيم هارد (Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB)

انا حاليا بستخدم الهارد على ويندوز 7
    وعرفت من فترة ان الهاردات من 1 تيرا فما فوق فى مشكله مع التقسيم على الاكس بى
    وكنت اشتريت 1 تيرا وشغال بيه تمام جدا على اكس بى لكن قبل ما يركب قسمته على ال 7 بارتشن واحد زى ما البايع قالى
    المشكله:
    عاوز التقسيم الصحيح للهارد دا (مشكله فى تقسيم هارد (Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB))
    لان عاوز انقل ملفاتى القديمه من الاكس بى
    وان شاء الله الهارد للتخزين ومش هنزل عليه اى نسخه حاليا او مستقبلا

افيدونى ولكم الاجر

عضو

رد: مشكله فى تقسيم هارد (Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB)

بس أخي الكريم اعتقد ان المشكلة ليست التقسيم.. وانما هي طريقة التقسيم انا شخصياً بملك نفس النسخة من هذا الهادر واستخدمه أيضاً بغرض التخزين.. انا قسمته ببرنامج partition wizard 7 free النسخة مجانية ويمكن استخدامها من الدوس عن طريق اسطوانة hiren's bootcd هذه الطريقة هي الأفضل في العالم فبرنامج partition wizard هو أفضل برنامج للتقسم واستغلال المساحة الفارغة ونقل مساحة من بارتيشن آخر بدون فرومات وأشياء اخرى كثيرة.. طبعا لو معندكش الاسطوانات يمكنك التقسيم من win7 بدون مشاكل..

طريقة التقسم لهارد مخصص للتخزين هي كاللآتي:
    في البداية أي هارد جديد بيكون (Unallocated ) أي أن الهارد لا يوجد به أي بارتيشن سواء ثانوي أو أساسي نقوم بالضغط من برنامج (partition wizard) على (create partition) ونحدد كامل مساحة الهارد ونضغط ok كدة احنا كدة بقى معانا مساحة لتقسيم الهارد سواء (primary hard drive) بارتيشن للنظام او (logical hard drive) أي برتيشن ثانوي للتخزين ، نحدد عدد الإقراص المراد التخزين عليها قرص واحد= كامل المساحة ، انا مثلا مقسم الهارد بتاعي 3 بارتشينات بالتساوي فبصراحة بحب أقسم باستخدام الآلة الحاسبة يعني بقسم حجم الهارد الفعلي / عدد البرتشينات االلي انا عاوزه، المهم ب هنختار (logical hard drive) وتحدد مساحة كل بارتيشن وتدوس create ولما تخلص تقسيم دوس apply وبكدة هيشتغل معاك هارد ثانوي بدون مشاكل.. طبعا لو في هارد موجود قبل كدة هيكون اوتوماتيك هو الأساسي.. ولو مفيش وعاوز تركب هارد جديد أساسي يبقى تعمل نفس الخطوات وبدل logical hard drive هتختار primary hard drive وبعديها لو عاوز تضيف برتشينات اخرى براحتك.. بصراحة ديه الطريقة اللي انا اعرفها وشغال عليها من زمان

المفضلات