صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 19

الموضوع: محتاج ارائكم حول هذا الكرت GTX 460 قبل شراء و ايضا معرفة ما سعره بالضبط في مصر حاليا

عضو

Exclamation محتاج ارائكم حول هذا الكرت GTX 460 قبل شراء و ايضا معرفة ما سعره بالضبط في مصر حاليا

هو ده الكرت المطلوب شرائه بأذن الله تعالي

GeForce GTX 460 1GB 256-bit GDDR5

هل هذا الكرت يمكن تركيبه علي المذربورد اللي اسمها G41 MT-ES2L

مخالف للقوانين

رد: محتاج ارائكم حول هذا الكرت قبل شراءة و ايضا معرفة ما سعره بالضبط في مصر حاليا

اخي تستطيع تركيب الكرت بدون مشكلة على اللوحة ولكن لو تخبرنا باسم معالجك +حجم شاشتك+البور لديك لكي نرى انسب كرت

بالنسبة للسعر انتظر الاخوة المصريين

مشرف سابق الصورة الرمزية azzelden

رد: محتاج ارائكم حول هذا الكرت قبل شراءة و ايضا معرفة ما سعره بالضبط في مصر حاليا

نعم ولاكن ماهو نوع الباور والبروسيسور

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mousa alsari مشاهدة المشاركة
    اخي تستطيع تركيب الكرت بدون مشكلة على اللوحة ولكن لو تخبرنا باسم معالجك +حجم شاشتك+البور لديك لكي نرى انسب كرت

بالنسبة للسعر انتظر الاخوة المصريين
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة azzelden مشاهدة المشاركة
    نعم ولاكن ماهو نوع الباور والبروسيسور
    للاسف انا معرفش البوسبلاي نوعه ايه بالضبط او حتي قوته كام لكن كده كده انا ناوي اغيره كله عشان ده فيه عطل و عرفة ان كرت الشاشة الجديد هيحتاج اقل حاجة بوسبلاي قوته 450W.

اما بالنسبة للمعالج و حجم الشاشة و نوعها فهذه هي بياناتهم:

Intel Core 2 due CPU E7500 2.93GHz (2CPUs ) , 2.1GHz

Monitor: LG FLATRON W1934S

Resolution: 1440 x 900

في انتظار ردودكم اخواني الاحباء و ايضا في انتظار معرفة السعر الحالي لهذا الكرت في مصر.

مخالف للقوانين

اخي كرت الشاشة المناسب هو 7770 جديد ثمنه حوالي 850 جنيه مستعمل ممكن من 450 الى 550 حسب نظافته
    معالج يعمل بتردد 2100 من اصل 2930 ادخل للبيوس وعدل الخيار Bus/Core Ratio الى القيمة 11 واحفظ الاعدادات وتاكد من سرعة المعالج من برنامج cpu z

عضو الصورة الرمزية عمر هاشم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mousa alsari مشاهدة المشاركة
    اخي كرت الشاشة المناسب هو 7770 جديد ثمنه حوالي 850 جنيه مستعمل ممكن من 450 الى 550 حسب نظافته
    معالج يعمل بتردد 2100 من اصل 2930 ادخل للبيوس وعدل الخيار Bus/Core Ratio الى القيمة 11 واحفظ الاعدادات وتاكد من سرعة المعالج من برنامج cpu z
    تقصد ان معالجه لن يستغل كامل قوة الكارت ( GTX460 ) اليس كذلك ؟

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة YasserAlaa مشاهدة المشاركة
    للاسف انا معرفش البوسبلاي نوعه ايه بالضبط او حتي قوته كام لكن كده كده انا ناوي اغيره كله عشان ده فيه عطل و عرفة ان كرت الشاشة الجديد هيحتاج اقل حاجة بوسبلاي قوته 450W.

اما بالنسبة للمعالج و حجم الشاشة و نوعها فهذه هي بياناتهم:

Intel Core 2 due CPU E7500 2.93GHz (2CPUs ) , 2.1GHz

Monitor: LG FLATRON W1934S

Resolution: 1440 x 900

في انتظار ردودكم اخواني الاحباء و ايضا في انتظار معرفة السعر الحالي لهذا الكرت في مصر.
    فعلا تأكد من معامل ضرب المعالج انها معدلة على 11 لكي يعمل بسرعتة الاصلية كما اشاء اخي موسى
    وبالنسبة للبطاقة ممكن تأخد بطاقة مثل 7770 وتعتبر كافية لحجم شاشتك وانما لو كنت مصمم على البطاقة GTX 460 ستحتاج الى كسر المعالج الى تردد 3.6 او اكثر لكي تحصل على اداء افضل مع البطاقة وممكن تواجة عنق زجاجة بسيط مع الالعاب التي تحتاج معالجات رباعية
    وتحتاج ايضا الى تغير الباور بباور اصلي قوتة لا تقل عن 500W طبعا للبطاقة GTX 460 و400W للبطاقة 7770
    تقصد ان معالجه لن يستغل كامل قوة الكارت ( GTX460 ) اليس كذلك ؟
    فعلا ممكن يواجة عنق زجاجة مع البطاقة GTX 460
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

عضو

شكرا جزيلا لكم علي المرور الطيب و الردود الوافية و لكن من الواضح اني لازم اغير المذربورده خالص و اجيب واحدة تانية بتدعم بروسيسور اقوي مثل core i3 او core i5
    لان انا بصراحة مش عايز اجيب غير الكارت ده لاني زهقت جدا من اني مش عارف استمتع بالالعاب خالص ده حتي لعبة battlefield 3 معرفتش اساسا افتحها من البطء الشديد لذلك انا قررت اجيب فعلا كرت يفضل معايا و اقدر استخدمه فتره لذلك هل من مقترحات بخصوص المذربورد اللي ممكن اشتريها يعني ممكن حد يجبلي اسماء معينه بأسعار معقوله لاني للاسف فيه حجات كتير و تهت و طبعا حاجة كده تدعم الكرت الجديد بأعلي كفائة.

اما بالنسبة للبورسبلاي الخاص بيا حاليا و اللي شغال عليه فهو قوته 1000W و اعتقد هو تمام اوي كده ..... في انتظار ردودكم......

ملحوظه: ازاي اخش علي اعدادات شاشة البيوس؟؟؟؟

مخالف للقوانين

اخي اولا بالنسبة للوحة فيحددها المعالج المستخدم وميزانيتك وهل التجميعة مخصصة لكسر السرعة او لا

ثانيا هل البور اصلي ام تجاري اعتقد حتى لو انه تجاري يقوة 1000 وات فهو كافي
    اعدادات البيوس عند تشغيل الجهاز تضغط على زر delete بشكل متواصل

شكرا جزيلا لكم علي المرور الطيب و الردود الوافية و لكن من الواضح اني لازم اغير المذربورده خالص و اجيب واحدة تانية بتدعم بروسيسور اقوي مثل core i3 او core i5
    لان انا بصراحة مش عايز اجيب غير الكارت ده لاني زهقت جدا من اني مش عارف استمتع بالالعاب خالص ده حتي لعبة battlefield 3 معرفتش اساسا افتحها من البطء الشديد لذلك انا قررت اجيب فعلا كرت يفضل معايا و اقدر استخدمه فتره لذلك هل من مقترحات بخصوص المذربورد اللي ممكن اشتريها يعني ممكن حد يجبلي اسماء معينه بأسعار معقوله لاني للاسف فيه حجات كتير و تهت و طبعا حاجة كده تدعم الكرت الجديد بأعلي كفائة.

اما بالنسبة للبورسبلاي الخاص بيا حاليا و اللي شغال عليه فهو قوته 1000W و اعتقد هو تمام اوي كده ..... في انتظار ردودكم......

ملحوظه: ازاي اخش علي اعدادات شاشة البيوس؟؟؟؟
    كما تعلم لو تريد شراء للوحة تدعم معالج I3 او I5 لن تستطيع تركيب معالجك الحالي عليها لانها بسوكت مختلف
    احنا ممكن ننصحك بأسم للوحة جيدة لكن اذكر لنا الميزانية الخاصة للوحة
    وبالنسبة للباور ان كان تجاري ستحتاج الى تغيرة بباور اخر اصلي لكي لا تواجة مشاكل لكن لا مانع من تشغيل البطاقة على الباور الحالي لمدة معينة لكن ليس بشكل دائم
    وبالنسبة للدخول للبيوس الامر سهل اول ما تقوم بفتح الجهاز اضغط بشكل متكرر على زر Del وستدخل الى البيوس انت للوحتك من Gigabyte
    ادخل على M.I.T وعدل خيار CPU Clock Ratio الى 11 واضغط F10 لحفظ الاعدادات
    unexpected out

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unexpected مشاهدة المشاركة
    كما تعلم لو تريد شراء للوحة تدعم معالج I3 او I5 لن تستطيع تركيب معالجك الحالي عليها لانها بسوكت مختلف
    احنا ممكن ننصحك بأسم للوحة جيدة لكن اذكر لنا الميزانية الخاصة للوحة
    وبالنسبة للباور ان كان تجاري ستحتاج الى تغيرة بباور اخر اصلي لكي لا تواجة مشاكل لكن لا مانع من تشغيل البطاقة على الباور الحالي لمدة معينة لكن ليس بشكل دائم
    وبالنسبة للدخول للبيوس الامر سهل اول ما تقوم بفتح الجهاز اضغط بشكل متكرر على زر Del وستدخل الى البيوس انت للوحتك من Gigabyte
    ادخل على M.I.T وعدل خيار CPU Clock Ratio الى 11 واضغط F10 لحفظ الاعدادات
    بالفعل كانت المعادلة علي 8x و لكني خليتها خلاص علي 11x و هي اعلي شئ و بالتالي الاني اصبحت سرعة المعالج 2.9GHZ عكس ما سبق و شكرا جزيلا علي الاهتمام.......

بالنسبة للمذربورد فأنا عايز اعرف شئ قبل ذكر الميزانية و الكلام ده , دلوقتي الاخوة الاعضاء قالوا لي في اول الموضوع اني نوع المذربورد الخاص بي يمكن ان اركب بداخله كرت 460 GTX و اعتقد ان هذا خاطئ حيث ان هذا الكرت يدعم المنفذ المسمي ب PCI-E 2.0 x16 يعني يكون لازم فيه فتحتين من الاحرف و انا مفيش عندي خالص مدخل في المذربورد بهذا الشكل وانما فتحه واحدة فقط فهل كلامي صحيح ام ماذا ؟؟؟

بالفعل كانت المعادلة علي 8x و لكني خليتها خلاص علي 11x و هي اعلي شئ و بالتالي الاني اصبحت سرعة المعالج 2.9GHZ عكس ما سبق و شكرا جزيلا علي الاهتمام.......

بالنسبة للمذربورد فأنا عايز اعرف شئ قبل ذكر الميزانية و الكلام ده , دلوقتي الاخوة الاعضاء قالوا لي في اول الموضوع اني نوع المذربورد الخاص بي يمكن ان اركب بداخله كرت 460 GTX و اعتقد ان هذا خاطئ حيث ان هذا الكرت يدعم المنفذ المسمي ب PCI-E 2.0 x16 يعني يكون لازم فيه فتحتين من الاحرف و انا مفيش عندي خالص مدخل في المذربورد بهذا الشكل وانما فتحه واحدة فقط فهل كلامي صحيح ام ماذا ؟؟؟
    كلام خاطئ البطاقة GTX 460 تعمل بمنفذ PCI-E واللوحة لديك تدعم المنفذ بدون اي مشكلة
    unexpected out

عضو

كلام خاطئ البطاقة GTX 460 تعمل بمنفذ PCI-E واللوحة لديك تدعم المنفذ بدون اي مشكلة
    طيب كلام جميل جدا يبقي انا مش محتاج اغير المذربورد خالص لاني كنت فاكر العكس و لكن اللي اغيره ان شاء الله البروسيسور بس ولكن اريد من حضرتك ترشيح برسيسور جيد لي بسرعة معينة بحيث يتفق مع كرت الشاشة هذا و ان شاء الله تكون الميزانية في حدود من 300 الي 1000 جنية.......

طيب كلام جميل جدا يبقي انا مش محتاج اغير المذربورد خالص لاني كنت فاكر العكس و لكن اللي اغيره ان شاء الله البروسيسور بس ولكن اريد من حضرتك ترشيح برسيسور جيد لي بسرعة معينة بحيث يتفق مع كرت الشاشة هذا و ان شاء الله تكون الميزانية في حدود من 300 الي 1000 جنية.......
    نصحية من اخوك طالما تستطيع دفع 1000 جنية للمعالج انصحك ببيع للوحتك الحالية مع المعالج وبسعرهم والفلوس الي معك 1000 جنية تشتري تنتقل الى المنصة الحديثة للوحة بشريحة H61 مع معالج I3
    افضل لك
    unexpected out

عضو

نصحية من اخوك طالما تستطيع دفع 1000 جنية للمعالج انصحك ببيع للوحتك الحالية مع المعالج وبسعرهم والفلوس الي معك 1000 جنية تشتري تنتقل الى المنصة الحديثة للوحة بشريحة H61 مع معالج I3
    افضل لك
    نصيحة مقبوله اخي الحبيب بس مش شايف ان البيع ممكن ياخد وقت طويل ؟؟!

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات