النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: مشكلة بطئ جميع الالعاب مع ان الامكانيات عالية جدا

عضوية جديدة

Unhappy مشكلة بطئ جميع الالعاب مع ان الامكانيات عالية جدا

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

لو سمحتم يا جماعة انا عندى مشكلة فى الالعاب
    كل الالعاب كانت تشتغل سريعة وعلى اعلى الاعدادات لان امكانيات "مواصفات" اللابتوب جيده وفجاه اصبحت كل الالعاب تشتغل جيده ولكنها تقطع كثيرا حتى ولو على اقل الاعدادات
    ولكنى بحثت عالانترنت واكتشفت ان مشلتى تدعى ال shuttering وهى التقطيع فى الالعاب
    وهذا الفيديو هو مثال على مشكلتى
    https://www.youtube.com/watch?v=LWBwzLNPXg0
    وجميع التعريفات محدثة والويندوز محدث والبرامج اللازمة جميعها موجوده

مواصفات اللابتوب :

الشركة المصنعه و الموديل : Hp , Dv6 6050ee

المعالج : Intel Core I5 2410m 2.30

الرام : 4 GB

كارت الجرافيكس : ati 6770m 1 GB

نظام التشغيل : windows 7 64 bit

القرص الصلب : 500 GB

الرجاء المساعدة لانى عاشق للالعاب ولا استطيع اللعب

اسبوووع كامل وانا احاول احل المشكلة وماعرفت

عضو برونزي الصورة الرمزية hobahest

رد: مشكلة بطئ جميع الالعاب مع ان الامكانيات عالية جدا

لاحظ انى الجهاز بتاعك لاب توب لزام يكون فى فرق كبير بينو وبين الجهاز العادى فمترفعيش الاعدادت على الاخر علشان اللعبه متقطعيش معاك اللعبه دى اصلا االجرفيك بتاعها عالى جدا وبتحتاج موصفات جباره علشان تشتغل باحسن اداء فمتقليقش نفسك
    كويس بردو انها شغالها كده

عضو برونزي

يا عم بوس ايدك شعر ودقن واحمد ربنا انها اشتغلت انتا شكلك كدة داخل تهرج ههههههههههه ؟

عضو برونزي الصورة الرمزية anistoona

اللابتوب بتاعك متركب فيه كارتين شاشة .. كارت شاشة مدمج جوة البروسيسور نفسه وده كارت ضعيف .. وكارت شاشة منفصل أقوى اللي هو كارت الـ ATI ، المشكلة اللي إنت فيها سببه إن اللابتوب متظبط إنه يشتغل على الكارت الضعيف تلقائيا (أتوماتيك) .. ولو عايز تشغل أي حاجة على الكارت التاني لازم تظبطها يدوي ..
    والطريقة كاللآتي :
    1- سطب أخر تعريف لكارت الشاشة من موقع شركة اللابتوب وليس من موقع شركة كارت الشاشة .. " لأن تعريف موقع شركة كارت الشاشة مش هيشتغل على جهازك حتى ولو نزلت التعريف الخاص بموديل الكارت اللي عندك " ..
    2- إضغط يمين على سطح المكتب واختار Configure Switchable Graphic
    3- هتظهر لك نافذة بها أسماء لبعض البرامج والألعاب اللي أنت لسة فاتحها من قريب ، وهتلاقي جنبيها، يا إما : Power saving في مستطيل أخضر وده يعني إن البرنامج ده كان شغال على الكارت المدمج " الضعيف" ،وممكن تلاقي برامج قدامه مستطيل باللون الأصفر مكتوب عليه Not Assigned يعني برضه كان شغال على الكارت المدمج "الضعيف"، وممكن تلاقي برامج قدامها مستطيل باللون الأحمر أو البامبة مكتوب عليه High Performance يعني إنه كان شغال على الكارت المنفصل " القوي" .
    4- تحت خالص هتلاقي زرار مكتوب عليها Browse ، دوس عليها ودور على اسم اللعبة اللي إنت عايز تلعبها . وبعد كدة دوس على المستطيل اللي قدامها وخليها على كلمة High Performance ، واعمل حفظ ، كدة اللعبة هتشتغل على الكارت المنفصل الـ ATI وهتشوف تحسن في الأداء ..

This is my computer. There are many like it, but this one is mine. My computer is my best friend. It is my life. I must master it. I must master my life. Without me, my computer is useless. Without my computer, I am useless. I must use my computer true. I must use my computer faster than my enemy who is trying to kill me. I must outcomputer him before he outcomputers me.

عضوية جديدة

[QUOTE=hobahest;2395308]لاحظ انى الجهاز بتاعك لاب توب لزام يكون فى فرق كبير بينو وبين الجهاز العادى فمترفعيش الاعدادت على الاخر علشان اللعبه متقطعيش معاك اللعبه دى اصلا االجرفيك بتاعها عالى جدا وبتحتاج موصفات جباره علشان تشتغل باحسن اداء فمتقليقش نفسك
    كويس بردو انها شغالها كده[/QUOTE

الفيديو ده مش بتاعى ده مجرد مثال .. واللعبه دى crysis2 و battlefield 3 وكل الالعاب كانوا شغاالين معايا على اعلى الاعدادات ultra وزى الفل ومابيقطعوش .. لكن المشكلة ظهرت من اسبوع بس

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة owner مشاهدة المشاركة
    يا عم بوس ايدك شعر ودقن واحمد ربنا انها اشتغلت انتا شكلك كدة داخل تهرج ههههههههههه ؟

لا انا مش داخل اهرج ولا حاجة ... انا بقولك ان اللعبه دى وكل الالعاب اللى تتخيلها كانت بتشتغل على جهازى عالاخر ultra وبدون تقطيع :cool:

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة anistoona مشاهدة المشاركة
    اللابتوب بتاعك متركب فيه كارتين شاشة .. كارت شاشة مدمج جوة البروسيسور نفسه وده كارت ضعيف .. وكارت شاشة منفصل أقوى اللي هو كارت الـ ATI ، المشكلة اللي إنت فيها سببه إن اللابتوب متظبط إنه يشتغل على الكارت الضعيف تلقائيا (أتوماتيك) .. ولو عايز تشغل أي حاجة على الكارت التاني لازم تظبطها يدوي ..
    والطريقة كاللآتي :
    1- سطب أخر تعريف لكارت الشاشة من موقع شركة اللابتوب وليس من موقع شركة كارت الشاشة .. " لأن تعريف موقع شركة كارت الشاشة مش هيشتغل على جهازك حتى ولو نزلت التعريف الخاص بموديل الكارت اللي عندك " ..
    2- إضغط يمين على سطح المكتب واختار Configure Switchable Graphic
    3- هتظهر لك نافذة بها أسماء لبعض البرامج والألعاب اللي أنت لسة فاتحها من قريب ، وهتلاقي جنبيها، يا إما : Power saving في مستطيل أخضر وده يعني إن البرنامج ده كان شغال على الكارت المدمج " الضعيف" ،وممكن تلاقي برامج قدامه مستطيل باللون الأصفر مكتوب عليه Not Assigned يعني برضه كان شغال على الكارت المدمج "الضعيف"، وممكن تلاقي برامج قدامها مستطيل باللون الأحمر أو البامبة مكتوب عليه High Performance يعني إنه كان شغال على الكارت المنفصل " القوي" .
    4- تحت خالص هتلاقي زرار مكتوب عليها Browse ، دوس عليها ودور على اسم اللعبة اللي إنت عايز تلعبها . وبعد كدة دوس على المستطيل اللي قدامها وخليها على كلمة High Performance ، واعمل حفظ ، كدة اللعبة هتشتغل على الكارت المنفصل الـ ATI وهتشوف تحسن في الأداء ..

شكرا جدا على ردك

وانا عارف ان فى 2 كارت جرافيكس وانا لما بلعب بظبط الاعدادات على كارت الجرافيكس المنفصل وانا عامل تحديث لكل التعريفات وكل البرامج موجوده والجهاز كان زى الفل بقاله سنة بيشغل كل الالعاب على الاخر ... لكن من اسبوع بس بدا يقطع فى الالعاب :confused:

المفضلات