النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: ماذا بعد ccnp

عضو

ماذا بعد ccnp

السلام عليكم يا شباب
    كنت عايز اعرف بعد ما اخلص ccnp اية الكورسات الى يفضل انى اخدها عشان تكون فرصتى فى الشغل اكتر فى الخليج او فى مصر
    هل مثلا اتجة للسيكيورتى الخاصة بسيسكو او مايكروسوفت او ريد هات

عضو محترف

رد: ماذا بعد ccnp

والله ياباشا انا شايف ان السيكيورتى والفويس فرصهم اكبر شوف مين بتحب اكتر وتوكل على الله او كمل CCIP وادخل على الكبير بتاع سيسكو CCIE:D

CISCO : CCNA R&S CCNA security CCNP Security
    CCNP R&S CCIP CCIE R&S in Progress

MICROSOFT : MCT MCTS MCITP Enterprise Admin Exchange 2010 Virtualization administrator SharePoint administrator

عضو

متشكر على ردك وحابب ان باقى الاعضاء يشاركونا بس ياريت حضرتك توضح لية السيكسورتى فرصتة اكبر او الفويس خصوصا انا سمعت ان الفويس والويرليس يفضل للحاصلين على هندسة

عضو

دور علي شغل بال ccnp
    صدقني الموضوع زي الادمان كل اما تخلص شهاده هتقول هدور لما اخد الشهاده دي وهكذا
    دور علي شغل بال ccnp ولما تشتغل ان شاء الله هتشوف النظام جوا الشركات وساعتها انته نفسك هتقرر هتكمل في ايه

عضو

بس حضرتك زى مانت شايف الشغل صعب قووى فى مصر انا خلاص قربت اخلص ccnp بس كنت حابب اسأل اعمل اية بعد الكورس عشان اشد اكتر لى الى الكورس الى بعدة خصوصا ان انا هخلص الكورس من هنا وابدء اشوف فيزا واطلع على الخليج ياريت بردوا يكون فى نقاش فى النقطة دى وهى لو فى شغل فى مصر ادور ازاى لان اانا من محافظة الشرقية بعيد عن القاهرة ومستعد انزل ادور بس ازاى وفين

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة stifano مشاهدة المشاركة
    بس حضرتك زى مانت شايف الشغل صعب قووى فى مصر انا خلاص قربت اخلص ccnp بس كنت حابب اسأل اعمل اية بعد الكورس عشان اشد اكتر لى الى الكورس الى بعدة خصوصا ان انا هخلص الكورس من هنا وابدء اشوف فيزا واطلع على الخليج ياريت بردوا يكون فى نقاش فى النقطة دى وهى لو فى شغل فى مصر ادور ازاى لان اانا من محافظة الشرقية بعيد عن القاهرة ومستعد انزل ادور بس ازاى وفين
    بالنسبه للبحث عن عمل هناك وسائل كثيره منها مواقع التوظيف وخدمات الاعلانات مثل المجموعات المكونه على مواقع التواصل الاجتماعى
    https://www.facebook.com/groups/2361348974/
    اما عن ماذا بعد فلابد من التعرف على انظمة التشغيل مثل مايكروسوفت ولينوكس
    اما عن التخصص فمتروك لك المجال اختر ما تشاء وما تستطيع ان تتقنه

المفضلات